محمود صادقی: استثنائات و معافیتهای مالیاتی غیرشفاف استمحمد ملکی۱۳۹۷-۱۱-۱۴محمود صادقی، رئیس فراکسیون شفافسازی و انضباط مالی مجلس شورای اسلامی در پنل تخصصی «توانمندسازی حاکمیت و جامعه، شفافسازی بودجه به عنوان یک راهحل» در دومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی مورخ ۱۴ بهمن ۹۷ گفت: یکی از راههای پاسخگوکردن صاحبان قدرت ایجاد شفافیت است. شفافیت باعث میشود مردم از میزان منابعی که در اختیار نهادها وجود دارد، باخبر شوند و سؤال بپرسند و این سؤالات سرانجام منجر به پاسخگویی میشود. یکی از مواردی که هرسال با آن درگیر هستیم، نیز صندوق توسعه ملی است که من به عنوان نماینده مجلس هنوز نفهمیدهام اصلا این ردیفهای برداشت از این صندوق ... مطالعه بیشتر
محمود صادقی: ردیف بودجه خارج از شمول دیوان محاسبات فسادزاستمحمد ملکی۱۳۹۷-۱۱-۱۴محمود صادقی، رئیس فراکسیون شفافسازی و انضباط مالی مجلس شورای اسلامی در پنل تخصصی «توانمندسازی حاکمیت و جامعه، شفافسازی بودجه به عنوان یک راهحل» در دومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی مورخ ۱۴ بهمن ۹۷ گفت: یکی از مواردی که به شکل مشخص در زمینه بودجه با آن روبهرو هستیم، وجود ردیفی به نام «خارج از شمول» است که هرسال نیز افزایش یافته است. این بودجه که از شمول بررسیهای دیوان محاسبات خارج است، در سال ۱۳۶۰ باب شده است. در آن سال به دولت اجازه داده میشود برای برخی هزینههای پیشبینینشده جنگ مقداری بودجه مشخص را با تشخیص وزیر ... مطالعه بیشتر
حسن عابدی جعفری: شفافیت و پاسخگویی دو تیغه یک قیچی هستندمحمد ملکی۱۳۹۷-۱۱-۱۴حسن عابدیجعفری، مدیرعامل مرکز غیردولتی توسعه فراگیر سلامت اداری و مبارزه با فساد در پنل تخصصی «توانمندسازی حاکمیت و جامعه، شفافسازی بودجه به عنوان یک راهحل» در دومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی مورخ ۱۴ بهمن ۹۷ گفت: شفافیت و پاسخگویی دو تیغه یک قیچی هستند، اگر یکی نباشد دیگری هم نمیبرد. نوع طراحی که برای مبارزه با فساد میشود باید تناسب با مسئله داشته باشد. اگر شفافیت باشد و الزام به اجرای قانون وجود نداشته باشد عملا شفافیت تاثیری ندارد. یکی از مهمترین مسائل کشور شکاف بین قانون و اجرای قانون است. آیا میشود با فساد مبازه کرد ولی ... مطالعه بیشتر
محمدحسین خانی: بودجه خروجی فرآیندهای نادرست استمحمد ملکی۱۳۹۷-۱۱-۱۴محمدحسین خانی، نماینده اندیشکده شفافیت برای ایران، در پنل تخصصی «توانمندسازی حاکمیت و جامعه، شفافسازی بودجه به عنوان یک راهحل» در دومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی مورخ ۱۴ بهمن ۹۷ گفت: در فرآیند طراحی لایحه بودجه سازمان برنامه لایحه را در قالب یک فایل پیدیاف منتشر میکند و آن را شفافیت مینامد در حالی که این فایل به کار چندانی نمیآید زیرا نمیتوان از اعداد و ارغام و آن استفاده کرد. از طرف دیگر این یک واقعیت از که پشت هرکدام از تبصرههای بودجه یک قوم بزرگ خوابیده است و دست بردن در آنها با مقاومت شدید مواجه میشود ... مطالعه بیشتر
میثم پیله فروش: انگیزه سیاستمداران در جهت شفافیت باید تغییر داده شودمحمد ملکی۱۳۹۷-۱۱-۱۴میثم پیلهفروش، نماینده موسسه دیدبان شفافیت و عدالت، در پنل تخصصی «توانمندسازی حاکمیت و جامعه، شفافسازی بودجه به عنوان یک راهحل» در دومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی مورخ ۱۴ بهمن ۹۷ گفت: آیا بودجه شفاف است، پاسخ منفی است. آیا بودجه از گذشته شفافتر است؟ پاسخ مثبت است. آیا دولتها میخواهند بودجه شفاف شود؟ پاسخ خیر است. چرایش هم مشخص است. دولت نمیخواهد قدرتش کم شود. اما راههایی برای ایجاد شفافیت وجود دارد. انگیزههای سیاستمداران را باید به گونهای تغییر داد که به جای منافع کوتاهمدت به منافع بلندمدت فکر کنند. این کار البته با زور انجام نمیشود، بلکه ... مطالعه بیشتر
مجتبی امیری: نظام خطمشیگذاری و نظام دانایی کشور دچار مشکل هستندمحمد ملکی۱۳۹۷-۱۱-۱۴مجتبی امیری، عضو هسته پژوهشی سلامت اداری و مبارزه با فساد دانشگاه تهران، در پنل تخصصی «توانمندسازی حاکمیت و جامعه، شفافسازی بودجه به عنوان یک راهحل» در دومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی مورخ ۱۴ بهمن ۹۷ گفت: نظام دانایی و تصمیمگیری کشور از سلامت کافی برخوردار نیستند. نشانه عدم وجود سلامت نیز وضعیت امروز جامعه است. جامعه با انبوه مسائل حل نشده و انباشت شده سر و کار دارد. بین نظام دانایی و توسعه علمی شکافی رخ داده که باعث نارسایی در بودجه شده است. نارسایی در بودجه به این معناست که خط مشیها نتوانسته آن طور که باید ... مطالعه بیشتر
محمدهادی سبحانیان: شفافیت مهمترین راهکار اصلاح بودجه استمحمد ملکی۱۳۹۷-۱۱-۱۴محمدهادی سبحانیان، عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی در پنل تخصصی «توانمندسازی حاکمیت و جامعه، شفافسازی بودجه به عنوان یک راهحل» در دومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی مورخ ۱۴ بهمن ۹۷ گفت: مهمترین سند مالی که دولتها دارند و رابطه دولت و ملت را تببین میکند همین سند بودجه است و در سطح تئوریک در جهان بودجه محفلیست برای توزیع رانت. به عنوان مثال اصطلاحی در سطح جهانی وجود دارد به نام پولهای بشکه خوک که یعنی دولتها پولهای غیرضروری در بودجه قرار میدهند تا بتوانند رضایت سیاسی عمومی ایجاد کنند. این در کشور ما هم مشاهده شده است که ... مطالعه بیشتر
آنونس همایش دانشجویی شفافیت، حاکمیت پاسخگو، جامعه مطالبه گرمحمد ملکی۱۳۹۷-۱۱-۱۴همایش «شفافیت، حاکمیت پاسخگو و جامعه مطالبه گر» با حضور شمار قابل توجهی از اساتید دانشگاه، چهره های فکری، فعالان مدنی و مسئولان دولتی اردیبهشت در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد. این همایش در قالب سه پنل ـ میزگرد با عنوان «مبارزه علیه فساد، از مطالبات جامعه مدنی تا الزامات دولت»، «کارکردهای جامعه مدنی در مبارزه با فساد» و « لزوم شفافیت و مبارزه با فساد در فرایند توسعه ایران» با ۱۳ سخنران برگزار شد. مطالب مرتبط: محمدجواد روح : مسئله اصلی در بحث شفافیت عدم موازنه قدرت است احمد میدری: ضرورت همکاری مشترک بین فعالین ... مطالعه بیشتر
خلاصه پنل توانمندسازی حاکمیت و جامعه : شفافسازی بودجه به عنوان یک راهحلمحمد ملکی۱۳۹۷-۱۱-۱۴پنل تخصصی “توانمندسازی حاکمیت و جامعه : شفافسازی بودجه به عنوان یک راهحل” مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ – مرکز همایشهای بینالمللی صداوسیما حاضران: محمود صادقی (رییس فراکسیون شفافسازی مجلس) احمد میدری (معاونت رفاه اجتماعی) محمدهادی سبحانیان(مشاور اقتصادی مرکز پژوهشها) حسن عابدی جعفری (مرکز توسعه فراگیر سلامت اداری و مبارزه با فساد) مجتبی امیری(هسته پژوهشی سلامت اداری و مبارزه با فساد دانشگاه تهران) میثم پیله فروش(دیدهبان شفافیت و عدالت) محمدحسین خانی( شفافیت برای ایران) مطالب مرتبط: محمدهادی سبحانیان: دولت نمیداند چقدر حقوق و دستمزد میدهد محمود صادقی: فرآیند بودجه نویسی غیرشفاف است بهاره آورین: شفافیت بودجه یعنی ... مطالعه بیشتر
حساب واحد خزانه دغدغه ای در گیر و دار «جنگ خزانه»مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه۱۳۹۷-۰۸-۰۶آقای میدری شما اهمیت حساب واحد خزانه را در چه می دانید؟ احمد میدری: یکی از مهمترین نهادهای اقتصادی و یکی از ریشه دار ترین مسائل اقتصاد ایران که به آن توجه نشده است و مورد غفلت بوده موضوع خزانهداری کشور است. برای اصلاح خزانه داری چه در دوران قاجار و مشروطه و چه رضا شاه از خارج مستشار آورده ایم. زیرا متفکران و سیاسیون آن دوره میدانستند نقش مالیه عمومی تا چه اندازه تعیین کننده است. احتمالا متفکران آن روز شناخت بیشتری نسبت به کشورهای غربی داشتند و اهمیت و نقش چنین موضوعاتی را در موفقیت غرب میدانستند. مشهور ... مطالعه بیشتر