توانمندسازی حاکمیت و جامعه برای مقابله با کووید-۱۹

سال انتشار: 1399
توانمندسازی حاکمیت و جامعه برای مقابله با کووید-۱۹

تاریخ انتشار : ۰۱ فروردین ۹۹

در طول بحران‌های عمومی، دولت‌ها اهمیت بیشتری می‌یابند و نقش آن‌ها در زندگی شهروندان برجسته‌تر می‌شود. در دوره بحران‌هایی همچون شیوع ویروس کرونا، مردم برای جلب حمایت، توانمندسازی یا به‌کارگیری قدرت‌ها و ظرفیت‌های کنش جمعی به دولت‌ها روی می‌آورند. اما بسیاری از افرادی که مسئول رهبری سازمان­های عمومی هستند، برای مقابله با بحران با چالش‌های بسیاری مواجه می‌شوند. این مشکل به‌طور خاص در دولت‌های با ظرفیت‌های حاکمیتی پایین‌تر یا دولت‌هایی که در فرآیند ظرفیت‌سازی هستند، دوچندان می‌شود. گزارش «توانمندسازی حاکمیت و جامعه برای مقابله با کووید-۱۹» تلاش می‌کند برای ارتقای کیفیت فعالیت‌های سیاست‌گذاران، رهبران عمومی، کنشگران حاکمیتی و فعالان مدنی، مبانی نظری کاربردی برای مدیریت همه‌گیری کرونا را فراهم سازد.

گزارش «توانمندسازی حاکمیت و جامعه برای مقابله با کووید-۱۹» با برجسته ساختن درس‌های ظرفیت‌سازی حاکمیتی و رهبری در گذار از بحران در چارچوب نظریه «توانمندسازی حکومت» و روش انطباق تکرارشونده مسئله محور (PDIA) مدرسه کندی هاروارد در راستای مدیریت بحران گام برمی‌دارد. این مجموعه، ترجمه مقالاتی از چهره‌های برجسته آکادمیک مثل مت اندروز استاد دانشگاه هاروارد و همچنین چهره‌های اجرایی در مدیریت بحران‌های مشابه همچون پتر هرینگتون است که عضو تیم مبارزه با همه‌گیری ویروس ابولا در لیبریا بوده است.

 توصیه‌های این گزارش بر اساس راهبرد (PDIA) تدوین‌شده‌اند که چارچوب کلی آن در کتاب «توانمندسازی حکومت: شواهد، تحلیل و عمل» نوشته اندروز، پریچت و وولکاک معرفی‌شده است. این رویکرد به حل مسائل حاکمیتی چهاراصل اساسی دارد: (۱) تمرکز بر مشکلات مشخص در بستری محلی؛ (۲) انجام اقدامات تجربی امتحانی فعال با ایده‌های جدید و درس گرفتن از هر تکرار برای تصحیح مسیر و تبدیل ایده‌ها به راه‌حل‌ها؛ (۳) ساخت محیطی برای تصمیم‌گیری که تجربه کردن را تشویق می‌کند؛ (۴) درگیر ساختن مجموعه وسیعی از عاملان برای تضمین اینکه اصلاحات پایدار، مشروع، با اثرگذاری کافی و دارای حمایت سیاسی هستند و امکان پیاده‌سازی آن‌ها وجود دارد.

این گزارش به تحلیل نقش و انگیزه­های رهبران دولتی در دوران کرونا، چگونگی تضمین اینکه تصمیمات رهبران بر منافع عمومی منطبق هستند، چگونگی برقراری ارتباط رهبران با جامعه، شیوه بسیج اجتماعی و نوع مدیریت منابع و نیروی انسانی در دوره بحران، چگونگی برخورد با تردیدهای رهبران و فائق آمدن بر محدودیت‌ها و انجام کارهای دشوارتر می‌پردازد. به‌طور خاص، انتقال تجربیات مقابله با همه‌گیری ویروس ابولا در کشور لیبریا ازجمله مواردی در این گزارش است که می‌تواند به برنامه‌ریزی برای مدیریت ویروس کرونا کمک کند.

 

پژوهشگران و مترجمان: فاطمه تبرزه، میلاد زمان، سعید هراسانی، حسین موسوی، افسانه شرکت، افروز آزادی، محمدحسین نعیمی‌پور، آرش گیاهچی

لینک کوتاه https://iran-bssc.ir/?p=17926

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *