مجموعه تجارب جهانی مدیریت تعارض منافع-3

راهنمای اصول اخلاقی و تعارض منافع در موسسات حفاظت محیط زیست ایالات متحده

اساسنامه تعارض منافع موسسات حفاظت محیط زیست ایالات متحده


غالبا مردم از این امر آگاه نیستند که فعالیت­های آنان با منافع سازمان متبوعشان مغایرت دارد. در این حالت هدف باید افزایش آگاهی، تشویق افشای اطلاعات و بحث در مورد موضوعاتی باشد که ممکن است تعارض ایجاد کند و البته تشویق دائمی کارمندان به فرهنگ خلوص. نقض قوانین تعارض منافع می ­تواند عواقب جدی بر برنامه ­های سازمان های مختلف داشته باشد. اعتماد عمومی به این برنامه ­ها را به طور جدی تضعیف کرده و  اعتبارات عمومی و شخصی سازمان و کارکنان آن را خدشه­دار کند. بنابراین مهم است تعارض منافع به وضوح شناسایی شده،  فرایند جداسازی آن­ها از سایر موقعیت­ها محقق شود. اساسنامه تعارض منافع سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا این مهم را محقق کرده است.

تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۹۹

 تعارض منافع سازمان حفاظت محیط زیست -مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه

ماموریت اصلی سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا که در سال ۱۹۷۰ تاسیس شد ایجاد استانداردها و قوانین ارتقادهنده سلامت افراد و محیط زیست است. کارمندان سازمان حفاظت محیط زیست همانند سایر کارمندان دولتی در ایالات متحده تابع قوانین و مقرراتی هستند تا رفتار و تصمیمات آن‌ها طوری تنظیم شود که به دور از هر گونه جهت‌گیری شخصی و سیاسی باشد. تنها در این حالت است که آنها در مسیر اجرای قانون و برقراری نفع عمومی حرکت خواهند کرد. یکی از این قوانین، اساسنامه مدیریت تعارض منافع و مقررات اخلاقی در رفتارهای دولتی در سازمان محیط زیست است. اساسنامه تعارض منافع، مقررات کیفری است که انجام فعالیت‌هایی را که بر منافع مالی شخصی، نمایندگی احزاب خارجی در موضوعات دولتی تکمیل حقوق دولتی از منابع خارجی و بعضی از فعالیت‌های نمایندگی پس از خروج از خدمات دولتی اثر می‌گذارد منع می‌کند.

کارمندان سازمان حفاظت محیط زیست بایستی از هر عملی که به طور خاص منتج به یا سبب از دست دادن استقلال یا بی‌طرفی شده و نهایتاً بر اعتماد مردم نسبت به صداقت دولت تأثیر منفی بگذارد خودداری کنند. نقض قوانین تعارض منافع می‌تواند عواقب جدی بر برنامه‌های سازمان داشته باشد.

بطور کلی تعارض منافع موقعیتی واقعی و بالقوه است که بی‌طرفی یک فرد عادی یا غیرفدرال را تضعیف می‌کند یا ممکن است تضعیف کند زیرا منافع شخصی آن‌ها با وظایف و تعهداتشان در مقابل سازمان حفاظت محیط‌زیست و عموم مردم در تعارض است. غالبا مردم از این امر آگاه نیستند که فعالیت‌های آنان با منافع سازمان متبوعشان مغایرت دارد. در این حالت هدف باید افزایش آگاهی، تشویق افشای اطلاعات و بحث در مورد موضوعاتی باشد که ممکن است تعارض ایجاد کند و البته تشویق دائمی کارمندان به فرهنگ خلوص.

نقض قوانین تعارض منافع می‌تواند عواقب جدی بر برنامه‌های سازمان داشته باشد. اعتماد عمومی به این برنامه‌ها را به طور جدی تضعیف کرده و  اعتبارات عمومی و شخصی سازمان و کارکنان آن را خدشه‌دار کند. هر چند تضاد منافع می‌تواند منجر به فساد شود اما اینگونه نیست که تضاد منافع فی النفسه یک عمل مجرمانه یا فساد باشد بلکه وقوع آن می‌تواند منجر به اقدامات دیگری مانند مخفی کردن روابط، سودهای مالی از طریق اظهارات دروغین یا تشکیل پرونده‌های دروغین شود با این توصیف می‌توان کاملا فهمید که چرا افشای تعارض منافع اینقدر مهم است.

بیان و توضیح تمامی موارد بالا لزوم وجود دستورالعمل یا قوانینی در خور هر سازمان یا وزارتخانه را روشن می‌کند، بطوری که هم کارمندان و هم سازمان با عمل به آن‌ها از وقوع چنین مشکلاتی پیشگیری نمایند. بنابراین مهم است تعارض منافع به وضوح شناسایی شده،  فرایند جداسازی آن‌ها از سایر موقعیت‌ها محقق شود. اساسنامه تعارض منافع شامل پنج بخش اصلی است:

ماده ۲۰۳: جبران خسارت اعضای کنگره، افسران و سایرین، در مسائلی که دولت را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

ماده ۲۰۵: فعالیت افسران و کارمندان در دعاوی علیه دولت و سایر موضوعات تأثیرگذار بر آن.

ماده ۲۰۷: محدودیت‌های مربوط به افسران ارشد، کارمندان و افسران منتخب بخش اجرایی و قانون‌گذاری.

ماده ۲۰۸: اقدامات موثر بر سود مالی اشخاص.

ماده ۲۰۹: دستمزد افسران دولت و کارمندانی که تنها از ایالات متحده حقوق دریافت می‌کنند.

مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه با تکیه بر دانش کارشناسان و پژوهش‌های خود در حوزه تعارض منافع اقدام به انتشار گزارشات کارشناسی، ترجمه و یادداشت در این خصوص کرده است. مطلب پیشروی سومین گزارش از مجموعه گزارشات تجارب جهانی مدیریت تعارض منافع بوده که به ترجمه و تلخیصی از راهکارهایی برای مدیریت تعارض منافع در سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا پرداخته است. این گزارش در ۱۱ زیربخش اصلی به شرح زیر خلاصه شده است: ۱- منابع مالی، ۲- افشای مالی، ۳- نماینده خارجی، ۴- محدودیت‌های تعارض منافع پس از خدمت، ۵-قواعدی در برابر تکمیل حقوق دولتی، ۶- هدایا، لوح سپاس و سرگرمی، ۷- اشتغال در خارج، ۸- هزینه‌های سفر، ۹- استفاده از وسایل نقلیه، املاک و پرسنل دولتی، ۱۰- فعالیت سیاسی و ۱۱- استانداردهایی برای کارمندان ویژه دولتی. در ادامه به شرح مهمترین نکات گزارش می‌پردازیم. با این وجود برای درک بهتر و کاملتر این قوانین پیشنهاد می‌شود متن و مثال‌های داخل آن به دقت خوانده شود.

  • کارمندان بایستی از هر عملی که به طور خاص منتج به یا سبب ایجاد مواردی همچون استفاده از دفاتر عمومی برای مقاصد شخصی، ارائه خدمات ترجیحی به هر سازمان یا شخص دیگر، ممانعت از افزایش کارایی دولت یا اقتصاد، از دست دادن استقلال یا بی‌طرفی، عملی که سبب تصمصم‌گیری دولت خارج از مجاری رسمی شود و نهایتاً بر اعتماد مردم نسبت به صداقت دولت تأثیر منفی بگذارد خودداری کنند.
  • کارمندان باید فرم استاندارد افشای مالی را همراه با گزارش افشای مالی پر نمایند و به مقامات رسمی ارائه دهند. این فرم‌ها تا ۶ سال نگهداری شده و در دسترس عموم قرار دارند. اگر فرد بطور ارادی فرم را پر ننماید به مجازات نقدی محکوم شده و تحریف گزارش نیز طبق اساسنامه تعارض منافع جرمی جنایی محسوب می‌شود.
  • مفاد اساسنامه تعارض منافع پس از خدمت یا آنچه در ادبیات فارسی به آن درب‌های گردان و روابط پساشغلی گفته می‌شود سه نوع محدودیت را شامل می‌شود:
  • محدودیت‌های دائمی: در ارتباط با این موضوع است که بازنشستگان سازمان برای همیشه از پذیرش نمایندگی (شامل مشاوره، توصیه و تصمیم‌گیری) فردی به غیر از ایالات متحده در دادگاه یا ادارات دولتی بعنوان کارمند دولت منع شده‌اند.
  • محدودیت دوساله: کارمندان بازنشسته که مسئولیت رسمی در گروه‌های خارجی مانند احزاب داشته‌اند برای مدت دو سال از نمایندگی احزاب خارجی در این موارد منع می‌شوند. همچنین کارمندان ارشد بازنشسته سازمان نباید تا دو سال در جلسه دادرسی که کمک به طرف خارجی قلمداد می‌شود شرکت کند.
  • محدودیت یکساله: کارمندان بازنشسته که در مقام کارمند ارشد مشغول به کار بوده‌اند مشمول یکسال قرنطینه هستند یعنی از هرگونه ارتباط با سازمان حفاظت محیط‌زیست با هدف اثرگذاری روی هر موضوعی مثل قانون‌گذاری منع می‌شوند.
  • هر کارمندی که حقوق یا کمک به ازای جبران خدمات خود بعنوان یک افسر یا کارمند قوه مجریه دولت ایالات متحده از سایر منابع به جز دولت آمریکا دریافت کند به مجازات نقدی، زندان یا هر دو محکوم می‌شود.
  • کارمندان سازمان حفاظت محیط‌زیست ایالات‌متحده نباید به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم هدیه از کسانی که: (۱) از منظر مالی بر عملکرد کارمندان سازمان اثر می‌گذارند، (۲) به دنبال گرفتن قرارداد یا کمک‌هزینه مالی از سازمان حفاظت محیط‌زیست هستند، (۳) فعالیت یا عملیاتی را هدایت می‌کنند که سازمان حفاظت محیط‌زیست آن را تنظیم می‌کند، دریافت کنند. البته، پیشنهاد یا پذیرش هر چیز باارزشی به‌قصد تأثیرگذاری بر اقدامات رسمی طبق قانون رشوه، جرم تلقی می‌شود.
  • قانون هاچ کارمندان فدرال را از استفاده از اختیارات رسمی برای مداخله یا تأثیر در نتیجه هر انتخاباتی، و  مشارکت فعال در مدیریت سیاسی یا مبارزات سیاسی منع می‌کند.

موارد بالا تنها خلاصه‌ای از کل اساسنامه تعارض منافع سازمان حفاظت محیط زیست ایالات متحده است البته این موارد دارای استثنائاتی نیز هستند که همراه با مثال‌های متعدد برای فهم بهتر شرایط وقوع موقعیت‌های تعارض منافع در متن ترجمه گنجانده  شده‌اند.

برای دریافت متن کامل ترجمه مقاله «راهکارهایی برای مدیریت تعارض منافع در بخش محیط زیست» کلیک کنید.

لینک کوتاه https://iran-bssc.ir/?p=7480

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *