نماد سایت مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه

نهادهای حاکمیتی شفافیت و مبارزه با فساد در ایران

مبارزه با فساد در ایران

در امر مقابله با فساد و تقویت گفتمان شفافیت وجود نهادهای حاکمیت کارامد یکی از ارکان اساسی محسوب می‌شود. در گزارش کارشناسی مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه، ارکان و نهادهای حاکمیتی موثر و فعال در مبارزه با فساد و تقویت شفافیت مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.

بخشی از مقدمه گزارش

فساد در جهان معاصر در قالب سازمان بروکراتیک مدرن وجه خاص بودگی خود را یافته است. امکان وقوع این نوع از فساد در دوره‌های پیشامدرن با تردید جدی رو به رو است. تجربه اولیه مدرنیته در غرب و شکل‌گیری نوعی از سازماندهی اداری در قالب سازمان بروکراتیک، پیچیدگی نظام‌مندی به دستگاه‌های تمشیت امور عمومی داد و بهره‌مندی از نوع خاصی از تعاریف از قانون و غلبه کنش‌های عقلانی در سازمان و سنت مکتوب‌سازی اسناد به همراه نوعی از مدیریت نیروی انسانی مبتنی بر الگوهای بهره‌وری آن وجه جدید سازمان جدید است که پیش از این نشانه‌ای از آن در جوامع دیده نمی‌شود. همچنین تجربه ثانوی مدرنیته با الگوهای توسعه‌ای از قرن ۲۰ به بعد جای پای این مفاهیم را در کشورهای غیر غربی نیز گشود. کژکارکردهای این نهادها در جوامعی که در حال توسعه نام گرفتند، علاوه بر بحران سازمان‌های مدرن با معضلات بومی آن‌ها نیز گره خورده بود و عدم تقارب با بافت تاریخی و اجتماعی این جوامع سبب شد که سازمان‌های غیر بومی با مشکلات عدیده‌ای مواجه شوند. از مهم‌ترین این کژکارکردها فساد سازمانی است.

 کشور سنگاپور که فرایند توسعه را در نیمه دوم قرن ۲۰ آغاز کرده است اولین کشوری است که از نهادهای مبارزه با فساد در سال ۱۹۵۲ بهره‌مند شده است. تجربه موفق این نهاد که تحت عنوان «اداره تحقیقات- اقدامات فساد» مشغول به فعالیت بود به دلیل موفقیت در زمینه کنترل فساد در این کشور سبب گسترش نهادی مبارزه با فساد در کشورهای دیگر در حال توسعه شد. هنگ کنگ نیز در سال ۱۹۷۴ در اوج مسیر توسعه تجربه موفقی را در مبارزه سازمانی با فساد در «کمیسیون مستقل مبارزه با فساد» داشت. اما عمده فرایند مبارزه با فساد در قالب فعالیت‌های نهادی را در کشورهای مختلف باید در دهه ۹۰ میلادی و اوایل قرن ۲۱ جست و جو کرد. پیگیری‌های مجمع عمومی سازمان ملل از ابتدای دهه مذکور از کمیسیون پیشگیری از جرایم و غرامت کیفری سبب شد تا این کمیسیون در مسیر مبارزه با فساد به شکل مستقل پیشنهاد تصویب کنوانسوین ملل متحد برای مبارزه با فساد را کلید زد. این موضوع پس از کش و قوس‌های فراوان نهایتا در سال ۲۰۰۳ به تصویب مجمع عمومی رسید و کشورهای زیادی به آن پیوسته‌اند. ایران نیز دو سال پس از تصویب این کنوانسیون از سال ۱۳۸۴، فرایند پیوستن به آن را آغاز کرد و نهایتا با تایید مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال ۱۳۸۷ آن را به پایان بردند. (دایره المعارف مبارزه با فساد، ۱۳۹۷: ۱۶-۱۸)

خلاصه مدیریتی گزارش

 

دریافت متن کامل گزارش کارشناسی نهادهای حاکمیتی شفافیت