نسخه الکترونیکی خبرنامه هفتگی مدیریت تعارض منافع -۲۱
گزیدهٔ اخبار، تحلیلها و گزارشهای اصلی هفته گذشته در حوزه تعارض منافع به این شرح است:
- محمدباقر قالیباف رئیس مجلس گفت تعارض منافع که در سطوح و لایههای مختلف بازار سرمایه وجود دارد مانع اصلی حل مشکلات بورس است.
- مرکز پژوهشهای مجلس در اظهارنظری کارشناسی در مورد طرح مدیریت تعارض منافع مجلس نتیجهگیری کرده که پیگیریهای لازم جهت اعلام وصول لایحه مدیریت تعارض منافع دولت که به مجلس ارسال شده است در دستور کار قرار گیرد.
- عباس گودرزی نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس خبر داده که کلیات طرح مدیریت تعارض منافع در کمیسیون تصویب شده و همزمان، علی بابایی کارنامی سخنگوی کمیسیون اجتماعی از بررسی و تصویب دو بند طرح تعارض منافع در کمیسیون اجتماعی خبر داد.
- محمدصالح اولیا معاونت تحقیقات و منابع انسانی وزارت نیرو از تشکیل کارگروهی با عضویت مدیران بازرسی شرکتهای مادرتخصصی این وزارتخانه برای بررسی مفاد بخشنامه اخیر وزارت نیرو در مورد مدیریت تعارض منافع خبر داده است.
- علیمحمد عبدی قهرودی، مدیر کل دفتر مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی در گفتوگو با مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه خبر داد تا دو ماه آتی بخشنامه جدیدی را تدوین خواهیم کرد که با امضای مقام عالی وزارت جایگرین بخشنامه قبلی شود که معایب بخشنامه قبلی را برطرف خواهد کرد.
- علیرضا حیدری فعال کارگری و کارشناس روابط کار، احیای شورای عالی تامین اجتماعی را عاملی برای کاهش تضاد منافع در حوزهی صندوقهای بیمهای عنوان کرده است.
- علی کریمیفیروزجایی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مصوبه اخیر معاونت آموزشی وزارت علوم در ایجاد محدودیت پذیرش دانشجوی دکتری در دانشگاههای دولتی و در مقابل، تسهیل پذیرش دانشجوی دکتری در دانشگاههای خصوصی را ناشی از تعارض منافع در وزارت علوم عنوان کرده است.
مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه جهاد دانشگاهی ـ ۱ آذر ۱۳۹۹
سیاستها و برنامههای وزارت نیرو در مورد تعارض منافع
محمدصالح اولیا (معاونت تحقیقات و منابع انسانی وزارت نیرو) ـ ۲۴ آبان ۹۹
دستهبندی: تعارض منافع در حوزهی انرژی
منبع: پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو(پاون)
احیای شورایعالی تامین اجتماعی میتواند تضاد منافع را کاهش دهد
علیرضا حیدری (فعال کارگری و کارشناس روابط کار) ـ ۲۵ آبان ۹۹
دستهبندی: تعارض منافع در حوزهی تامین اجتماعی
منبع: پایگاه خبری – تحلیلی کارگر نیوز
تضاد منافع روزنامهنگاران و بازار آشفتهی ارزهای دیجیتال
حساب کاربری وانالی (Vanalli) در مدیوم ـ ۲۶ آبان ۹۹
دستهبندی: تعارض منافع در حوزهی رسانه
درست است که استاندارد روزنامهنگاری در حوزه ارزهای دیجیتال مطلوب نیست، اما اگر بخواهد بهتر هم شود، فشار چهرههای ثروتمند و قدرتمند در این فضا اجازه نمیدهد. یکی از نمونههای بارز آن هم چانگپنگ ژائو، بنیانگذار میلیاردر بایننس و جاستین سان، بنیانگذار ترون هستند که پس از آنکه «د بلاک» گزارشی را درباره بایننس منتشر کرد که به مذاق آنها خوش نیامد، از یک ترول اینترنتی کمک گرفتند و او با تحریک اوباش توییتر، مدتزمان زیادی را صرف اذیت و آزار روزنامهنگاران و تحلیلگران د بلاک کرد. ماجرا از این قرار بود که د بلاک در گزارشش نوشته بود که پلیس به دفتر بایننس در شانگهای یورش برده و این دفتر را بسته است؛ درحالیکه ظاهراً حملهای در کار نبود و این گزارش فقط باید اصلاح میشد. اما مگر ارتش ترولهایی که دنبال قلدری هستند و به هر کسی که با آنها همعقیده نباشد حمله میکنند، به اصلاحات اهمیت میدهند؟
منبع: ارز دیجیتال
تضاد منافع در زنجیره فولاد و راهاندازی انجمن جدید نوردکاران
وحید یعقوبی (مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد) ـ ۲۵ آبان ۹۹
دستهبندی: تعارض منافع در صنعت
منبع: روزنامه عصر معدن / پایگاه خبری بورس پرس / آهن پخش
نظر کارشناسی مرکز پژوهشها: لایحه دولت اعلام وصول شود
احسان پرنیان (کارشناس مرکز پژوهشهای مجلس) ـ ۲۵ آبان ۹۹
دستهبندی: کلیات تعارض منافع
- در طرح مورد بررسی صرفاً به تعارض منافعهای فردی پرداخته شده است و به دلیل پیچیدگی و متفاوت بودن سازوکارهای مدیریت تعارض منافع ساختاری، به آن سطح ورود نشده است که تصمیم صحیحی است.
- متن طرح مورد نظر دستهبندی جدیدی از اشخاص مشمول ارائه کرده است که علیرغم جامعیت نسبی، با رویه و ادبیات حقوقی موجود در قوانین گذشته ناسازگار است.
- در این طرح متولی اجرای تدابیر پیشگیرانه به صورت دقیق تعیین نشده است.
- مسئله گزارشدهی تخلف نیز که در طرح به آن اشاره شده، دارای الزامات فنی و حقوقی متعددی است. با وجود این، بدون توجه به جزئیات به صورت بسیار مختصر به این موضوع پرداخته شده است.
- این طرح مجموعه گستردهای از جایگاههای مدیریتی را تحت تأثیر قرار میدهد و با توجه به اینکه در دستگاههای مختلف اجرایی شرایط متفاوتی حاکم است، ممکن است احکام کلی مطرح شده مشکلاتی را در فرایندهای معمول ایجاد کند.
- باید از تمامی ذینفعان ازجمله نماینده دستگاههای اجرایی در زمینه مشکلات احتمالی ناشی از اجرای طرح اخذ نظر شود و قوانین و فرایندهای مغایر بهصورت دقیق مورد توجه قرار گیرد. مبنا قرار دادن و اصلاح لایحه نحوه مدیریت تعارض منافع در انجام وظایف قانونی و ارائه خدمات عمومی که توسط دولت تهیه شده است این مسئله را تا حدودی مرتفع مینماید.
با توجه به اهمیت موضوع مدیریت تعارض منافع پیشنهاد میشود کلیات طرح تصویب شود. البته با توجه به ایرادهای متعددی که اشاره شد و مشکلاتی که ممکن است در فرایند اجرا ایجاد شود، پیشنهاد میشود جهت رفع مغایرت با اصل هفتادوپنجم قانون اساسی و مشارکت بیشتر ذی نفعان به منظور فراهم شدن مقدمات اجرایی متناسب با حوزههای مختلف، پیگیریهای لازم جهت اعلام وصول لایحه «نحوه مدیریت تعارض منافع در انجام وظایف قانونی و ارائه خدمات عمومی» که به مجلس ارسال شده است در دستور کار قرار گیرد. براین اساس، میتوان با تشکیل کارگروه تخصصی مدیریت تعارض منافع و تجمیع و اصلاح مباحث طرح و لایحه، مواد قانونی مؤثر و کارامدی در راستای مدیریت تعارض منافع و پیشگیری از فساد ارائه کرد.
منبع: مرکز پژوهشهای مجلس
تدوین قانون تعارض منافع در آموزش و پرورش و آموزش عالی
علی کریمیفیروزجایی (عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس) ـ ۲۵ آبان ۹۹
دستهبندی: تعارض منافع در حوزهی آموزش عمومی
وزیر آموزش و پرورش بخشنامه تعارض منافع را صادر کرد، اما در اجرا کار بهخوبی پیش نرفت، کدام معاون وزیر مدرسه غیردولتی خود را رها کرد؟ این افراد اگر میخواهند مدرسه را رها نکنند، پست مدیریت را رها کنند. باید از جهت زیرساختهای فرهنگی تعارض منافع را اصلاح کنیم؛ یعنی جامعه این اجازه را ندهد و سطح مطالبهگری باید آنقدر بالا برود تا مدیران مشمول تعارض منافع در رأس کار قرار نگیرند. هماکنون این موضوع ضدارزش نیست و مدیر در کنار بخش دولتی در حوزه غیردولتی خود نیز فعالیت میکند؛ معلمان نیز باید نسبت به موضوع تعارض منافع حساس باشند تا فردی که اینگونه است مسئولیت نگیرد.
هماکنون از وزیر علوم سؤالی را مطرح کردم مبنی بر اینکه تعدادی از معاونان او دانشگاه غیردولتی دارند؛ همچنین بخشنامهای را معاون آموزشی درباره الگوی جدید تعیین “ظرفیت پذیرش دانشجو” ابلاغ کرده است؛ بر این اساس در دانشگاههای دولتی برای مقطع دکتری به ازای هر سه عضو هیئت علمی در مرتبه استادیاری، هر دو عضو هیئت علمی در مرتبه دانشیاری و یک عضو هیئت علمی در مرتبه استادی، یک دانشجو قابل پذیرش است. در بند ۴ این بخشنامه آمده است در مورد دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی – غیرانتفاعی، علاوه بر اعضای هیئت علمی مؤسسات، تمام اعضای هیئت علمی وابسته و حقالتدریس نیز در محاسبه ظرفیت منظور میشود؛ برخی دانشگاههای دولتی میگویند با این بخشنامه سال آینده اصلاً نمیتوانند دانشجوی دکتری جذب کنند، این همه سختگیری به دانشگاههای دولتی برای این است که نتوانند دانشجوی زیادی جذب کنند و راه را برای توسعه دانشگاههای غیردولتی باز کردهاند که نتیجه آن این میشود، طبقاتی شدن علمآموزی و اینکه هر فردی که پول دارد میتواند درس بخواند.
منبع: خبرگزاری تسنیم
تصویب کلیات طرح مدیریت تعارض منافع در کمیسیون اجتماعی
عباس گودرزی (نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس) ـ ۲۷ آبان ۹۹
دستهبندی: کلیات تعارض منافع
منبع: خبرگزاری خانه ملت
بررسی و تصویب دو بند طرح تعارض منافع در کمیسیون اجتماعی
علی بابایی کارنامی (سخنگوی کمیسیون اجتماعی) ـ ۲۷ آبان ۹۹
دستهبندی: کلیات تعارض منافع
منبع: خبرگزاری خانه ملت
سازمان برنامه تضاد منافع در لایحه مشارکت عمومی-خصوصی را رد کرد
خبرگزای فارس ـ ۲۷ آبان ۹۹
دستهبندی: تعارض منافع در نظام برنامه و بودجه
در بخشی از گزارش به این نکته میپردازد که تصمیم گیری در خصوص طرحها توسط گروه ۶ نفره انجام میشود، لیکن موضوع از این قرار است که در لایحه مشارکت عمومی خصوصی گروهی تحت عنوان شورای راهبری ملی متشکل از وزراء، نمایندگان مجلس و نمایندگان بخش خصوصی بمنظور توسعه مشارکت، هدایت و نظارت عالیه بر مشارکت عمومی و خصوصی، تنظیم سیاستها و تعیین ضوابط و مقررات عهده دار تکالیف مقرر در لایحه هستند که ۶ نفر از این شورا را نمایندگان بخش خصوصی تشکیل میدهند و در نهایت انتخاب پروژه همانند سایر مقررات کشور توسط کارگروهی از دستگاه مربوط انجام میشود لذا با وجود هزاران دستگاه سرمایه پذیر در کشور هر دستگاهی دارای کارگروه ویژه ای است که نسبت به انتخاب سرمایه گذار اقدام مینماید. لذا شائبه سپردن واگذاری پروژهها به ۶ نفر ناشی از برداشت غلط از لایحه مشارکت عمومی خصوصی است.
توضیح خبرگزاری فارس: این لایحه باید به گونه ای بازنگری شود که چند شخص واحد مرجع تدوین قانون، تأیید آییننامهها و مقررات آینده، مطالعه پروژهها در قالب تسهیلگر، حضور در جلسات واگذاری و تصویب پروژهها در وزارتخانهها و دستگاههای مختلف، عضو مؤثر حل اختلاف در آینده و از همه مهمتر تفسیر قوانین و مقررات نباشند. در غیر این صورت این لایحه مصداق بارز «تعارض منافع» در تاریخ کشور خواهد بود.
منبع: https://www.farsnews.ir/news/13990826000901خبرگزاری فارس
ناتوانی شورای امنیت از انجام وظایفش به دلیل تضاد منافع اعضا
ولکان بوزکر (رئیس مجمع عمومی سازمان ملل) ـ ۲۷ آبان ۹۹
دستهبندی: نمونههای جهانی تعارض منافع
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
تضاد منافع سیستمی خصولتیها عامل اضمحلال بخش خصوصی است
محمدعلی نیکسار (عضو سازمان نظام صنفی رایانهای) ـ ۲۸ آبان ۹۹
دستهبندی: تعارض منافع در حوزهی ارتباطات
اهمیت بررسی نقش تضاد منافع در امتناع از اصلاح امور این بخش از این رو است که از یک سو دستگاه اجرایی مربوطه به جهت سهم درآمدی بیشتری که در ساختارهای خصولتی کسب میکند، به لحاظ تئوریک از فروپاشی اقتصادی بخش خصوصی واقعی در قیاس با بخش خصولتی و جابجایی سهم بازار این بخش در این رقابت نابرابر منتفع میشود از سوی دیگر به دلیل وابستگی نهاد تنظیمگر به دستگاه اجرایی ذینفع، ارادهای برای اقدامات موثر برای بهبود فضای کسبوکار و ممانعت از تخریب فضای رقابت در این حوزه دیده نمیشود. و این از مصادیق بارز تضاد منافع سیستمی است. لذا آسیبشناسی حقوقی و توقف تضییع حقوق مردم و کارآفرینان و فعالان اقتصادی بخش، ناشی از تداوم این وضعیت میباید از اولویتهای اصلی و عاجل رسیدگی تمامی تشکلهای فراگیر صنفی و اقتصادی این حوزه برای حل این بحران قرار گرفته است.
منبع: خبرگزاری پانا / وب چین فاوا
تعارض منافع، مشکل اصلی بازار سرمایه است
محمدباقر قالیباف (رئیس مجلس) ـ ۲۸ آبان ۹۹
دستهبندی: تعارض منافع در بازار سرمایه
منبع: خبرگزاری خانه ملت
گریز از تضاد منافع در مجلس: نظارت پارلمانی یا فراپارلمانی؟
روزنامه اعتماد ـ ۲۹ آبان ۹۹
دستهبندی: تعارض منافع در مجلس
منبع: روزنامه اعتماد
برداشته شدن انحصار و تعارض منافع راهی برای رونق اقتصادی
سیدمحمد صادق الحسینی (کارشناس اقتصادی) ـ ۳۰ آبان ۹۹
دستهبندی: تعارض منافع در حوزهی انجمنی و مدنی
منبع: اقتصاد آنلاین
بخشنامه تعارض منافع، فتح بابی برای مبارزه با فساد است
علی بختیار (عضو کمیسیون انرژی مجلس) ـ ۲۹ آبان ۹۹
دستهبندی: تعارض منافع در سازمان بهزیستی
ابتدا باید همه قوانین و مقررات در یک نظامنامهای شفاف در اختیار عموم قرار گیرد تا فرد متقاضی برای دریافت مجوز متوسل به پارتی و رشوه نشود؛ اما متاسفانه شاهدیم که در کشور برای افراد عادی مجوزها به سختی صادر میشود. لذا اگر بخشنامه تعارض منافع در سازمان بهزیستی کشور به صورت جامع اجرا شود فتح بابی برای مبارزه با فساد خواهد بود.
توضیح خبرنامه: خبرنامه هفتگی مدیریت تعارض منافع نمیتواند انتساب دقیق اظهارات عضو کمیسیون انرژی مجلس به بخشنامه تعارض منافع سازمان بهزیستی را تایید کند. چه بسا این اظهارنظر ناظر بر بخشنامه اخیر وزارت نیرو بوده است. با این حال خبر مذکور به نقل از منبع اصلی ذکر شده است.
منبع: سایت سازمان بهزیستی کشور
راهحل کنترل تورم و نقدینگی را باید در جای دیگری یافت
سید موید علویان (معاون سابق وزارت بهداشت) ـ ۱ آذر ۹۹
دستهبندی: تعارض منافع در حوزهی سلامت
یکی از مواردی که در بخشی از نامه علویان به نمکی آمده است و پیگیری حائز اهمیت شمارده شده است: بحث تصدی همزمان دو شغل از سوی برخی مسوولین و تضاد منافع و تاسیس شرکتهای دارویی و رانت در فروش داروی مایجتاج مردم است.
منبع: خبرگزاری تسنیم / پایگاه خبری – تحلیلی الف