نماد سایت مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه

ابزاری برای یادگیری از تجربه‌های سیاستگذاری اجتماعی

مقدمه

در تجربه سیاستگذاری اجتماعی در ایران در دهه‌های اخیر شاهد آن بوده‌ایم که به‌رغم وجود اراده سیاسی در سطوح بالای تصمیم‌گیری، فراهم‌سازی منابع و الگوبرداری از تجربیات جهانی، هنوز موفقیت‌ها در حوزه سیاستگذاری حمایتی و رفاهی محدود هستند. با توجه به این دغدغه، می‌توان بیان کرد که منابع مناسب برای شناخت شیوه‌های تدوین و پیاده‌سازی سیاست‌های موفق هنوز به میزان کافی در فضای تحلیل و تدوین سیاستگذاری در کشور به‌خوبی معرفی نشده‌اند.

کتاب «موفقیت‌های عظیم سیاستگذاری» می‌تواند شروع خوبی برای رسیدگی به این ملاحظات باشد. این کتاب اخیراً توسط مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه جهاد دانشگاهی ترجمه و منتشرشده است. در ادامه تلاش می‌شود، چشم‌اندازی کلی از مباحث مطرح‌شده در این کتاب معرفی شود.

برای یادگیری از تجربیات سیاستگذاری اجتماعی نیاز داریم که مفهوم‌سازی مشخص و شفافی در مورد «موفقیت در سیاستگذاری اجتماعی» تدوین کنیم که در مورد آن توافقی عام وجود داشته باشد. در اینجا فرض می‌شود که ارزیابی سیاستی فرآیندی سیاسی و چندبعدی است که از چشم‌اندازهای متعددی مورد تحلیل قرار می‌گیرد. در بنیادین‌ترین سطح تحلیل باید بین عملکرد برنامه‌ای یک سیاست و مشروعیت سیاسی آن تمایز قائل شویم. عملکرد برنامه‌ای موفق به طراحی هوشمندانه برنامه‌ها، به اینکه این برنامه‌ها بر مسائلی که باید حل کنند، تأثیری حقیقی بگذارند و به شیوه‌ای ارائه و پیاده‌سازی شوند که نتایج اجتماعی ارزشمندی تولید کنند، مربوط است. اما موفقیت در دستیابی به مشروعیت سیاسی برای یک سیاست به این امر وابسته است که نتایج اجتماعی مداخلات سیاستی و نیز شیوه ارائه خدمات از نگاه ذینفعان و ذیحقان مناسب تلقی شوند.

بین این دو بُعد از موفقیت سیاستی رابطه‌ای مستقیم برقرار نیست. سیاستگذاری‌هایی که در عرصه سیاسی محبوب هستند لزوماً در عرصه برنامه‌ریزی کارآمد و مؤثر نیستند و بالعکس. علاوه بر این، شواهد و هنجارهای مشترکی نیز بین عاملان مختلف مؤثر بر فرآیندهای حکمرانی وجود ندارد که بتوانند پایداری، مشروعیت و عملکرد یک سیاست را به شکلی عینی بسنجند. در حقیقت، در ارزیابی سیاست‌ها نیز همچون عرصه سیاستگذاری اغلب روایت‌ها و چارچوب‌های سیاسی و فرهنگی رقیبی وجود دارد که هر کدام برای برخی از حقایق و ملاحظات اولویت قائل هستند. غلبه بر این مشکل کاری دشوار است و هنگام ارزیابی سیاست‌های موفق باید این عوامل را مدنظر قرار دهیم. بر همین اساس، کتاب حاضر نقشه‌راهی چهاربعدی برای ارزیابی سیاست‌های اجتماعی موفق طراحی می‌کند:

مطالعات موردی

پس از مقدمات نظری نوبت به طرح مطالعات موردی روایت‌های موفق در این چارچوب می‌رسد. این مطالعات موردی از منطق خشک مقایسه و تطبیق سیاست‌ها یا شناسایی سازوکارهای علّی فراتر می‌روند و به دنبال مستندسازی، درک و ساخت مسئله حول مجموعه‌ای از مطالعات موردی هستند.

نمونه‌های موفق موردبررسی در کتاب «موفقیت‌های عظیم سیاستگذاری» عبارت‌اند از:

«سیاستگذاری اجتماعی موفق» در اکثر موارد برچسبی نیست که از بدو تدوین طرح بر پیشانی یک سیاست گذاشته شود بلکه حاصل کشمکش و جدال بین روایت‌ها است. در هرکدام از این مطالعات موردی تلاش شده است به برخی از جنبه‌های موفقیت و برخی از پرسش‌ها در مورد فرآیند طراحی و اجرای سیاستگذاری‌های اجتماعی موفق پرداخته شود. بدین ترتیب، نویسنده هر فصل روایت خود را بازگو می‌کند اما تمامی این فصول می‌توانند ذیل یک سرفصل کلی‌تر، روایتی کلان را منتقل کنند. برخی از پرسش‌های مهم در این مورد را در پایین لیست کرده‌ایم:

نتیجه‌گیری

تمامی کسانی که در طراحی و پیاده‌سازی سیاستگذاری‌های اجتماعی نقش دارند، تلاش می‌کنند از تجربیات سیاستی گذشته درس بگیرند. این تجربیات اگر به شکلی نظام‌مند و علمی موردبررسی قرار گیرند، این ظرفیت را دارند تا در سیاستگذاری‌های آتی نقشی بسیار مؤثر داشته باشند. کتاب «موفقیت‌های عظیم سیاستگذاری اجتماعی» نیز تلاش در همین راستا است. مطالعات موردی که در اینجا ارائه شدند، چشم‌اندازهای خوبی در مورد عوامل مؤثر بر موفقیت سیاست‌های اجتماعی ارائه می‌کنند و امید است که بتوان بینش‌ها و ملاحظات مفیدی از آن‌ها استخراج کرد.