دریافت نسخه الکترونیکی پنجاه و پنجمین خبرنامه هفتگی مدیریت تعارض منافع
گزیدۀ اخبار، تحلیلها و گزارشهای هفته گذشته در حوزه تعارض منافع به این شرح است:
- محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، اجرای بخشنامه تعارض منافع در وزارت آموزش و پرورش را موفق ارزیابی کرده و گفت، ۱۸۴مدیر در آموزش و پرورش دچار تعارض منافع بودند موظف شدند منافع شغل مدیریتی یا شغلی که در آن منافعی دارند را انتخاب نمایند.
- علی حیدری، نایب رئیس هیات مدیره سازمان تأمین اجتماعی در نقدی بر گزارش اخیر مرکز پژوهشهای مجلس در مورد «آسیبشناسی نحوه وصول حق بیمه توسط سازمان تامین اجتماعی» با رد و نقد بروز تعارض منافع در سازمان تامین اجتماعی، سوال کرد چرا مصادیق مطرحشده در این گزارش در مورد پزشکان یا خود مرکز پژوهشهای مجلس مطرح نمیشود؟
- فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوهسازان مسکن حضور تولیدکنندگان صنایع فولاد در هیئت مدیره بورس کالا را عامل بروز تعارض منافع گسترده عنوان کرد.
- در حالی که طی هفتههای اخیر مسئله تعارض منافع در سازمان نظام مهندسی در فضای عمومی مطرح بود، رایزنی این سازمان با وزارت راه و شهرسازی در مورد دستورالعمل منع منافع متعارض همچنان ادامه داشته و در جلسه اخیر شورای مرکزی این سازمان نیز اعضای حاضر خواستار تداوم پیگیری ها از وزارت راه و شهرسازی برای حل موضوع تعارض منافع شدند.
مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه جهاد دانشگاهی ۹ مرداد ۱۴۰۰
تعارض منافع در نظاممهندسی ساختمان
محمد آزادی (کارشناس حوزه ساختمان) ـ ۳ مرداد ۱۴۰۰
دسته بندی: تعارض منافع در حوزه مسکن و شهرسازی
جزئیات استفاده هر یک از اعضای هیاتمدیره از پروانه اشتغال به کار، طبیعتا از طریق معاونت «خدمات مهندسی» سازمان قابلاستعلام است. بنابراین تشخیص اینکه کدامیک از اعضای هیاتمدیره مشغول استفاده از پروانه اشتغال به کار مهندسی بوده، چندان دشوار نیست. بهعلاوه خُرم، رئیس شورای مرکزی نظاممهندسی نیز با ابلاغ یک شیوهنامه از همه روسای استانها خواست جزئیات کارکرد همه ارکان سازمان اعم از هیاتمدیره، مدیران و بازرسان را ارائه کنند.
منبع: روزنامه دنیای اقتصاد
تعارض منافع، مانع اصلی برگزاری آزمون وکالت
خبرنامه دانشجویان ایران ـ ۵ مرداد ۱۴۰۰
دسته بندی: تعارض منافع در حوزۀ حقوقی
انحصار بازار خدمات وکالت را به بازاری کاملا غیر رقابتی و انحصاری تبدیل کرده است، به این صورت که هر وکیل از داشتن تعداد مشخصی پرونده اطمینان خاطر خواهد داشت. در نهایت این موضوع باعث شده حق الوکالهها به شدت افزایش و از طرف دیگر کیفیت خدمات ارائه شده توسط برخی وکلا نیز کاهش یافته بیابد.
چرا مرکز پژوهشها فقط سازمان تامین اجتماعی را مصداق تعارض منافع تلقی میکند؟
علی حیدری (نایب رئیس هیات مدیره سازمان تأمین اجتماعی) ـ ۵ مرداد ۱۴۰۰
دسته بندی: تعارض منافع در سازمان تامین اجتماعی
در جای جای گزارش بدون توجه به ماهیت قانونی وظایف و ماموریتهای سازمان تامین اجتماعی که یک تعاونی ملی فراگیر مبتنی بر مشارکت سه جانبه بیمه شده، کارفرما و دولت و با رویکرد توزیع ریسک و بازتوزیع بین نسلی و بین قشری شکل گرفته است و همواره بایستی مدافع حقوق حقه بیمه شدگان (کارگران، کارمندان، مزدبگیران، شاغلین مشاغل فصلی و غیررسمی، کارپذیران و…) باشد، متاسفانه در گزارش بارها سازمان تامین اجتماعی بعنوان «ذینفع وصول منابع» قلمداد شده است و سازمان و پرسنل را «دارای تعارض منافع» قلمداد نموده است. در حالی که سازمان تامین اجتماعی یک سازمان غیرانتفاعی و غیرتجاری است و اموال آن حقالناس و مشاع و بینالنسلی است و ماهیت آن منابع عمومی دارای ذینفع قانونی درصورت احراز شرایط یا بروز ریسک (خطر) (بیمهشده و مستمری بگیر) است و متعلق به هیچیک از شرکای اجتماعی نیست و اساساً سازمان و پرسنل سازمان به دنبال احراز سابقه بیمه برای مشمولین قانون (مزدبگیران، حقالسعی بگیران، حقوقبگیران، کارپذیران) و مالا وصول حق بیمه متعلقه هستند و خودشان نیز مثل بقیه، حق بیمه میپردازند.
گزارش در مواردی شائبه اختصاص درصدی از منابع وصولی به پرسنل سازمان را مطرح و آنرا مصداق تعارض منافع دانسته است. هرچند که از سال ۱۳۹۳ تاکنون چنین ارتباطی وجود ندارد و مضافاً به اینکه تغییر رویکرد در نظام پرداختها از وقت مزدی به کارمزدی یک امر بدیهی در مدیریت منابع انسانی است ولیکن مشخص نیست چرا مرکز پژوهشهای مجلس چشم خود را بر اختصاص درصدی از مالیات وصولی سازمان امور مالیاتی (که یک امر حاکمیتی، دولتی و ماموریتی و تکلیفی است) به کارکنان مربوطه بسته است امری که به موجب مصوبات مجلس و احیاناً با تائید مرکز پژوهشهای مجلس محقق گردیده است. همچنین مرکز پژوهشها چشم خود را بر پرداختکارانه پزشکان در وزارت بهداشت و نیز موج عظیم درآمدهای اختصاصی دستگاههای اجرایی دولتی و خروج بخش قابل توجهی از تراکنشهای منابع دولتی از قانون محاسبات عمومی، ذیحسابی و خزانهداریکل در مجموعههای هیات امنایی، بسته است که در آنها، هیات امناء دانشگاه و یا بیمارستان دولتی میتوانند برای پرسنل خود هر میزان مزایایی را برقرار کنند. و مشخص نیست چرا مرکز پژوهشها فقط سازمان تامین اجتماعی و پرسنل آنرا مصداق تعارض منافع تلقی میکند!؟ آیا اگر در مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی برای ایجاد انگیزش جهت کار و تلاش بیشتر، علاوه بر حقوق و مزایای مستمر پرسنل، مبلغی را بعنوان «پژوهانه»، «حق الزحمه پژوهش» بپردازند، معنی آن تعارض منافع مرکز پژوهشها است؟!
منبع: خبرگزاری ایلنا
آسیبی که تعارض منافع متولیان ارشاد اسلامی به خبرنگاران زده است
زریر حجتی (مدیرمسئول روزنامه آوای انتظار) ـ ۵ مرداد ۱۴۰۰
دسته بندی: تعارض منافع در حوزۀ فرهنگ و رسانه
منبع: فصلی نو(رسانه خبری کهگیلویه و بویر احمد)
تعارض منافع در نظام بانکی، مانع حمایت از تولید
باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران ـ ۵ مرداد ۱۴۰۰
دسته بندی: تعارض منافع در حوزه آموزش عمومی
ابراهیم سحرخیز؛ معاون سابق وزارت آموزش و پرورش در گفتوگویی که با ایسکانیوز داشت از تعارض منافع در وزرا و مدیران خبر داد و گلایه کرد که چرا مدیران ارشد خود سهامدار مدارس غیردولتی هستند. او در این خصوص توضیح داد: وزیری که خود مدرسهدار و کاسب است مناسب آموزش و پرورش نیست. پیامد وجود این افراد اولین پیشنهادهایی بود که برای خصوصیسازی در آموزش و پرورش یا ورود نیروهای خرید خدمات داده شد.
این واگذاریها و چراغ سبز دادنها برای تاسیس مدارس غیردولتی باعث شده که این مدارس همچون فرزند نامشروعی بیسرپرست بمانند و در سایه این ضعف نظارتی تخلفهای گسترده در آنها شکل بگیرد. نمونه این تخلفات گلایههای معلمان مدارس غیرانتفاعی است که از حقوقها و پرداخت نشدن بیمهها شکایت دارند اما کسی صدای آنها را نمیشنود.
منبع:ایسکا نیوز
عدم داشتن تعارض منافع ویژگی مهم انتخاب وزیر بهداشت آینده
مسعود یونسیان (متخصص اپیدمیولوژی) ـ ۵ مرداد ۱۴۰۰
دسته بندی: تعارض منافع در حوزه سلامت و درمان
نظر من اگر بحث تعارض منافع در میان نباشد هر چقدر هم وزیر تخصص و دانش داشته باشد، ناخودآگاه تمام امورات بهداشت و درمان کشور را در راستای منافع خود پیش خواهد برد؛ به نظر من باید به معضل تعارض منافع به عنوان یکی از اساسی ترین ارکان در انتخاب وزیر بهداشت نگریسته شود و تصمیمی گیرندگان از صدر تا ذیل در انتخاب وزیر به این فاکتور، نگاه اساسی و اصولی داشته باشند تا وزیر انتخابی وزارت بهداشت بتواند با فراغ بال تمام وقت خود را به مدیریت و ساماندهی حوزه کاری خود بپردازد؛ بنابراین تعارض منافع در کنار تخصص و توانمندی میتواند بهترین ترکیب برای انتخاب یک وزیر باشد.
منبع:شبکه اطلاع رسانی راه دانا
تعارض منافع در بورس کالا بیداد می کند
فرشید پورحاجت (دبیر کانون سراسری انبوهسازان مسکن) ـ ۵ مرداد ۱۴۰۰
دسته بندی: تعارض منافع در حوزه بازار سرمایه
افرادی که هم اکنون در راس هرم بورس کالا هستند هم تولیدکننده و هم تصمیم گیر قیمت محصولات فولادی اند، و همین افراد هستند که شاخصهای بورس کالا را جابجا می کنند ، قیمتها را پایین و بالا می کنند و در واقع اخذ تصمیمات نهایی بورس کالا برعهده همین افراد است. چاره و راهکار این تصمیمات برچیده شدن بساط رانت خواری و تامین منافع عدهای خاص است، چون نمیتوان هم مدیرعامل یک کارخانه تولید فولاد بود و هم عضو هیات رئیسه بورس کالا، حضور این افراد در هیات رئیسه به مثابه این است که از یک طرف تولید می کنند واز طرف دیگر با تصمیماتشان در بورس کالا منافع تولیدی خود را در بازار و بورس کالا تضمین و تثبیت می کنند. این اشکالی است که فقط در حوزه فولاد نیست بلکه در دیگر محصولات بورسی نیز همین گونه است.
منبع: دیده با صنعت فولاد
مذاکرات برای حل موضوع تعارض منافع
احمد خرم (رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان) ـ ۶ مرداد ۱۴۰۰
دسته بندی: تعارض منافع در حوزه مسکن و شهرسازی
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان
مردم تاوان تعارض منافع بینسازمانی را می دهند
حمید سینی ساز (کارشناس حوزه آب) ـ ۶ مرداد ۱۴۰۰
دسته بندی: تعارض منافع در حوزه آب و محیط زیست
سیل اخیر خوزستان به نوعی ناکارآمدی سدها در هنگام سیل را نشان داد، چرا که مدیریت حاکم بر سدهای کشور اولاً به طور معمول علاقه دارد مخزن سد را همواره در بیشینه ظرفیت ذخیره نگاه دارد و ثانیاً عنایت کافی به هشدارهای هواشناسی نیز صورت نگرفت تا مخازن سدها را از چند روز قبلتر به آرامی تخلیه شود.
مدیریت تعارض منافع در وزارت آموزش و پرورش موثر بود
محسن حاجی میرزایی (وزیر آموزش و پرورش) ـ ۷ مرداد ۱۴۰۰
دسته بندی: کلیات تعارض منافع در حوزه آموزش عمومی
غوغای تعارض منافع و تسلط حاکمیت شرکتی
آفتاب نیوز ـ ۶ مرداد ۱۴۰۰
دسته بندی: تعارض منافع در حوزۀ آموزش عالی
همچنین در برخی موارد، برخی اساتید فقط مبادرت به ثبت شرکت دانشبنیان کردهاند بدون اینکه زیرساخت یا دفتر کاری و آزمایشگاهی فراهم کرده باشند؛ لذا این اساتید از آزمایشگاههای دولتی و پروژههای مفتوح که گرانتهای دولتی برایش تخصیص یافته را بعنوان مرکز فعالیت شرکت دانشبیانشان قلمداد و معرفی کردهاند که بتواند با پشتوانه چنین زیرساختهای دولتی و پروژههای دولتی، وامهای کلانی که بصورت مرحلهای برای تحقیقات، توسعه وتولید شرکتهای دانشبنیان پرداخت میشود را دریافت کنند.
منبع:پایگاه خبری آفتاب
چهرههای آشکار و پنهان یک دولت در مسئله حقوق و دستمزد
حسین سرآبادانی تفرشی (پژوهشگر عدالتپژوهی مرکز رشد دانشگاه امام صادق) ـ ۸ مرداد ۱۴۰۰
دسته بندی:کلیات تعارض منافع
یکی از چالشهای سیستمی تعیین حقوق در بخش دولتی، مسئله «تعارض منافع» است. فراتر از تحلیل عقلایی سیاستها، «اقتصاد سیاسی» انتخابهای دولت با محوریت پاسخگویی به مطالبات گروههای اجتماعی معین یا وجود تعارض منافع در میان تصمیمگیران حائز اهمیت است. افزایش ۸۰ درصدی دریافتی اعضای هیئتعلمی و سکوت بخش عمدهای از جامعه دانشگاهی کشور در هفتههای اخیر نمونه جدید این ماجرا است. برای دانشگاهی که تقریباً دو سال است تعطیل است، منطق همسانسازی چیست؟ تحمیل فشار هزینهای به دولت آینده و خریدن اعتبار برای خود در میان نخبگان علمی بخشی از منطق توجیهکننده این رفتار ضدملی است.
منبع:نسیم آنلاین
تعارض منافع در بدنه دولت آینده به حداقل برسد
احمد غلامی (سردبیر روزنامه شرق) ـ ۹ مرداد ۱۴۰۰
دسته بندی: کلیات تعارض منافع
ازاینرو نمایندگانی که باید حامی منافع مردم باشند، در خدمت منافع خود بودهاند. دولت روحانی بیش از هر دولت دیگری درگیر این تعارض منافع بوده و اگر بگوییم بخشی از انفعال دولت در همین تعارض منافع در بدنه دولت نهفته است، اغراق نکردهایم. مارکسیستها معتقدند وقتی سرمایهداران در پی تقویت دولتاند اختیار خودشان را به مدیران دولتی یا سرمایهداران همفکری که نهادهای دولتی را اداره میکنند انتقال میدهند. ازاینرو دولتها میتوانند نماینده طرحهای حاکم باشند و خواستههای آنان را دنبال کنند. این تعریف تا حدودی با دولت هاشمی منطبق است. دولت احمدینژاد این تعارض منافع در بدنه دولت ًرا برنمیتافت و هرگونه تعارض منافع با بدنه دولت را با حذف این چهرهها از دولت به نفع خود پایان میداد. شاید اخراج نابهنگام برخی از وزرا و مدیران دولتها را بتوان در همین تعارض منافع تعبیر کرد. تمامیتخواهی احمدینژاد حتی در مجلس هم نمایندگان حامیاش را به ستوه آورد و به مخالفان جدیاشً تبدیل کرد. سیدمحمد خاتمی منافعی در دولت نداشت و اطرافیانش را وامیداشت با خویشتنداری، در تعقیب منافع خود باشند و حتی مخالفانش نیز از این قاعده مستنثی نبودند. شاید دولت خاتمی الگوی نسبتا متعادلی از یک دولت بورژوازی باشد. اینک دولت رئیسی راه دشواری پیشرو دارد؛ چراکه دولت احمدینژاد خاطره خوبی برای اصولگرایان بر جا نگذاشته است. او همه تعارض منافع را با قدرت به نفع خود تمام کرده بود. رئیسی ناگزیر است کابینهای را شکل بدهد که تعارض منافع در بدنه دولت به حداقل برسد. آنچه دولتها را ناکارآمد میکند، اختلافات درونی دولتهاست. این اختلافات موجب میشود مدیران دولتی به دنبال متحدانی در خارج از دولت بگردند. متحدانی که در نهایت دولت را از مرکزیت و ثبات خودش خارج خواهند کرد.
منبع:روزنامه شرق
محتوای چندرسانهای تعارض منافع
در هفتۀ گذشته، یک کلیپ و یک برنامۀ تصویری مرتبط با تعارض منافع در فضای مجازی منتشر شد:
- تعارض منافع / ستاد رسانهای رونق تولید / آپارات / ۲ مرداد ۱۴۰۰
- لزوم تلاش برای اصلاح لوایح شفافیت و تعارض منافع / آپارات / حسن فروزان فرد / ۳ مرداد ۱۴۰۰
دریافت نسخه الکترونیکی پنجاه و پنجمین خبرنامه هفتگی مدیریت تعارض منافع