نماد سایت مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه

بخشنامه‌ی پرمناقشه‌ی رئیس سازمان غذا و دارو

سازمان غذا و دارو- مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعهبخشنامه‌ی پرمناقشه‌ی رئیس سازمان غذا و دارو

 در همه کشورهای جهان، حوزه‌های سلامت و آموزش عمومی کانون شکل‌گیری تعارض منافع هستند. تعارض منافع در این حوزه‌ها به سبب انکه خدماتشان محل رجوع اقشار زیادی از مردم و خانواده‌هاست، به طور مستقیم در رفاه اجتماعی و تشدید فقر و نابرابری تاثیر دارد. از همین رو است که پرداختن به موقعیت‌های تعارض منافع در این حوزه‌ها همواره امری ضروری است.

پس از مناقشه بر سر استعفای معاون وزیر بهداشت و منتسب کردن این موضوع به موقعیت تعارض منافع برای معاون مستعفی[۱]، اکنون مصداق دیگری از تعارض منافع در حوزه‌ی سلامت رسانه‌ای شده و در شبکه‌های اجتماعی بازتاب داشته است. هرچند طرح موضوع تعارض منافع در جریان استعفای ملک‌زاده از مصادیق خلط و انحراف موضوع کارشناسی تعارض منافع به تضادهای جناحی و سیاسی است؛ چنانکه در کانال «نه به عوام‌فریبی» نویسنده بر نکته‌ی صحیحی در این زمینه اشاره می‌کند: «آقایان ملک زاده و نمکی هر دو معاون آقای دکتر فاضل بوده اند و هر دو دارای سابقه صدارت در این مملکت. هر دو دارای سابقه همزمان فعالیت در بخش خصوصی و دولتی بوده‌اند و اگر قرار بر حاکمیتی صحیح و بر اساس اصول منع تعارض منافع بود باید خیلی مدت‌ها پیش از گردونه کار در حاکمیت خارج می‌شدند.» مسئله‌ی اصلی این است که تعارض منافع به ابزاری بدل شود که هرگاه قرار است تغییر و تحولی در نتیجه‌ی عوامل دیگر رخ دهد، موضوع به تعارض منافع نسبت داده شود؛ در حالی که اگر مسئله تعارض منافع بود، این اتفاق باید سال‌ها پیش رخ می‌داد یا لااقل مورد اشاره و بحث قرار می‌گرفت. این همان خطری است که در برخورد کارشناسانه و عاری از برخورد سیاسی با مسئله‌ی تعارض منافع باید مدنظر قرار داد.

اما آخرین نمونه از تعارض منافع در حوزه‌ی سلامت: بخشنامه‌ی رئیس سازمان غذا و دارو برای مدیریت تعارض منافع در این سازمان (که خبر آن در خبرنامه هفتگی ۲۳ آمده است) محل توجه و انتقاد برخی کاربران فضای مجازی قرار گرفت. این بخشنامه تلویحا پذیرفته است که معاونان، مدیران و دیگر سطوح سازمان غذا و دارو، داروخانه‌دار هستند و به عنوان اقدامی برای شفافیت و عدالت تاکید کرده بین داروخانه‌های خود و داروخانه‌های افرادی که سمتی در سازمان غذا و دارو ندارند فرق نگذارید! اما رئیس محترم امضاکننده توجه نداشته که نفس داروخانه‌داری مدیران و کارشناسان سازمان غذا و دارو مشمول تعارض منافع است و قائل شدن تسهیلات برای داروخانه‌های این افراد دیگر تعارض منافع نیست، بلکه تخلف و فساد است.

در همین زمینه کانال «نه به عوام‌فریبی» در پست کوتاهی، رئیس سازمان غذا و دارو را خطاب قرار داد و گفت: «واقعا توی مملکت چه خبره… جناب آقای شانه ساز، شما تعریفتون از فساد دقیقا چیه؟! وای به حال و روز و آینده مملکتی که در اداره ی آن فعالان بخش خصوصی تصمیم گیران بخش عمومی و دولتی باشند… شفافیت می‌دانید یعنی چه؟! یعنی سهام دار بخش خصوصی و موسس بخش  خصوصی و واردات چی و …. بروند به امورات خودشان بپردازند و اداره مملکت دست مدیرانی باشد که جز منافع عموم و حاکمیت به چیزی نیاندیشند…. واویلا بر ما … رئیس جمهور حقوقدان داریم و مجلس مدعی مبارزه با فساد … آنوقت اندر خم تعارض منافع که ۵۰ سال پیش در دنیا حل شده است مانده ایم…‌»

اشاره‌ی این کانال به ناکارآمدی مجلس و دولت در تصویب قوانین مدیریت تعارض منافع و تاخیر ۵ دهه‌ای نظام حقوقی کشور در این زمینه نکته‌ای محل تامل است.

در توئیت مشابهی با همین مضمون یک کاربر نوشت: «??انقلابی نصفه نیمه – رئیس جمهور حقوقدان داریم ومجلس مدعی مبارزه با فساد… آنوقت اندرخم تعارض منافع که ۵۰ سال پیش دردنیا حل شده است مانده ایم… طرف نامه زده سهمیه به مدیرانی که داروخانه دارن ندید یعنی اکثرمدیران وزارت بهداشت ما فعالیت خصوصی مرتبط باشغل خوددارن اونوقت ماانتظارداریم فسادریشه کن بشه.»

همچنین حساب توئیتری «سیاستهای دارویی pharmaceutical policy» در واکنش به این بخشنامه نوشت: «جناب آقای دکتر، رییس سازمان غذا و دارو!! به نظر بنده جنابعالی بعلت تعارض منافع اصلا نباید داروخانه داشته باشید و باید تمامی عواید کسب شده در طول مدت خدمت را که از این طریق حاصل کرده اید به بیت المال یا رقبای متضرر از این بابت برگردانید!! خداوند شاهد و ناظر است!»

اما یکی از کاربران توئیتر، در واکنشی به مسئله‌ی تعارض منافع در نظارت بر داروخانه‌ها راهکار جالب و خواندنی برای کاهش تعارض منافع در داروخانه‌ها ارائه کرده است: «داکتر بیزاکودیل – من اگه رییس غذا و دارو بودم بازرسای داروخونه هارو از بین دندون پزشکا انتخاب میکردم، چون کمترین تعارض منافع رو با داروخونه ها دارن داروسازا و‌ پزشکا که با هم داداچی ان [روابط برادرانه دارند].» فارغ از اینکه این راهکار چقدر عملی و کارشناسی است، نشان می‌دهد انبان جامعه از راهکارهای ابتکاری برای مدیریت تعارض منافع سرشار است و اگر موضوع تعارض منافع به خوبی در فضای عمومی مطرح شود، جامعه مسیر حل موضوع را نیز پیدا کرده و پیشنهاد می‌کند.

در حوزه‌ی سلامت کانال‌های تلگرامی به بازتاب بیانیه‌ای از طرف بسیج دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور پرداختند. طرف خطاب این بیانیه دبیر شورای آموزش دندانپزشکی است که به دلیل اشتغال بیرونی و کسب‌وکار خصوصی همزمان با موقعیت دولتی مورد انتقاد قرار گرفته است: «مدت‌هاست که دلسوزان و کارشناسان نظام سلامت، تعارض منافع را بزرگ‌ترین معضل کشور در این عرصه می‌دانند. به نظر شما اگر دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی کشور که مسئولیت آموزش دندانپزشکی در کشور به عهده اوست، یک سال پس از انتصابش، رئیس هیئت‌مدیره یک شرکت خصوصی آموزش درمان‌های مختلف دندانپزشکی شود، این مورد مصداق تعارض منافع نیست؟ البته طبق صحبتی که با دبیر شورا شد، ایشان این امر را در راستای وظیفه معلمی خود می‌دانستند نه مسئولیتشان در وزارت بهداشت! و ما را به پرهیز از ورود به بازی‌های سیاسی دعوت نمودند!»

در این بیانیه در ادامه جزئیاتی از فعالیت‌های موسسه‌ی مذکور مطرح و در پیوست نیز مستندات این بیانیه نظیر اعضای هیئت مدیره‌ی شرکت مذکور، اطلاعیه برگزاری دوره‌ی آموزشی و … ارائه شده است. دغدغه‌ی مذکور برای مدیریت تعارض منافع در حوزه‌ی دندانپزشکی موضوعی مهم و شایان بررسی است و امید است که مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پاسخ قانع‌کننده‌ای برای رفع ابهام فوق بدهند و در صورتی که بروز تعارض منافع محرز است، نسبت به مدیریت آن اقدام لازم و عملی صورت گیرد.

در نهایت باید به توئیت‌های تند چند کاربر در تویئتر در این زمینه اشاره کرد:

به نظر نمی‌رسد مدیریت تعارض منافع با توصیف این مسئله از رهگذر کلیدواژه‌هایی نظیر «خباثت» و «خیانت» ممکن باشد. تعارض منافع، موضوعی کارشناسی است، فاقد بستر حقوقی و هنجاری مناسب در جامعه است و نباید برای مواجهه با آن درگیر خلق‌وخوی مالوف ایرانی «زود و زور» و شعارزدگی شد.

تاریک و روشن‌های تعارض منافع در توئیتر

طی هفته‌ی گذشته، در میان توئیت‌هایی که در شبکه‌ی اجتماعی توئیتر منتشر شد نیز مواردی به تعارض و تضاد منافع پرداختند. بدون اینکه بخواهیم این توئیت‌ها را به لحاظ میزان بازنشر یا دریافت لایک دسته‌بندی کنیم، تنها به لحاظ اهمیت مضمونی به گزارش برخی از مهم‌ترین توئیت‌ها می‌پردازیم و ذیل هر یک نکته – تحلیلی ارائه می‌شود.

 

پانوشت: