مطالعه و پایش تعارض منافع در ایران ـ 77

خبرنامه هفتگی مدیریت تعارض منافع – شماره هفتاد و هفتم


تعارض منافع به گواه تجارب عملی و پژوهش‌های تجربی، ریشه‌ی بسیاری از ناکارآمدی‌ها، اختلال‌ها و اشکال متنوع فساد است که منجر به تضعیف ظرفیت اجرایی حاکمیت و تشدید نابرابری و بی‌اعتمادی در جامعه می‌شود. مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه جهاد دانشگاهی در راستای پایش و سنجش ابعاد مختلف تعارض منافع در ایران، به رصد رسانه‌های مجازی و مکتوب در این زمینه می‌پردازد. در همین راستا، استخراج محتوای تولیدشده در شبکه‌های اجتماعی (توئیتر، تلگرام و اینستاگرام) نیز در دستور کار مرکز توانمندسازی بوده و در گزارش‌های هفتگی انعکاس می‌یابد. آنچه در ادامه می‌آید اخبار، گزارش‌ها و تحلیل‌های مربوط به تعارض منافع در رسانه‌های عمومی است که در بازه زمانی 5 تا 11 دی 1400 منتشر شده و در قالب خبرنامه شماره 77 تجمیع و تلخیص شده‌اند.

تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۰۰

 

دریافت نسخه الکترونیکی هفتاد و هفتمین خبرنامه مدیریت تعارض منافع

 

هفتاد و هفتمین خبرنامه مدیریت تعارض منافع

گزیدۀ اخبار، تحلیل‌ها و گزارش‌های هفته گذشته در حوزه تعارض منافع به این شرح است:

  • یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش خبر داد که تعارض منافع در صدور مجوز مدارس غیردولتی حذف می‌شود.
  • احمدحسین فلاحی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: بخشنامه تعارض منافع در دوره گذشته برای معاونان آموزش و پرورش اجرا شد اما باید در تمام سطوح از جمله استان‌ها اجرا شود.
  • علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران از بررسی طرح اصلاح مصوبه مدیریت تعارض منافع در شهرداری تهران در جلسه مورخ ۱۲ دی شورای شهر تهران خبر داد.
  • محمد میرزابیگی، رئیس‌کل سازمان نظام پرستاری ایران اظهار داشت: عدم اجرا شدن تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و نظام ارجاع بعد از ۱۴ سال به سبب تعارض منافع است.
  • در نشست مشترک روسای اتاق‌های بازرگانی و اعضای تشکل‌ها و فعالان بخش خصوصی با معاون طرح و برنامه وزارت صمت ساختار سازمانی جدید وزارت صمت از منظر عدم رفع تعارض منافع مورد نقد فعالان اقتصادی قرار گرفت.
  • جامعه ایمنی شغلی و بهداشت حرفه‌ای در نامه‌ای به رئیس جدید مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواستار شناسایی مسیرهای ایجاد تعارض منافع در این مرکز شد.

مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه جهاد دانشگاهی – ۱۲ دی ۱۴۰۰

