مطالعه و پایش تعارض منافع در ایران ـ 95

خبرنامه هفتگی مدیریت تعارض منافع – شماره نود و پنجم


تعارض منافع به گواه تجارب عملی و پژوهش‌های تجربی، ریشه‌ی بسیاری از ناکارآمدی‌ها، اختلال‌ها و اشکال متنوع فساد است که منجر به تضعیف ظرفیت اجرایی حاکمیت و تشدید نابرابری و بی‌اعتمادی در جامعه می‌شود. مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه جهاد دانشگاهی در راستای پایش و سنجش ابعاد مختلف تعارض منافع در ایران، به رصد رسانه‌های مجازی و مکتوب در این زمینه می‌پردازد. در همین راستا، استخراج محتوای تولیدشده در شبکه‌ی اجتماعی توئیتر نیز در دستور کار مرکز توانمندسازی بوده و در گزارش‌های هفتگی انعکاس می‌یابد. آنچه در ادامه می‌آید اخبار، گزارش‌ها و تحلیل‌های مربوط به تعارض منافع در رسانه‌های عمومی است که در بازه زمانی 25 تا 31 اردیبهشت 1401 منتشر شده و در قالب خبرنامه شماره 95 تجمیع و تلخیص شده‌اند.

تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۰۱

دریافت نسخه الکترونیکی نود و پنجمین خبرنامه مدیریت تعارض منافع

گزیدۀ اخبار، تحلیل‌ها و گزارش‌های هفته گذشته در حوزه تعارض منافع به این شرح است:

  • مسئله تعارض منافع احتمالی در تامین سموم کشاورزی در کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس با حضور رئیس سازمان حفظ نباتات مورد بررسی قرار گرفت.
  • حجت الله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: سهامداری قطعه‌سازان در خودروسازی تعارض منافع ایجاد می‌کند و این یکی از مشکلات ریشه‌ای صنعت خودرو است.
  • مهرداد بذرپاش، رئیس دیوان محاسبات کشور بر لزوم جدایی دبیرخانه هیأت امنا صندوق توسعه ملی از سازمان برنامه و بودجه تاکید کرده و گفت: باید ترکیب هیأت امنا اصلاح شود و به گونه‌ای نباشد که بزرگترین مصرف‌کنندگان منابع صندوق توسعه ملی، اکثریت اعضاء هیأت امنا را در اختیار داشته باشند؛ این تعارض منافع باید حل شود.
  • تعدادی از فعالان حوزه تولید محتوا در نشستی از تنظیم‌گری و رقابت همزمان صداوسیما با بخش خصوصی انتقاد کردند و شرط حضور ساترا به‌عنوان نهادی وابسته به صداوسیما را خروج تلوبیون از این بازار دانستند.

مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه جهاد دانشگاهی – ۱ خرداد ۱۴۰۱

نگرانی کمیسیون کشاورزی مجلس از تعارض منافع در تامین سموم زراعی

احد آزادی‌خواه (سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس) ـ ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱

دسته‌بندی: تعارض منافع در حوزۀ کشاورزی

یکی از دستور کارهای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با حضور رئیس سازمان حفظ نباتات ارائه گزارشی از آفات مهاجم خصوصا ملخ بود. بر اساس گزارش‌های اعلام شده در ۱۷ استان با استفاده از سموم موجود با آفات مبارزه شده است اما نوع سموم جای بحث دارد و باید در ماده موثره آنها بازنگری شود. طی سال‌های گذشته در زمینه تامین سموم به دلیل وجود تعارض منافع عقب ماندگی‌ها و نگرانی‌هایی داریم که شدیدا به دنبال رفع آن هستیم.

پایگاه راهبرد معاصر

طرح رفع تعارض منافع در خراسان جنوبی اجرا می‌شود

جلال الدین صادقی (ییس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی) ـ ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

دسته‌بندی: کلیات تعارض منافع

جلال الدین صادقی با اشاره به اینکه شناسایی موقعیت‌ها و راهکارهای مورد نظر برای مدیریت تعارض منافع در دستگاه‌های اجرائی، به عنوان یک ماموریت به جهاد دانشگاهی سپرده شده است، از اجرای طرح تحقیقاتی مدیریت تعارض منا فع در دستگاه‌های اجرایی استان، خبر داد. این طرح به صورت یک کلان پروژه در سطح کشور توسط جهاد دانشگاهی در حال اجراست.  در استان خراسان جنوبی، مصاحبه‌های علمی و کارشناسی با نمایندگان اتاق اصناف، اتاق تعاون، سازمان نظام مهندسی ساختمان و همچنین نظام مهندسی کشاورزی صورت گرفته است و سازمانهای مذکور،  همکاری شایسته‌ای را با پژوهشگران این طرح به عمل آورده‌اند.

هادی زینی، پژوهشگر طرح تعارض منافع در خراسان جنوبی نیز گفت: یکی از روش های علمی و منطقی در رفع تعارض منافع، شناسایی جایگاه های تعارض منافع با گرفتن بازخورد از نهادها و سازمان های مختلف و سپس اصلاح قوانین و مقررات و در مورادی کاستن و یا افزودن آیین نامه های داخلی برای رفع تعارض منافع است. از آنجا که مجامع اقتصادی نظیر اتاق اصناف، اتاق بازرگانی، اتاق تعاون و انجمن های حرفه ای و صنفی نظیر نظام پزشکی و نظام مهندسی در راستای فعالیت های خود با دستگاه های مختلف دولتی در تماس و ارتباط هستند، تجارب و ذخیره دانش ارزشمندی از مسائلشان در مواجهه با سیستم اداری اجرایی دارند که استخراج بخشی از این تجارب که ناظر بر مباحث تعارض منافع است، مدنظر است.

خبرگزاری ایسنا

صندوق توسعه ملی به خزانه دوم دولت تبدیل شده است

مهرداد بذرپاش (رئیس دیوان محاسبات کشور) ـ ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

دسته‌بندی: تعارض منافع در دولت

حسابرسی عملکرد پروژه‌های صندوق توسعه ملی در دستور کار دیوان محاسبات قرار گرفته است. جایگاه صندوق توسعه ملی در ساختار سیاسی نامناسب است. هم اکنون دبیرخانه هیأت امنا صندوق در سازمان برنامه و بودجه قرار دارد در حالی باید به صورت مستقل عمل کند. صندوق توسعه ملی عملا به خزانه دوم دولت‌ها تبدیل شده که این اتفاق، اشتباهی راهبردی است. در اساسنامه صندوق باید ترکیب هیأت امنا اصلاح شود و به گونه‌ای نباشد که بزرگترین مصرف کنندگان منابع صندوق توسعه ملی، اکثریت اعضاء هیأت امنا را در اختیار داشته باشند؛ این تعارض منافع باید حل شود.

بانک‌های عامل در بازپرداخت تسهیلات صندوق توسعه ملی، عملکرد قابل قبولی ندارند. هزینه‌های گزاف، جاری و روزافزون دولت‌ها باعث شده به صورت مکرر درخواست برداشت از این صندوق نوسعه ملی ارائه شود که این دخل و تصرف، موجب بروز چالش شده است. تملک سهام بدهکاران کلان که سال‌ها از سررسید بدهی آنها گذشته و اقدام درخوری نداشته‌اند، یکی از روش‌های پیشنهادی است. همچنین با همه احترامی که برای سازمان برنامه و بودجه قائلم، اما نباید دبیرخانه صندوق توسعه ملی در  سازمان برنامه و بودجه باشد.شکست حساب ذخیره ارزی باید به عنوان یک عبرت مورد توجه باشد؛ ۱۰ سال از آغاز به کار صندوق توسعه ملی می‌گذرد که امیدوارم در آینده موجب افتخار شود.

پایگاه صندوق توسعه ملی

سهامداری قطعه‌سازان در خودروسازی‌ها تعارض منافع ایجاد می‌کند

حجت الله فیروزی (عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس) ـ ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

دسته‌بندی: تعارض منافع در صنعت

به طور کلی حوزه صنعت خودروسازی با یکسری مشکلات ریشه‌ای مواجه است. به عنوان مثال چون قطعه‌سازان در خودروسازی سهم دارند، این مسئله تعارض منافع ایجاد می‌کند. بنابراین وقتی یک خودروساز با قطعه ساز قرارداد می‌بندد به دنبال منافع خود است. متاسفانه برخی عقیده دارند کیفیت برخی مواد اولیه که برای ساخت قطعات استفاده می‌شود پایین است به همین دلیل از میزان کیفیت قطعه کاسته می‌شود. این مسئله بسیار مهمی است که باید در دستور کار دست اندرکاران این حوزه قرار گیرد.

پایگاه خبری بازار سرمایه

راهکار حاکمیتی رفع تعارض منافع در اجرای قوانین حفاظت محیط زیست

فصلنامه فقه ـ ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

دسته‌بندی: تعارض منافع در حوزۀ محیط زیست

«راهکار فقهی رفع‌تعارض منافع در اجرای قوانین و مقررات حفاظت محیط‌زیست» عنوان مقالۀ علمی از حسین شاه بیک (دانشجوی دکترای رشته فقه و مبانی حقوق دانشگاه قم)،  محمد جواد حیدری  و محمد نوذری فردوسیه (اعضای هیئت علمی  گروه فقه و مبانی حقوق دانشگاه قم) است که در شماره فروردین ۱۴۰۱ فصلنامه فقه منتشر شده است. در چکیده این مقاله آمده است: به‌اعتقاد اکثر صاحب‌نظران حوزه محیط‌زیست، بخش عمده‌ای از بحران زیست‌محیطی در کشور ناشی از نقص برخی از قوانین و مقررات محیط‌زیست است که زمینه تعارض منافع در اجرای قوانین و مقررات محیط‌زیست را فراهم کرده است. در این میان برخی دستگاه‌های دولتی که خود متولی حفاظت از محیط‌زیست و از اعضای ثابت شورای‌عالی حفاظت محیط‌زیست بوده و عالی‌ترین مقام ناظر و تصمیم‌گیر، و قدرت بلامنازع سیاست‌گذاری در همه شئونات امور محیط‌زیست‌اند، در سایه مفاد ماده ۲ قانون حفاظت محیط‌زیست، از عمده‌ترین طرف‌های ذی‌نفع تعارض منافع در اجرای قوانین حفاظت محیط‌زیست در قبال مصالح ملی کشور محسوب می‌شوند. در این پژوهش توصیفی-تحلیلی، مناسب‌ترین، کم‌هزینه‌ترین و سریع‌ترین راهکار برون‌رفت از این بحران که معلول نقص برخی از قوانین شکلی محیط‌زیست بررسی می‌شود؛ از جمله ماده ۲ که زمینه اجرای گزینشی و تبعیض‌آمیز قوانین و مقررات را فراهم نموده است؛ بدین ترتیب با استناد به قاعده فقهی «لا ضرر» که همچنین مفاد اصل چهلم قانون اساسی است، با بازنگری در مفاد ماده ۲ قانون حفاظت محیط‌زیست، جایگاه شورای‌عالی حفاظت محیط‌زیست از شورای اداری درون‌قوه‌ای به شورای فراقوه‌ای (قوای سه‌گانه) و حاکمیتی ارتقا یافته و نتیجه آن رفع‌تعارض منافع در اجرای قوانین محیط‌زیست و مدیریت صحیح بحران زیست‌محیطی است.

فصلنامه فقه

بررسی آخرین وضعیت بخشنامه تعارض منافع در اداره بهزیستی هرمزگان

اداره بهزیستی استان هرمزگان ـ ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

دسته‌بندی: تعارض منافع در حوزۀ تعاون، کار و رفاه اجتماعی

اولین جلسه کمیته سلامت اداری و صیانت از حقوق مردم در سال جاری به ریاست سرپرست اداره کل بهزیستی استان هرمزگان برگزار شد. در ابتدای جلسه آخرین وضـعیت سامانه سامد مرتبط با رسـیدگی به درخواست های سـفر ریاست محترم جمهوری و تشریح مسایل و مشکلات پیرامون آن توسط رئیس اداره پذیرش و هماهنگی گزارش شد. در ادامه پس از ارائه گزارش دفتر مدیریت عملکرد در رابطه با آخرین وضعیت بخشنامه تعارض منافع و منع کارکنان دولت ، در خصوص تشکیل تیمهای نظارتی بحث و تبادل نظر شد.

سازمان بهزیستی کشور

تعارض منافع مدیران رسانه ای: اخبار کره مریخ به جای مسائل واقعی مردم

حمید خادم مسجدی (مدرس دانشگاه فرهنگیان)  ـ ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

دسته‌بندی: تعارض منافع در حوزۀ رسانه‌ها

در جاهای مختلف تعارض منافع ممکن است پدیدار شود. امروزه با کمال تأسف در فضای مجازی شاهد حضور مدیران رسانه ای هستیم که اخبار انتخابی خود را پوشش می دهند و اخبار را نه برای مردم بلکه میزان منفعتی شخصی و پایداری پست و مقامشان پخش می کنند. غافل از اینکه همین مردم  باعث شدند که رسانه آن ها؛ مدیران رسانه‌ها در پوشش رسانه ای خود الاهم فی الاهم  خبر می دهند که نکند من  مطلبی را پخش کنم‌ که اثری روی محبوبیت فلان چهره و فعال داشته  یا اثر منفی روی فلان نماینده داشته باشد چرا که عواقب آن ممکن است باعث حذف پستم گردد لذا هرچند مطلب نگاشته شده بسیار قوی و مطالبه به جا  و از ضروریات شهرستان به حساب آید، ولی چون با منافع مدیر رسانه نا سازگار است  از انتشار آن ممانعت می کند و برای طفره رفتن از مبحث روز شهرستان و استان خود اقدام به پخش اخباری از  کره مریخ و … می نماید یا اشیاء روزمره عوام فریب را انعکاس می‌دهند تا از این مطلب گذر نماید که متأسفانه اینها می تواند از مصادیق تعارض در منافع باشد. رسالت رسانه ای سوزندان اخبار روز نیست بلکه صداقت رسانه ای است  و این مدیران رسانه ها  فرهنگ و رفتار ناصوابی را در جامعه به یادگار می گذارند که می طلبد نظارت ها بیشتر شود.

پایگاه خبری شوشان

پرونده نمکی در دادسرا: تضاد منافع و تاخیر در واردات واکسن

روزنامه خراسان ـ ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

دسته‌بندی: تعارض منافع در نظام سلامت و درمان

موید علویان، رئیس هیئت مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ و فوق‌تخصص بیماری‌های کبد و گوارش همراه با محمدرضا هاشمیان، فوق‌تخصص مراقبت‌های ویژه و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مرداد سال گذشته، زمانی که «سعید نمکی»، هنوز وزیر بهداشت بود، از او شکایت کردند. به‌کارگیری روش‌های نادرست برای درمان بیماران مبتلا به کرونا، مرگ‌ تعداد قابل توجهی از بیماران به دلیل تصمیمات نادرست، تضاد منافع و تاخیر در واردات واکسن، از جمله مسائلی است که در پرونده قضایی تشکیل‌شده برای وزیر بهداشت پیشین درج شده است. بررسی‌های همشهری از این ماجرا همچنین نشان می‌دهد که تنها این دو پزشک، از «نمکی» شکایت نکرده‌اند و شکایت‌های دیگری هم در دادسرا علیه او ثبت شده است. بر اساس اعلام منابع آگاه، با گذشت ۹ماه از ثبت شکایت، هنوز ابلاغیه‌ای برای این پرونده نیامده است. هرچند که از منبعی موثق خبر می‌رسد که دادسرا از سعید نمکی برای پاسخ دادن به برخی ابهامات و سوالات دعوت و او هم مراجعه کرده است.»

روزنامه خراسان

چالش‌های رگولاتوری حوزه سلامت: چاقو دسته خود را نمی‌برد

شاهین اکبریان‌طبری (بنیانگذار شرکت چارگون) ـ ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱

دسته‌بندی: تعارض منافع در نظام سلامت و درمان

در سومین روز از نمایشگاه اینوتکس، پنل هلث تک در محل پارک فناوری پردیس با مدیریت رضا جمیلی، سردبیر هفته‌نامه کارنگ، برگزار شد. مهندس محمد شکوهی‌یکتا، دیتا ساینتیست در مایکروسافت و پژوهشگر حوزه سلامت دیجیتال، مهدی یوسف‌زاده مدیر طرح ملی سلامت الکترونیک شورای فناوری اطلاعات کشور و شاهین اکبریان‌طبری، بنیان‌گذار چارگون، سخنرانان این پنل بودند. در این پنل به مسائل و چالش‌های عمده در سلامت دیجیتال کشور و تنظیم‌گری این حوزه پرداخته شد.

شاهین طبری در مورد تعارض منافع در نظام سلامت گفت: وقتی وزیر بهداشت سابق، قبل از وزارت داروخانه داشته امکان ندارد با داروخانه زنجیره‌ای در کشور موافقت کند. چاقو دسته خود را نمی‌برد. به نظر من اصل داستان، تضاد منافع است. اولین مشکل ما این است که پزشکان را به سمت مدیران حوزه سلامت منصوب کرده‌ایم. این مدیران به پیشگیری اهمیت نمی‌دهند و به فکر درمان هستند. برای تجهیزات درمان هزینه زیادی می‌کنند؛ اما برای پیشگیری هزینه‌ای نمی‌شود. چون درآمد پزشک از بیماری است. منافع افراد تصمیم‌گیرنده در این حوزه در بیماری است. این افراد حدود ۱۵ درصد از تولید ناخالص ملی ما را هزینه می‌کنند و سلامتی ما برای آن اهمیت ندارد. به هر جای این سیستم نگاه کنید، تضاد منافع را می‌بینید و باز کردن این کلاف کار بسیار دشواری شده است.

طبری در مورد چگونگی فائق آمدن بر چالش‌ها تاکید کرد: به نظر من در وهله اول پزشکان باید از مدیریت حوزه سلامت کنار بروند، چون تضاد منافع دارند. در وهله بعد فکر می‌کنم که سرمایه‌گذاری باید روی پیشگیری انجام شود.

هفته نامه کارنگ

انتشار آئین نامه تعارض منافع شهرداری تبریز

مرکز پژوهش‌های شورای شهر تبریز ـ اردیبهشت ۱۴۰۱

دسته‌بندی: تعارض منافع در حوزۀ شوراها و شهرداری‌ها

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای شهر تبریز از تصویب آئین نامه تعارض منافع در شهرداری تبریز خبر داد و اظهار امیدواری کرد که اجرای آن بتواند در رفع برخی مسایل، شفاف سازی و بهبود فرآیند امور موثر واقع شود. این آیین‌نامه در ۳۴ ماده و ۱۴ بخش تنظیم شده است. فایل این آئین نامه نیز منتشر شده است.لینک دسترسی:

آئین نامه مدیریت تعارض منافع در شهرداری تبریز

مرکز پژوهش‌های شورای شهر تبریز

صداوسیما نمی‌تواند همزمان تنظیم‌گر و بازیگر باشد

پایگاه خبری پیوست  ـ ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱

دسته‌بندی: تعارض منافع در حوزۀ رسانه‌ها

تعدادی از فعالان حوزه تولید محتوا در نشستی از تنظیم‌گری و رقابت همزمان صداوسیما با بخش خصوصی انتقاد کردند و شرط حضور ساترا به‌عنوان نهادی وابسته به صداوسیما را خروج تلوبیون از این بازار دانستند.

مهدی حاج محمود عطار، مدیرعامل نسل اندیشه سبز نما گفت:‌ ضد انحصار بودن یک شعار ژورنالیستی و پز روشنفکرانه است که اتفاق نیفتاده. تلوبیون تمام پلتفرم‌ها را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد و از حمایت‌‌‌های عظیمی برخوردار است. عطار از اختلاف میان نهادهای حاکمیتی مسئول سخن به میان آورد و ادامه داد:‌ ساترا ممیزی یکی از سریال‌های ما را بر عهده گرفت و تمام مراحل بازبینی ارشاد در ساترا تکرار شد. پروژه که تمام شد ارشاد نگذاشت کار پخش شود چون ناراحت شده بود که از ساترا مجوز گرفتیم و گفت بروید از همانی که مجوز گرفته بودید اجازه بگیرید کارتان پخش شود. در نهایت در دعوای دو نهاد حاکمیتی سرمان بریده شد.

محمد عمروآبادی،‌ مدیرعامل تیوال یکی دیگر از افراد حاضر در این نشست بود که انتقاداتش در مورد وجود رانت در این حوزه را مطرح کرد و گفت: پلتفرم‌های خصوصی حق دارند از سرمایه خود به‌طوری که می‌خواهند استفاده کنند. فیلیمو و نماوا حق قطعی دارند چیزی که تولید می‌کنند را فقط روی پلتفرم خود نمایش دهند. اما یک سری رانت‌‌ها نیز وجود دارد. مدیرعامل تیوال از حضور همزمان صداوسیما به‌عنوان متولی و بازیگر در بازار نیز انتقاد کرد و گفت: حکومت باید برای بازار استراتژی رشد بچیند تا منافع تولیدکننده خدشه‌دار نشود. اما الان اوضاع طوری است که ما نمی‌دانیم مجوز تبلیغات و نشر و ساخت را چه کسی می‌دهد. به چه حقی سازمانی که خودش بانی است و مجوز می‌دهد وارد بازار رقابت می‌شود؟ این رقابت سالم نیست. صداوسیما باید از مجوز دادن کنار بکشد و بعد وارد رقابت شود. صداوسیما تلوبیون را راه می‌اندازد چون همه چیز در این کشور سیاسی است. بحث پول نیست. صداوسیما فقط نمی‌خواهد بخش خصوصی بزرگ شود. چون اگر بزرگ شود چیزهایی تولید می‌کند که زیر نظر آنها نیست. ریشه تمامی اینها عدم اعتماد حاکمیت به مردم است.

همچنین محمدمهدی جعفریان،‌ مدیر مرکز مطالعات توسعه و رقابت و کارشناس رقابت و تنظیم‌گری نقش نهادهای تنظیم‌گر را تشریح کرد، او گفت: یک سری‌ نهادهای فراگیر باید برای توسعه کسب‌وکارها مانند خاک حاصلخیز  باشند. بازار به دو شکل می‌تواند مختل شود. نخست اینکه یکی از شرکت‌های داخل بازار تبدیل به قدرت مسلط (Dominant) شود و رفتارهای ضدرقابتی نشان دهد و دوم اینکه دولت کمک‌هایی کند که باعث شود بازی به‌هم بریزد. این کمک‌ها بازار را مریض‌تر می‌کند و به ضرر شرکت‌های کوچک و متوسط است.‌ بازار فرهنگ در ایران سال‌ها به صورت انحصاری در اختیار دولت بوده و باید به بخش خصوصی اعتماد کند که وارد این بازار شود. گردش مالی VODها از سال‌های ۹۵ – ۹۶ چند برابر و به معاونت سیمای صداوسیما نزدیک شده است. رایگان بودن محتوای تلوبیون مصداق قیمت‌گذاری تهاجمی است. رایگان بودن یا تخفیف دادن باعث می‌شود در آینده قیمت بالا برود یا کیفیت سقوط کند.

پایگاه خبری پیوست

تعارض منافع: گره کور واگذاری بنگاه‌های دولتی به بخش خصوصی

پایگاه بورسان ـ ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

دسته‌بندی: تعارض منافع در حوزۀ خصوصی‌سازی

سخنان ابراهیم رئیسی در اولین همایش بین‌المللی خصوصی‌سازی در اقتصاد ایران واجد نکات مثبتی بود که نشان می‌دهد حداقل برخی از جهت‌گیری‌های کلی دولت مثبت است. با این حال به نظر می‌رسد هنوز به صورت عمیق توجه نشده که تغییر مالکیت نمی‌تواند معجزه کند و بهره‌وری بنگاه را افزایش دهد؛‌ اما تنها راه افزایش بهره‌وری نیز تغییر مالکیت با هدف بهبود بستر نهادی عملکرد بنگاه است.

فرآیند انتقال مالکیت در دنیا به صورت کلی فرآیند دارای تعارضی است و همیشه این مساله وجود دارد که اعطای یک شرکت به شرکت دیگر می‌تواند مشکل‌ساز باشد. دلیل اصلی مشکل‌زا بودن انتقال مالکیت آن است که در یک شرکت انواع تعارض منافع‌ها وجود دارد (تعارض منافع سهامداران عمده با خرد، مدیر و سهامدار و…) که با صرف یک تغییر مالکیت لزوما نمی‌توان تعارض منافع‌ها را حل کرد. این مساله به صورت واضحی در خصوصی‌سازی‌های متعدد وجود داشته به نحوی که به دلیل تعارض سهامداران عمده با خرد و یا صاحبان جدید کسب و کار با کارکنان قدیمی شرکت اساسا امکان بازگشت شرکت واگذاری شده به اقتصاد را نداده؛‌ چرا که بالقوه سهامدار جدید می‌توانسته یا به نفع شخص خود فساد کند یا آنکه اسیر حل اختلافات حقوقی گسترده با سایر ذی‌نفعان شود.

تجربه روسیه در مورد شرکت‌های نفت و گاز نشان داد که صرف تغییر مالکیت به تنهایی نمی‌تواند مشکلی را حل کند و از طرف دیگر اگر بنگاه خصوصی نیز نباشد عاملی وجود ندارد که تکنولوژی افزایش کارایی بنگاه را افزایش دهد. به همین دلیل تغییر مالکیت و زیرساخت‌های نهادی باید همزمان باشد و نمی‌توان منتظر ماند تا هر یک به نحو کامل انجام شود و سپس اقدام به خصوصی‌سازی کرد.

پایگاه بورسان

مدیران بانکها نباید سیاست پولی کشور را تعیین کنند

صابر میرزایی (معاون پژوهش و توسعه مرکز تحول و پیشرفت) ـ ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

دسته‌بندی: تعارض منافع در نظام بانکی

صابر میرزایی معاون پژوهش و توسعه مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری، حضور مدیران بانک‌ها در شورای پول و اعتبار یا بانک مرکزی را مصداق بارز تعارض منافع دانست و افزود: در حالت کاریکاتوری به این معنی است که اداره کلانتری یک محل را به جمعی از دزدان آن محل سپرده باشند.

لینک مشاهد برنامه تصویری

پایگاه مسیر اقتصاد

تعارض منافع و حملات جانبدارانه به بورس کالا

محمد حسنی‌سعدی (مدیر روابط‌عمومی شرکت بورس کالای ایران) ـ ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

دسته‌بندی: تعارض منافع در بازار سرمایه

بورس کالا، بستری شفاف برای عرضه و فروش محصولات گوناگون فراهم کرده است. این شفافیت به منزله ایجاد تعارض منافع برای برخی صنایع است و همین تعارض منافع زمینه نارضایتی صنایع و تولیدکنندگان را از بورس کالا فراهم می‌کند. در سایه بسترسازی بورس کالا برای تقابل میان عرضه و تقاضا و همچنین ایجاد بستری شفاف برای معاملات، امتیازات ویژه یا رانتی که در اختیار برخی صنایع یا تولیدکنندگان قرار می‌گیرد، حذف می‌شود. همین حذف رانت نیز به نارضایتی صنایع منتهی خواهد شد. در واقع می‌توان این‌طور ادعا کرد که بورس کالا بستری برای شفافیت عملکردی صنایع است. در حالی‌که بسیاری از صنایع در دهه‌های گذشته به فعالیت در فضای غیرشفاف عادت کرده‌اند و درنتیجه این واحدها با ورود معاملات خود به بورس کالا و تقویت شفافیت مخالف هستند. این موضوع موجب می‌شود گروه‌های یادشده از عملکرد بورس کالا، رضایت نداشته باشند و به تخریب فضای موجود دست بزنند.

گروه‌های هدف یادشده با تکیه بر امتیازهای ویژه‌ای که در اختیار دارند، اطلاعات غلط به جامعه، نمایندگان مجلس یا سایر سیاست‌گذاران می‌دهند ودر ادامه با تکیه بر این آدرس‌دهی غلط، زمینه تداوم رانتخواری یا سودآوری خود را فراهم می‌کنند. این آدرس‌دهی غلط حتی به تصمیم‌گیری اشتباه از سوی مسئولان و سیاست‌گذاران منجر خواهد شد.

روزگار معدن

کریم باقری بر سر دوراهی تعارض منافع: تیم ملی  یا پرسپولیس؟

پایگاه خبرآن‌لاین ـ ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

دسته‌بندی: تعارض منافع در ورزش

از زمان حضور کریم باقری در تیم ملی حرف و حدیث‌هایی درباره حضور او که همزمان مربی پرسپولیس هم بود به وجود آمد چرا که حضور همزمان او در پرسپولیس و تیم ملی باعث شده تا موضوع تضاد منافع درباره او به گوش برسد. حمید استیلی مدیر تیم ملی کشورمان اسکوچیچ سرمربی تیم ملی اعلام کرده که باقری باید بین پرسپولیس و تیم ملی یک تیم را انتخاب کند. این در حالی است که قرارداد کریم باقری با پرسپولیس در پایان فصل به پایان خواهد رسید و او هنوز نه تنها این قرارداد را تمدید نکرده بلکه موضع مشخصی هم درباره ادامه همکاری یا پایان آن اتخاذ نکرده است. از زمان حضور کریم باقری در تیم ملی برخی صحبت‌ها در خصوص تضاد منافع او برای فعالیت در تیم ملی مطرح شد اما باقری پاسخ قاطعانه‌ای به این مسائل نداد. با این همه باید دید که در نهایت این مربی تصمیم می‌گیرد تا در کدام تیم فعالیت خود را ادامه دهد.

خبر آنلاین

دریافت نسخه الکترونیکی نود و پنجمین خبرنامه مدیریت تعارض منافع

لینک کوتاه https://iran-bssc.ir/?p=21855

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *