گزیدهٔ اخبار، تحلیلها و گزارشهای هفته گذشته در حوزه تعارض منافع به این شرح است:
- سند تحول قضایی بر مبنای هفت ماموریت اصلی قوه قضاییه از سوی رئیس قوه قضاییه ابلاغ شد که یکی از راهبردهای این سند مدیریت تعارض منافع است.
- بر اساس دستور اعلامی کمیسیون اجتماعی در روز یکشنبه ۷ دی، ادامه بررسی طرح مدیریت تعارض منافع با حضور دستگاهها و سازمانهای مربوط در دستور کار این کمیسیون است.
- مهرداد ویس کرمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ، اظهار داشته پس از ارائه لایحه تعارض منافع از سوی دولت به مجلس قرار بوده اعضایی از کمیسیونهای مختلف به نیابت از نمایندگان معرفی شدند تا از طریق کمیسیون مشترک این لایحه را بررسی کنند. اما در حال حاضر کمیسیون اجتماعی مشغول بررسی طرح مجلس است.
- بهاره آروین، عضو شورا و دبیر کمیتهی شفافیت شورای شهر تهران خبر داده که در راستای تحقق ماده ۱۶ مصوبه مدیریت تعارض منافع در شهرداری لایحهای برای گزارشدهی امن و حمایت از گزارشگران تخلف تهیه شده و به کمیسیون تخصصی ارجاع شده است.
- احمد خرم، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور خبر داده که تا پایان هفته جاری طی جلسهای با معاون امور مسکن وزارت راه و شهرسازی مسائل و مشکلات موجود در نظام مهندسی استانها، از جمله مسئله تعارض منافع، طرح و حل خواهد شد.
- محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار، درباره معطل ماندن قوانین تعرفهگذاری خدمات پرستاری، عامل اصلی را تعارض منافع در قاعدهگذاری پزشکان برای نظام سلامت عنوان کرده است.
مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه جهاد دانشگاهی ـ ۶ دی ۱۳۹۹
تاثیرات لایحه مدیریت تعارض منافع در مبارزه با فساد چیست؟
سید محمد صادق آل محمد (کارشناس مسائل حقوقی) ـ ۲۹ آذر ۹۹
دسته بندی: طرح و لایحه مدیریت تعارض منافع
باید قبول کنیم که قوانین مربوط به مدیریت تعارض منافع در مبارزه با فساد از هر نوع در کشور بسیار موثر و مفید است و موجب شفافیت امور و کنترل مقاماتی خواهد بود که منافع شخصی را بر منافع عمومی ترجیح میدهند؛ لذا باید سعی جدی به عمل آید که لایحه مدیریت تعارض منافع تقدیمی به مجلس شورای اسلامی، از هر حیث و جهات مختلف تکمیل و تصویب و به مرحله اجرا درآید تا طریق موثری برای مبارزه با فساد از هر نوع باشد.
منبع: خبرگزاری ایسنا
لایحهی دولت جامعتر از طرح مجلس است
نبیالله احمدلو (کارشناس مسائل حقوقی) ـ ۳۰ آذر ۹۹
دسته بندی: طرح و لایحه مدیریت تعارض منافع
جایگاه لایحه یا قانون تعارض منافع در قوانین ما بسیار احساس میشده و ضرورت داشته است. بنابراین این لایحه در اواخر سال ۹۵ در بخش حقوقی ریاست جمهوری آغاز شد و به نظر لایحهای که دولت ارائه کرده تا حدودی لایحه خوبی است و در حال حاضر به مجلس رسیده و ظاهرا مجلس هم طرحی را آماده کرده است. لایحهای که دولت ارائه کرده جامعتر از طرح ارائه شده توسط مجلس است، چون در طرح مجلس کمیسیونهای مجلس مورد توجه قرار نگرفته و در همین مجلس هم بسیاری از تصمیماتی اتخاذ میشود که منافع عمومی در آن رعایت نمیشود. به طور مثال در کمیسیون پزشکی یا اقتصادی افرادی حضور دارند که منافع داشته و پزشک هستند. به نظر کار کارشناسی بیشتری در مورد لایحه دولت انجام شده و نظرات اساتید و اندیشمندان گرفته شده است. امیدواریم با بررسی کارشناسانه و ادغام طرح مجلس و لایحه دولت قانونی تصویب شود که بتواند شفافیت در تصمیمات دستگاههای دولتی، اداری، تقنینی و قضایی ایجاد کند و باعث ایجاد اعتماد عمومی برای تصمیمات در جامعه شود.
منبع: خبرگزاری ایسنا
تعارض منافع مدیران و دریافتی پرستاران!
محمد شریفی مقدم (دبیرکل خانه پرستار) ـ ۳۰ آذر ۹۹
دسته بندی: تعارض منافع در نظام سلامت
منبع: مردم سالاری آنلاین / روزنامه همدلی
برای بررسی لایحه دولت، کمیسیون مشترک در مجلس تشکیل شود
مهرداد ویس کرمی (عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس) ـ ۱ دی ۹۹
دسته بندی: طرح و لایحه مدیریت تعارض منافع
منبع: خبرگزاری ایسنا
تحقق ماده ۱۶ مصوبه مدیریت تعارض منافع در شهرداری: حمایت از سوتزنان
بهاره آروین (عضو شورای شهر تهران) ـ ۲ دی ۹۹
دسته بندی: تعارض منافع در حوزهی شوراها و شهرداری
در ماده شانزدهم مصوبه مدیریت تعارض منافع در شهرداری تهران، شهرداری مکلف شده بود لایحهای برای گزارشدهی امن و حمایت از گزارشگران تخلف تهیه کرده و برای تصویب به شورای شهر ارائه کند. این لایحه پس از اعلام وصول توسط هیئت رئیسه، به کمیسیونهای تخصصی شورای شهر برای بررسی ارجاع شد. تاکنون جلسات کارشناسی متعدد با حضور نمایندگان نهادهای مختلفِ مرتبط با گزارشگران تخلف در شورا برگزار شده است و نسخه نهایی این آییننامه تهیه شده و تا یک ماه آینده در صحن شورای شهر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
منبع: خبرگزاری تسنیم
لایحهای از دولت برای مدیریت تعارض منافع در مجلس یازدهم وجود ندارد
علی بابایی کارنامی (سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس) ـ ۲ دی ۹۹
دسته بندی: طرح و لایحه مدیریت تعارض منافع
منبع: خبرگزاری ایسنا
سپردن نقش نظارتی به نهادهای امنیتی و نظامی در طرح مجلس خطاست
کاظم حسینی (کارشناس مسائل حقوقی) ـ ۲ دی ۹۹
دسته بندی: طرح و لایحه مدیریت تعارض منافع
ایرادات متعددی در طرح «مدیریت تعارض منافع» به لحاظ قانونگذاری وارد است. قوانین متعددی در حوزههای مختلف با توجه به ضرورتها برای برخی مشاغل در وزارتخانهها و سازمانها، تدوین و در حال اجرا است و چگونگی ارتباط این طرح با قوانین سابق پیشبینی نشده است. در این طرح، بدون آنکه در متن قانون مقرره روشن و واضحی باشد به مراجع مختلف اجازه وضع آییننامه و بخشنامه داده است و به طور خلاصه میتوان گفت فاقد کارشناسیهای لازم نظام قانونگذاری است اما به جهت عنوان جذاب و شعارگونه آن که مقتضات روز جامعه میباشد به سرعت تصویب و اجرایی خواهد شد ولی در اجرا به سرنوشت سایر قوانین که در شرایط اینچنینی وضع شدهاند دچار خواهد شد.
اجرای این قانون مستلزم تاسیس نهاد مستقل جدیدی است که هزینهبر میباشد. برفرض که سازمان بازرسی و وزارت اطلاعات دارای نهادهای تعریف شده هستند ولی سازمان دیگری تعریف مشخصی برای انجام وظایف محوله ندارد و نیاز به سازماندهی جدید با هزینههای بالا میباشد. در ماده ۴ این طرح، ابتدائا سازمان بازرسی کل کشور که جایگاه نظارتی آن در قانون اساسی مشخص است به عنوان مرجع ناظر بر اجرای این قانون پیشبینی شده است اما متاسفانه با تغییرات طرح مراجع نظارتی توسعه داده شدهاند. به موجب ماده ۴ این طرح که در مجلس مورد بازنگری قرار گرفته است، مسئولیت نظارت بر حسن اجرای این قانون برعهده سازمان بازرسی کل کشور، وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه خواهد بود. متاسفانه ترکیب غالب نظامیان در مجلس موجب شده است که در هر مصوبهای به ویژه در مبحث نظارتی، نقشی برای نهادهای امنیتی و نظامی در نظر گرفته شود و باتوجه به اینکه این نهادها طبق قوانین، ضابطین قضایی تلقی میشوند ابتکار عمل را از مدیران در حوزه مدیریت اقتصادی و اجتماعی کشور میگیرند.
در این طرح، ملاحظه میکنیم که موضوع تفکیک قوای پیشبینی شده در قانون اساسی رعایت نشده است زیرا نظارت بر اجرای قانون و اجرای دستورات مقامات قضایی توامان به مراجعی که در قوانین آیین دادرسی کیفری به عنوان ضابط تعیین شدهاند سپرده شده است و این هم به لحاظ نظام قانونگذاری و هم از لحاظ مداخله دادن نیروهای امنیتی و نظامی در حوزههای اجرایی و قضایی قابل تامل است.
منبع: خبرگزاری ایسنا
شفافیت و نگاه ملی، مانع بروز تعارض منافع میشود
جلال رشیدی کوچی (نماینده مردم مرودشت) ـ ۳ دی ۹۹
دسته بندی: کلیات تعارض منافع
منبع: خبرگزاری ایسنا
موازیکاری مجلس در تصویب طرح تعارض منافع، شائبهبرانگیز است
سیدمهدی حجتی (وکیل دادگستری) ـ ۴ دی ۹۹
دسته بندی: طرح و لایحه مدیریت تعارض منافع
بر خلاف لایحه دولت که طی آن برای نظارت بر اجرای قانون مدیریت تعارض منافع، تشکیل شورایی به نام “شورای عالی نظارت بر تعارض منافع” مورد پیش بینی قرار گرفته است که زیر نظر رئیس جمهور تشکیل خواهد شد، در طرح نمایندگان مجلس “سازمان بازرسی کل کشور” مسئول نظارت بر حسن اجرای این قانون شده است. در لایحه دولت، ضمانت اجراهای کیفری و انضباطی متعددی برای ناقضین مواد آن پیش بینی شده است که نتیجتاً مانع از ابتر ماندن این قانون در عمل و اجرا خواهد شد.
منبع: سایت خبر – تحلیلی تابناک
تعارض منافع نمایندگان مجلس در مصوبه شرایط ریاستجمهوری
مرتضی شهبازی نیا (عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس) ـ ۱دی ۹۹
دسته بندی: تعارض منافع در مجلس
احصاء شرایط یک سمت در قانون اساسی، دارای حجیت است و دخل و تصرف در آن با هدف قانون اساسی سازگاری ندارد. مصوبه مجلس هم نمایندگان مجلس و هم اعضای شورای نگهبان را از این جهت که مصداق افراد مجاز به داوطلبی برای ریاستجمهوری هستند در مورد موضع تعارض منافع قرار میدهد. شاید همین امر یکی از جهات تعیین شرایط رییسجمهور و برخی مقامات دیگر در قانون اساسی و عدم احاله آن به قانون عادی باشد.
منبع: خبرگزاری ایسنا
شائبه تعارض منافع: از خانه ملت به ساختمان پاستور
محمدهادی علیمردانی (روزنامهنگار) ـ ۳ دی ۹۹
دسته بندی: تعارض منافع در مجلس
در حال حاضر تعارض منافع در مجلس رنگ جدیدی به خود گرفته و تصویب قانون جدید انتخابات در مجلس، بوی منافع حزبی را گرفته است. نمایندگانی که خود در یکی از قوا مشغول به کار هستند، تصمیمگیران اصلی گزینههای احتمالی برای نامزدی در انتخابات شدهاند. مجلس علاقهای به پوشاندن اشتیاق بعضی از اعضای هیاترئیسه برای نامزدی در انتخابات ریاستجمهوری ندارد. این موضوع شائبه بروز تعارض منافع در خانه ملت را افزایش میدهد. گویا مجلس از اجازه قانونگذاری خود برای هموار کردن مسیر برخی نمایندگان برای حضور در پاستور استفاده کرده است.
منبع: روزنامه آرمان ملی
تعارض منافع در دستور کار نشست نظام مهندسی و وزارت شهرسازی
احمد خرم (رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور) ـ ۳۰ آذر ۹۹
دسته بندی: تعارض منافع در حوزهی مسکن و شهرسازی
منبع: تاسیساتنیوز
تعارض منافع یکی از دلایل عدم توجه به پرستاران است
محمدصالح جوکار (نماینده مردم یزد) ـ ۴ دی ۹۹
دسته بندی: تعارض منافع در نظام سلامت
منبع: خبرگزاری مهر
ادامهی بررسی طرح مدیریت تعارض منافع در کمیسیون اجتماعی
پایگاه اطلاعرسانی مجلس ـ ۶ دی ۹۹
دسته بندی: طرح و لایحه مدیریت تعارض منافع
منبع: پایگاه اطلاع رسانی مجلس شورای اسلامی
قانونی شدن لایحه تعارض منافع واجب است
بیژن مقدم (فعال سیاسی اصولگرا) ـ ۴ دی ۹۹
دسته بندی: طرح و لایحه مدیریت تعارض منافع
منبع: خبرگزاری ایسنا
راهبرد مدیریت تعارض منافع در سند تحول قضایی
قوهی قضاییه ـ ۶ دی ۹۹
دسته بندی: تعارض منافع در نظام قضایی
در این سند، در ذیل «مأموریت ۲- احیاء حقوق عامه، گسترش عدل و آزادیهای مشروع» و «عامل ۳» که مربوط به «غلبه رسیدگی به مصادیق خرد و فاقد اولویت تضییع حقوق عامه بر رفع زمینههای اصلی بروز آنها» است، راهبرد ۳ پیشبینی شده که اختصاصا به «مدیریت تعارض منافع» پرداخته و راهکار زیر را برای این منظور پیشنهاد داده است: «احیاء حق عامه استفاده از منابع و امتیازهای عمومی مطابق مصالح عامه از طریق شناسایی موقعیتهای تعارض منافع با اولویت موضوعات پولی و بانکی، مالیاتی، خصوصیسازی، واردات و صادرات، سلامت و تأمین اجتماعی و پیگیری برای اصلاح یا حذف قوانین، مقررات و رویههای انحصاری برای مدیریت تعارض منافع در موضوعات مربوطه (سازمان بازرسی کل کشور، دادستانی کل کشور،وزارت دادگستری، پژوهشگاه- بلندمدت)»
همچنین در بخش دیگری از این سند که مربوط به«توسعه روشهای حل اختلافات جایگزین رسیدگی قضایی» مربوط است، راهکار پنجم ناظر بر «تدوین و پیگیری تصویب آیین دادرسی تخصصی، قوانین محدودکننده تعارض منافع و شفافسازی صلاحیت مراجع شبه قضایی» است.
منبع: خبرگزاری میزان
لایحه تعارض منافع شبههها را بر طرف میکند
ایرج ندیمی (فعال سیاسی) ـ ۵ دی ۹۹
دسته بندی: تعارض منافع در مجلس
امروز بیشترین سوال مردم در مورد تعارض منافع مسئولین است. موضوعاتی را شرط میکنند که عجیب به نظر میرسد. مثلا در مجلس شرط میکنند کسی که میخواهد رئیس جمهور شود نباید اقامت کشور دیگری را داشته باشد. طرح این موضوع حتی اگر به تصویب هم نرسد شبهه دار است. ما با انواع اقامت رو به رو هستیم؛ شهید بهشتی هم تحصیلاتش در خارج بود و اقامت خارج داشت. هر اقامتی که به معنای وابستگی نیست.
منبع: خبرگزاری ایسنا
نمایندگان، به جای طرح، لایحه دولت را در دستور کار خود قرار دهند
محمود صادقی (حقوقدان و نمایندهی سابق مجلس) ـ ۶ دی ۹۹
دسته بندی: طرح و لایحه مدیریت تعارض منافع
از اوایل دولت اول روحانی تلاش برای ایجاد قانونی جامع آغاز شد. ما در فراکسیون شفافیت مجلس دهم پیگیر این لایحه بودیم اما تهیه این لایحه با تاخیر زیادی انجام شد و در اواخر مجلس دهم ارائه شد. البته عدهای از نمایندگان هم با استفاده از آن لایحه، طرحی ارائه کردند که احتمالا همین طرحی است که اکنون در مجلس یازدهم در حال پیگیری است. بهتر بود همان لایحهای که دولت تهیه کرده بود در دستور کار نمایندگان مجلس قرار میگرفت، زیرا کار کارشناسی بیشتری درباره آن انجام شده بود. معاونت حقوقی ریاست جمهوری تلاش زیادی کرد و لایحه جامعی تهیه کرد. نمایندگان میتوانستند نظرات اصلاحی خود را در روند بررسی و تصویب لایحه اعمال کنند. توصیه من این است که نمایندگان لایحه را در دستور کار خود قرار دهند.
منبع: خبرگزاری ایسنا
محتوای تصویری تعارض منافع
در هفتهٔ گذشته، یک برنامهی تصویری مرتبط با تعارض منافع در فضای مجازی منتشر شد
به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، فیلم باران ساز به کارگردانی فرانسیس فورد کاپولا محور مجموعه برنامه «سینما حکمرانی» قرار دارد که چهارشنبه شب ساعت ۲۰ : ۱۹ دقیقه پخش میشود.
در برخی کشورها، قانون مدیریت تعارض منافع وجود دارد. مثلا حق تعیین ویزیت و جراحی از پزشکان و سازمان نظام پزشکی گرفته شده یا اعضای شورای شهر یا نمایندگان مجلس هنگام طرح موضوعی که درآن تعارض منافع دارند، قانونا باید تعارض منافع خود را اعلام کنند و از جلسه خارج شوند و اگر موضوع نفع شخصی خودشان را اعلام نکنند و از جلسه خارج نشوند و بعدا تعارض منافع آنهامعلوم شود، رسوا و به شدت مجازات میشوند.