نماد سایت مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه

فساد در شهرداری

کتاب در پنج فصل نگاشته شده است. فصل اول کتاب به ارائه یافته‌های بخش کیفی پژوهش اختصاص دارد، این بخش حاصل ۱۱۲ مصاحبه فردی و گروهی با خبرگان و ذی نفعان در شهرداری تهران است که در پنج ماه در سال ۱۳۹۰ انجام شده و متوسط زمان مصاحبه ها ۱۲۵ دقیقه بوده است. تحلیل مصاحبه‌ها، تصویر و تحلیل منحصر به فردی از وضعیت فساد و سلامت در شهرداری و عوامل موثر بر آن ارائه کرده است.

فصل دوم یافته‌های بخش اسنادی پژوهش را ارائه کرده است. این فصل با استفاده از اسناد منتشر شده و اسناد منتشر نشده در سامانه های ۱۸۸۸ و ۱۳۷، تحلیل محتوای پیام های شهروندان و تحلیل‌های کارشناسی در این مراکز تدوین شده است و تحلیل ویژه ای از وضعیت فساد و سلامت در شهرداری ارائه شده است.

فصل سوم به ارائه یافته‌های بخش کمی اختصاصی دارد. این فصل محاسبه‌ی فساد در شهرداری به شیوه پیشنهادی مولفین براساس نمراتی در چهار بخش یا ماژول است. سنجش براساس پرسشنامه هایی است که ارباب رجوع ها، کارکنان شهرداری، خبرگان مسائل شهرداری و شهروندان تکمیل کرده‌اند.

فصل چهارم وضعیت سلامت اداری شهرداری تهران سنجش و گزارش شده است. مانند فصل های قبلی با استفاده از دادهای مستخرج از پرسش نامه‌هایی که از ارباب رجوع ها، کارکنان شهردای، خبرگان مسائل شهرداری و شهروندان پر شده است، وضعیت سلامت اداری شهرداری تهران مورد توصیف قرار گرفته است.

در فصل پنجم تلاش شده است راهبردها و راهکارهای مبارزه با فساد و ارتقای سلامت در بستر شهرداری تهران که روشی ترکیبی و ابداعی نویسندگان کتاب است را به صورت عملیاتی شده نشان دهد، اگرچه روش‌های مورد استفاده در این کتاب به خودی خود جدید نیستند، اما بینش‌های جدید را برای مطالعه پدیده‌های فساد و سلامت اداری ارائه می‌کنند که می‌تواند راهگشای پژوهش در زمینه فساد و سلامت اداری به صورت همزمان باشد. در این فصل به طور مفصل درباره انواعی از راهکارهای مربوط به بهبود فرهنگ سلامت، راهکارهای مربوط به سلامت کار در شهرداری تهران و راهکارهایی مربوط به پاسخگویی در شهرداری تهران ارائه شده است.

پانوشت: