نماد سایت مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه

نقش عوامل و نهادهای گوناگون در مناظرات انتخاباتی

در سال ۲۰۱۰ کنسرسیوم تحقیقات اقتصادی و اجتماعی (CIES) پروژه‌ی «انتخابات ۲۰۱۱ پرو، تمرکز بر مناظره انتخاباتی» را راه‌اندازی کرد و تجربه‌ای که برای اولین بار در سال ۲۰۰۶ به اجرا درآمده بود را بار دیگر عملی ساخت. این پروژه هدف خود را تعمیق پیوند میان دانشگاه و احزاب سیاسی و نیز تقویت جایگاه کنسرسیوم در رسانه‌ها و به‌طور کل در جامعه‌ی سیاسی قرار داده بود.

این پروژه درصدد ارتقای سطح مناظرات انتخاباتی از طریق طرح‌های پیشنهادی سیاست عمومی در رابطه با موضوعات مرتبط با توسعه‌ی ملی بود. هدف از این کار تقویت طرح‌های سیاست‌گذاری احزاب و نیز تقویت سیاست‌های دولت بعدی بود.

متحدان و تأمین منابع مالی

بیش از یک سال قبل از انتخابات، تلاش‌های مالی‌ای به‌منظور کمک به توسعه‌ی این پروژه انجام شد. در مقایسه با تجربه‌ای که در سال ۲۰۰۶ صورت گرفته بود، این امکان به وجود آمده بود که تعداد اهداکنندگان کمک‌های مالی از ۷ به ۱۹ افزایش یابد که بیشتر این مشارکت‌ها از جانب همکاری‌های بین‌المللی در کشور بود.

ازآنجایی‌که کوشش سال ۲۰۰۶ منجر به ظهور پروژه‌های مشابهی شده بود (برای مثال «دانشگاه اقیانوس آرام» Universidad del Pacífico پروژه‌ی خود را راه‌اندازی کرده بود)، این کنسرسیوم تلاش کرد تا با گسترش شبکه‌ی متحدان استراتژیک خود به هشت نهاد متحد (که حتی هیئت ملی انتخابات را شامل می‌شد) موازی‌کاری‌ها را به حداقل برساند.

الگوی اقدام

این اقدام ۵ مرحله را شامل می‌شد:

  1. تدوین ۱۵ سند سیاست‌گذاری عمومی
  2. مباحثه با تیم‌های طراحی احزابِ عمده بر سر این اسناد
  3. تولید منابع مربوطه برای انتشار
  4. کارزار اشاعه‌ی گسترده در لیما و سایر مناطق
  5. مناظرات انتخاباتی

تدوین اسناد سیاست‌گذاری

هدف از این مرحله نظام بخشیدن به دانش موجود و تهیه‌ی پیشنهاد‌هایی در خصوص موضوعات اصلی سیاست‌گذاری است. در مورد پروژه‌ی پرو این موضوعات عبارت بودند از:

  1. مدیریت عمومی
  2. فساد و حکمرانی
  3. امنیت و مواد مخدر
  4. سیاست مالیاتی
  5. سیاست‌های مالیاتی در رابطه با نفت و مواد معدنی
  6. توسعه‌ی منطقه‌ای
  7. توسعه‌ی روستایی
  8. منابع طبیعی
  9. منازعات اجتماعی
  10. بینافرهنگی‌گرایی
  11. تغییرات اقلیمی
  12. فقر و سیاست‌های اجتماعی
  13. آموزش
  14. نوآوری، علم و تکنولوژی
  15. شیوه

پس از تعریف این موضوعات، رقابتی برای تهیه‌ی اسناد سیاست‌گذاری، بر مبنای شرایط مرجع شکل گرفت. هدف از این کار استانداردسازی مطالب، تأکید بر امکانات موجود سیاست‌گذاری، محاسبه‌ی سود و زیان‌ها، و در نظر گرفتن موانع اجرایی و راهکارهای غلبه بر آن‌ها بود.

علاوه بر این، هر یک از تیم‌های نویسنده موظف به تهیه‌ی سه نقشه‌ی راه بودند: یک نقشه برای ۱۰۰ روز ابتدایی، یک نقشه برای سال اول و دیگری برای دوره‌ی کامل پنج‌ساله.

 سپس نویسندگان این اسناد را بین اکتبر ۲۰۱۰ و مارس ۲۰۱۱ آماده کردند. اسناد پیش از انتشار، توسط همتایان دانشگاهی مورد بازنگری قرار گرفتند و پیش‌نویس‌هایی برای ارائه به تأمین‌کنندگان مالی تنظیم شدند.

گفت‌وگو با تیم‌های طراحی احزاب سیاسی

کنسرسیوم تحقیقات اقتصادی و اجتماعی (CIES) با طراحان سیاستیِ پنج حزب عمده‌ی سیاسی (بر اساس نظرسنجی‌ها) تماس گرفت و ۲۵ دیدار غیرعلنی را میان نویسندگان و تکنوکرات‌های احزاب برگزار کرد. جلسات بدون حضور مطبوعات برگزار می‌شد و بر روی ارائه‌ی دو یا چند سند، بنا به خواسته‌ی هر حزب، متمرکز بود.

ابزارهای اشاعه

برای اشاعه‌ی محتوای اسناد، شش قالب مختلف ارتباطی طراحی شد:

  1. پوشه‌ای با ۱۵ سند سیاست‌گذاری (در ۱۰۰۰ نسخه) میان نامزدها، سیاست‌مداران، دانشگاهیان، روزنامه‌نگاران و سیاست‌گذاران توزیع شد،
  2. نسخه‌ی ویژه‌ای از مجله‌ی اقتصادی و اجتماعی CIES، با عنوان «ادای سهمی به دولت پرو ۲۰۱۱-۲۰۱۶»، به همراه خلاصه‌ای از ۱۵ سند (در ۳۰۰۰ نسخه)،
  3. ضمیمه‌ی یک نسخه‌ی مطبوعاتی یک صفحه‌ای از هر سند به مهم‌ترین روزنامه‌های لیما و دیگر مناطق (در ۱۴۲،۰۰۰ نسخه)،
  4. ۳۰ میان‌برنامه‌ی رادیویی (دو میان‌برنامه برای هر سند) که توسط ۱۵۰ ایستگاه رادیویی پخش می‌شد،
  5. پرونده‌های مطبوعاتی به همراه سؤال‌های پیشنهادی برای پرسش از نامزدها،
  6. ۱۵ برنامه‌ی کوتاه تلویزیونی (۷ دقیقه‌ای) درباره‌ی هر سند،
  7. بروشورهای اطلاع‌رسان که در مناطق مختلف توزیع می‌شدند (در ۸۷،۵۰۰ نسخه).

علاوه بر این‌ها، نویسندگان برای شرکت در برنامه‌های مختلف انتخاباتیِ رادیو و تلویزیون، از فیلم‌ها و اسناد سیاست‌گذاری به‌عنوان اطلاعات پیش‌زمینه‌ای استفاده می‌کردند. در زمینه‌ی ارتباطات دیجیتال، وب‌سایتی به‌منظور گردآوری همه‌ی موارد مرتبط با پروژه (از قبیل اسناد سیاست‌گذاری، پاورپوینت‌ها، فیلم‌ها و غیره) طراحی شد. از شبکه‌های اجتماعی و نامه‌های پستی گسترده نیز برای دستیابی علاقه‌مندان استفاده شد.

سمینارها در لیما و سایر مناطق

این کارزارِ اشاعه شامل ۷ سمینار در مناطق مختلف (پیورا، لورِتو، تروهیلو، چیکًلایو، آیاکوچو، کاسکو و آرِکوییپا) با بیش از ۱۰۰۰ شرکت‌کننده بود. بدین منظور، کنسرسیوم با نهادهای منطقه‌ای همکاری کرد. این نهادها همچنین حامی جلسات و کنفرانس‌های مطبوعاتی با حضور رهبران افکار عمومی و نیز مصاحبه‌های تلویزیونی و رادیویی با نویسندگان اسناد سیاست‌گذاری بودند.

دو رویداد در لیما، پایتخت کشور برگزار شد: یک کارگاه به وقت ظهر با حضور رهبران ملی افکار عمومی و یک سمینار متشکل از سه برنامه‌ی متوالی صبحگاهی با حضور بیش از ۳۰۰ شرکت‌کننده از جانب دانشگاه، بخش دولتی، جامعه‌ی مدنی، احزاب سیاسی، همکاری بین‌المللی و مطبوعات.

علاوه بر این، جلساتی به منظور ارائه‌ی اسناد به آژانس‌های مختلف بخش دولتی ترتیب داده شد.

مناظرات انتخاباتی

CIES با همکاری هیئت ملی انتخابات و بنیاد دموکراتیک ملی، به طور مشترک یک مناظره را میان یازده نامزد ریاست‌جمهوری در دور اول و دو مناظره را در دور دوم برگزار کردند.

اولین مناظره «مناظره‌ی برنامه محور» نام داشت و توسط کنسرسیوم و با پیروی از نمونه‌ی سال ۲۰۰۶ برگزار شد. سه سازمان دهنده تسهیلگر مذاکرات میان طرفین بودند. این همکاری منجر به شکل‌گیری مناظره‌ای فنی بین تیم‌های دو حزبی شد که در دور دوم با یکدیگر برخورد کردند (حزب فوئرزا ۲۰۱۱ و حزب گانا پرو). این مناظره به‌طور زنده و مستقیم پخش می‌شد و به رکوردی در زمینه‌ی تعداد مخاطبین دست یافت.

آخرین مناظره میان کیکو فوجیموری (از حزب فوئرزا ۲۰۱۱) و اولانتا هومالا (از حزب گانا پرو) برگزار شد. مذاکره‌ی میان نمایندگان نامزدها بسیار زمان‌بر و در یک فضای سیاسی به‌شدت دوقطبی برگزار می‌شد، که امری قابل انتظار در مناظرات دور دوم بود که در آن نظرسنجی‌ها از شانس برابر طرفین سخن می‌گفتند.

در خلال هر دو مناظره، طرفین خواستار برنامه‌های زمانی مشخص برای مداخله، پرسش‌ها و بررسی‌های متقابل بودند. هر موضوع و پرسشی باید از پیش به اطلاع هر دو نامزد می‌رسید. شهروندان از سراسر کشور ۱۰۰۰ پرسش را از طریق وب‌سایت ارسال کردند و که توسط کمیته‌ای گزینش شدند. مخاطبان مناظره‌ی ریاست‌جمهوری رکورد تعداد مخاطبین را در همه‌ی کانال‌های پخش‌کننده‌ی مناظره شکستند. سی‌ان‌ان نیز این مناظره را به زبان اسپانیایی پخش کرد.

تأثیرات

این پروژه به ارتقای طرح‌های پیشنهادی سیاست‌گذارانه و برنامه‌های حکمرانی احزاب شرکت‌کننده در روند انتخابات ۲۰۱۱ کمک کرد. همچنین فراهم‌کننده‌ی عناصر فنی برای مناظره و داده‌های لازم برای روزنامه‌نگاران پوشش‌دهنده‌ی روند انتخابات بود. علاوه بر این، این پروژه به دولت جدید نقشه‌ی راهی با ۱۵ موضوع مهم برای حکمرانی و توسعه‌ی پرو ارائه داد. این اقدام همچنین فراتر از این پروژه، تسهیل‌کننده‌ی ارتباط میان محققین، تکنوکرات‌ها و سیاست‌مداران بود.

پسا انتخابات

پس از انتخابات، CIES در یک سمینار معارفه‌ی رسمی کنگره‌ی تازه انتخاب شده شرکت کرد که توسط دفتر اصلی کنگره برگزار می‌شد. در آن فرصت، این پروژه به ارائه‌ی چالش‌های اقتصادی پرو بین سال‌های ۲۰۱۱-۲۰۱۶ و معرفی خودِ پروژه، به همراه توزیع ۱۵ سند به هر نماینده پرداخت.

اقبالی که به مناظرات دور دوم شد، برگزارکنندگان مناظرات را بر آن داشت تا سرگذشتی از این مناظرات را منتشر کنند، که این مسئولیت بر عهده‌ی CIES بود. این کتاب علاوه بر گزارش مباحث، شامل مصاحبه با ذینفعان اصلی به منظور برگزاری بهتر مناظرات در آینده بود. این نشریه میان سیاست‌مداران، روزنامه‌نگاران و دانشگاهیان توزیع شد.

آموخته‌ها

از این تجربه می‌توان درس‌هایی را آموخت:

در زمینه‌ی بافتار:

در زمینه‌ی تأمین مالی:

در زمینه‌ی حیات پروژه:

در زمینه‌ی انتخاب موضوعات سیاستگذاری:

در زمینه‌ی اسناد سیاست:

در زمینه‌ی هماهنگی فعالیتها:

در زمینه‌ی ایجاد اتحاد:

در زمینه‌ی اطلاع‌رسانی:

در زمینه‌ی پیوند با احزاب سیاسی:

در زمینه‌ی تأثیرات مورد انتظار:

در زمینه‌ی پیوند با سایر فعالیتهای موسسه:

 

تهیه‌کننده متن: آرش گیاهچی

نویسنده اصلی: خاویر پورتوکاررو

 

منبع: