توانمندسازی جامعه و حاکمیت ایدهی تقویت همزمان ظرفیتهای جامعه و حاکمیت را برای توسعه مدنظر دارد. برای توسعهی پایدار نیازمند حضور همزمان جامعه و دولت قوی هستیم؛ ضعف و خلل در هر یک از این دو طرف، باعث شکنندگی مسیر توسعه میشود؛ توسعهی آمرانه و دولتمحور همان اندازه در معرض بیثباتی است که توسعهی اجتماعمحور در فقدان دولت قوی.
یکی از موقعیتهای تعارض منافع موقعیت اتحاد قاعده گذار و مجری است که طی آن جمع نقشهای مختلف در یک شخص یا سازمان میتواند به سوگیری ناروا در تصمیمات منجر شود. در ادبیات تعارض منافع، اتحاد قاعده گذار و مجری زمانی رخ میدهد که افراد برای خود قاعدهگذاری کنند. چنین موقعیتی میتواند سبب شود که افراد یا نهادها سیاستهایی را در پیش گیرند که سبب تقویت قدرت انحصاری آنها در حوزهای خاص شود. ازجمله مواردی که در ایران کاربران بیشتر بر آن تأکید میکنند، میتوان به انحصار در حوزه پزشکی و دارو، اتحادیهها و اصناف و… اشاره کرد.
درحالیکه مجلس شورای اسلامی با بند واردات ۷۰ هزار خودرو شخصی در بودجه سال ۱۴۰۱ بهشرط اینکه قیمت خودروی وارداتی سواری تا سقف معادل ۲۵ هزار یورو و حجم موتور خودرو کمتر از ۲۵۰۰ سیسی باشد، رأی مثبت داده بود، این بند در بودجه ابلاغی حذف شد. این تصمیم در حالی بود که مجلس و شورای نگهبان در این موضوع به توافق رسیده بودند و ابهامات شورای نگهبان پس از سه بار رفتوبرگشت مصوبه به شورا و مجلس رفع شده بود، اما شورای نگهبان با ارسال نامهای به مجمع تشخیص مصلحت نظام درخواست کرد تا به این موضوع ورود کند. سرانجام مجمع تشخیص مصلحت نیز صلاح را بر حذف این بند دانست.
این تصمیم با انتقادات بسیاری همراه بود؛ اما یکی از انتقادات به تعارض منافع و نفوذ برخی ذینفعان در چنین تصمیمگیریهایی اشاره داشت چنانچه جلال رشیدی کوچی؛ عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی نیز در مصاحبهای بیان کرد که «عدهای منافعشان با منافع خودروسازها گره خورده و اجازه نمیدهند که این انحصار شکسته شود. ما این موضوع را با جدیت دنبال میکنیم».
کاربران فضای مجازی نیز در بحث پیرامون این موضوع بیشتر بر تعدد نهادهای تصمیمگیر در نظام سیاستگذاری کشور اشاره داشتند که سبب شده است علاوه بر تضاد بین منافع نهادهای مختلف، امکان نظارت دقیق نیز وجود نداشته و تعارض منافع در بسیاری از نقاط سیاستگذاری شکل گیرد. چنانچه یکی از کاربران در این مورد نوشت:
در همین راستا کاربری دیگر از اشتیاق به نهادسازی انتقاد کرده است چراکه ازنظر وی شکلگیری نهادهای متعدد بدون توجه به ظرفیتهای موجود بوده که همین ریشه برخی از مشکلات نظام سیاستگذاری است:
سازوکار اتحادیهها و اصناف یکی از مواردی است که بارها کاربران به آن اعتراض داشتهاند چراکه برخی از آنها چنین نهادهایی را نه برای حمایت از اعضا که عاملی برای شکلگیری انحصار و تعارض منافع میدانند. در همین راستا یکی از انتقادات به این نهادها در مورد صدور مجوز فعالیت به اعضا است؛ چراکه همواره این گمان وجود دارد که ممکن است برای جلوگیری از ورود رقبا به بازار اتحادیهها در صدور مجوز منصفانه عمل نکنند. در همین راستا سید امیر سیاح که ناظر علمی گزارشی از سوی مرکز پژوهشهای مجلس در مورد شیوه صدور مجوزها و کنترل تعارض منافع در دیگر کشورها بوده است، در توییتی مینویسد:
هرچند همه کاربران چنین نظری ندارند و اتفاقاً اینگونه نظرات را در راستای تضعیف نهادهای مدنی در مقابل دولت میدانند که ماحصل آن نیز انحصار و قدرتگیری بیشتر نهادهای دولتی خواهد بود. کاربری در پاسخ مینویسد:
آیتالله سید ابراهیم رئیسی؛ رئیسجمهور در جریان بازدید از نمایشگاهها دستاوردهای شرکتهای دانشبنیان استان خراسان رضوی به موضوع مافیای پزشکی اشاره داشت و آن را قویترین مافیایی دانست که در تلاش برای حفظ هرگونه انحصار و برخورداری از تعارض منافع است. وی در مورد سیاست دولت خود برای مقابله با این مافیا اظهار داشت که «خروجی کار دانشمندان ایرانی استاندارد و قابلعرضه به دنیا و رقابت است؛ حالا که آنها نمیخواهند ما نباید تسلیم آنها شویم بلکه باید این فضا را بشکنیم و به حرکت روبهجلو خود ادامه دهیم… ما دست مافیا را قطع میکنیم».
چنین جهتگیریای با استقبال کاربران همراه بود، هرچند که آنها معتقد بودند این رسیدگی نباید محدود به حوزهای خاص که باید شامل کل نظام حکمرانی باشد. بهعنوان نمونه دو کاربر در این مورد مینویسند:
تحلیل تعارض منافع در فضای مجازی
اصنافتعارض منافعتوییترصدور مجوزفضای مجازیمافیای پزشکیواردات خودرو
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *
دیدگاه
نام *
ایمیل *