بهره‌گیری از ظرفیت تحول‌آفرین دوره‌های بحرانی

بکارگیری فناوری در جهت بهبود پیش‌بینی بودجۀ استانداری‌های و نظارت بر آن

ابهام‌ها در مورد بودجۀ دولتی از وجوه ممیزۀ پاندمی کووید 19 است.


دولت‌ها سال 2020 را هم‌چون سال‌های قبل با بودجه‌ای آغاز کردند که برای افزایش و صرف منابع پولی دولت برنامه‌ریزی شده بود. اما کووید 19 به ناگه ظهور کرد و حتی برنامه‌هایی که کاملاً به‌دقت تعریف شده بودند را مختل ساخت و مسئولان را واداشت تا با وجود تحولات سریع شرایط بحران در بودجه‌بندی تجدید نظر کنند و برنامه‌هایشان را از نو اولویت‌بندی کنند. اقدامات مختلفی که دولت‌ها در زمینۀ بودجه‌بندی انجام داده‌اند و می‌توانند انجام دهند موضوع یک دورۀ آموزشی جدید در برنامۀ توانمندسازی حاکمیت دانشگاه هاروارد است. بینش‌های حاصل از آن دورۀ آموزشی در قالب سری یادداشت‌هایی توسط وبلاگ آن‌ها منتشر می‌شود.

تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۹۹

تنظیم بودجه- مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه

هفتۀ گذشته و با افزایش شدید موارد ابتلا به ویروس کووید-۱۹ دولت‌های فرانسه و آلمان اعلام کردند که کشورهایشان بار دیگر به خانه‌نشینی اجباری روی آورده‌اند. درحالی‌که اروپا با موج دوم کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کند، انتظار می‌رود که دولت‌ها در سرتاسر جهان تصمیمات مشابهی اتخاذ و اعلام کنند.

اگرچه که اپیدمیولوژیست‌ها مدت‌هاست انتظار این مسئله را می‌کشیدند، اعلام دستور خانه‌نشینی اجباری بسیاری از شرکت‌های کوچک و متوسط را غافل‌گیر کرده است. وزیر اقتصاد آلمان، اولاف شولتز با هدف کاهش اثرات خانه‌نشینی اجباری بر کسب‌وکارها وعده داد که دولت تا ۷۵% درآمدی را که شرکت‌های کوچک سال پیش تا این موقع کسب کرده بودند، به آن‌ها بازگردانند. او با این وعده حفره‌ای دیگر در بودجۀ روبه‌اتمام دولت ایجاد کرد. اثری که کرونا بر بودجه گذاشته است، محدود به آلمان نمی‌شود. درسرتاسر جهان بودجۀ دولت‌ها طی پاندمی کووید-۱۹ به‌شدت متأثر شده است. با شروع این پاندمی، عواید حاصل از مالیات کاهش یافته و هزینه‌های اجتماعی و حمایت‌های اقتصادی سبب افزایش هزینه‌کرد در بودجه شده‌اند. تا زمان تولید و توزیع گستردۀ یک واکسن، این عدم قطعیت در بودجه‌های آیندۀ دولتی ادامه خواهد داشت.

تحلیل داده می‌تواند فرایندهای تنظیم بودجۀ دولت‌ها را بهینه سازد

دولت‌ها برای این‌که بتوانند این دورۀ پرازابهام در زمینۀ بودجه را پشت سر بگذارند بایستی از تکنولوژی بهره ببرند و سیستم‌های تحلیلی تخصصی را جایگزین فرایندهای دستی و ابزارهای اولیه کند. بکارگیری چنین وسایلی در چند بعد به دولت‌ها کمک می‌کند: افزایش دقت پیش‌بینی، بهبود تبادل اطلاعات میان بخش‌های مختلف دولت، تسهیل تصمیم‌گیری‌های مربوط به بودجه با بصری‌سازی اعداد و ارقام آن در قالب نمودار و افزایش مشارکت شهروندان در تنظیم بودجه.

بهبود دقت در پیش‌بینی

تنظیم بودجه در شرایط عادی نیز مستلزم گردهم‌آوردن بخش‌های بسیار مختلف است، چه رسد به زمانی‌که پاندمی‌ای جهانی رخ داده است. در زمانۀ تردیدها و ابهامات بی‌سابقه، مدیریت مالی در سطح محلی چه در کوتاه مدت و چه در بلند مدت، پیچیده‌تر از قبل شده است. منابع جدید اطلاعاتی در تنظیم بودجه، بهداشت عمومی و ملاحظات بهداشتی، سناریوهای پیچیدۀ اقتصادی و پیش‌بینی هزینه‌های اجتماعی ملازم با آن‌ها است که حال باید در تحلیل برنامه‌ریزی‌های بودجه‌ای لحاظ شوند. با افزایش پیچیدگی، دست‌کاریِ دستی صفحات گسترده (spreadsheets) حتی بیش‌ازپیش مستعد بروز خطا شده و دوباره‌سازی آن‌ها هم بسیار دشوار می‌تواند باشد. ابزارهای پیشرفتۀ تحلیل داده این امکان را به‌ دولت‌ها می‌دهد که ارزش بیش‌تری از منابع مختلف و از حجم وسیعی داده استخراج کنند.

تجزیۀ داده‌های سیلویی و هماهنگی سیستم‌ها

سیلوهای داده در تنظیم بودجه می‌تواند نتیجۀ این باشد که نهادهای مختلفی که اطلاعات‌شان در فرایند برنامه‌ریزی بودجه لحاظ می‌شود، از طریق ابزارهای سنتی مانند صفحات گستردۀ اکسل و گزارش‌های برنامه‌ریزی منابع سازمانی تنها موفق به کسب بینشی محدود می‌شوند. طی دوره‌های بحرانی، بیش از هر زمان دیگری باید منابع غیرمعمول اطلاعاتی را مورد نظر قرار داد. در زمانۀ پاندمی کرونا نمونه‌هایی از این اطلاعات غیرمعمول عبارت هستند از: موارد آیندۀ ابتلا به کووید-۱۹، تدابیر مورد نیاز دولتی برای پیشگیری از شیوع و نیز اقداماتی که در زمینۀ اثرات موردانتظار بر روی کسب‌وکارهای کوچک انجام خواهد شد. این مسئله انتقال و تحلیل داده را پیچیده‌تر ساخته و خطر ازدست‌دادن اطلاعات معتبر و مرتبط را بیش‌تر می‌کند.

دولت‌ها می‌توانند با به‌کارگیری راه‌کار‌های نرم‌افزاریِ گزارش‌دهی مبتنی بر ابر، فرایند یکسان‌سازی گردآوری داده و تحلیل ترندها را تسهیل کرده و امکان برنامه‌ریزی بهتر بودجه برای آینده را فراهم کنند. علاوه‌براین، سیستم‌های تحلیل داده‌ای که قادر به یکپارچه‌سازی، تلفیق و تغییر ساختار خودکار داده هستند نه‌تنها دقت پیش‌بینی‌ها، بلکه کارآیی گردآوری و به‌روزرسانی داده را نیز ارتقا می‌دهند.

تسهیل تصمیم‌گیری با بصری‌سازی

اگر داده‌های معتبر و به‌روزی داشته باشیم و حتی آن‌ها را به‌درستی تحلیل کنیم، عدم ارائۀ آن‌ها در فرمتی واضح و روشن و قابل‌تطبیق می‌تواند سبب از دست رفتن پتانسیل آن‌ها در کمک به تصمیم‌گیری‌های دولت شود. خوشبختانه، ابزارهای تحلیلی کم‌هزینه و کاربرپسندی وجود دارد که ایجاد داشبورد یا وب‌سایت‌های تعاملی را تسهیل کرده و به‌این‌شکل بصری‌سازی آسان ترندهای زمانی یا تحلیل الگو را میسر می‌کند.

افزایش اعتماد به دولت با افزایش شفافیت

دست‌آخر، استفاده از ابزارهای تحلیل داده و ارائۀ برنامه‌های بودجه‌ای در فرمت‌هایی واضح و روشن می‌تواند شیوۀ تعامل دولت در زمینۀ فرایند تنظیم بودجه و نتایج آن با شهروندان را تغییر دهد. این شفافیت در دوره‌های بحرانی که دولت‌ها نیاز به تأیید برخی اقدامات سخت‌گیرانه‌شان دارند، حتی موضوعیت بیش‌تری می‌یابد. وب‌سایت‌های تعاملی می‌توانند نشان دهند که پول مالیات‌دهندگان چگونه صرف می‌شوند، فرایند تصمیم‌گیری دولت در تنظیم بودجه را توضیح دهند و فرمتی برای مشارکت دادن شهروندان در تعیین اولویت‌های بودجه‌ای دولت فراهم کنند.

چگونه به سمت استفاده از ابزارهای تحلیل داده‌ای پیشرفته‌تر حرکت کنیم؟

این فرایند تکرارشونده خواهد بود. همین حالا به سمت ابزارهای تحلیلی پیشرفته‌تر حرکت کنید، فرایندها و معیارهای مختلف را امتحان کنید و از آن‌چه مفید واقع شده و چیزهای غیرمفید یاد بگیرید. همچنین، ظرفیت داخلی برای تطبیق، عملیاتی‌سازی و تکرار این ابزارها بسازید، به‌جای‌این‌که نسبت به خرید راه‌حل‌های ازپیش‌موجود اقدام کنید.

از اختراع دوبارۀ چرخ پرهیز کنید. همان‌گونه که در موارد مشابه دیجیتالی شدن در سطوح محلی صادق است، دولت‌ها باید از آن‌چه سایر دولت‌ها با موفقیت اجرا کرده‌اند بهره ببرند. توصیه می‌شود که در صورت امکان از پلتفرم‌هایی بهره گرفته شود که در سطوح بالاتر اداره یا در کشورهای دیگر به کار گرفته شده‌اند، درحالی‌که می‌توان این ابزارها را با نیازهای خود تطبیق داد. دست‌آخر، از ظرفیت تحول‌آفرین دوره‌های بحرانی استفاده کنید. پاندمی کووید ۱۹ تلاش‌ها در زمینۀ تحولات دیجیتال را در سطح بسیاری نهادهای خصوصی و دولتی تسریع کرده است. بخش‌هایی از دولت که مسئول تنظیم بودجه هستند، باید از این روند پیروی کنند.

 

نام تهیه‌کنندۀ متن: فاطمه تبرزه

نام نویسندۀ اصلی متن: روث هُیت

 منبع:

لینک کوتاه https://iran-bssc.ir/?p=13865

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *