امروزه موضوع شفافیت بانک مرکزی تبدیل به یکی از مورد بحثترین موضوعات در زمینه سیاستهای پولی شده است. عموم مردم نیاز دارند که بانکهای مرکزی که روزبهروز مستقلتر از گذشته میشوند، از درجه قابل قبولی از شفافیت برخوردار باشند تا همچنان نهادی قابل اتکا باقی بمانند. همچنین، شاخه رو به رشدی از ادبیات مرتبط، به بررسی تأثیرات اقتصادی این افزایش در شفافیت پرداخته است. البته بحث شفافیت و اندازهگیری آن به لحاظ کیفی بودن متغیر شفافیت، اندکی پیچیدهتر شده است؛ چراکه یافتن سنجههای مناسب برای اندازهگیری آن چندان ساده نیست. اگرچه اقتصاددانانی مانند گراتس و ایجفینگر مطالعات بسیاری در زمینه طراحی و محاسبه شاخصی مناسب برای اندازهگیری درجه شفافیت بانکهای مرکزی انجام دادهاند، اما پیش از هر چیز لازم است شفافیت بانک مرکزی را به شکلی واضح تعریف کنیم.
گراتس و ایجفینگر شفافیت بانک مرکزی را بهعنوان محدودهای تعریف میکنند که در آن بانک مرکزی تمایل به افشای اطلاعات مربوط به فرآیند تدوین سیاستهای پولی دارد. علاوه بر این، طبق تعریف دینسر و یچنگرین، میتوان مقصود از شفافیت بانک مرکزی را اعلام نرخ بهرهی کوتاهمدت و بلندمدت و همچنین اعلام پیشبینی این نهاد از وضعیت اقتصادی آینده تعریف کرد. برای مثال فدرال رزرو، بانکهای مرکزی نیوزلند، نروژ و سوئد سالهاست که پیشبینی خود از نرخ تورم، بیکاری و رشد اقتصادی را اعلام میکنند. اگرچه، امروزه این مسئله تنها محدود به تعداد کمی از کشورها نیست و کشورهای زیادی در راستای افزایش شفافیت بانکهای مرکزی خود گام برمیدارند.
در ادبیات اقتصادی در پیرامون موضوع شفافیت بانک مرکزی، مزایای بسیاری برشمردهاند؛ از جمله این مزایا میتوان به برخی موارد اشاره کرد: ۱) این افزایش شفافیت خود، بخشی از یک تغییر بزرگتر در ساختارِ حکومتهاست. چراکه امروزه در تمام جهان، مردم خواستار شفافیت بیشتر از جانب نهتنها بانکهای مرکزی، که تمام مقامات رسمی کشورها هستند. بنابراین بانکهای مرکزی نیز بنا به درخواست عموم مردم، ناگزیر از افشای بسیاری از اطلاعات بااهمیت در تصمیمگیریهای فعالین اقتصادی هستند. ۲) اگر بانکهای مرکزی تمایل به استقلال بیشتر از دولت داشته باشند، شفافیت بهعنوان یکی از مهمترین عواملی عمل میکند که تحقق هدف استقلال را ممکن میسازد. ۳) شفافیت بانک مرکزی، بازارها را قادر میسازد تا نسبت به تصمیمات این نهاد و همچنین سیاستها، واکنشهای سریعتر و روانتری بروز دهند. ۵) شفافیت بانک مرکزی تعهدات این نهاد را قابل اتکاتر میکند. برای مثال، اگر هدف بانک مرکزی رسیدن به یک نرخ تورم پایین و البته باثباتتر باشد، این هدف در صورتی برای فعالین اقتصادی قابل اتکا و باورپذیر خواهد بود که بانک مرکزی، توضیحات روشنی از جزئیات برنامههای خود در اختیار افراد بگذارد. ۶) این تعهد و شفافیت بهنوبه خود، باعث میشود بانک مرکزی در شرایط خاص (نظیر بحرانهای اقتصادی) با آزادی عمل بیشتری عمل کرده و در صورت لزوم، موقتاً از اهداف بلندمدت خود منحرف شود. از طرف دیگر، این انحراف باعث نگرانی عموم نخواهد بود، چراکه افراد میدانند این انحراف موقتی بوده و مشکلی در راستای پیگیری اهداف بلندمدت بانک ایجاد نخواهد کرد. بنابراین میتوان چنین نتیجه گرفت که شفافیت باعث افزایش انعطافپذیری سیاستها نیز خواهد شد.[۱]
⃰ ⃰ ⃰
در هفتهای که گذشت، اخبار زیر جلب توجه میکند:
روزنامه شرق، سرنخی دیگر از ده کشتیِ گمشدهی نفتی به دست داد. به گزارش شرق، طبق بارنامههایی که در دادگاه زنجانی مطرح شده، ۱۰ کشتی نفت معادل ۲۰ میلیون بشکه نفت از ۱۷ کشتی که در پرونده زنجانی مطرح است، ردوبدل شده، اما با بررسیها مشخص شد که در اسناد جیپی اسهای ماهوارهای، کشتیها به مقصدی که در بارنامه به آن اشاره شده است، نرفتهاند.
صندوق بینالمللی پول از وضعیت فساد مالی در جهان، گزارش تازهای منتشر کرد. بر اساس این گزارش، فساد مالی خسارات شدیدی را در کشورهای مختلف ایجاد کرده و سبب شده درآمد حاصل از پرداخت مالیات به جای آنکه صرف ساخت مدارس، جادهها و بیمارستانها شود، توسط افرادی خاص چپاول گردد.
محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با انتشار توییتی در صفحه شخصی خود نوشت: لیست بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان مطالبات وصول نشده به دعوا رسیدهی ایجاد شده در دوران پیشینِ شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا)، با مشخصات کامل و به تفکیک همه هلدینگها مشخص شده است.
روزنامه شرق در گزارشی، عملکرد دستگاههای کشور در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات را بررسی کرد. مطابق این گزارش، سازمان ملی استاندارد ایران جزو دستگاههایی بوده است که به همه درخواستهای شهروندان پاسخ داده است.
مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راهوشهرسازی از دسترسی سازمان مالیاتی به سامانه اطلاعات مسکن خبر داد. به گفتهی فرهادیه و با راهاندازی این سامانه، تمام اطلاعات واحدهای مسکونی، وضعیت اسکان، تعداد خانههای خالی، تعداد خانههای دوم و… مشخص میشود.
چهارمین گزارش شفافسازی مالی سازمان نقشهبرداری منتشر شد. طبق این گزارش و در مجموع، هزینههای سازمان نقشهبرداری کشور در فروردین ماه سال جاری و اسفند سال گذشته، بیش از ۱۱ میلیارد تومان بوده است.
منبع:
[۱]. «مقدمه» از آدرس زیر اخذ شده است: : وقاری، زهرا.(۱۳۹۸). شفافیت بانک مرکزی، مزایا و معایب. ویژهنامه «شفافیت؛ حاکمیت پاسخگو، جامعه مطالبهگر». به کوشش «مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه» و «پژوهشکده مطالعات توسعه جهاد دانشگاهی».
با گشودهشدن پرونده علیرضا زیباحالت منفرد، شریک بابک زنجانی، گرههای دیگری از ماجرای کشتیهای نفتی پیش چشم قرار میگیرد. طبق بارنامههایی که در دادگاه زنجانی مطرح شده، ۱۰ کشتی نفت معادل ۲۰ میلیون بشکه نفت از ۱۷ کشتی که در پرونده زنجانی مطرح است، ردوبدل شده، اما با بررسیها مشخص شد که در اسناد جیپی اسهای ماهوارهای، کشتیها به مقصدی که در بارنامه به آن اشاره شده است، نرفتهاند. سؤال اینجاست این کشتیها با این حجم از محموله که بر مبنای ادعای وکیل زنجانی، ارزش حدودی آن بالای یک میلیارد یورو است، کجا هستند؟
دسته بندی: شفافیت در حوزه سلامت اداری و بوروکراتیک
اقتصادآنلاین-۱۱ خردادماهِ ۱۳۹۸
بر اساس این گزارش، فساد مالی خسارات شدیدی را در کشورهای مختلف ایجاد کرده و سبب شده درآمد حاصل از پرداخت مالیات به جای آنکه صرف ساخت مدارس، جادهها و بیمارستانها شود، توسط افرادی خاص چپاول گردد. نتایج تحقیقات صورت گرفته در ۱۸۰ کشور توسط مرکز تحقیقاتی فیسکال مانیتور نشان میدهد در کشورهایی که فساد مالی بیشتری دارند، مردم مالیات کمتری پرداخت میکنند؛ زیرا افراد در چنین کشورهایی با پرداخت رشوه از پرداخت مالیات طفره میروند و از سوی دیگر، زمانیکه مردم این کشورها متوجه میشوند دولت آنها فاسد است، به طرق مختلف از پرداخت مالیات طفره میروند.
دسته بندی: شفافیت در حوزه وزارتخانه و سازمانهای تابعه
خبرگزاری ایرنا-۱۱ خردادماهِ ۱۳۹۸
محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی
به گزارش روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمد شریعتمداری با انتشار توییتی در صفحه شخصی خود نوشت: لیست بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان مطالبات وصول نشده به دعوا رسیدهی ایجاد شده در دوران پیشینِ شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا)، با مشخصات کامل و به تفکیک همه هلدینگها مشخص شده است. وی در صفحه اجتماعی خود تأکید کرد: تا ریال آخر این مطالبات وصول میشود و چنانچه بدهکاران اقدام نکنند، آنها را با نام افشاء میکنیم و اقدامات شدید قضایی علیه آنها انجام خواهد شد.
روزنامه شرق در گزارشی، عملکرد دستگاههای کشور در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات را بررسی کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از استاندارد، سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات بر پایه قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مصوب سال ۱۳۸۸ شکل گرفت تا همه مردم بتوانند بی هیج واسطهای سئوالات و درخواستهای خود را از دستگاه های اجرایی گوناگون مطرح کنند. مطابق این گزارش، سازمان ملی استاندارد ایران جزو دستگاههایی بوده است که به همه درخواستهای شهروندان پاسخ داده است.
عباس فرهادیه، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راهوشهرسازی
مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راهوشهرسازی گفت: راهاندازی سامانه ملی املاک و اسکان، در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است که با راهاندازی این سامانه، تمام اطلاعات واحدهای مسکونی، وضعیت اسکان، تعداد خانههای خالی، تعداد خانههای دوم و… مشخص میشود. به گفته عباس فرهادیه، راهاندازی سامانه ملی املاک و اسکان، شفافیت آماری بازار مسکن را بهدنبال دارد و اخذ مالیات از خانههای خالی و مالیات بر عایدی، تنها یک بخش از نتایج راهاندازی این سامانه خواهد بود.
دسته بندی: شفافیت در حوزه وزارتخانه و سازمانهای تابعه
خبرگزاری ایسنا-۱۲ خردادماهِ ۱۳۹۸
به گزارش ایسنا، چهارمین گزارش شفافسازی مالیِ سازمان نقشهبرداری کشور حاکی از آن است که در اسفند ۱۳۹۷ و فروردین ۱۳۹۸، ۷۹ درصد بودجه سازمان صرف امور پرسنلی شده و ۲۱ درصد از این بودجه نیز صرف سایر امور همچون پرداخت حقالزحمهی قراردادهای سازمان، هزینههای جاری آب و برق و تلفن و …، لوازم یدکی، بیمه کشتی و هواپیما و… شده است. در مجموع هزینههای سازمان نقشهبرداری کشور در فروردین ماه سال جاری و اسفند سال گذشته، بیش از ۱۱ میلیارد تومان بوده که جزئیات آن را در این لینک میتوانید ببینید.
در سالهای گذشته، عدم تقارن اطلاعاتی در بازار سرمایه به وفور دیده میشد اما در حال حاضر بسیار کاهش یافته است. سازمان بورس، روی مقوله شفافیت بسیار تأکید دارد و با توجه به گزارشهایی که ناشران منتشر میکنند و الزام سازمان بورس به انتشار اطلاعات، بورس ایران به یکی از شفافترین بورسهای جهان تبدیل شده است. ناشران بورسی و فرابورسی بهطور متوسط سالانه تا ۱۲ مورد افشای اطلاعات دارند و هر سه ماه یکبار باید صورتهای مالی خود را منتشر کنند. همچنین هر ماه باید میزان خرید و فروش خود را اعلام کنند و تعدادی نیز افشای اطلاعات داشته باشد.
مهدی روانشادنیا در گفتوگو با خبرنگار اقتصادآنلاین با بیان اینکه تعیین سقف قیمت میتواند منجر به قیمت زیرزمینی و عدم شفافیت در قیمتها بشود، گفت: تسهیل مقررات و قوانین و بخششهای مالیاتی برای کسانی که در حوزه مسکن فعال هستند در کنار وضع مالیاتهایی برای مبارزه با سوداگری همراه با شفافیت اطلاعاتی میتواند بازار مسکن را مدیریت کند. وی ادامه داد: امیدوارم تصمیماتی که گرفته میشود در جهت شفافیت اطلاعات باشد به گونهای که هم مستاجران و هم موجران و فعالان بازار ساختمان از آن منفعت ببرند.
جوانآنلاین(وابسته به روزنامه جوان)-۱۰ خردادماهِ ۱۳۹۸
زهرا چیذری، روزنامهنگار
در حالی که وزیر بهداشت از وجود «امضاهای طلایی» در سازمان غذا و دارو خبر میدهد و بر جمعکردن رانت و فساد در یکی از گلوگاههای تحت نظارتش تأکید میکند، مجلس هم در تکاپوی تدارک طرح تفحص از سازمان غذا و داروست. نایب رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی معتقد است: صاحبان «امضاهای طلایی» در حوزه دارو نه در دل این سازمان بلکه در ردههای بالاتر حضور دارند. حضور صاحبان «امضاهای طلایی» در ردههای بالاتر از سازمان غذا و دارو را شاید بتوان در واردات ۴۰۰ میلیون دلاری لوازم آرایشی بهداشتی با ارز دولتی پیگیری کرد.
یکی از مهمترین مشکلات در سیستمهای مبتنی بر بازار آزاد در نظام سلامت، هزینههای گران قیمت خدمات پزشکی و افزایش خروج از جیب جامعه تحت پوشش است. در این حالت، رقابتی منفعتطلبانه برای افزایش فرانشیز از جانب خدماتدهندگان شکل میگیرد تا بتوانند سودآوری بیشتری را از این بازار حیاتی کسب نمایند. در چنین شرایطی پیدایش استارتاپهایی بر پایه شفافیت قیمتها بحثی حیاتی در بازار تجارت جهانی خدمات پزشکی به شمار میروند. MDsave اولین بازار فروش مراقبتها و خدمات پزشکی آنلاین در جهان است که با هدف ایجاد شفافیت و فضایی مقرون به صرفه برای دریافتکنندگان خدمات ایجاد شده است.
ذوالقدر درباره طرح نظارت بر صداوسیما و از دستور خارج شدن آن بیان کرد: هیچگاه نظارت بر صداوسیما در چارچوب قانونی مشخص نبوده است. وی ادامه داد: بر این اساس، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در راستای انجام وظایف محوله در محدوده فرهنگ و هنر، ارشاد و تبلیغات، صدا و سیما و ارتباطات جمعی، تلاشهای بسیاری به منظور تدوین قوانین مورد نیاز و بازنگری در برخی قوانین و مقررات زائد و دست و پاگیر جهت تسهیل در انجام امور مربوطه به انجام رساند که طرح اصلاح اساسنامه صداوسیما از جمله آنهاست.
سعید صادقی جقه، عضو هیئتعلمی پژوهشکده مطالعات راهبردی
بسیاری از صاحبنظران بر این باورند که شفافیت، دسترسی بیشتر و بهتر به جریان اطلاعات توأمان با افزایش میزان پاسخگویی حکومتها و مقامات رسمی، فساد را کاهش داده و حکمرانی را بهبود میبخشد و بهبود حکمرانی نیز به پایداری آن میانجامد. در سالهای اخیر، رخدادهایی نظیر حقوق و مزایای غیرمتعارف، اعطای ملک و امتیازات خارج از ضوابط در شهرداریها، شیوه ارائه ارز با نرخ دولتی به واردکنندگان کالا و… بیانگر وجود رویههایی غیرشفاف بودهاند که در غیاب اطلاعات شفاف و نیز عملکرد ناقص سازمانهای ناظر، میسر شدهاند.
سعید نمکی در نشست خبری خود با اشاره به اولویتهای جدید برنامه طرح تحول سلامت گفت: از رسانهها خواهش میکنم به ما کمک کنند تا مقابل جبهه تبلیغاتی و شانتاژ وارد کنندههای دارو بایستیم و مبارزه جدی با واردات بیرویه دارو داشته باشیم. باید این موضوع را از ذهنیت مردم دور کنیم که داروهای ایرانی کیفیت ندارند. وی درباره سازمان غذا و دارو نیز اذعان داشت: خوشبختانه در حال حاضر موضوعاتی که در گذشته درباره سازمان غذا و دارو مطرح بود، کمتر شده و این سازمان به سمت شفافیت پیش میرود و مشکلی وجود ندارد.
اطلاعات، منشأ قدرت است؛ بهویژه در ساختارهایی که در آنها گروههای ممتاز قدرت از دایره وسیع قدرت برخوردار هستند؛ یعنی همین اطلاعات، یکی از مهمترین ابزارهای قدرت در کشور به شمار میروند. وقتی گفته میشود از رانت یا امتیازات نامشروع استفاده میشود، رانت مبتنی بر اطلاعات است و از این اطلاعات در حلقههای بسیار سخت حراست میشود. فرضاً درباره جزئیات قراردادهای دولتی و قراردادهای شرکتهای بزرگ، هیچ چیزی در دست نیست. نکته درخور توجه آن است که لایحه شفافیت هیچ الزامی ایجاد نکرده است. گفته است قراردادها باید منتشر شوند، اما این قراردادها نبض قدرت مدیریتهای رانتیر است.
دکتر وحید خلیلاللهی روز یکشنبه در گفتوگو با خبرنگاران ایرنا با بیان اینکه این طرح تا پایان امسال در شهرستانهای نمین و مشگینشهر نیز اجرا خواهد شد، افزود: تلاش میشود با شناسایی نقاط ضعف و قوت و تأمین زیرساختها، طرح نسخهنویسی الکترونیک در تمامی نقاط استان اجرا شود. وی اظهار داشت: در طرح نسخه نویسی الکترونیک، دیگر نیازی به ارائه دفترچه سلامت در مراجعه به مطب پزشکان و بیمارستانها وجود ندارد و بیمار فقط با اعلام کد ملی خود، ویزیت شده و اقلام دارویی هم در سامانه تمام داروخانههای کشور ثبت میشود.
بهارستان زیر بار «شفافیت آرای نمایندگان» نمیرود؛ از آذر ۹۶ که اولین طرح شفافیت آرا را نمایندگان امیدی مطرح کردند تا مرداد یک سال بعد وقتی اصولگراها هم مدعی شفافیت آرا شدند. هرچند تندروهای مجلس در بزنگاه بررسی لوایح مرتبط با FATF پرچمدار شفافیت شدند، اعضای پارلمان حتی با فوریت بررسی طرح هم موافقت نکردند. بههرحال ادغام طرح دو طیف سیاسی مجلس هم راه به جایی نبرد تا همین امروز که این موضوع در کمیسیون تدوین آئیننامه داخلی مجلس مسکوت مانده است.
دسته بندی: شفافیت در حوزه وزارتخانه و سازمانهای تابعه
تابناک-۱۲ خردادماهِ ۱۳۹۸
مهرداد تاوتلی، مدیر گروه ایرانگردی و جهانگردی
مهرداد تاوتلی، مدیر گروه ایرانگردی و جهانگردی و مدیرعاملِ یکی از شرکتهای وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه رویکرد این وزارتخانه برای شفافیت در انجام اقدامات و همچنین کشیدن خط بطلانی بر قدرتطلبی مدیرانی که به هرشکلی حتی با پایان مأموریت هم سعی در حفظ کرسی مدیریت دارند، با پایان مدت زمان کاری خود از مسئولیتش استعفا کرد تا بدعتی برای جوانان و مدیران بعد از خود آغاز کند که با پایان مدت زمان کاری خود، از سمت خود استعفا کنند.
دادگاه سید محمدرضا خاتمی، دبیرکل حزب انحلالیافتهی مشارکت و نایبرئیس دوره ششم مجلس شورای اسلامی در حالی برگزار شد که بهرغم علنی بودن دادگاه، قاضی عالیشاه اجازهی انتشار اخبار و جزئیات دفاعیات متهم را به رسانهها نداد. در همین رابطه، حجت کرمانی، وکیلمدافع محمدرضا خاتمی در خصوص مسأله عدم اجازه دادگاه برای انتشار گزارش جلسه در رسانهها تأکید کرد: «ما قبول نداریم که رسانهها نباید حق انتشار داشته باشند. قانون میگوید که رسانهها بدون نام بردن از شخص –آن هم برای حفظ آبروی متهم– میتوانند محتوای جلسه را کامل و جامع منتشر کنند.»
مدیرعامل فرابورس ایران در پاسخ به ابهاماتی که در خصوص چرایی مخفی بودن سفارشهای خرید و فروش در دستورالعمل جدید این بازار مطرح شده است، معاملات بازار پایه را بر اساس دستورالعمل جدید کاملاً شفاف و به دور از هرگونه ابهام خواند و اظهار داشت: هنگامی که معاملات سهام شرکتها در بازار پایه جدید آغاز شود، آیتمهای مربوط به معاملات انجامشده اعم از قیمت پایانی معاملات سهم، دامنه نوسان قیمت و نیز حجم و ارزش معاملات مانند گذشته مشخص است و در تابلو معاملات نیز انتشار مییابد؛ از این رو اطلاق معاملات غرری به معاملات بازار پایه موضوعیتی ندارد.
در پی درخواست کمیسیون آییننامه داخلی مجلس شورای اسلامی از رئیس مرکز پژوهشهای مجلس مبنی بر بررسی طرح اصلاح ماده ۱۱۷ آییننامه داخلی مجلس، معاونت پژوهشهای سیاسی-حقوقی این مرکز گزارش پیشنهاد اصلاح موادی از آییننامه داخلی مجلس شورای اسلامی در راستای شفافیت آرای نمایندگان را ارائه کرد. متن کامل پیشنهاد اصلاح موادی از آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در راستای شفافیت آرای نمایندگان را میتوانید در لینک زیر دنبال کنید.
از پایان خرداد ماهِ سال جاری، بازار پایه فرابورس ایران با تغییرات زیادی همراه خواهد شد و ۱۸۲ شرکت موجود در این بازار، در سه تابلو به رنگ زرد، نارنجی و قرمز نمایش داده خواهد شد. بر همین اساس در پایان معاملات روز دوشنبه۲۰اُم خردادماه سال جاری، تمام نمادهای بازار پایه متوقف و پس از انجام عملیات فنی و انتقال به تابلوهای مربوطه بازگشایی خواهند شد. در همین رابطه، فرابورس ایران، از راهاندازی تابلوهای پایهی زرد، پایهی نارنجی و پایهی قرمز بازار پایه خبر داده است.
رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: بعد از تصویب بودجه شهرداری تهران، مشکلاتی که شهرداری تهران و انحرافات و مغایرتهایی که در عملکرد بودجه وجود دارد، در تفریغ بودجه از سوی حسابرسان مستقل و معتمد شورا بررسی شده است و بندهای متعددی، مغایرت و انحراف مشاهده شد به طوری که ۲۶ مورد مغایرت اصلی وجود دارد. مجید فراهانی ادامه داد: برای اولین بار احکام و الزاماتی برای شهرداری در جهت رفع این مغایرتها یا شفافیت آن به صحن شورا پیشنهاد میشود تا این مغایرتها اصلاح شود.
طرح حذف یارانه ارزی و واریز مابهالتفاوت قیمت کالاهای اساسی وارداتی به کارت خانوار، سال گذشته از سوی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح شد. این طرح بهدنبال آن بود که حدود ۱۴میلیارد دلار اختصاصیافته به کالاهای اساسی را حذف و مابهالتفاوت ارز چهارهزار و ۲۰۰ تومانی و دلار نیمایی را به حساب خانوار واریز کند. طرحی که با مخالفتهای جدی روبهرو شده است، اما مدافعان آن هنوز هم بر آن اصرار دارند. این طرح که بدون درنظرگرفتن تبعات تورمی و ایجاد فساد بیشتر به نگارش درآمده، بهواسطه وجود برخی امتیازات و منافع، دوباره از سوی برخی رسانهها بر آن تأکید میشود.
حجتالاسلام علیرضا سلیمی در گفتوگو با خبرنگار فارس در اراک با بیان اینکه شفافیت امروز به عنوان یک مطالبه عمومی در سطح جامعه مطرح است و به نظر میرسد یکی از دلایل رخداد فساد عدم وجود شفافیت است، اظهار کرد: گاه برخی ادعای شفافیت میکنند اما در عمل رفتار دیگری از آنان سر میزند. وی تصریح کرد: در مجلس، درخواست انتشار داوطلبانه آراء را داشتیم که متأسفانه تنها حدود یکسوم از نمایندگان با آن موافق بودند و باید پرسید چرا دوسوم مابقی از شفافیت هراس دارند؟
پایانه بندر امام خمینی(ره) از بزرگترین بنادر کشور محسوب میشود و همین امر باعث شده تا ظرفیتهای سرمایهگذاری متعددی را در خود ایجاد کند. اما در حال حاضر، این بندر هفت سایت ضدعفونی فعال و یک سایت نیمهفعال دارد که متأسفانه با کمترین نظارت بر نحوه عملکرد و بدون رعایت استانداردهای زیستمحیطی و بدون نصب سپتیکهای پیشرفته، خسارتهای زیادی را به محیط زیست دریا وارد کرده و علیرغم دادن مهلت برای رفع نواقص و استانداردسازی، هیچگونه اقدامی از سوی این سایتها انجام نشده است.