مطالبه جامعه ایمنی شغلی برای شناسایی مسیرهای ایجاد تعارض منافع

جامعه ایمنی شغلی و بهداشت حرفه‌ای ـ ۴ دی ۱۴۰۰

دسته بندی: تعارض منافع در حوزه سلامت و درمان

جامعه ایمنی شغلی و بهداشت حرفه‌ای در نامه‌ای به رئیس جدید مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواسته‌های صنفی خود را برشمردند. آنها ابراز امیدواری کردند تا جندقی نسبت به اصلاح و تغییرات بنیادی در مسیرهای اشتباه پیموده شده در سال‌های قبل که این «جایگاه خطیر و تاثیرگذار» را به کانون تعارضات منافع، ترک فعل‌ها و تناقضات قانونی مبدل ساخته بود، اقدام کند. در یکی از بندهای این نامه مطالبه شناسایی مسیرهای ایجاد تعارض منافع توسط مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت مطرح شده است:
«شناسایی مسیرهای ایجاد تعارض منافع، رانتخواری و ویژه خواری در مرکز سلامت از طریق بررسی روند شکل گیری و ماهیت و اهداف دفاتر و شرکت‌های ایجاد شده ارائه دهنده خدمت در حوزه بهداشت محیط و بهداشت حرفه‌ای و مسدود نمودن آن‌ها و بررسی دستورالعمل‌ها وآئین نامه‌هایی که زمینه ویژه خواری، انحصارطلبی و تعارض منافع را فراهم می‌آورد.»

منبع: خبرگزاری ایلنا

تعارض منافع مانع اجرای نظام تعرفه‌گذاری در خدمات پرستاری

محمد میرزابیگی (رئیس‌کل سازمان نظام پرستاری ایران) ـ ۵ دی ۱۴۰۰

دسته بندی: تعارض منافع در حوزه سلامت و درمان

ما برای بیماری‌های مزمنی که تقریباً بیش از شصت درصد بیماران را شامل می‌شود و بیش از پنجاه درصد تخت‌های بیمارستانی را اشغال می‌کنند، راهکاری داریم که در صورت تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری این بیماران نیاز نیست به بیمارستان بروند، چراکه خدمت را به منزل آن‌ها می‌فرستیم و دیگر بیمار حق اقامت در بیمارستان را نمی‌دهد. لذا، بیمار از هزینه‌های گزاف ویزیت و خدمات پرستاری بیمارستان‌ها نجات پیدا می‌کند. اما اینکه چرا بعد از چهارده سال اجرانشده، به‌خاطر تعارض منافع است. تعارض منافع باعث می‌شود این اتفاق نیفتد. اگر الآن آن ۲۹۰ خدمت مشترک به اسم پرستار ثبت شود ارزان‌تر حساب می‌شود، ولی درآمد عده‌ای کم می‌شود. اگر ما به فکر مردم، بودجه نظام سلامت و بیت‌المال هستیم، باید قانون تعرفه‌گذاری و مکمل آن اجرای طرح مراقبت در منزل و پرستاری جامعه‌نگر، یعنی نجات‌دهنده سیستم بهداشت درمان کشور در حوزه تخصصی را اجرایی کنیم. اگر سیستم ارجاع در کشور پا بگیرد و هم‌زمان تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و مراقبت در منزل و پرستاری جامعه‌نگر شکل بگیرد، هزینه‌های نظام سلامت مردم هدفمند و ساماندهی می‌شود، مگر کسی که خدای‌ناخواسته نیاز به عمل جراحی یا مشکل حادی داشته باشد که باید به بیمارستان برود. با این‌همه پلتفرم‌های مجازی و با امکاناتی که الآن هست، می‌شود به‌صورت آنلاین خدمات داد. اگر همین الآن در سیستم نظام پرستاری ما خدمات آنلاین فعال شود طبیعتاً مردم سودش را می‌برند. علت اجرانشدن نظام تعرفه‌گذاری فقط نبودن اراده و تعارض منافع است. این دو باعث‌شده که چهارده سال اجرا نشود.

منبع:پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای

پیگیری تعارض منافع در حوزه غذا و دارو در اتاق تهران

روزنامه اعتماد ـ ۶ دی ۱۴۰۰

دسته بندی: تعارض منافع در حوزه سلامت ودرمان

محمود نجفی عرب، رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران به مباحث جلسه پیشین این کمیسیون که با حضور رئیس سازمان غذا دارو برگزار شد، اشاره کرد و گفت که حل موضوع تعارض منافع در حوزه سلامت به ویژه در سازمان غذا و دارو از اولویت های اصلی کمیسیون بوده و در این راستا اصلاح ساز و کارهای حاکمیتی سازمان غذا و دارو و تدوین اساسنامه این سازمان در حال پیگیری است. نجفی عرب با اشاره به بررسی طرح مدیریت تعارض منافع در مجلس، بر ضرورت انعکاس نظرات کمیسیون در حوزه سلامت تاکید کرد، سپس سایر اعضا و مهمانان به ارائه نظرات خود در این خصوص پرداخته و مطالعه الگوهای مطرح کشورهای دیگر در حوزه غذا و دارو از جمله FDA را راهگشا دانستند.
حمیدرضا محمدی به نمایندگی از فدراسیون اقتصاد سلامت ایران، با ارائه گزارشی درخصوص تضاد منافع در حوزه سلامت، راهکارهای عمومی مدیریت این پدیده را در سه سطح فراتر از نظام سلامت، سطح کلان و سطح عملیاتی نظام سلامت معرفی کرد. او همچنین الزامات و اقتضائات مبارزه با تضاد منافع را ارائه کرده و مهم ترین اقدام را شفاف‌سازی در سازمان غذا و دارو دانست. او گفت: شاید نخستین گام در حوزه مدیریت تعارض منافع، پیش از اصلاح قوانین و زیرساخت ها، موضوع شفافیت و وجود رسانه های آزاد است.

منبع: دنیای اقتصاد

تعارض منافع وزارت بهداشت مانع افزایش ظرفیت پزشکی

ابوالفضل ابوترابی (نماینده مردم نجف‌آباد) ـ ۶ دی ۱۴۰۰

دسته بندی: تعارض منافع در حوزه سلامت و درمان

علیرغم اینکه پزشکان و متولیان وزارت بهداشت در سال ۶۴ به ادغام آموزش در درمان افتخار می‌کردند و آن را به عنوان یک روش جدید و منحصر به فرد در دنیا معرفی می‌کردند اما اکنون با گذشت ۳۰ سال از اجرای این طرح شاهد به وجود آمدن تعارض منافع شدید در بدنه وزارت بهداشت هستیم. متاسفانه وزیر بعداشت فعلی، دکتر عین‌اللهی، در دهه ۷۰ که دبیر شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی بودند به بهانه‌های واهی از جمله نبود امکانات کافی در تربیت پزشک از مجریان کاهش ظرفیت پزشکی در کشور بودند و این موجب تعجب است که در دهه ۷۰ ظرفیت تربیت پزشک داشته‌ایم اما اکنون خیر؟!
طرح اصلاح نظام آموزش پزشکی، طرحی بنیادینی هست که با ادغام دوباره آموزش پزشکی در وزرات علوم با تفکیک بین تدریس و درمان، موجب اصلاح ساختاری در وزارت بهداشت و از بین بردن تعارض منافع می‌شود؛ همچنین با افزایش ظرفیت سالانه ۳۰ درصدی باعث جبران کمبود پزشک در سطح کشور می‌شود. مشکل وزارت بهداشت در تربیت نیرو یک مشکل ساختاری است و تنها مسئله افزایش یا عدم افزایش ظرفیت پزشکی نیست و نمایندگان در مجلس به دنبال تصویب طرح اصلاح آموزش پزشکی جهت اصلاح این ساختار اشتباه هستند.

منبع:خبرگزاری فارس

ایجاد مشکل برای بازرسین نظام مهندسی با بخشنامه تعارض منافع

احمد خرم (رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان) ـ ۸ دی ۱۴۰۰

دسته بندی: تعارض منافع در حوزه مسکن و شهرسازی

احمد خرم در جلسه شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان گفت: وزارتخانه مسکن و شهرسازی در حال تعیین مصادیق تعارض منافع است و تا آخر سال احتمالا به اتمام می رسد. وی با اشاره به اینکه تعارض منافع باید در هیات مدیره مطرح شود و با انتقاد از بخشنامه تعارض منافعی که در سال گذشته ابلاغ شده است، تاکید کرد: بعد از ابلاغ بخشنامه تعارض منافع بازرسین ما مساله دار شده اند و متاسفانه اعضاهای شوراهای انتظامی سازمان نظام مهندسی و نمایندگی های شهرستان ها در حال استعفا دادن هستند و تمام کاشته های نظام مهندسی نابود می شود.مجلس باید مدافع حقوق ملت باشد و اکنون جامعه مهندس ساختمان دچار مشکل شده و باید مجلس مشکل اصلاح قانون را حل کند. بخش خصوصی نباید در کشمکش های سیاسی لطمه ببیند و این نهاد مدنی باید در جایگاه اصلی خود قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

تعارض منافع، در ساختار جدید وزارت صمت برطرف نمی‌شود

فعالان اقتصادی ـ ۷ دی ۱۴۰۰

دسته بندی:تعارض منافع در حوزه صنعت

نشست مشترک روسای اتاق‌های بازرگانی و اعضای تشکل‌ها و فعالان بخش خصوصی با معاون طرح و برنامه وزارت صنعت به میزبانی اتاق ایران برگزار شد. موضوع این نشست تبیین و بررسی ساختار سازمانی جدید وزارت صمت و ارائه نقطه نظرات، سوالات و انتقادات بخش خصوصی درباره این تغییرات بود.
فرشید شکرخدایی، رئیس کمیسیون توسعه پایدار، محیط‌زیست و آب اتاق ایران در این نشست بیان کرد: یک مشکل جدی در وزارت صمت وجود تعارض منافع در این وزارتخانه است. وزارتخانه‌ای که خودش ذی‌نفع است، معدن و کارخانه و ارز و .. دارد نمی‌تواند رگولاتور باشد و تنظیم‌گری کند. وقتی سهامدار عمده اکثر صنایع بزرگ ایران وزارت صنعت است چطور می‌خواهد وظایف تنظیم‌گری خود را به درستی انجام دهد.
مهاجر در پاسخ به انتقاداتی در مورد تغییر ساختار سازمان‌های وابسته به این وزارتخانه همچون ایمیدرو گفت: سازمان‌های وابسته به وزارت صمت هیچ تغییری نمی‌کنند و مأموریت‌های خود را همچون گذشته ادامه خواهند داد. بحث مربوط به سیاست گذاری وجود دارد که قرار شد با توجه به مسئله تعارض منافع تا زمانی که سهامدار شرکت‌های دولتی هستیم مسئولیت‌های سیاستگذاری با حکمرانی تفکیک شود سازمانی که خود سهامدار شرکتی است نباید در سیاست گذاری ورود کند و متولی معاونت مربوطه در وزارتخانه خواهد بود. با توجه به اجرای قانون انتزاع، تمام مأموریت‌های مربوط به کالاهای کشاورزی از صفر تا صد به وزارت جهاد کشاورزی محول شده است و وزارت صمت مأموریتی در این حوزه ندارد.

منبع:پایگاه خبری اتاق ایران

بخشنامه تعارض منافع نظام مهندسی ساختمان قابلیت اصلاح دارد

محمد وحیدی (نماینده مجلس) ـ ۷ دی ۱۴۰۰

دسته بندی: تعارض منافع در حوزه مسکن و شهرسازی

تعارض منافع در راستای اجرای شفافیت از سال گذشته در مجلس ایجاد شده و قوانین باید دربردارنده منافع عمومی باشد و اگر نباشد مشمول تعارض منافع می‌شود. باید محدودیت‌هایی در برخی دستگاه‌ها و مشاغل وجود داشته باشد تا موجب منفعت طلبی معدود افرادی در جامعه نشود. سازمان نظام مهندسی در ایجاد این محدودیت ها نقش بسیار مهمی دارد. تعارض منافع در نظام مهندسی در قالب بخشنامه‌ای اعلام شده است و قابلیت اصلاح دارد. نظام مهندسی تاب آوری اجتماعی را افزایش داده است که این موضوع از اقدامات مهم نظام مهندسی ساختمان است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

«بهداشت و درمان» زیر تیغ تعارض منافع

سید احمد موسوی (خبرنگار خبرگزاری قدس) ـ ۷ دی ۱۴۰۰

دسته بندی: تعارض منافع در حوزه سلامت و درمان

اشتغال همزمان، یکی از شکل‌های رایج و شناخته‌شده «تعارض منافع» در سازمان‌های دولتی کشور است که می‌تواند زمینه‌ساز بروز فساد شود.
محمود عباس‌زاده مشکینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از درخواست هیئت رئیسه برای ارجاع پنج سؤال خود از عین‌اللهی به کمیسیون بهداشت مجلس خبر داده که استفاده از مدیران دارای منافع در بخش خصوصی نخستین و مهم‌ترین بخش این سؤالات پنج‌گانه بود.
عباس‌زاده مشکینی اظهار داشته شمار قابل توجهی از مدیران ارشد به‌کار گرفته شده در وزارت بهداشت و حتی در سطح معاونان این وزارت و برخی از رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی مهم از جمله دانشگاه علوم پزشکی تهران و غیره در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند و یا شریک و ذی‌نفع هستند. اینکه مدیران دولتی در بخش سیاست‌گذاری، نظارت، قیمت‌گذاری، واردات و صادرات فعالیت داشته باشند قابل قبول نیست.
سیدجلیل میرمحمدی میبدی، نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس نیز می‌گوید: در حوزه بهداشت و درمان و به‌خصوص حوزه درمان در دو برنامه پنج ساله دوم و ششم توسعه، قانون به صراحت ذکر کرده دانشگاه‌ها برای جذب هیئت علمی باید به صورت تمام وقت جغرافیایی اقدام به جذب نیرو کنند و حقوق این افراد را بر این مبنا پرداخت کنند. قانون دیگری که در این زمینه داریم تأکید می‌کند افرادی که قرار است به عنوان وزیر، معاونان و رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی فعالیت کنند باید از میان افرادی انتخاب شوند که تمام وقت جغرافیایی باشند به این معنا که در بخش خصوصی فعالیت نداشته باشند. در هر سیستمی که تعارض منافع وجود داشته باشد این سیستم دولتی است که مورد آسیب قرار خواهد گرفت و کسانی که آسیب می‌بینند بهره‌برداران مستضعف و کمتر برخورداری هستند که مجبورند از سیستم دولتی خدمات بگیرند. این موضوع در هر زمینه‌ای مصداق دارد، اما در حوزه علوم پزشکی چون با مسئله جان، سلامت و درمان مردم روبه‌رو هستیم از اهمیت و حساسیت ویژه‌ای برخوردار است.

منبع:خبرگزاری قدس آنلاین

بخشنامه تعارض منافع آموزش و پرورش در تمام سطوح مدنظر قرار گیرد

احمدحسین فلاحی (عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس) ـ ۸ دی ۱۴۰۰

دسته بندی: تعارض منافع در حوزۀ آموزش عمومی

مفهوم تعارض منافع روشن است درخصوص افرادی که در سطوح مدیریت فعالیت دارند، در اینکه در مقام سیاستگذاری و اجرا درست عمل کنند و مصلحت و نیازهای سیستم را در نظر بگیرند، باید از هرگونه منافع شخصی به دور باشند که یکی از آن‌ها داشتن پست‌های اجرایی است، چه خود فرد چه نزدیکان شخص؛ متأسفانه در برخی از مجموعه‌ها نزدیکان مدیران با آن دستگاه قرارداد نداشتند. آموزش و پرورش حساس‌ترین و مهمترین وزارتخانه است و ما در آموزش و پرورش نیروی انسانی که زیرساخت‌های کشور است را تامین می‌کنیم.
اگر یک مدیر منافع شخصی خود را در نظر بگیرد، طبیعتاً آنطور که باید و شاید به سیاستگذاری و اجرا دل نخواهد داد و ممکن است منافع خود را در نظر بگیرد که شاید به ضرر سیستم باشد. بخشنامه تعارض منافع در دوره گذشته برای معاونان آموزش و پرورش اجرا شد اما باید در تمام سطوح انجام بگیرد حتی در استان‌ها نیز این موضوع باید مدنظر باشد.

