«همه حیوانات با هم برابرند، اما برخی برابرترند.» این جمله شاید معروفترین و آشناترین جمله کتاب «قلعه حیوانات»، اثر اریک آرتور بلر ملقب به «جورج اورول»، منتقد ادبی و نویسنده انگلیسی باشد. اورول شاید با گفتن این جمله میخواسته همه آن وضعیتی را که حیوانات مزرعه پس از پیروزی بر آقای جونز و دار و دستهاش دچارش گشته بودند، به تصویر بکشد. واقعیت این بود که در پس آن دگرگونی، «همه» حیوانات نتوانستند به حلقهی حکمرانی مزرعهشان وارده شده، سهمی برابر از مدیریت آن را از آنِ خود کنند. آنچه رخ داد تلختر از آن بود که گمانش میرفت: رفیق «ناپلئون» با دشمن دیرینهاش، «جونز» وارد شراکتی تاکتیکی شد و آنچه هست و نیستِ حیوانات به شمار میرفت را میان یکدیگر تقسیم کردند. گرچه پیشتر قرار بود پس از انقلاب، «هیچ حیوانی الکل ننوشد»، «هیچ حیوانی در تخت نخوابد»، «هر آنکه بر روی دوپا راه میرفت، دشمن باشد و آنکه چهارپا یا بالدار بود دوست به حساب آید» و … اما همه شرایط پس از آن رخداد، و نظامِ اجتماعیِ سلسلهمراتبی که همچنان پابرجا باقی مانده بود، مانع از آن شد تا فرصتهای دسترسی به یکسان میان همه حیوانات توزیع شود.
با الهام از کتاب قلعه حیوانات میتوان پرسید که شفافیت برای چه کسی یا چه کسانی؟ اساساً از قِبَلِ شفافسازی اطلاعات و …، قرار است چه کسانی منتفع و چه کسانی متضرر شوند؟ آیا به قول آیتالله رئیسی، صرف اعلام وقوع فساد یا جرائم میتواند اعتمادزا باشد یا در کنار شفافیت و تصویر آنچه در خفا مانده، با تذکر به بسترهای ایجاد فساد، باید اقدامات قانونی قابل توجهی را نیز برای ترفیع و ترمیم، در دستور کار قرار داد.
اهمیت دوچندان دارد دالانی که شفافیت از درونِ آن انعکاس می یابد، بیشتر مربوط به نهادهای مردمی و شبکههای مدنیترِ یک جامعهی همبسته باشد. ضرورتِ چنین اهمیتی بدین دلیل است که بخشهایی از جامعه که علیالخصوص در تصمیمسازیها و سیاستگذاریها نقشی مستقیم ندارند، لااقل بتوانند با مطالبه شفافیت در کلیتِ نظام تصمیمگیری، در جهت هرچه عادلانهتر ساختنِ مناسبات اجتماعی و زیستجهانِ خود، ایفای نقش کنند. چنانچه اقشارِ گوناگون اجتماعی بتوانند به میزانی برابر به اطلاعات انعکاسیافته از نهادهای تصمیمساز و همچنین تغییر آن از طریقِ تغییر سیاستها دسترسی داشته باشند، میتوان به خروجیِ گفتمان شفافیت نیز امید بست. امیدی که ضرورتاً جمعی و از طریق تقسیمِ برابر نقشهای اجتماعی یا به تعبیر دیگر، «همگانیسازی» و دسترسپذیریِ خواستِ شفافیت ممکن می شود.
***
در شماره چهارم خبرنامه «شفافیت و مبارزه با فساد»، امورات دولت و وزارتخانه ها، بیشترین سهم از خبرها را با هفت خبر به خود اختصاص داده است. همچنین، شفافیت در حوزه های اطلاعات و فضای مجازی، نظام پولی، مالی و بانکی و مدیریت شهری، با فراوانیِ هفده، پانزده و دوازده درصد، رتبه های بعدی را به خود اختصاص داده اند.
شاید مهمترین خبر هفته ای که گذشت، دستور معاون اول رئیس جمهور، اسحاق جهانگیری جهت ملزم ساختن کلیه وزارتخانهها، سازمانها، مؤسسات و شرکتهای دولتی، بانکها و بیمهها به بارگذاری اطلاعات مجموعه مورد نظرشان در «سامانه یکپارچه اطلاعات شرکتهای دولتی» باشد. از این حیث، میتوان امیدوار بود که با چنین بخشنامهای، زین پس و دست کم، دسترسی به اطلاعات نهادهایی که علیالخصوص زیر نظر دولت فعالیت میکنند، با مشقت کمتری امکانپذیر باشد. دیگر خبر داغِ هفتهی گذشته، اشاره به تدوین آییننامه قانون رسیدگی به اموال مسئولان (از کجا آوردهای؟) توسط آیت الله رئیسی در دیدار با اعضای کمیسیون قضایی بوده است. وی اذعان کرده که نگارش آیین نامه در حال انجام است و تدوین آن به زودی به پایان رسیده، ابلاغ خواهد شد. در دیگر خبر مهم این هفته می خوانیم که علی پیرحسینلو، مشاور فرهنگی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از آغاز ثبتنام طرح ترافیک ویژه خبرنگاران اطلاع داده است. بدین منظور، خبرنگاران برای استفاده از طرح مذکور باید اطلاعات و مدارک خود را در سامانه «تهرانِ من» بارگذاری کنند.
از دیگر خبرهای هفته ای که گذشت، بر آفتاب شدنِ ابرساختمانی ۳۷۰ واحدی است که گفته می شود قرار است تا کارکنان مجمع تشخیص مصلحت نظام در آن اسکان یابند. این خبر در حالی انعکاس یافته که با اعتراض محمود صادقی، نماینده مجلس شورای اسلامی و احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت و رئیس هیئتمدیره سمنِ دیدهبان شفافیت و عدالت همراه بوده است. توکلی اذعان داشته که قرار است پس از پیگیری مجدانه، کم و کیف ماجرای «ساختمان کن» را با مردم در میان بگذارد.
خبر مهم دیگر، مربوط به مواضع مجیدرضا حریری، نایب رئیس اتاق بازرگانی در مورد مالها (فروشگاههای بزرگ) و مگامالها است که شاید با تخلف گسترده اخیر پروژه «ایران مال»، بیارتباط نباشد. گفته میشود که ایران مال، در مساحت تجاری ۱۸۵ هزار متر مربعی ساخته شده که بیش از ۱۰ برابر مرکز تجاری سام سنتر و مدرن الهیه و پالادیوم زعفرانیه می باشد. مساحت تجاری این پروژه برابر با برخی از پروژههای عظیم تجاری معروف دنیا از جمله ترافورد سنتر انگلستان و مال آمریکا در نیویورک است. حریری در گفتگو با خبرگزاری ایسنا اذعان کرده که پروژهی مالها، نهتنها هیچ توجیه اقتصادی ندارد بلکه عمدتاً با هدف سرپوش گذاشتن و لاپوشانیِ فعالیتهای مبهمِ اقتصادی به انجام میرسند. لازم به توضیح است پروژه مگامالها علی الخصوص در کلانشهرها و در سالهای اخیر، بلای جان کسب وکارهای کوچک بوده بهنحویکه با ایجاد انحصار، بخشهای نحیف بازار کار را لگدکوب کرده است.
از خبرهای مهم دیگر هفته پیش می توان به شفافیت مالی پروژههای انتخاباتی نمایندگان مجلس، بازداشت جولیان آسانژ، بنیانگذار پایگاه ویکیلیکس، هزینه کردهای مبهم بودجه شهرداری تهران و … اشاره کرد که در ادامه، از نظر می گذرانید.
فصل اول:اخبار برگزیده هفته
شرکتهای دولتی ملزم به ثبت اطلاعات در سامانه یکپارچه اطلاعات شدند
دسته بندی:شفافیت در حوزه دولت
روزنامه ایران-۲۵ فروردینماهِ ۱۳۹۸
ساخت «مال» با هدف سرپوش گذاشتن بر فعالیت¬های نامعلوم
دسته بندی: سایر
خبرگزاری ایسنا-۲۵ فروردینماهِ ۱۳۹۸
-ساخت مال با هدف سرپوش گذاشتن بر فعالیت¬های نامعلوم
حریری درباره چگونگی وضعیت ساخت مالها در ایران نیز گفت: پیش از هر چیز، نبود شفافیت کامل در اقتصاد، خود را در گسترش فروشگاههای بزرگ نشان میدهد. ما در سالهای اخیر دیدهایم که برخی افراد یا شرکتها و سازمانهایی که وضعیت نامعلومی داشتهاند، برای پوشش فعالیتهایشان به ساخت این فروشگاهها اقدام کردهاند که بسیاری از این طرحها به دلیل مشکلات قضائی متوقف شدهاند.
وی ادامه داد: در کنار آن، مالها در تمام جهان به عنوان مرکز خرید طبقه متوسط شهری محسوب میشوند و این تلقی که در آنها کالاهای لاکچری یا برندهای خاص عرضه میشود اشتباه است، زیرا در تمام جهان برندهای لاکچری کالاهای خود را در فروشگاههای خاص خود عرضه میکنند و این طبقه¬ی متوسط است که نیازهای خود را از طریق فروشگاهها و برندهای متوسط تأمین میکند.
-گسترش مال¬ها توجیه اقتصادی ندارد
به گفته این فعال اقتصادی، با توجه به اینکه طبقه متوسط شهری ایران در دو دهه گذشته با فشارهای اقتصادی جدی رو به رو بوده و توان خرید خود را از دست داده است، عملاً مالها از رونق افتادهاند زیرا امروز هزینه خرید حتی از یک برند معمولی برای قشر متوسط گران تمام میشود و عملاً گسترش آن¬ها توجیه ندارد.
هیچ شفافیتی برای واگذاریها وجود ندارد
دسته بندی: شفافیت در حوزه املاک و مستغلات
خبرگزاری دانشجو-۲۵ فروردینماهِ ۱۳۹۸
علی اسکندری، عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو، پیرامون آخرین وضعیت املاکی که بنیاد مستضعفان تحت عنوان دفتر کار در اختیار آقایان ضرغامی و احمدی نژاد قرار داده بود، گفت: هیچ پاسخ رسمی و مستقیمی از سوی بنیاد مستضعفان دریافت نکرده¬ایم و علت این اتفاق را عدم وجود استدلال روشن و شفاف از چنین واگذاریهایی می¬دانیم.
اسکندری با تأکید بر اینکه مسئولان بنیاد توضیح دهند مهلت آن قراردادی که مدعی¬اش هستند چه زمانی به اتمام می رسد؟ و اساساً مفاد قرارداد چیست؟، افزود: اساساً مشکل بنیاد و دیگر نهادهای مشابه این است که هیچ شفافیتی برای واگذاریهایشان وجود ندارد.
عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه گفت: این چه منطقی است که مسئولان بنیاد مستضفان اشتباهات خود را در ذیل عنوان «رهبری» بپوشانند؛ در حالی که از مطالبه صریح رهبری مبنی بر شفافیت و حسابرسی نهادهای انتصابی فراری¬اند؟!
وی بیان کرد: مخالف این اتفاقیم که نهادهای مختلف از عنوان رهبر انقلاب سپری بسازند تا عملکرد نامناسب و غیرانقلابی¬شان را پوشش دهند.
اسکندری گفت: اجازه نخواهیم داد این روحیه نادرست به عادت تبدیل شود که اشخاص مختلف از بیت¬المال مسلمین، بدون سپری کردن سازوکار شفاف و مشخصی برای مسائل شخصی و سیاسی¬شان استفاده کنند. آن هم در شرایطی که ذرهای خود را موظف به پاسخگویی ندانند.
پیشنهادهای مرکز پژوهشهای مجلس برای اصلاح ساختار صنایع بالادستی نفت و گاز
دسته بندی: شفافیت در حوزه نفت و پتروشیمی
خبرگزاری دانشجو-۲۵ فروردینماهِ ۱۳۹۸
«۱- ایجاد شفافیت مالی بین حاکمیت و شرکت ملی نفت و افزایش کارایی و ارتقای شرکت ملی نفت
۲- فراهم آوردنِ زمینه حضور شرکتهای نفتی متوسط بینالمللی.(با توجه به شرایط تحریمی کشور، حضور شرکتهای نفتی بزرگ بینالمللی، غیرممکن و یا همراه با هزینههای گزاف خواهد بود.)
۳- واگذاری میادین نفت و گاز باید به گونهای صورت گیرد که در کنسرسیومهای شکل گرفته، شرکتهای نفتی ایرانی اعم از دولتی و غیردولتی به عنوان اپراتور نقش ایفا کنند.
۴- منابع مالی دولتی یا حاکمیتی برای سرمایهگذاری در میادین نفت و گاز بزرگ و کمریسک به صورت غیراپراتور به کارگیری شود و از این محل، درآمدی بلندمدت و پایدار کسب شود.
۵- با شفافسازی فرایند واگذاری میادین نفت و گاز، زمینه رقابت بین شرکت ملی نفت با سایر شرکتهای نفتی ایرانی فراهم شود تا رشد لازم صورت گیرد.
۶- قراردادهای نفتی به گونهای بازطراحی شود تا ضمن انتقال کامل ریسک میدان به طرف دوم قرارداد، امکان تجهیز منابع از بازارهای پول و سرمایه داخلی یا خارجی برای شرکتهای نفتی ایرانی فراهم شود».
شریعتمداری: استقرار سامانههای شفافیت در اولویت وزارت کار است
دسته بندی: شفافیت در حوزه اطلاعات و فضای مجازی
خبرگزاری فارس-۲۵ فروردینماهِ ۱۳۹۸
شریعتمداری، مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری را بسیار مهم دانست و افزود: در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سامانه¬های شفافیت را برای اطلاع¬رسانی در دو بخش شبکه¬ی مدیریت کشور و مردم راه اندازی کرده¬ایم و شش سامانه در همین چند ماه به نقاط خوبی رسیده¬اند و باید کار خود را با قوت ادامه دهند.
وی ادامه داد: همچنان سامانه¬های شفافیت در اولویت هستند و سپس سایر سامانه¬ها با زیرساخت¬های الکترونیکی موجود در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد توجه ما هستند.
وی تصریح کرد: در حوزه ارزیابی عملکرد خدمات خوبی انجام شده و امید است در این حوزه تحولاتی ایجاد شود و کنترل¬ها در ارزیابی عملکردها باید محتوایی¬تر و روش¬ها و اصول جدیدی در این بخش، وارد ارزشیابی¬ها درحوزه¬هایی مانند حسابرسی ها شود. در بخش¬های گزارش عملکرد نیز باید بتوانیم نگاهی با تلفیق بررسی کیفی فعالیت مدیران را به همراه آثار شاخص¬های کمیت¬پذیر داشته باشیم و در ادامه¬ی مسیر، به این نوع نتایجِ ارزیابی تکیه کنیم.
آیتالله رئیسی: آییننامه اجرای قانون «از کجا آوردهای؟» تدوین و ابلاغ خواهد شد
دسته بندی: شفافیت در حوزه قضایی
خبرگزاری فارس-۲۵ فروردینماهِ ۱۳۹۸
وی افزود: در این جلسه، نمایندگان دغدغههای خود را پیرامون مسائلی همچون شفافیت آرای قضات، مبارزه با فساد چه در داخل قوه قضائیه و چه در بیرون و مسائلی از این دست مطرح کردند و عنوان کردند که سازوکاری فراهم شود تا آرای قضات در منظر و مرآی مردم، بدون ذکر نام طرفین دعوا قرار گیرد.
عضو کمیسیون قضایی مجلس اظهار داشت: در این جلسه، برخی اعضای کمیسیون قضایی با توجه به طرح ۵۱ ماده¬ای مبارزه با فساد که قبلاً درکمیسیون قضائی تصویب شده بود، برضرورت وجود متولی مشخص جهت مبارزه با فساد اقتصادی در حوزههای مختلف تأکید داشتند و خواستار اهتمام جدی در این زمینه بودند. رئیس دستگاه قضا نیز عنوان کرد که چنانچه سازوکار فعلی قوه قضائیه پاسخگوی نیاز برای مبارزه با فساد نباشد، قوه قضائیه در اولین فرصت چه ازطریق حمایت از طرح مذکور و چه با اتخاذ تصمیم درون قوه¬ای، سازوکار جدیدی را برای این موضوع در نظر خواهد گرفت.
دهقان خاطرنشان کرد: آیتالله رئیسی عنوان کرد که کار تدوین آییننامه قانون رسیدگی به اموال مسئولان (از کجا آوردهای؟) در حال انجام است و تدوین آن به زودی به پایان خواهد رسید و ابلاغ خواهد شد و اگر نقصی در قانون وجود دارد، وجود نقص دلیلی بر عدم اجرای آن نیست.
آغاز ثبت نام طرح ترافیک خبرنگاری/ انتشار نام رسانهها در سامانه شفافیت
دسته بندی: شفافیت در حوزه مدیریت شهری
خبرگزاری ایسنا-۲۶ فروردینماهِ ۱۳۹۸
به گزارش ایسنا، علی پیرحسینلو در مورد جزئیات طرح ترافیک ویژه خبرنگاران در سال ۹۸ با بیان اینکه خبرنگاران برای ثبت نام طرح ترافیک خبرنگاری میبایست به سامانه «تهران من» وارد شوند، گفت: عمده خبرنگاران، سال گذشته در این سامانه ثبت نام کردند اما با این حال میبایست مدارک خود اعم از مدرک اشتغال به کار خبری در سال ۹۸ یا بیمه خبرنگاری و یا ۱۰ اثر خود را در قسمت «خدمات طرح ترافیک»، که زیرمجموعه آن «خدمات خاص خبرنگاران و عکاسان» است، بارگذاری کنند.
پیرحسینلو در مورد سهمیه خبرنگاران نیز با بیان اینکه براساس مجوز شورای شهر، ۲ درصد از ۱۰۳ هزار طرح ترافیک به خبرنگاران اختصاص داده میشود، گفت: امسال برای اولین بار در سامانه شفافیت، علاوه بر انتشار نام خبرنگاران، دریافت کننده طرح ترافیک، نام رسانه و نهادی که آنها معرفینامه دریافت کردهاند نیز منتشر میشود.
وی با اشاره به حواشی سال گذشته در صدور طرح ترافیک برای نمایندگان مجلس و… گفت: تشخیص این موضوع که به چه کسی طرح داده شود یا نه؟ بر عهده رسانه است و اگر مدیرمسئولی برای فردی غیر از خبرنگار، بیمه خبرنگاری رد میکند و آن را به عنوان خبرنگار به ما معرفی میکند، ما ابتدا نمیتوانیم تشخیص بدهیم که آیا به این شخص طرح داده شود یا نه؟ اما اگر مطلع شویم حتماً با آن برخورد میشود.
تلاش برای توزیع عادلانه منابع بین دانشجویان/شفافیت مالی در دستور کار صندوق رفاه
دسته بندی: شفافیت در حوزه نظام پولی، مالی و بانکی
خبرگزاری ایسنا-۲۶ فروردینماهِ ۱۳۹۸
وی همچنین با بیان اینکه قانون¬مداری، انضباط و شفافیت منابع مالی در فعالیت صندوق مورد تأکید ما است، گفت: منابع صندوق محدود و انتظارات دانشجویان، گسترده است. تطبیق این دو امکان میسر نیست مگر اینکه به ضوابط و جهت¬گیریهای کلان اسناد بالادستی توجه داشته باشیم. بنابراین قانون¬مداری، انضباط و شفافیت منابع مالی در فعالیت صندوق مورد الزام ما است.
دکتر مطیعی خاطرنشان کرد: حفظ کرامت و شأن جامعه¬ی هدف ما باید در دستور کار باشد و شرط اول هرگونه حمایتی، حفظ کرامت دانشجو است. ما باید خودمان را در کنار دانشگاهها و همکار و همسوی آنها بدانیم و با آنها همکاری کنیم. صندوق یک نهاد پولی و مالی است و یک رقیب بیشتر ندارد و آن هم مشکلات رفاهی دانشجویان است. اگر بهترین مدیران کشور را در صندوق رفاه داشته باشیم اما از نقش کارشناسان و مدیران داخلی غافل شویم، به هیچ توفیقی دست پیدا نخواهیم کرد.
توکلی: موضوع ساختمان کن را از طریق محسن رضایی پیگیری میکنم
دسته بندی: شفافیت در حوزه املاک و مستغلات
خبرگزاری ایرنا-۲۶ فروردینماهِ ۱۳۹۸
احمد توکلی، نماینده سابق مجلس و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام توضیح میدهد قبل از اینکه محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، این موضوع را مطرح کند، او برای بازدیدی به منطقه کن رفته بود که این ساختمان نیمهکاره را هم دیده است. توکلی میگوید احتمالاً این ساختمان همان ساختمانی است که آقای صادقی درباره آن صحبت کردهاند.
او درباره دلیل بازدیدش از منطقه کن میگوید: من به درخواست اهالی کن برای بازدید از این منطقه رفته بودم، چرا که مردم گزارش داده بودند در این منطقه عدهای میتوانند ساختمانهای بلندمرتبه بسازند، اما در مقابل، برخی اهالی حتی نمیتوانند دور باغهای خود را حصار بکشند. به عقیده من این برخورد ظالمانه است و آن را بررسی میکنم.
توکلی میافزاید: در همین بازدید، مردم مرا پای ساختمانی بردند و گفتند این ساختمان برای مجمع تشخیص مصلحت نظام است. من خیلی تعجب کردم و قرار شد با آقای رضایی صحبت کنم و نتیجه آن را خدمت مردم اعلام کنم.
شرایط مجلس برای شفافیت مالی کاندیداهای انتخابات
دسته بندی: شفافیت در حوزه نظام پولی، مالی و بانکی
خبرگزاری تسنیم-۲۶ فروردینماهِ ۱۳۹۸
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (دوشنبه، ۲۶ فروردین) پارلمان با اکثریت آراء، ماده (۴۵) طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس را تصویب کردند.
براساس ماده (۴۵) این طرح که درباره نظارت بر منابع مالی و نحوه تأمین مالی فعالیتهای انتخاباتی و هزینهکرد آن¬ها است، مقرر شده است:
۱- امکانات و منابع قانونی تأمین مالی تبلیغات و فعالیتهای انتخاباتی نامزدهای انتخابات، اعم از نقدی و غیرنقدی شامل موارد زیر است: دارایی شخصی نامزد، کمکهای مستقیم احزاب و جبههها، کمکهای اشخاص حقیقی ایرانی و منابع و امکانات عمومی که مطابق این قانون و سایر قوانین مرتبط، استفاده از آن برای انجام فعالیتها و تبلیغات انتخاباتی مجاز است، از قبیل سالنهای اجتماعات، جایگاههای نصب تبلیغات و صدا و سیما.
۲- دریافت و پرداخت کمک مالی نقدی یا غیرنقدی برای تأمین منابع مالی فعالیتهای انتخاباتی باید شفاف و معلوم باشد.
۳- حداکثر هزینه هر نامزد انتخاباتی در هر دوره انتخابات با پیشنهاد کمیسیون بررسی تبلیغات استان به تصویب هیئت اجرایی استان و تأیید هیئت مرکزی نظارت میرسد. هزینههایی که با موافقت نامزدهای ستاد انتخاباتی آن¬ها توسط اشخاص حقیقی و با احزاب و جبههها صورت می¬گیرد، در سقف هزینه نامزدها محاسبه میشود.
مخارج احزاب و جبههها در خارج از زمان شروع فرآیند انتخابات، مشمول این محدودیت نمیباشد.
۴- هزینههای انتخاباتی هر داوطلب شامل موارد زیر است: هزینههای مربوط به دایر کردن محل ستاد انتخابات اعم از اجارهبهای آن و هزینههای خدمات و حمل و نقل و سایر موارد مربوطه، هزینههای برپایی تجمع عمومی مرتبط با اهداف انتخاباتی، هزینههای تبلیغات مجاز اعم از تبلیغات در رسانهها و سایر موارد، هزینه و حقالزحمه عوامل اجرایی و کارشناسی در فعالیتهای انتخاباتی.
تکمیل پرونده الکترونیک سلامت/ ردیابی خدمات بیماران
دسته بندی: شفافیت در حوزه بهداشت و سلامت
خبرگزاری مهر-۲۷ فروردینماهِ ۱۳۹۸
وی ادامه داد: اواخر سال گذشته از سامانه پارسا در بابلسر بازدید کردیم و مهندس آذری جهرمی به همراه تیم مدیریتی وزارت ارتباطات یک روز پس از آن به این استان سفر کرده و مشکلات را بررسی کردند.
محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات نیز در این جلسه از شفافیت به عنوان چهارمین هدف اجرای نظام سلامت الکترونیک در کشور یاد کرد و گفت: دکتر روحانی اول امسال از ما خواست که برای ۱۲ ماه سال، ۱۲ طرح الکترونیک مانند اتصال کارتهای سوخت به کارتهای بانکی و یا اجرای کد دستوری برای آگاهی از وضعیت سبد کالا که برای مردم قابل احساس و ملموس باشد، اجرا کنیم.
جهرمی خاطرنشان کرد: نیازهای وزارت بهداشت از نظر نقاط فاقد دسترسی به اینترنت مرکز دادهها را برطرف میکنیم اما همپوشانی بیمهها باید رفع و اسناد پزشکی باید الکترونیکی شوند تا مردم راحت شوند.
بودجه لایروبی رودخانهها کجا هزینه شد؟
دسته بندی: شفافیت در حوزه دولت
روزنامه همشهری-۲۷ فروردینماهِ ۱۳۹۸
انتقادها از لایروبی نکردن رودخانهها باعث شده تا نمایندگان استانهای سیلزده در مجلس، انگشت اتهام را به سمت وزارت نیرو و شرکتهای آب منطقهای بگیرند. اصلیترین پرسش این است که چرا سازمان برنامه و بودجه، بودجه ساماندهی و لایروبی رودخانهها را اختصاص نداده است؟ این سازمان دیروز در پاسخ به پرسش همشهری، جزئیاتی از اختصاص ۵۱ میلیارد و ۱۵۴ میلیون تومانی بودجه به تفکیک هر استان و شرکت آب منطقهای را در سال۹۷ منتشر کرد که نشان میدهد ۷۲ درصد از کل بودجه پیشبینیشده و مصوب سال گذشته برای اجرای طرحهای مطالعاتی و اجرایی را اختصاص داده است.
وزارت نیرو شفافسازی کند
اکنون نوبت رضا اردکانیان، وزیر نیرو است که گزارشی از نحوه هزینهکردن بودجه اختصاصی بابت ساماندهی و لایروبی رودخانهها منتشر کند. بهویژه اینکه برخی نمایندگان استان خوزستان میگویند: اگر لایروبی رودخانهها انجام شده و مازاد آب پشت سدها به موقع آزادشده بود، خسارتهای سیل کاهش مییافت. بهطور مشخص، ماده قانون برنامه ششم توسعه دولت را موظف میسازد از سال اول اجرای این قانون، در قالب قرارداد ۱۹۷۵ میلادی(موضوع قانون عهدنامه مربوط به مرز دولتی و حسن همجواری بین ایران و عراق مصوب ۲۹/۲/۱۳۵۵) و قوانین مربوط و در قالب بودجه سنواتی، حداقل سالانه ۲۵ درصد نسبت به لایروبی اروندرود و توسعه سواحل آن اقدام کند؛ بهطوریکه در پایان ۴ سال به اتمام برسد.
وعده شفافیت قراردادهای شغلی ۲۰ ماهه شد
دسته بندی: شفافیت در حوزه اطلاعات و فضای مجازی
خبرگزاری مهر-۲۸ فروردینماهِ ۱۳۹۸
به گزارش خبرنگار مهر، مردادماه ۱۳۹۶ در مراسمی با حضور علی ربیعی وزیر وقت کار، از سامانه جامع روابط کار رونمایی شد. سامانهای که از حدود ۳۲ نرم افزار و زیرسامانه تشکیل میشد و در هر زیرسامانه یک خدمت در حوزه روابط کار پیش بینی شده بود.
الزام کارفرمایان به ثبت قراردادهای کار، الکترونیکی شدن شکایت کارگر از کارفرما یا بالعکس به دلیل تخطی از قانون و بدون مراجعه حضوری به ادارات کار، سامانه تأیید صلاحیت ایمنی امور پیمانکاری و شرکتهای خدماتی، سامانه بیمه بیکاری، سامانه حمایت از پایداری مشاغل، سامانه جامع آموزش ایمنی کار و سامانه شناسایی واحدهای مشکل¬دار، از جمله مهم¬ترین بخشهای مرتبط با سامانه جامع روابط کار هستند که در راستای الکترونیکی کردن فعالیت و خدمات مرتبط با جامعه کارگری و کارفرمایی، در دستور کار قرار گرفتند.
در مجموع، این سامانه خدمات مختلفی را در حوزه روابط کار به متقاضیان(کارگر، کارفرما)، واحدهای اجرایی (کارشناسان و مدیران ادارات روابط کار، بازرسی کار و بیمه بیکاری)، دستگاههای دولتی(سازمان تأمین اجتماعی، سازمان فنی و حرفهای و….)، بخش خصوصی، تشکلهای کارگری و کارفرمایی، مراجع قضائی و مدیران ستادی و اجرایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارائه میدهد.
فصل دوم:سایر اخبار هفته
یک نظام شفافیت جاندار برای ایران
دسته بندی: شفافیت در حوزه اطلاعات و فضای مجازی
خبرگزاری ایرنا-۲۴ فروردینماهِ ۱۳۹۸
مدیرکل حقوقی سازمان فناوری اطلاعات ایران با نوشتن این متن در توییتر خود، خبر از تشکیل اولین جلسه کمیته شفافیت سازمان فناوری اطلاعات داد.
** ترویج اکوسیستم شفافیت
چندی پیش «سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» به منظور در اختیار قرار دادن اطلاعات غیرمحرمانه از سازمانهای دولتی رونمایی شد. در ادامه نیز سازمانها برای انتشار داده¬ها و اطلاعات در این سامانه به آن دسترسی پیدا کردند. اینها قدمهای خوبی در راستای شفافیت بهحساب میآید، اما مسئله اصلی و گام بعدی، ترویج اکوسیستم شفافیت است. برای ترویج شفافیت، یک سازمان باید کار را به دست میگرفت؛ سازمان فناوری اطلاعات این اقدام را انجام داد.
«محمدجعفر نعناکار» روز شنبه درباره روند مطرح شدن بحث شفافیت در سازمان فناوری اطلاعات و پیشرفت آن به خبرنگار علمی ایرنا گفت: وزارت ارتباطات و تمام سازمانهای مربوطه در خصوص منشور حقوق شهروندی، یک دستیار ویژه انتخاب کردهاند؛ دستیارانی که وظیفه کمک و صیانت از حقوق شهروندی را در شئون مختلف کاری در سازمان خود به عهده دارند.
او در ادامه گفت: جلسات دستیاران حقوق شهروندی هرچند هفته یکبار با حضور تمام اعضا برگزار میشود. در این جلسات گزارش کارهای صورت گرفته، ارائه و بر حقوقی که ذینفعان دارند و باید به آن رسیدگی کرد، تأکید میشود.
دستکاری مدارک در پتروشیمیگیت
دسته بندی: شفافیت در حوزه نفت و پتروشیمی
روزنامه شرق-۲۴ فروردینماهِ ۱۳۹۸
تولید باید در یک فضای رقابتی سالم همراه با شفافیت اتفاق بیفتد
دسته بندی: شفافیت در حوزه دولت
خبرگزاری مهر-۲۴ فروردینماهِ ۱۳۹۸
فرامرز نیکسرشت در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه شعار سال در واقع در امتداد شعار اقتصاد مقاومتی بوده و شعارهای دیگری نیز که در سنوات مختلف توسط مقام معظم رهبری ارائهشده است، همه در راستا و مکمل شعار اقتصاد مقاومتی بوده است، افزود: این بدان معنی است که ما باید از همه توان و پتانسیل داخلی به نحو احسن و با تمام ظرفیت استفاده کنیم و هر آنچه بالقوه داریم را به فعلیت برسانیم.
تولید در یک فضای رقابتی سالم اتفاق میافتد
نیکسرشت با اشاره به اینکه تولید در یک فضای رقابتی سالم همراه با شفافیت اتفاق میافتد و موضوع حمایت دولتی از بخش تولید بحث مشترک همه کشورها در این زمینه است، بیان کرد: یعنی ما اگر یک اقتصاد بزرگ، آزاد و پرحجمی چون آمریکا را در نظر بگیریم، بیشتر حمایتها از جمله بخش کشاورزی توسط دولت اتفاق میافتد، بنابراین حمایت دولت در این عرصه یک امر ضروری است.
نیک سرشت با تأکید بر اینکه قطع یقین دولت منابعی را تحت عنوان وجوه اداره شده به بخش تولید تزریق خواهد کرد که این کمکها میتواند در قالب تسهیلات یارانه¬دار باشد، گفت: همچنین دولت شبکه و نظام بانکی را ملزم خواهد کرد که نسبت به تأمین منابع موردنیاز تولیدکنندگان اعم از سرمایه در گردش و سرمایه ثابت اقدام کند. در ضمن، دولت نهایت همکاری را در زمینه رعایت عدالت و منطق و نیز رعایت بر قانون در اجرای تعاملات اقتصادی خواهد داشت.
صدور کیفرخواست برای ۱۸ متهم پرونده تملکات و تهاترات شهرداری اراک
دسته بندی: شفافیت در حوزه مدیریت شهری
خبرگزاری ایسنا-۲۴ فروردینماهِ ۱۳۹۸
به گزارش ایسنا، عباس قاسمی در نشستی مطبوعاتی، در خصوص پرونده تهاترات و تملکات شهرداری اراک با بیان اینکه این پرونده¬ی حجیم و با ابعاد مختلف در حدود یکسال مورد بررسی دقیق ضابطین و مسئولان امر قرار گرفته است، افزود: در حدود یک سال پیش موضوع تهاتر و تملک یک باغ در انتهای کرهرود مطرح شد که پس از آن، دستگاه قضائی جهت بررسی ابعاد این موضوع وارد عمل شد.
وی تصریح کرد: با تشکیل پرونده و طی بررسی یک ساله، تحقیقات انجام و قرار نهایی صادر شد، در مسیر بررسی پرونده تعدادی متهم شناخته شدند که با تکمیل بررسیها، تعدادی منع تعقیب شدند و برای ۱۸ نفر نیز قرار جلب دادرسی و کیفرخواست صادر شد تا با ارجاع پرونده به دادگاه، حکم صادر شود.
قاسمی با بیان اینکه ۱۸ متهم شناخته شده متشکل از مدیر سابق اداره املاک، کارمندان رسمی و جزئی شهرداری، افراد مرتبط و دارای نفوذ خارج از شهرداری، سردفتر اسناد رسمی و سه کارشناس رسمی هستند، گفت: سه کارشناس رسمی در اغلب تملکات شهرداری اراک حاضر بودهاند و عمده کارشناسیهای انجام شده توسط این افراد، غیرواقعی بوده است. در حالی که کارشناس رسمی باید به قید قرعه انتخاب شود، اما این افراد با عملکردی حرفهای و حضور غیرمستقیم در این امور، مبالغی را دریافت و به حساب بستگان، وابستگان و آشنایان خود واریز میکردند که امور این¬چنینی، روند بررسی پرونده را نیز دشوار کرد.
۵ کلید ایجاد اعتماد و شفافیت در کسبوکار
دسته بندی: شفافیت در حوزه اطلاعات و فضای مجازی
روزنامه جام جم-۲۵ فروردینماهِ ۱۳۹۸
شفافیت نقش مهمی در افزایش اعتبار و موفقیت یک کسبوکار دارد و ارزشهای زیادی از افزایش وفاداری کارمندان گرفته تا افزایش میزان فروش محصولات را به شرکت اضافه میکند. زمانیکه کسبوکار با مشتریهای خود صادق و روراست باشد، ارتباط بهتری با آنها برقرار میکند. نتیجه یک تحقیق نیز این موضوع را ثابت کرده و گفته است ۹۴ درصد مشتریها به برندهای شفاف وفادار هستند. ما در عصر اطلاعات زندگی میکنیم و همین باعث شده تا مشتریها خواستار رابطه عمیقتر و شفافتری باشند. اگر یک کسبوکار نتواند چنین انتظاری را برآورده کند، مشتریهای آن به سمت برندی جذب میشوند که از عهده این کار برآید. این موضوع در مورد کارمندان نیز صادق است. کارفرمایان به دنبال استخدام کارمندان قابل اعتماد هستند و برعکس؛ یعنی کارمندان نیز ترجیح میدهند در یک محیط شفاف و با مدیران قابل اعتماد کار کنند. زمانیکه کارمندان به کارفرمای خود اعتماد داشته باشند، میزان حمایت، وفاداری، تعامل و تعهد آنها به محیط کار نیز افزایش پیدا میکند. بنابراین اگر میخواهید اعتماد کارمندان خود را افزایش دهید، با آنها شفاف باشید.
کشف فساد جدید در پرونده دکل گمشده
دسته بندی: شفافیت در حوزه نفت و پتروشیمی
روزنامه شرق-۲۵ فروردینماهِ ۱۳۹۸
در توضیحات دادگاه لندن، همچنین افشا میشود که برخی از مدیران شرکت تأسیسات دریایی، قصد داشتهاند مدارک مرتبطی که این راز را هویدا میکرد، از شرکت خارج کنند که با دخالت حراست شرکت موفق به این کار نشدهاند. این مسئله از آن نظر مهم است که اگر به هر دلیلی پرداختها در زمان مقرر انجام میگرفت و شرکت رومانیایی GSP قرارداد را فسخ نمیکرد، دکل فورچونا به ایران میآمد و شاید هرگز هیچکس متوجه نمیشد در این بین پای یک دکل دیگر نیز درمیان بوده است. به عبارت دیگر، ممکن بود حتی این قرارداد به سرانجام برسد و مدیران آن مجموعه به دلیل تلاش موفق برای دورزدن تحریمها، تشویق شوند؛ اما در عمل نهتنها حداقل ۲۱ میلیون دلار سرمایه شرکت (که در عمل متعلق به بخشی از مردم ایران بوده) به سرقت برود، بلکه یک دکل نیز در گوشهای از دنیا مورد استفاده کلاهبرداران این پرونده قرار بگیرد، بدون آنکه کسی بداند پول خرید آن از چه طریقی تأمین شده است.
طرحهای شفافیتزا عقیم میشوند
دسته بندی: شفافیت در حوزه دولت
روزنامه شرق-۲۵ فروردینماهِ ۱۳۹۸
شرق: گفتگو با وحید شقاقیشهری، کارشناس مسائل اقتصادی.
–
یکی از مهمترین حلقههای مفقوده اقتصاد ایران، بحث شفافیت است. اعتقاد دارم که یکی از اصلیترین ریشههای آفت اقتصاد ایران به نبود شفافیت بازمیگردد. اقتصاد ما ۵۰ سال است که یک اقتصاد نفتی-رانتی شده است. ما پیش از سال ۱۳۰۰ در زمان ناصرالدینشاه، نفت را کشف کردیم ولی از دهه ۵۰ این اقتصاد نفتی پررنگتر شد زیرا قیمت هر بشکه نفتِ ما از یک دلار به بیش از ۱۰ دلار افزایش یافت. بهاینترتیب اقتصاد ما یک اقتصاد نفتی-رانتی شد. ویژگی اقتصاد رانتی نبود شفافیت است. دولت-ملتهای رانتی که به نفت وصل هستند، شفافیت را برنمیتابند؛ زیرا همه درگیر رانت هستند و رانت هرگز عادلانه بینشان توزیع نمیشود. من و شما شاید به میزان صد دلار رانت در سال از نفت گیرمان بیاید اما در این ساختار اقتصادی یک نفر دیگر ۲۰۰ دلار و دیگری هزار دلار رانت دریافت میکند. آن دیگری هزاران دلار رانت دریافت میکند. هرکس به نهادهای سیاسی و قدرت نزدیکتر باشد، در این اقتصاد نفتی-رانتی، رانت بیشتری دارد. ذات چنین اقتصادهایی، نبود شفافیت را میطلبد و شفافیت را برنمیتابد. رانت، ناعادلانه و نامساوی توزیع میشود. همه خبردار از میزان رانت هستیم اما مشخص نیست که چه کسانی چه میزان رانت دریافت میکنند.
-چرا نمیتوانیم به سمت شفافیت حرکت کنیم؟
در شفافیت اولین سؤالی که مطرح میشود، این است که از کجا منابع مالی خود را آوردهاید و این سؤال، سؤالی بنیادین است. خلاصه باید گفت این ثروتهای افسانهای از کجا آمده است؟ این نبودِ شفافیت منجر شده است که نتوانیم ارزیابی درستی از عملکرد دولتها و نظام اقتصاد ایران، زیرنظامها و جزءنظامها داشته باشیم.
«شفافیت»، مبنای توسعه¬یافتگی و حل بحران اقتصادی است
دسته بندی: شفافیت در حوزه دولت
روزنامه آرمان-۲۵ فروردینماهِ ۱۳۹۸
آرمان: گفتگو با هادی حقشناس، کارشناس مسائل اقتصادی.
ایران شرایط خاصی را میگذراند، بنابراین تمهیدات فائق آمدن بر بحران هم باید خاص باشد. اگر دولت نتواند یکسان¬سازی در اقتصاد را کارا و عملی کند، زمینه رانت و فساد از بین نمیرود. مشکل اقتصاد ایران، رانت و فسادی است که از چندنرخی بودن ارز و چندمجوزه بودن برخی از کالاها پدید می¬آید. تا زمانی که چندنرخی بودن، زمینه فساد و رانت را مهیا میکند، شاهد شکاف طبقاتی و رانتهای کلان در اقتصاد ایران خواهیم بود.
– دولت برای کاهش فشارها بر مردم چه اقداماتی باید انجام دهد؟
مهمترین اقدام، شفافیت در اقتصاد است. در این زمینه گامهایی برداشته شده و مجلس، قانونی را مصوب کرده است؛ اما همچنان اقتصاد از عدم شفافیت در رنج است. حتی با وجود این قوانین، اخیراً شاهد بودیم که ارز دولتی به کالاهایی تخصیص داده شد، اما آن کالا از بازار آزاد سر درآورد و اسامی استفاده کنندگان ارز دولتی مشخص نشد. شفافیت در کشورِ توسعه¬یافته حرف اول را میزند. بنابراین الفبای توسعه¬یافتگیِ اقتصادها، شفافیت در بازار پول و بازار سرمایه است. اگر شفافیت وجود می¬ داشت، بحرانی که در زمینه خودرو به وجود آمد، قابل پیشگیری بود. در سال گذشته، تعدادی ماشین وارد کشور شد که یکباره قیمتها را افزایش داد. مشخص نشد چه کسانی از رانت بالا برخوردار بودند و مجوز واردات خودرو داشتند. این گونه مسائل، مشکلات اقتصاد ایران است که تا حدودی با شفافیت مهار خواهد شد.
شفاف شدن قوانین اقتصادی موجب مبارزه ریشهای با فساد می شود
دسته بندی: شفافیت در حوزه دولت
خبرگزاری مهر-۲۵ فروردینماهِ ۱۳۹۸
مرتضی شهبازی¬نیا در حاشیه مراسم تحلیف کارآموزان وکالت دادگستری استان قزوین در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص ضرورت بازنگری در قانون اظهار داشت: به نظر میرسد با بررسی مسائل پیش¬آمده، باید در اساس قانون¬گذاری کشور بازنگری شود.
شهبازی¬نیا بیان کرد: اصل ۷۱ قانون اساسی به مجلس اجازه میدهد در همه امور قانون¬گذاری کند و این کلیت درست نیست زیرا نتیجه¬اش این میشود که دولتها مسلوب¬الاختیار شده و در امور جزئی مانند ساعات کار بانکها نیز قانون وضع کنند.
شهبازی¬نیا اظهار داشت: مسئله قوانین و مقررات در فعالیتهای اقتصادی از نظر شفافیت و مبارزه با فساد بسیار اهمیت دارد و در این میان، وجود تعارض منافع در کشوری که اقتصاد دولتی دارد همیشه مطرح بوده و ممکن است با منافع شخصیِ برخی مدیران در تعارض باشد.
وی ادامه داد: به نظر میرسد ما مقرراتی برای تعارض منافع شخصی نداریم و این یک نقص است که البته بخشی از فساد و مشکلات کشور نیز ناشی از همین خلاء قانونی است.
رئیس اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری کشور تصریح کرد: موضوع مهم دیگر، نبود شفافیت اقتصادی است. برای مثال، بودجه ما کاملاً شفاف نیست و خیلی از موارد هست که در قوانین بودجه دیده نشده است. لذا شفافیت و تعارض منافع از چالشهای جدی است که باید مورد توجه نمایندگان قرار گیرد.
برنامه¬های مرکز شمارهگذاری کالا و خدمات برای تحقق دولت الکترونیک
دسته بندی: شفافیت در حوزه دولت
خبرگزاری ایرنا-۲۵ فروردینماهِ ۱۳۹۸
* تولید و انتشار اطلاعات بیش از ۱۰۰ هزار ایرانکد در بستر پورتال ملی کالا
کدهای ملی کالا یا همان ایرانکد، درواقع کاتالوگ الکترونیکی کالاهاست که توسط یک شناسه ۱۶ رقمی برای هر قلم کالای تجاری ایجاد می¬شود و اطلاعات آن در پرتال ملی کالا در اختیار عموم قرار میگیرد. علاوه بر مخاطبان عام شناسههای ایرانکد، مخاطبان خاصی برای این کاتالوگها وجود دارد که ازجمله آن¬ها میتوان به سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد)، وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و غیره اشاره کرد.
بزرگ¬ترین مزیت ایرانکد برای تولیدکنندگان خرد و متوسط، شناسنامهدار کردن و انتشار اطلاعات محصولات آن¬ها است، کاری که خود آن¬ها برای انجامش باید هزینههای گزافی بپردازند. همچنین مزیت عمده این سامانه برای تولیدکنندگان بزرگ کشور است که از طریق آن، قادرند اطلاعات محصولات خود را برای دیگر سازمانهای دولتی به عنوان مصرفکنندگان بزرگ کشور برسانند.
ایرانکد در عمر ۱۲ ساله خود موفق به تولید بیش از سه میلیون و ۶۰۰ هزار کاتالوگ الکترونیکی کالا شده است و در این مدت، سرویسهای اطلاعاتی خود را در اختیار دستگاههای مختلفی ازجمله سازمان گمرک کشور، سامانه ثبت سفارش و غیره قرار داده است. دستاورد اصلی استفاده از این سامانه، ایجاد شفافیت و بهرهمندی از نتایج آن است.
بودجهای با هزینههای مبهم و درآمدهای نامعلوم
دسته بندی: شفافیت در حوزه مدیریت شهری
خبرگزاری ایلنا-۲۵ فروردینماهِ ۱۳۹۸
بهاره آروین (رییس کمیته شفافیت شورای شهر تهران) در گفتوگو با خبرنگار ایلنا با تأکید بر اینکه لایحه بودجه ۹۸ شهرداری، نقاط ضعفی دارد که باید درصدد رفع آن¬ها در سالهای آتی برآییم، گفت: ردیفهای هزینهای که بعضاً تکراری و مبهم هستند و نمیدانیم ذیل آنها دقیقاً چه کاری انجام میشود، بزرگ¬ترین مسئله بودجه است که باید حل شود.
سید محمود میرلوحی (رییس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران) نیز در گفتوگو با خبرنگار ایلنا گفت: باید به مرحلهای برسیم که همه منابع درآمدی که احصا میکنیم، بدونِ دست¬خوردن به خزانه بیاید و پس از معلوم شدن اولویتها تخصیص یابد.
وی افزود: هنوز هم ردیفهای غیرشفاف در بخش درآمدی داریم و آن¬گونه که باید، منابع درآمدی¬مان از مناطق محقق نمیشود. البته خزانهداریِ واحد تشکیل شده اما هنوز هم در این زمینه ضعف داریم. حدود ۷۵۰ هزار متر مربع فضای تجاری، رستوران و دکه در پارکهای خود داریم، اما این منابع در بودجه دیده نمیشود. در حوزه پسماند نیز منابع درآمدی دیده نمیشد اما اکنون در حال رشد در این زمینه هستیم.
عدهای به دنبال سوء استفاده از محاکم مبارزه با فساد اقتصادی هستند
دسته بندی: شفافیت در حوزه اطلاعات و فضای مجازی
امتدادنیوز-۲۵ فروردینماهِ ۱۳۹۸
جواد کریمی قدوسی با اشاره به برگزاری دادگاه پتروشیمی گفت: انتظار این است که وقتی سیر تحقیقاتِ این¬گونه پرونده¬ها تمام شده و از دادسرا به دادگاه می¬رود، برابر نظر رهبر معظم انقلاب در محاکم علنی برگزار شود و اطلاعات صحیح پرونده از سوی سخنگوی قوه قضاییه و یا نماینده دادستان، در اختیار افکار عمومی قرار گیرد.
وی با اشاره به پرونده دادگاه پتروشیمی اظهار داشت: به عنوان نمونه، در این پرونده روز اول می¬گویند که بیش از ۶ میلیارد یورو اختلاس شده است. روز دوم می¬گویند که هیچ¬گونه بدهی وجود نداشته، بلکه کلیه پول¬ها به حساب¬های مشخص و فقط با تأخیر واریز شده است و روز سوم، حرف دیگری را مطرح می¬کنند و می¬گویند اساساً اختلاسی صورت نگرفته و موضوع اختلاف حساب است.
کریمی قدوسی گفت: دستگاه قضایی باید هوشیار باشد و اخبار و اطلاعات را شفاف در اختیار مردم قرار دهد. به طور قطع زمانی که اخبار به صورت شفاف در اختیار مردم قرار نگیرد، کسانی که در حاشیه¬سازی و عملیات روانی علیه جامعه استاد هستند، با سوء استفاده از شایعات و اخبار ضد و نقیض، ذهن جامعه را مشوش کرده و فقط اهداف سیاسی خود را دنبال نموده و اصل مبارزه با فساد را که همه مردم در مورد آن اتفاق نظر دارند، زیر سؤال می¬برند.
همه باید از آسانژ دفاع کنیم!
دسته بندی: شفافیت در حوزه اطلاعات و فضای مجازی
خبرگزاری ایلنا-۲۵ فروردینماهِ ۱۳۹۸
بالاخره اتفاق افتاد. جولیان آسانژ از سفارت اکوادور در لندن بیرون کشیده و دستگیر شد. تعجبی هم نداشت؛ بسیاری نشانهها دال بر این بود که این اتفاق خواهد افتاد.
یکی دو هفته پیش، ویکیلیکس این اتفاق را پیشبینی کرده بود و اکنون میدانیم که پاسخ وزارت خارجه اکوادور به این خبر دروغی بیش نبود. دستگیری دوباره «چلسی منینگ» افشاگر اطلاعات طبقهبندیشده ارتش آمریکا (که بیشتر رسانهها به آن بیتوجه بودند)، یکی از عناصر این بازی بود. دستگیری وی که هدفی جز مجبور کردنش به افشای جزئیات ارتباطش با ویکیلیکس نداشت، بخشی از پیگردی است که (چنانچه) آسانژ پایش به آمریکا برسد، انتظارش را میکشد.
آسانژ خود را جاسوس مردم میداند: او جاسوسیِ مردم را برای قدرتمندان نمیکند، بلکه جاسوسیِ قدرتمندان را برای مردم میکند. به همین خاطر است که یگانه یاری به او باید از جانب ما مردم برآید. تنها فشار و بسیج ما میتواند از بار مخمصهای که او گرفتارش است، بکاهد. آدمی اغلب در اینباره میخواند که سرویسهای مخفی شوروی نهتنها خائنان را تنبیه میکردند، (حتی اگر دههها به طول میانجامید) بلکه زمانی که آنها به دست دشمن میافتادند، سرسختانه میکوشیدند آزادشان کنند. آسانژ هیچ دولتی را ندارد که حمایتش کند، تنها ما را دارد! پس بیایید برایش بجنگیم، حال هرچقدر که میخواهد طول بکشد!
انتشار قراردادهای بالای ۱۰۰ میلیون تومان در شهرداری کرج
دسته بندی: شفافیت در حوزه مدیریت شهری
خبرگزاری مهر-۲۶ فروردینماهِ ۱۳۹۸
به گزارش خبرگزاری مهر، محمدحسین خلیلی اردکانی اظهار کرد: گزارشهایی از سازمان بازرسی در مورد عملکرد گذشته اداره املاک به دست ما رسیده است که ما را بر آن داشت تا با استفاده از آن گزارش، نسبت به معضلات و مشکلاتی که درگذشته وجود داشته، راهحلی برای آینده¬ی کاری املاک داشته باشیم.
وی افزود: ما باید بدانیم مشکلات چیست تا بتوانیم بهسرعت آنها را برطرف کنیم و این پیگیری میتواند هم در جهت خدمت به مردم و هم در جهت شفافسازی مفید بوده و جلوی سوءاستفادهها را بگیرد.
عضو شورای شهر کرج ادامه داد: تحقق اهداف شورای اسلامی شهر کرج در زمینه افزایش شفافیت و دسترسی آزاد آحاد جامعه به اطلاعات و انتشار آن و مبارزه با فساد، از اهمیت بالایی برخوردار است. قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مصوب مجلس شورای اسلامی، همچنین تصویبنامه طرح تکریم مردم و جلب رضایت اربابرجوع و ارتقا سلامت نظام اداری و استقرار میز خدمت و ماده ۵ قانون خدمات کشوری و تصویبنامه شورای عالی اداری در میز خدمت، در جهت تنویر افکار عمومی، سهولت دسترسی به اطلاعات و تسهیل¬گری هستند.
خلیلی اردکانی اضافه کرد: در کنار اقدامات دستگاههای اجرایی و شهرداریها در تدوین دستورالعملهای اجرایی به¬منظور انجام الکترونیکی و اعلام عمومی نمودنِ اطلاعات شهرداری و همچنین بررسیهای بهعملآمده، شهرداری کرج نیز اقداماتی را در این خصوص در سنوات قبل انجام داده است. مقتضی است به ملحوظ نظر قرار دادن اسناد فرادستی، سوابق اجرایی گذشته در این خصوص و همچنین موارد ذیل به تفکیک حوزه اقدام، میزان پیشرفت و برآورد زمانی اتمام، به کمیسیون نظارت و تحول اداری شورای اسلامی شهر ارائه شود.
ترکشهای کارت¬خوان در مطبها
دسته بندی: شفافیت در حوزه بهداشت و سلامت
اقتصاد آنلاین-۲۶ فروردینماهِ ۱۳۹۸
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، اقدام دادستان استان ایلام برای استفاده اجباری مطبها از کارت¬خوان، باعث شد تا پرونده این ماجرا دوباره جنجالی شود. از یک طرف، سازمان نظام پزشکی معتقد است که هیچ الزامی برای استفاده از کارت¬ خوان در مطبها وجود ندارد و از سوی دیگر، دستگاه قضائی معتقد است که عدم استفاده از کارت¬خوان در مطبها، نوعی فرار مالیاتی محسوب میشود.
افشار خسروی زاد دادستان استان ایلام، در نامهای به رؤسای دانشگاه علوم پزشکی و نظام پزشکی ایلام، عنوان کرده است که از فعالیت مراکز درمانی و مطبهای پزشکانی که بدون دستگاه کارت¬خوان باشند، ممانعت به عمل میآید. این در حالی است که موضوع استفاده از کارت¬خوان در مطبها، به چالشی در حوزه سلامت تبدیل شده و به نظر میرسد که برخی از پزشکان، چنین الزامی را قبول ندارند.
بهروز نعمتی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس، با بیان اینکه اجباری شدن کارت¬خوان در مطبها با نظارت قوه قضائیه و سازمان بازرسی امکان پذیر است، گفت: پزشکان با استفاده از کارت¬خوان در مطبها از قانون تمکین کنند.
نماینده مردم تهران در مجلس، تصریح کرد: با اجباری¬شدن استفاده از کارت¬خوان در مطبها، شفافیت مالیاتی در حوزه بهداشت و درمان پررنگ¬تر خواهد شد زیرا برخی اعتقاد دارند که پزشکان درآمدهای میلیاردی دارند.
جزئیات حضور وزیر دادگستری در جلسه کمیسیون حقوقی
دسته بندی: شفافیت در حوزه قضایی
دنیای اقتصاد-۲۶ فروردینماهِ ۱۳۹۸
حسن نوروزی در گفتوگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در تشریح جلسه عصر امروز کمیسیون حقوقی گفت: امروز وزیر دادگستری در کمیسیون حقوقی برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان حاضر شده بود.
وی تأکید کرد: سه سؤال از سوی نمایندگان درباره نحوه پیگیری پرونده پدیده شاندیز، رسیدگی به موانع اقتصادی و ابلاغیههایی که فقط در یک روزنامه منتشر میشود، از وزیر پرسیده شد و وزیر هم به همه سؤالات پاسخ داد و نمایندگان هم قانع شدند.
نوروزی در توضیح مباحث مطرح شده در مورد پرونده پدیده شاندیز گفت: سؤال این بود که چرا به شکایات هزاران نفر از پدیده شاندیز رسیدگی نمیشود. پس از ارائه توضیحاتی از سوی وزیر مقرر شد برای حل این مشکل، هیاتی از کمیسیون حقوقی به خراسان فرستاده شود تا در یکی از شعب مورد بررسی قرار بگیرد. در این میان تأکید شد که دقت، شفافیت و سرعت مورد نظر باشد.
تفاوت رفتار قیمت مسکن با بازار اجاره/ شفافیت بازار با سامانه املاک
دسته بندی: شفافیت در حوزه املاک و مستغلات
خبرگزاری فارس-۲۷ فروردینماهِ ۱۳۹۸
سید مهدی روانشادنیا در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به این سؤال که گفته میشود چون قیمت مسکن در یک سال گذشته جهشی رشد کرده، پس اجاره بها نیز در فصل نقل و انتقالات امسال جهشی افزایش مییابد، گفت: اگر رفتار بازار اجاره بهای مسکن در ۳۰ سال گذشته بررسی شود، متوجه میشویم که اجاره بها بر خلاف خرید و فروش که هر ۴ سال یک بار دچار رونق و افزایش قیمت میشود، سالانه از یک رشد مناسبی برخوردار میشود.
روانشادنیا با اشاره به اینکه در بازار اجاره همواره رشد خزنده¬ی قیمتها را شاهد هستیم، ادامه داد: شاید قیمت مسکن در یک سال گذشته جهش یافت، اما این به آن معنا نیست که باید منتظر جهش نرخ اجاره بها در فصل نقل و انتقالات باشیم.
وی با بیان اینکه البته نرخ اجاره بها، تابع قیمت مسکن و ارزش پول نیز هست و اگر التهابات ارزی نداشته باشیم، بازار اجاره نیز کمتر دستخوش تحولات میشود، اظهار داشت: رشد نرخ اجاره بها امسال هم مانند سال گذشته خواهد بود.
وی در پاسخ به این سؤال که در این مدت کوتاه چه راهکاری برای کنترل نرخ اجاره بها میتوان انجام داد.گفت: دولت باید در قالب قانون، سامانه ملی املاک و مستغلات را راهاندازی کند تا به شفافسازی بازار مسکن و اجاره کمک کند.
روانشادنیا ادامه داد: به هر حال شفاف نبودن بازار مسکن و اجاره، موجب قیمت¬سازی میشود، پس دولت میتواند به خوبی با این سامانه، به آرام شدن و شفاف شدن بازار اجاره کمک کند.
جزئیات هزینهکرد ۶.۳ میلیارد تومانی سیوهفتمین جشنواره فیلم فجر
دسته بندی: شفافیت در حوزه رسانه، فرهنگ و هنر
خبرگزاری مهر-۲۷ فروردینماهِ ۱۳۹۸
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی، در راستای سیاست شفافسازیِ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در چارچوب قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، جزئیات هزینههای انجام شده در سی¬وهفتمین جشنواره ملی فیلم فجر منتشر شد.
اطلاعات مشروح هزینههای انجام شده در سی¬وهفتمین جشنواره ملی فیلم فجر در ۲۳ بند تنظیم شده است.
جدول مشروح این گزارش مالی را میتوانید اینجا مشاهده کنید.
خرج دلار خزانه محرمانه است؟
دسته بندی: شفافیت در حوزه نظام پولی، مالی و بانکی
اقتصادآنلاین-۲۷ فروردینماهِ ۱۳۹۸
هفت ماه از این وعده میگذرد و در تارنمای رسمی بانک مرکزی فقط سه فهرست اولیه از تخصیص ارزهای نیمایی و دولتی موجود است و خبری از بهروزرسانی فهرستهایی که رئیسکل بانک مرکزی وعدهاش را داده بود، نیست.
سال پیش همین روزها بود که سر کیسه ارزی شل شد. ارز چهار هزار و دویست تومانی میان انبوهی از واردکنندگان توزیع شد؛ درحالیکه نرخ دلار در بازار آزاد تا ۱۸ هزار تومان هم پیش رفت. شکاف میان نرخ ارز دولتی و آزاد آنچنان فریبنده بود که برای اهالی سود حداکثری تبدیل به یک چشمه خروشان شد. در مدت چهار ماه ابتدایی سال، ۲۰ میلیارد دلار ارز دولتی توزیع شد؛ ارزهایی که یا به کالا تبدیل نشدند یا به قیمت آزاد در بازار فروخته شدند. فهرستهای ارزی منتشر و گره از چندین و چند پرونده فساد از خودروییها گرفته تا کاغذ و موبایلیها باز شد و به دادگاه کشانده شدند؛ اما به این سؤال همچنان پاسخی داده نشده که چند درصد از حجم فساد صورتگرفته، افشا و با آن برخورد شد؟
صرف اعلام وقوع فساد اعتمادزداست
دسته بندی: شفافیت در حوزه قضایی
روزنامه شرق-۲۷ فروردینماهِ ۱۳۹۸
رئیسی ادامه داد: «درخصوص مقابله با فساد، باید به یاد داشته باشیم که صرف اعلام خبر وقوع مفاسد، نه تنها اعتمادساز نیست بلکه اعتمادزداست. آنچه سبب ایجاد اعتماد مردم به مقابله نظام با مفاسد میشود، اولاً شناسایی و رفع بسترهای فساد و ثانیاً برخورد قانونی و عبرتآموز با مفسدان است».
شهرداری شیراز اطلاعات لازم را در سامانه شفافیت بارگذاری کند
دسته بندی: شفافیت در حوزه مدیریت شهری
خبرگزاری مهر-۲۸ فروردینماهِ ۱۳۹۸
وی ادامه داد: سال گذشته،شورای شهر درباره موضوع بارگذاری اطلاعات ضروری شهروندان در ۱۷ مورد مصوبهای داشت و به شهردار ابلاغ شد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به راه اندازی سامانه شفافیت در شهرداری شیراز افزود: به رغم راه اندازی سامانه شفافیت، از بارگذاری اطلاعات خبری نیست و ظاهراً عدهای از شفافیت در شهرداری میترسند.
موسوی اظهار کرد: اگر در فرایند و روند امور مشکلی نداریم، نباید از اینکه مردم به اطلاعات ضروری دسترسی پیدا کنند، نگرانی داشته باشیم.
وی از شهردار شیراز خواست دستور داده تا در اسرع وقت اطلاعات لازم در سامانه شفافیت بارگذاری شود. موسوی همچنین از اصحاب رسانه و افکار عمومی خواست موضوع شفافیت را به¬عنوان مطالبه عمومی دنبال کنند.
شفافیت و پاسخگویی، گمشده سازمانهای رفاهی کشور
دسته بندی: سایر
خبرگزاری ایرنا-۲۸ فروردینماهِ ۱۳۹۸
چند وقتی است که برخی انجمنهای علمی – دانشجویی رفاه و برنامه¬ریزی اجتماعی کشور، مجدانه به¬دنبال مسئله شفافیت و پاسخگویی در کشور بوده و به دنبال آن هستند تا با معرفی شفافیت به عنوان یک رکن اصلی، نقش این موضوع را در بهبود اوضاع رفاهی کشور و سیاستگذاری برای جامعه تبیین کنند.
به همین منظور، با حضور جمعی از دانشجویان و مشارکت انجمن علمی رفاه و برنامهریزی اجتماعی دانشگاه تهران، میزگردی تحت عنوان «تأثیر شفافیت و مقابله با فساد بر رفاه اجتماعی» در ایرنا برگزار شد.
«سعید هراسانی»، فارغ التحصیل کارشناسی ارشدمطالعات توسعه، «پیمان زینتی»، دانشجوی کارشناسی ارشد برنامهریزی رفاه اجتماعی دانشگاه تهران و «عماد پاینده»، دانشجوی کارشناسی ارشد جمعیت¬شناسی دانشگاه تهران، میهمانان این نشست بودند. این میزگرد به دعوت خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران و انجمن علمی برنامه¬ریزی اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد، «میلاد وکیلی¬» از دانشجویان این رشته تحصیلی، برگزار کننده میزگرد بود. متن کامل این نشست را در لینک زیر دنبال کنید.
شفافیت تجارت، گام نخست در مبارزه با قاچاق
دسته بندی: شفافیت در حوزه اطلاعات و فضای مجازی
خبرگزاری ایرنا-۲۸ فروردینماهِ ۱۳۹۸
به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، سی¬ودومین جلسه کارگروه فرهنگی- اجتماعی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
«عبداله هندیانی» رئیس کارگروه فرهنگی- اجتماعی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این جلسه گفت: این ستاد با فرمان رهبر معظم انقلاب آغاز به کار کرده و بر فراقوه¬ای بودن آن تأکید شده است.
وی با اشاره به قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: در این قانون به صورت خاص به مباحث فرهنگی اشاره شده و طبق ماده ۱۴ آن باید از توان فرهنگی بخش¬های اثرگذار بهره¬گیری کرد.
هندیانی با اعتقاد به اینکه امروزه اثرگذاری فضای مجازی بیش از سایر حوزه¬ها است، گفت: اگر بسترهای پیشگیرانه را برای جامعه¬ی هدف¬مان مد نظر قرار دهیم، می¬توانیم به هدف¬مان نزدیک شویم.
رئیس کارگروه فرهنگی- اجتماعی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، حمایت از تولید را برابر با جلوگیری از قاچاق دانست و افزود: در شورای عالی انقلاب فرهنگی، آموزش و پرورش متولی تدوین سیاست¬های فرهنگی برای حمایت از تولید داخلی شد.
شریعتمداری: در مسیر فسادستیزی با احدی تعارف نداریم
دسته بندی: شفافیت در حوزه صندوق¬های بازنشستگی
خبرگزاری ایرنا-۲۸ فروردینماهِ ۱۳۹۸
به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا، محمد شریعتمداری در این توئیت تصریح کرد: به مدیران عامل صندوق¬ها دستور دادم تمامی اضافه دریافت¬ها به بیت¬المال بازگردد و خاطیان عزل گردند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین در دیدار عصر سه¬شنبه خود با علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی هم به موضوع صندوق¬ها اشاره کرد و با بیان اینکه برنامه سال ۹۸ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به صورت دقیق، مکتوب و به معاونت ها ابلاغ شده است، یادآور شد: درباره مسئله صندوق¬ها مطالعه کرده¬ایم و همه چیز درباره آن¬ها شفاف شده است. لذا تلاش داریم صندوق¬ها را در یکدیگر ادغام کرده و یا ورشکسته¬ها را منحل کنیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره شستا نیز گفت: قصد داریم به این سمت حرکت کنیم که شستا رفته رفته به سمت بورس حرکت کند. همچنین تلاش داریم تا طلب خود از افرادی که به وزارت بدهکار هستند را با راهکارهایی دریافت کنیم.
شریعتمداری ادامه داد: باید بپذیریم که جوانان باید وارد صحنه شوند، البته ممکن است اشتباهاتی نیز داشته باشند اما با کسب تجربه حل می¬شود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان این دیدار با بیان اینکه پرداخت¬ها و دریافت¬های بهزیستی هم به صورت کاملاً شفاف صورت می¬گیرد، افزود: معاونان این وزارتخانه بدون تبلیغات به مناطق سیل زده سرکشی کردند و جابجاییِ ساکنان به مناطق امن صورت گرفت تا شرایط آن¬ها به ثبات برسد.
چرا اموال ملت را به یک بانک حاتمبخشی میکنید؟
دسته بندی: شفافیت در حوزه نظام پولی، مالی و بانکی
خبرگزاری شفاف(اتاق شیشه¬ای خبر)-۲۸ فروردینماهِ ۱۳۹۸
وی ادامه داد: ما که از روز اول این مورد را بررسی میکردیم گفتیم این کار را انجام دهید اما حالا آمدند تمام دارایی مردم و بانک مرکزی را به دست یک بانک خصوصی دادند تا او بعداً پول¬های سپردهگذاران را بدهد! این کار غیر قانونی است و بوی خیانت از آن میآید. قیمت مستغلات از اردیبهشت ۹۷ تا فروردین ۹۸ به دو تا سه برابر رسیده است.
رئیس هیأت مدیره دیدهبان شفافیت و عدالت خاطرنشان کرد: به چه دلیل دارایی بانک مرکزی و مردم را به یک بانک خصوصی حاتمبخشی میکنند؟ باید بانک مرکزی در قبال این کار توضیح دهد.
توکلی تأکید کرد: وقتی مردم از آنها توضیح خواستند گفتهاند که این مربوط به بانک مرکزی است و با آن توافق کردهایم. مگر بانک مرکزی از جیب پدرش پول درمیآورد؟ اگر بانک مرکزی دروغ میگوید که ۲۳ هزار میلیارد برای این سپردهگذاران پول داده است، حسابش با کرامالکاتبین است و اگر راست میگوید، حق ندارد اموالی که به واسطه آن باید طلب خود و مردم را وصول کند، به یک بانک خصوصی ببخشد.
شفافیت مالی؛ از ایران تا روسیه و آمریکا
دسته بندی: شفافیت در حوزه نظام پولی، مالی و بانکی
روزنامه آفتاب یزد-۲۸ فروردینماهِ ۱۳۹۸
شفافیت نظام یارانه گام راهبردی اصلاح بودجه
دسته بندی: شفافیت در حوزه نظام پولی، مالی و بانکی
روزنامه اعتماد-۲۸ فروردینماهِ ۱۳۹۸
بدون دیدگاه