منبع:خبرگزاری پانا

صندوق‌های بازنشستگی و تضاد منافع بین‌نسلی

میکاییل عظیمی (اقتصاددان و کارشناس صندوق‌های بازنشستگی) ـ ۹ دی ۱۴۰۰

دسته بندی: تعارض منافع در حوزۀ تعاون، کار و رفاه اجتماعی

سعیده شفیعی (خبرنگار انصاف‌نیوز): در لایحه‌ی بودجه ۱۴۰۱ دو پیشنهاد درباره‌ی قوانین بازنشستگی مطرح شده که نگرانی‌های بسیاری را در بین عموم مردم ایجاد کرده است. افزایش دو سال سن بازنشستگی و افزایش سال‌های مرجع برای محاسبه‌ی حقوق بازنشستگی از دو سال به سه سال.
میکائیل عظیمی در مورد اثرات این دو پیشنهاد از منظر تعارض منافع معتقد است: باید اثر این دو سیاست را بر گروه‌های شغلی و دستمزدی متفاوت محاسبه کرد و بعد وارد تحلیل‌های تعارض منافع شد. اما از یک منظر می‌توان تعارض منافع را بررسی کرد و آن تعارض منافع نسلی است. درواقع نسلی که قبلا شاغل بوده و در آستانه‌ی بازنشستگی است را در مقابل نسل جوان‌تر که اکنون شاغل است، قرار می‌دهیم. صندوق‌های بازنشستگی به طور اصولی دچار یک تضاد نسلی هستند؛ نسل جوان‌تر که باید کار کند و به صندوق پرداخت کند و نسل سالمند و بازنشسته که باید از صندوق دریافتی داشته باشد. این نهادها اصولا در معرض چنین تضادهای نسلی قرار دارند و هنر حکمرانی در این نهادها این است که این تعارض منافع را در مسیر بهینه‌ای هدایت کنند. دست کم این دو سیاست این تعارض منافع نسلی را تقویت می‌کند.

منبع:پایگاه خبری – تحلیلی انصاف نیوز

تعارض منافع در وزارت صمت: مالکیت، تنظیم‌گری، تعرفه‌گذاری!

فرشید شکرخدایی (رئیس کمیسیون محیط زیست و آب اتاق بازرگانی) ـ ۸ دی ۱۴۰۰

دسته بندی:تعارض منافع در دولت

موضوع تعارض منافع در وزارت صمت جدی است؛ وزارت صمت هم مالک صنایع بزرگ کشور بوده و هم تنظیم‌گری می‌کند. این وزارتخانه پیشنهاددهنده تعرفه‌ها نیز است. وجه عمده وزارت بازرگانی توجه به نیازهای مصرف کننده بود و وزارت صنایع و معادن حمایت از تولید را در دستور کار داشت. هماهنگی بین این دو نهاد سخت بود زیرا ذی نفعان مختلف داشتند؛ به عنوان مثال وزارت صنایع به دنبال جلب رضایت سهامداران، مالکین و هیأت مدیره ایران خودرو بود و وزارت بازرگانی حامی منافع مردم و مصرف کننده بود و به یک تعادلی می‌رسیدند. پس از ادغام این دو وزارتخانه تعارض منافع بسیار زیاد شد؛ فرض کنید صاحب شرکتی هستید و اختیار تعرفه گمرکی نیز دست شماست و علاوه بر این موارد ۳۰ درصد هم سهام دارید، این مساله اوج تعارض منافع است. یکی از این شرکت‌ها ایران خودرو است؛ این شرکت یک شرکت بورسی بوده و هیأت مدیره باید مدیرعامل را انتخاب کند ولی وزیر طبق سنت این کار را می‌کند. فقط هم همین شرکت نیست بلکه در شرکت‌های زیادی از جمله فولاد مبارکه، چادرملو، گل گهر، ملی مس، ذوب آهن و … مدیرعامل توسط وزیر صمت انتخاب می‌شود فارغ از اینکه وزارت صمت سهام مدیریتی در این شرکت‌ها داشته باشد یا نداشته باشد. همچنین می‌توان به وضعیت قیمت گذاری سنگ آهن اشاره کرد؛ فرض کنید سهم دولت در چادرملو، گل گهر وسنگان کم باشد و از آن طرف سهمش در فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و ذوب آهن زیاد باشد قطعاً قیمت سنگ آهن را پایین تعیین می‌کند زیرا در این صورت سنگ آهن ارزان‌تر به دست فولاد مبارکه می‌رسد و منافع ایمیدرو حفظ می‌شود. تعیین تعرفه واردات ورق دیگر مصداق تعارض منافع است. وقتی خودتان تولیدکننده هستید چگونه تعرفه واردات را تعیین می‌کنید؟
در چارت جدید وزارت صمت، سهام شرکت‌ها را در سازمان‌های وابسته همچون ایدرو و ایمیدرو و یا سهام شرکت نمایشگاه‌ها را در سازمان توسعه تجارت می‌بینند اما تنظیم‌گری را در معاونت معدن و … می‌بینند. فرقی نمی‌کند بالاخره اینکه شما دو واحد را از هم جدا کنید تعارض منافع حل می‌شود؟ تا وقتی که وزارت صمت بنگاهداری می‌کند نمی‌تواند تنظیم‌گری نیز کند زیرا در این تنظیم‌گری به منافع شرکت‌هایی که در آنها سهام دارد، توجه خواهد کرد. در چارت جدید وضع موجود در مورد تعارض منافع حفظ شده است.

منبع:خبرگزاری مهر

تعارض منافع در صدور مجوز مدارس غیردولتی حذف می‌شود

یوسف نوری (وزیر آموزش و پرورش) ـ ۱۱ دی ۱۴۰۰

دسته بندی:تعارض منافع در حوزه آموزش عمومی

بررسی‌ها نشان می‌دهد مدارس خصوصی در سایر کشورها مدارس مذهبی وابسته هستند، یا مجموعه‌های وابسته به کلیسا یا مدارسی که به سمن‌ها وابسته است. تعدادی از مدارس غیردولتی ما هم وابسته هستند و مطلوب این است افرادی که در نظام تعلیم و تربیت هستند به سمت غیرانتفاعی بودن مدارس پیش بروند همان هدفی که در دهه ۶۰ وجود داشت همچنین موضوع تعارض منافع در صدور مجوزها را برمی‌داریم تا این موضوع تسهیل شود.

منبع:خبرگزاری ایمنا

بررسی اصلاح مصوبه مدیریت تعارض منافع در شهرداری تهران

علیرضا نادعلی (سخنگوی شورای شهر تهران) ـ ۱۰ دی ۱۴۰۰

دسته بندی:تعارض منافع در شوراها و شهرداری

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران از بررسی طرح «اصلاح مصوبه مدیریت تعارض منافع در شهرداری تهران» در صحن شورا خبر داد. وی گفت: در این جلسه، طرح «اصلاح مصوبه مدیریت تعارض منافع در شهرداری تهران» که یک فوریت آن در جلسه ۱۴ آذر ماه به تصویب اعضا رسیده بود، مورد بررسی و تبادل نظر قرار می‌گیرد.

منبع:برنانیوز

 

دریافت نسخه الکترونیکی هفتاد و هفتمین خبرنامه مدیریت تعارض منافع

 

 

 

لینک کوتاه https://iran-bssc.ir/?p=20662

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *