در هفتههای اخیر، خسارات ناشی از سیل فراگیر جامعه و حاکمیت را به خود مشغول داشته و همّ و غمّ نیروهای اجتماعی و حاکمیتی، مواجهه با این بحران طبیعی ـ اجتماعی بوده است. مسئلهی شفافیت طبعاً در مواجهه با این بحران ضرورت یافته است. چنانکه در خبرنامه ملاحظه میکنیم شفافیت هزینهها و مبالغ دریافتی از کمکهای مردمی در جریان سیل اخیر از مسائل مهم بازتابیافته در رسانهها بوده است. شائبههای پیشآمده، افکار عمومی را بهگونهای حساس کرده که موجب شده تا رئیس سازمان هلالاحمر قول اکید دهد که هزینههای مربوط به سیلزدگان را بهصورت شفاف اعلام کرده و به اطلاع عموم برساند. بدیهی است که اقشار گوناگون مردمی نسبت به هزینه شدن مبالغ مالی و اجناس غیر نقدیِ کمکهایشان به مناطق آسیبدیده حساساند و به همین سبب، از سازمان هلالاحمر و دیگر سازمانهای ذیربط، اعلام همه هزینهها را خواهاناند.
اما ورای اخبار منعکسشده، به نظر میرسد شفافیت به طرق گوناگون میتواند به سیلزدگان کمک کند. به عنوان نمونه، تجربه پاکستان به ما میگوید در راستای کارآمدسازی و شفافیت کمکها به سیلزدگان، باید از یک کارت ملی واحد استفاده کنیم که منابع در همین کارت واریز شود و بتوان ملاحظه کرد چه میزان پول به سیلزدگان داده شده است. در غیر این صورت، تضمینی در تحقق منابعی که گفته میشود به سیلزدگان پرداخت میشود، نیست و ممکن است عملا چنین نشود. با طراحی سیستمی بر اساس تجارب مشابه میتوان به شفافسازی این روند یاری رساند.
تجربهی چین در مواجهه با سیلهای این کشور، روشی برای تخمین شفاف خسارتها به ما ارائه میکند که به عنوان «Location Survey» شناخته میشود. در این روش، با استفاده از موبایل، تبلت و دیگر وسایل الکترونیکی در دسترس، به ثبت موقعیت جغرافیایی مناطق سیلزده پرداخته و مختصات جغرافیای آن محل را به یک مرکز ارسال میکنند و دقیقا مشخص میَشود که خانهها، مدارس، راهها و دیگر تاسیساتی که در اثر سیل آسیب دیدهاند در کجا واقع شدهاند. پس از آنکه دولت ادعا میکند بازسازی انجام شده، آن مرکز به صحتسنجی ادعای بازسازی بر اساس بانک اطلاعاتی حاصل از «Location Survey» میپردازد و بدین ترتیب نهادهای اجرایی و مسئول در طرح ادعاهای بازسازی نظارتپذیر شده و عملکرد آنها زیر ذرهبین قرار میگیرد.
الگوهایی از این دست در شرایط فعلی در راستای شفافسازی مواجهه با بحران ناشی از سیل فراگیر باید مدنظر سازمانهای مردم، رسانهها و نهادهای نظارتی مسئول باشد تا شاهد تخصیص بهینه منابع و استفاده از اهرم شفافیت برای نظارت واقعی بر عملکرد تمامی نهادهای مسئول باشیم.
***
در شماره سوم خبرنامه شفافیت، خبرهای تازهای را با هم مرور میکنیم. حوزههای تازهتری همچون ورزش، صندوقهای بازنشستگی و … به این شماره خبرنامه افزوده شدهاند. در دو سه خبر روزهای آغازین هفتهای که گذشت، با مطالبه شفافیت در حوزه تئاتر و سینما مواجه بودیم. وضع بهگونهای است که ساحتِ هنر نیز از دستان و داستانِ پولهای مشکوک در امان نمانده است.
خبر مهم و قابلتوجه دیگر این هفته مربوط به برنامه تازه پا به میدان گذاشتهی «عصر جدید» است. بهتر است همه امورات چنین برنامههایی که مهمترین ابزار رسانهها برای اثرگذاری بر قاطبه اقشار مردمی هستند، روشن و آشکار باشد. با این حال به نظر میرسد شائبههایی در خصوص آییننامه و نحوه استعدادیابی این برنامه وجود دارد، به نحوی که خواسته یا ناخواسته استعدادهای تازه شکوفا شده، در سایه ستارههای با سابقه، فرصت به رسمیت شناخته شدن نمییابند و از گردونه برخی رقابتها کنار رفته یا به زعم برخی، کنار گذاشته میشوند. با این مقدمه و در جهت دوری از بسط و اطناب کلام، شما را به خواندن شماره سوم خبرنامه شفافیت دعوت مینماییم.
ترینهای تئاتر «۱»| غیر شفافترینهای سال ۹۷
دسته بندی: شفافیت در حوزه رسانه، فرهنگ و هنر
خبرگزاری تسنیم-۲ فروردینماهِ ۱۳۹۸
قول وزیر چندین ماه طول میکشد تا در نهایت، در تابستان فهرستی از هزینههای مالی تئاتر ایران در سال ۱۳۹۶ منتشر میشود. جدولهای ارائه شده که توسط وزارت ارشاد، بنیاد رودکی و معاونت هنری منتشر شده است، چندان شفاف نبودند. در فهرست وزارت ارشاد نام مؤسساتی به چشم میخورد که بابت توسعه تئاتر، بودجهای دریافت کردهاند. مؤسسهها نامآشنا نیستند و مدیران آن هم برای تئاتریها شناخته شده نیستند. در پیگیریها نیز متوجه میشویم این پول خرج تئاتر نشده است. وضعیت درباره بنیاد رودکی نیز چندان جذاب نیست. بودجهای که به اسم توسعه تئاتر گرفته شده است، ناگهان در قالب تخفیف در جدولهای ارائه شده ظاهر میشود.
با گذشت یک سال از قول وزیر هنوز شفافیتی در حوزه مالی تئاتر رخ نداده است و ابهامات بیشتر هم شده است. نامهایی اکنون به چشم میخورند که یا مدعیاند پولی از دولت نگرفتهاند یا آنکه حاضر به گفتگو با خبرنگاران نیستند. باید دید صالحی در سال جدید باز هم قول شفافیت در تئاتر را میدهد یا همانند یک سال گذشته از دست خبرنگاران تئاتر گریزان میماند.
شفافیت و قانونمندی در کُشتی گم شده است/ استخدام به شرط تمجید!
دسته بندی: شفافیت در حوزه ورزش
خبرگزاری مهر- ۲ فروردینماهِ ۱۳۹۸
اکبر فلاح با توجه به ثبتنام کاندیداهای ریاست فدراسیون کشتی و شمارش معکوس تا معرفی رئیس جدید به خبرنگار مهر گفت: رئیس جدید فدراسیون کشتی بهزودی با نظر مجمع عمومی انتخاب میشود اما نباید فراموش کرد که اگر او هم بخواهد همان مسیر رؤسای قبلی را برود، راه بهجایی نخواهد برد.
پرهیز از رفیقبازی و برخورد سلیقهای
قهرمان اسبق کشتی جهان با اشاره به اولویت مسئولیتهای رئیس جدید فدراسیون اظهار داشت: متأسفانه سالهاست که قانونمندی و شفافیت در مدیریت کشتی گم شده و هر فردی که بهعنوان رئیس پای به فدراسیون گذاشته، با رفیقبازی و تصمیمات سلیقهای کارهای خود را پیش برده است. مطمئن باشید اگر رئیس جدید فدراسیون هم بخواهد چنین رفتاری را در پیش گیرد، سرنوشتی بهجز رؤسای قبلی و ناکامیها و اتهامات و انتقادات فراوان نخواهد داشت. رفیقبازی و استفاده از افرادی که فقط و فقط بهعنوان رفیق قدیمی در کنار رئیس حضور دارند، توجیه خوبی برای حضور در رأس امور اجرایی کشتی نیست. فدراسیون کشتی یا هر فدراسیون دیگری نباید به عرصهای برای پارتیبازی مدیران تبدیل شود؛ تجربه نشان داده هرگاه رابطه بر ضابطه ترجیح داده شود، شمارش معکوس برای سقوط فدراسیون هم آغاز شده است.
پنج روایت از تحولات «سینمای ۹۷»/ معمای بیپاسخ «پولهای مشکوک»
دسته بندی: شفافیت در حوزه رسانه، فرهنگ و هنر
خبرگزاری مهر- ۴ فروردینماهِ ۱۳۹۸
یکی از مهمترین اتفاقاتی که سال گذشته در سینمای ایران رخ داد، طرح گسترده مسئله شفافسازی مالی در هر دو بخش دولتی و خصوصی بود؛ اتفاقی که سبب شد نهادهای زیرمجموعه سازمان سینمایی، جزئیات بودجه سالانه و سرفصل هزینههای حمایتی خود را منتشر کنند. در اولین گام، این محمدمهدی حیدریان رئیس سابق سازمان سینمایی بود که در دوره سکانداری خود، تصمیم به انتشار جزئیات بودجه سازمان سینمایی گرفت.
در اولین گام و در راستای سیاست شفافسازی سازمان سینمایی و در چارچوب قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، در تاریخ ۲۱ مرداد ۱۳۹۷، جزئیات بودجه مؤسسات زیرمجموعه سازمان سینمایی به تفکیک از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ منتشر شد، که شامل بنیاد سینمایی فارابی، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، مؤسسه رسانههای تصویری، موزه سینما و مؤسسه هنر و تجربه میشد.
فرآیند شفافسازی و مطالبه شفافیت اما در بخش دولتی سینما متوقف نماند و نوبت به بخش خصوصی هم رسید. اگر در حوزه دولتی این سازوکار تخصیص بودجههای حمایتی زیر ذرهبین رسانهها قرار گرفت، در بخش خصوصی اما سرمایهگذاران کلان بی شناسنامه و نوظهور بودند که اصحاب رسانهها را نسبت به خود مشکوک کردند.
شفافیت و شایستهسالاری سرلوحه کار شهرداری اراک قرار میگیرد
دسته بندی: شفافیت در حوزه مدیریت شهری
خبرگزاری مهر- ۵ فروردینماهِ ۱۳۹۸
شهردار اراک افزود: سعی دارم با بهرهگیری از خرد جمعی، تکیه بر مشارکت مردم، تجربیات شهرداران و اعضای شورای شهر ادوار گذشته، نظرات معتمدین و نخبگان برای نیل به اهداف توسعه شهر، شرایط مناسبی را فراهم کنم.
شفیعی بیان کرد: همچنین تلاش خواهم کرد در راستای تحقق شفافسازی، قانونمداری، انضباط مالی، ضابطهمندی، شایستهسالاری و پاسخگویی به حوزههای مختلف نظارتی در شهرداری اراک قدم بردارم.
شهردار اراک خاطرنشان ساخت: در حوزه مدیریت شهری اراک، درخواستها و دغدغههای شهروندان اولویت اول شهرداری خواهد بود. امیدوارم در سایه توجهات حضرت ولی عصر (عج) و در مسیر تحقق منویات رهبر معظم انقلاب و برنامههای دولت، در خدمت به مردم و نظام جمهوری اسلامی گام برداریم.
وی تصریح کرد: قطعاً در مسیر تحقق این هدف، حمایت مسئولان و همراهی و همدلی شهروندان، مؤلفههایی اثرگذار و مهم است و با بهرهگیری از این مهم، میتوانیم شاهد ارائه خدمات بهتر در شهر و توسعه و شکوفایی شهری اراک باشیم.
گفتنی است محمد کریم شفیعی، شهردار منتخب شورای اسلامی شهر اراک، ۲۸ اسفندماه سال گذشته حکم خود را برای سکانداری شهرداری اراک از وزیر کشور دریافت کرد.
هیچکدام از روسای قوا شفافیت نداشتهاند/ شفافیت را دیر تبلیغ کردم
دسته بندی: سایر
خبرگزاری دانشجو – ۶ فروردینماهِ ۱۳۹۸
گفتگو با احمد توکلی
** امروز شاهد مطالبه شفافیت از طرف مردم هستیم. به نظر شما چه چیزی موجب به وجود آمدن این موج گسترده از سوی جامعه شده است؟
تا زمانی که مسئولین به مردم راست میگفتند و پنهانکاری در رابطه مسئولین و مردم وجود نداشت و در میان جامعه امر به معروف و نهی از منکر جاری بود، همه اینها موجب میشد تا شفافیت وجود داشته باشد و مردم نیز احساس میکردند که همهچیز آشکار است و شفافیت وجود دارد و طبعاً فقدان آن احساس نمیشد. اما بعد از مدتی، امر به معروف و نهی از منکر ترک شد و به اسم مصلحتسنجی امور از دید مردم پنهان شد.
** سؤال: آیا ما ساختار شفافیت را در حال حاضر داریم و برای به وجود آمدن این ساختارها چهکار باید کرد؟
ما ساختارهای شفافیت را نداریم. اگر کسی مانند مسلمانان امر به معروف و نهی از منکر را واجب بدانند و یا مثل غربیها آن را یکی از لوازم حفظ دموکراسی بدانند، آنگاه شفافیت جز ضروریات زندگی خواهد بود. اگر مردم ندانند که مسئولین چه میکنند، آنوقت اصلاً مشخص نیست که مسئول کار معروف یا منکری را انجام میدهد. مقدمه امر به معروف و نهی از منکر شناخت منکر و معروف و شناخت اعمال حاکمان است. درواقع مقدمه امر به معروف و نهی از منکر، اطلاعات است. شفافیت امری است ضروری برای اقامه بزرگترین واجب الهی.
هزینههای سیل را با شفافیت اعلام میکنیم
دسته بندی: سایر
شهروند – ۶ فروردینماهِ ۱۳۹۸
یک دغدغه مهم افکار عمومی این است که کمکهای مردمی آیا صرف همان مسئله سیل میشود؟
بله، این دغدغه مهمی است که ما هم به آنها حق میدهیم. از زمان زلزله کرمانشاه جمعیت سعی کرد خیلی شفاف همه کمکهای مردمی را اعلام کند. درباره سیل اخیر هم مطمئن باشید در نخستین فرصت، میزان تمام کمکهای نقدی و غیر نقدی مردمی و نوع هزینهکرد آنها با جزییات، حتی سود حاصل از این پولها در سامانهای شفاف به اطلاع عموم میرسد تا دغدغههای افکار عمومی در این زمینه برطرف شود.
البته دادستانی هم اعلام کرده که جذب کمکهای مردمی غیر از مبادی رسمی ممنوع است.
ما اعتقاد داریم باید از ظرفیتهای همه گروههای مرجع برای کمک به آسیبدیدگان استفاده کرد و رد احسان نکرد، اما حتماً معتقدیم که این جمعآوری کمکها باید از طریق رسمی و نظارتهای قانونی اتفاق بیفتد. این، هم برای خود عزیزان بهتر است و هم برای نهادهای رسمی متولی امداد در زمانهای بحرانی این امکان را به وجود میآورد که مشروعیت بالاتری در باورهای مردمی داشته باشند.
قاضیزاده هاشمی: درآمدهای تبلیغاتی تلویزیون باید شفاف شود
دسته بندی: شفافیت در حوزه رسانه، فرهنگ و هنر
خبرآنلاین-۹ فروردینماهِ ۱۳۹۸
اما راجع به اسپانسرینگ من معتقدم این شفافیت مالی در درآمدهای سازمان صداوسیما هم بایستی وجود داشته باشد. درآمدهای در قراردادها و خارج از قراردادها و بعضاً میشنویم درآمدهایی برای تبلیغ یک کالا به دست میآید که متأسفانه برخی از این درآمدها ناشی از عدم تبلیغ مجموعه رقیب است که میتواند مؤسسه یا کالا باشد. در این راستا نیازمند شفافیت تبلیغاتی مبتنی بر اخلاق تبلیغاتی در صداوسیما هستیم.
در شورای نظارت بر صداوسیما گزارشهایی در حوزه تبلیغات بوده که ما از صداوسیما خواستیم این گزارشها حتماً منعکس بشود و باز هم پیگیریم. به صاحبان کالاها اعلام میکنیم در صورت اجحاف و تبعیض در حوزه تبلیغات، میتوانند طبق قانون به شورای نظارت بر صداوسیما مراجعه کنند.
۲۲۰ پرونده فساد مفتوح داریم/ دریافت پاداشهای نجومی غیرمتعارف از گوشت سگ حرامتر است
دسته بندی: شفافیت در حوزه صندوقهای بازنشستگی
خبرگزاری ایسنا – ۱۰ فروردینماهِ ۱۳۹۸
به گزارش ایسنا، محمد شریعتمداری در آیین تکریم «جمشید تقی زاده»، مدیرعامل سابق و معارفه «سید میعاد صالحی»، مدیر عامل جدید صندوق بازنشستگی کشوری که در محل صندوق بازنشستگی کشوری برگزار شد، گفت: یکی از چالشهای مهم کشور، صندوقهای بازنشستگی است. در این میان، تأمین اجتماعی در شرایط مطلوبتری بسر میبرد هرچند اگر وارد جزئیات شویم باید بگوییم دولت بدهی هنگفتی به تأمین اجتماعی دارد و به همین علت، هزینههای مالی انباشته و دریافت وامهای بانکی کلان برای جبران هزینهها را شاهدیم.
وی با بیان اینکه کاهش میزان هزینهها، افزایش میزان ورودی، صیانت جدی از حقالناس، پایدارسازی صندوقها و استقرار نظام شفافیت در تمام ابعاد، در اولویت کاری دوره جدید صندوق و مورد تأکید ماست، گفت: کمیته شفافیت در صندوق شکل گرفته، قدمی عقب نمیرویم و با عزم جدی پیش میرویم. صندوق باید مرکزی نمونه در فسادستیزی از دید مردم و ناظران بیرونی باشد.
وزیر رفاه ادامه داد: از حقوق نجومی حرف زدیم؛ اما بازهم در برخی شرکتهای ما افراد سفرهای داخلی و خارجی میروند و پاداش بالا و نامتعارف و بیش از مصوبه دولت میگیرند که از گوشت سگ حرامتر است که بررسی کرده و پس خواهیم گرفت.
چطور شفافیت باعث اعتماد شد
دسته بندی: شفافیت در حوزه نظام پولی، مالی و بانکی
شهروند – ۱۰ فروردینماهِ ۱۳۹۸
شفافیت آرای نمایندگان؛ گامی در مسیر حکمرانی خوب
دسته بندی: شفافیت در حوزه مجلس
خبرگزاری ایرنا- ۱۳ فروردینماهِ ۱۳۹۸
این طرح که چهاردهم شهریور ۹۷ در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد و فوریت آن رأی نیاورد، بنا بر اظهار نظر شماری از نمایندگان رونوشت طرحی است که پیشتر در آذرماه ۹۶ از سوی جمعی از نمایندگان فراکسیون امید، تقدیم هیات رئیسه مجلس شده بود که در نوبت بررسی قرار نگرفت.
نمایندگان دو جریان اصلی مجلس، مواضع گاه متفاوت و گاه همسانی نسبت به طرح شفافیت آرا نمایندگان داشتهاند؛ برخی آن را یک ضرورت در دستگاه قانونگذاری کشور دانسته و برخی دیگر این طرح را ابزاری برای بهرهبرداریهای سیاسی در خانه ملت عنوان میکنند. نمایندگان عضو فراکسیون امید که پیشتر طرحی در زمینه شفافیت ارائه کرده بودند، با این طرح مخالفتهایی کردند. با این حال شماری از اعضای این فراکسیون همراه با طراحان ثانی(اصولگرایان و پایداریها)، از نفس طرح دفاع کردند.
در هر صورت شفافیت آرای نمایندگان جدا از بحث و جدلها و تعبیرها و تفسیرهایی که درباره آن ارائه شده، طرحی در راستای تحقق حقوق و مطالبات مردم و نظارت شهروندان بر امر قانونگذاری است؛ این طرح مسئولیتپذیری، پاسخگویی و تعهد محوری را بهعنوان ضرورت یک رأی، مطرح و نمایندگان را به پرهیز از مسامحهکاری سیاسی و سوگیریهای شخصی و جناحی درباره طرحها و لوایح وا میدارد.
بورس برای معامله نفت در شرایط تحریم باید شفاف شود
دسته بندی: شفافیت در حوزه نفت و پتروشیمی
خبرآنلاین– ۱۶ فروردینماهِ ۱۳۹۸
* در بورس، معاملات شفاف ولی اطلاعات خریداران غیر شفاف است
عرضه نفت در بورس بهترین راهکار برای بیاثر کردن تحریمها است زیرا با عرضه نفت در بورس، مشتریان در شرایطی برابر میتوانند در رقابت برای خرید نفت شرکت کنند که این امر عملاً شائبه رانت را بهکلی از بین میبرد. نکته حائز اهمیت این است که با وجود شفافیتِ معاملههای صورت گرفته در بورس انرژی، اطلاعات خریداران در این بورس شفاف نیست. در واقع، فقط مسئولین بلندپایه وزارت نفت و بورس انرژی، اطلاعات خریداران را دارند و برای خریدارها، کدهای محرمانهای را صادر میکنند. محرمانه بودن این کدها به نحوی است که حتی کارگزاریهای بورس هم از هویت آن بیاطلاع هستند.
با توجه به آنچه گفته شد و بخصوص با توجه به کاهش قابل توجه صادرات نفت ایران در ماههای اخیر، نگرانی زنگنه درباره شفافیت بورس در شرایط تحریم منطقی به نظر نمیرسد و این گمانه را تقویت میکند که برخی از مدیران ارشد وزارت نفت به دنبال آن هستند که نفت را بهگونهای در بورس عرضه کنند که عملاً خریداری برای آن وجود نداشته باشد و در نتیجه، این راهکار با شکست مواجه شود تا انحصار فروش نفت همچون قبل در اختیار امور بینالملل شرکت ملی نفت ایران باقی بماند.
شفافیت معاملات ارزی با راهاندازی بازار متشکل
دسته بندی: شفافیت در حوزه نظام پولی، مالی و بانکی
روزنامه کیهان – ۱۶ فروردینماهِ ۱۳۹۸
همتی اعلام کرده بود که «بازار متشکل ارزی تقریباً آماده است و تمام کارهای زیرساختی آن انجام شده است. میتوانیم در این دو هفته باقیمانده از سال ۹۷ آن را اجرایی کنیم و مصوبات را از شورای پول و اعتبار گرفتهایم؛ ولی صلاح است از نیمه دوم فروردین، کلید اجرای رسمی را بزنیم.»
بازار متشکل ارزی، بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار و بهمنظور ساماندهی و توسعه بازار شفاف، تشکیل خواهد شد تا ارزها در آن بهصورت نقد در بستر الکترونیکی مورد معامله قرار گیرند. مدل کلی بازار به نحوی طراحی شده است که در فاز اول، معاملات نقدی ارز (اسکناس) راهاندازی و سایر روشهای معاملات ارزی در مراحل بعد گسترش مییابد.
در همین زمینه، امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس در نامهای به اداره نظارت بر ناشران فرا بورسی سازمان بورس، اعلام کرد که هیچگونه معاملهای از بازار متشکل ارزی، در بازار سرمایه انجام نخواهد شد و فرابورس تنها سهامدار است.
همچنین، رضا ترکاشوند، دبیرکل کانون صرافان با اشاره به برنامه بانک مرکزی در خصوص راهاندازی بازار متشکل ارزی اظهار داشت: بسیاری از صرافان کشور، درخواست تشکیل بازار یا اتاقی شفاف برای معاملات نقدی را داشتند که بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، این درخواست در حال عملیاتی شدن است.
وی افزود: بر اساس بازار متشکل ارزی، درخواست تمامی فرآیندهای خریدوفروش ارز در بازار از خریدار تا بانک عامل، حساب بانکی و فروشنده بهصورت شفاف مشخص خواهد شد.
ترکاشوند با بیان اینکه راهاندازی بازار متشکل ارزی، مرجعیت تعیین روزانه نرخ ارز را به عهده خواهد گرفت، اضافه کرد: با تشکیل بازار متشکل معاملات ارزی، قیمتگذاری و فعالیت شفاف و واقعی مشابه بازار سرمایه خواهد شد.
* تصویر مطلب، مربوط به رضا ترکاشوند، دبیرکل کانون صرافان است.
شفافیت، زمینهساز مشارکت مردم در مدیریت
دسته بندی: شفافیت در حوزه اطلاعات و فضای مجازی
خبرگزاری ایرنا- ۱۷ فروردینماهِ ۱۳۹۸
یکی از ویژگیهای موجهای بارشی ناشی از تغییرات اقلیمی عرض کم و سرعت بالای آن است که باعث غافلگیری میشود. متأسفانه در جریان بارشهای اخیر نیز شاهد این غافلگیری از سوی دولت و مردم برای رویارویی با سیل بودیم. بنابراین دسترسی به یک سیستم اطلاعرسانی دقیق و شفاف که در چنین شرایطی هم میتواند خشکسالیها و هم ترسالیهای شدیدی را به دنبال داشته باشد، بسیار ضروری است. این تجربه در سال ۲۰۰۵ وقتی کمیته دوحزبی برای بررسی علل عدم آمادگی دولت برای رویارویی با توفان کاترینا در نیواورلئان آمریکا گزارشش را منتشر کرد، به خوبی مشهود است. در اولین بند از این گزارش آمده بود: بسیاری از مشکلات ناشی از «شکاف اطلاعات» بوده و اطلاعات درست به دریافتکننده ارسال نشده و به اشتراک گذاشتن اطلاعات درست انجام نشده است.
در حوزه آب، با تلاش مدیران و کارشناسان، حجم بسیار زیادی از آمار، گردآوری و انبوهی از اطلاعات متنوع، تولید میشود که با وجود توسعه اینترنت و تحولات فناوری ارتباطات در سالهای اخیر، انتشار این اعداد، ارقام و گزارشها نسبت به سالیان دور تغییر محسوسی نکرده است. به نظر میرسد آگاهی نسبت به تغییرات اقلیمی و آموزش در رابطه با چگونگی رویارویی با پدیدههای حدی آبوهوایی بسیار مهم و حیاتی باشد. حرکت به سمت دادههای باز که گاه با عنوان «انقلاب داده» از آن یاد میشود، بخشی از یک روند جهانی و گسترده در مسیر «شفافیت» و بهسوی «دولت مشارکتی» و «دولت باز» است. بهطور خلاصه دادههای باز، دادههای در دسترس عموم است که میتواند بهآسانی، استفاده شده و به صورت رایگان به اشتراک گذاشته شود.
تأکید تولیت جدید آستان قدس رضوی بر «شفافیت مالی و انضباط اداری»
دسته بندی: شفافیت در حوزه نظام پولی، مالی و بانکی
خبرگزاری ایسنا- ۱۷ فروردینماهِ ۱۳۹۸
وی با بیان این که امام رضا (ع)، امام گفتوگو و آزاداندیشی بودند، افزود: این بُعد زندگی حضرت نباید منحصر به دوران حیات ظاهری ایشان باشد و باید از این ظرفیت عظیم در جهت بالندگی و گفتوگو میان فرق و مذاهب مختلف و جهان اسلام بهرهبرداری کرد.
وی با تأکید بر شفافیت مالی و انضباط اداری در بخشهای مختلف آستان قدس رضوی ادامه داد: با توجه به جایگاه این آستان مقدس شایسته است شفافیت، انضباط و تعهد را بیش از دیگر دستگاهها مدنظر داشته باشیم.
تولیت آستان قدس رضوی همچنین به بند سوم منشور ابلاغی مقام معظم رهبری اشاره و عنوان کرد: هر چه بتوانیم به نهادهای دولتی بهویژه در شرایط اضطراری هم چون بلایای طبیعی، کمک خواهیم کرد.
وی افزود: در ارتباط پیوسته و صمیمی با نماینده معظم ولیفقیه در استان و همچنین در تعامل فعال با مقامات شهری، استانی و ملی، زمینه خدمت هر چه بهتر برای زائران و تحقق منشور ابلاغی را فراهم خواهیم کرد.
تولیت آستان قدس رضوی در پایان از همه اساتید، فضلا و کارشناسان خواست نقدها، دیدگاهها و پیشنهادهای راهگشای خود در راستای تحقق وظایف آستان قدس رضوی را ارائه کنند.
شفافیت و اجرای قانون، تحریمها را ناکارآمد میکند
دسته بندی: شفافیت در حوزه مدیریت شهری
خبرگزاری فارس- ۱۷ فروردینماهِ ۱۳۹۸
نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی افزود: فکر نمیکردیم بعد از چند سال خشکسالی بارندگی شود و در حال چارهجویی برای خشکسالی در سال جدید بودیم، این از برکات خداوند است که در یک لحظه سیل جاری شود.
وی تصریح کرد: ما انتظار بیشتری از مسئولان شهرستان داریم. با توجه به شعار رونق تولید مقام معظم رهبری و مطرح شدن هرسال بحث اقتصادی، دشمن فهمیده است در این قضیه فشار وارد کند تا کشور را به زانو درآورد؛ اما با اینکه تا امروز چهل سال از انقلاب اسلامی میگذرد، با درایتهای مقام معظم رهبری و عنایت الهی این کشتی رو به ساحل نجات در حال پیشروی است.
سلیمی خاطرنشان کرد: تنها مشکل جامعه ما خودمان هستیم. عدم مدیریت، بیانگیزه بودن، بیحالی، عدم شفافیت و عدم اجرای قانون باعث ایجاد مشکل میشود که اگر اینها رعایت شود، هزاران نفر مثل ترامپ با تحمیل جنگ و تحریم نمیتوانند کاری انجام دهند. باید در سال جدید در کنار مقبره شهدا پیمان ببندیم کار انجام دهیم و برای سرمایهگذاری و ایجاد اشتغال جوانان سنگاندازی نکنیم و کمک کنیم بحث اشتغال حل شود.
انتقاد از وجود «ردیفهای هزینهای تکراری و مبهم» در بودجه ۹۸ شهرداری
دسته بندی: شفافیت در حوزه مدیریت شهری
خبرگزاری ایلنا – ۱۷ فروردینماهِ ۱۳۹۸
رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران در گفتوگو با خبرنگار ایلنا، درباره بودجه ۹۸ شهرداری تهران با اشاره به اینکه بودجه امسال با سال گذشته دو تفاوت عمده دارد، گفت: امسال شهرداری برای اولین بار سعی کرده واحدهای انجام کار را در لایحه بودجه بیاورد و به همین دلیل در بسیاری از ردیفها میتوان واحد سنجش و انجام کار را دید که ردیف بودجه برمبنای آن محاسبه شده است.
آروین افزود: تفاوت دیگر بودجه امسال با سال گذشته این است که ایجاد خزانهداری واحد که با لایحه بودجه ۹۷ کلید خورد، در بودجه ۹۸ نهادینهتر شده است. بر این اساس، تمام سازمانها و شرکتهایی که درآمد اختصاصی دارند (که بخشی از درآمد آنها وارد بودجه عمومیشده و بخشی صرف هزینههای خود سازمان میشود)، درآمدشان در حسابی که نزد خزانهداری کل به نام این سازمانها و شرکتها ایجاد میشود، نگهداری و هزینههایشان هم از همین حساب انجام میشود.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: از این جهت، این سازمانها و شرکتها این نگرانی را ندارند که درآمدشان به حساب خزانه واریز شود، اما بعد به خودشان تخصیص نیابد؛ چراکه حسابها به نام خود این شرکتها و سازمانهاست.
وی افزود: در عین حال این حسابها نزد خزانهداری کل است و خزانهداری میتواند درآمدها و هزینهها را رؤیت میکند. تبصره ۲ و ۳ بودجه در راستای عملیسازی خزانهداری کل آمده است.
دولت با تعیین سخنگو مشکلاتش را با مردم در میان بگذارد
دسته بندی: شفافیت در حوزه دولت
روزنامه جوان – ۱۷ فروردینماهِ ۱۳۹۸
به اعتراف حسن روحانی، دولت چاق و فربه شده است. همچنین بنا بر اظهارات محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، عموم بودجه کشور صرف امور جاری، چون پرداخت حقوق و دستمزد بازنشستگان و کارکنان دولت میشود. این در حالی است که دولت در حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نیروی انسانی دارد و در عین حال باید بازنشستگان و مستمریبگیران ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری صندوقهای بازنشستگی را نیز کمک جدی کند. در کنار این امور، هزینههای نگهداری ساختمانها و ادارهجات و ماشینآلات و آب و برق و گاز و… را نیز تأمین کند.
در چنین شرایطی باید در کنار اصلاح ساختار دولت و مالیه دولت، به فکر اصلاحات اساسی و جدی در حوزه بانک و بازار سرمایه و بسیاری از شرکتهای دولتی و وابسته به دولت باشیم و از دیگر سو، ضمن شفافیت و پاسخگویی و تعیین بالفور یک سخنگوی اقتصادی برای دولت، زمینه مشارکتگیری از آحاد مردم برای حل مشکلات کشور را فراهم آوریم. از اینرو، باید استراتژی همافزایی را در کشور دنبال کرد تا ضمن حل مشکلات، زمینه برای تقویت و رونق تولید ملی فراهم آید.
بخشی از تحول قضایی به درون قوه قضائیه بر میگردد
دسته بندی: شفافیت در حوزه قضایی
خبرگزاری مهر- ۱۸ فروردینماهِ ۱۳۹۸
ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس با بیان اینکه دستگاه قضائی رفع کننده کاستیهای نهادهای دیگر است، گفت: سران قوا در راه مبارزه با فساد، دستوری از رهبر معظم انقلاب دریافت کردند که بر اساس آن دادگاههای مفاسد اقتصادی برای دو سال باید علنی شود و این امر باید در درون قوه قضائیه نیز اجرا شود. به همین منظور، رئیس جدید قوه قضائیه باید شجاعانه و جسورانه نسبت به شفافیت در روند دادرسیها و شفافیت در ثبت داراییها اقدام کند چراکه قوانین و زیرساختهای آن فراهم است اما این امر چندان عملی نشده و انتظار میرود که جناب رئیسی آن را بهطور کامل به مرحله اجرا رساند.
در ادامه طاهری نژاد، مدیر اندیشکده حکمرانی نرم ایران «محنا» اذعان داشت: لازمه بررسی کانونهای تشکیل پرونده و پیشگیری از آنها نیز شفافیت است. شفافیت آمار و اطلاعات یکی از راههای پیشگیری وقوع جرم است. به همین منظور قوه قضائیه باید آمار و اطلاعات شفاف را منتشر کند تا کارشناسان بتوانند بهدرستی آنها را تحلیل کنند. این حقوقدان افزود: بانک اطلاعاتی میتواند سابقه مالی و کیفری افراد را مشخص کرده و مانع از وقوع جرائم مالی و غیر مالی شود. شفافیت میتواند روند رسیدگی به جرائم را نیز تسهیل کند.
در ادامه، دکتر جواد معتمدی در رابطه با تحول در نظام قضائی گفت: اگر در درون خود قوه قضائیه بخواهیم تمرکز کنیم، آنچه آسیبزا است فضایی غیر شفاف است. دغدغه شفافیت دغدغهای نیست که جدا بتوان آن را بررسی کرد. قرار دادن قضات در اتاقهای شیشهای، دادگاههای علنی و دسترسی به آن، از جمله راهکارهای ایجاد شفافیت است.
اجرای حقوق شهروندی، ضامن ارتقای سلامت اداری
دسته بندی: شفافیت در حوزه اداری و بوروکراتیک
خبرگزاری ایرنا- ۱۸ فروردینماهِ ۱۳۹۸
«میزگرد برگزار شده در خبرگزاری ایرنا در پیرامون منشور حقوق شهروندی»
مدیر فناوری اطلاعات و شبکه دولت استانداری قزوین نیز در این میزگرد گفت: پیادهسازی دولت الکترونیک و افزایش شفافیت اداری از تأکیدات دولت تدبیر و امید و نماینده عالی دولت در استان است و در همین راستا چندین طرح جامع و کامل در حال اجرا یا طراحی در استان هستند.
این مسئول خاطر نشان کرد: اجرای این طرحها بر اساس مصوبات حقوق شهروندی است و قطعاً مقابله با فساد اداری، رعایت حقوق شهروندی و تکریم ارباب رجوع را به دنبال خواهد داشت.
مدیرکل سازمان بهزیستی استان قزوین نیز در این میزگرد گفت: سازمان بهزیستی از دستگاههایی است که همهجا و همه نوع خدمت را قبل از تولد تا بعد از فوت به جامعه هدف خود ارائه میکند و در همین راستا، اجرای دولت الکترونیک و برپایی میزهای خدمت حضوری و الکترونیکی را برای اجرای حقوق شهروندی در دستور کار قرار داده است.
وی گفت: میز خدمت در تکریم ارباب رجوع، کاهش هزینه و زمان شهروندان، تسریع در رسیدگی به درخواستها و مقابله با فساد اداری، نقش مؤثری دارد و باید دیگر دستگاههای خدمات رسان نیز به اجرایی کردن آن اهتمام بیشتری داشته باشند.
فضای مجازی جامعه را به سمت شفافیت میبرد
دسته بندی: شفافیت در حوزه اطلاعات و فضای مجازی
خبرگزاری ایرنا- ۱۸ فروردینماهِ ۱۳۹۸
به گزارش خبرنگار قضایی ایرنا، انتشار آگهی فروش چادرهای امدادی در سایتهای اینترنتی در میان امواج مشکلات مردم مناطق سیلزده باعث حیرت بسیاری از مردم شد که البته سایت دیوار به حذف این آگهیها اقدام کرد.
چادرهای هلالاحمر که جمله غیرقابل فروش بر روی آنها نوشته شده در ۴۰ آگهی به قیمتهای مختلف عرضه شده بود. سایت دیوار این آگهیها را حذف و اعلام کرد که هیچ آگهی دیگری با این محتوا منتشر نخواهد شد.
جمعیت هلالاحمر با تقدیر از این اقدام اعلام کرد که چادرهای امدادی و اقلام امدادی و زیستی هلالاحمر بهصورت رایگان در بین خانوادههای آسیبدیده توزیع میشود و غیرقابل فروش هستند.
هلالاحمر همچنین اعلام کرد: در برخی نقاط و شرایط خاص همچون حوادث بزرگ مانند زلزله کرمانشاه و بم، بنا به دلایلی همچون نبود امنیت و هرجومرج در منطقه و درخواستهای فراوان ممکن است اینگونه اقلام بیشتر از نیاز توزیع شود و هموطنان دریافتکننده این اقلام به هر دلیلی ممکن است تصور کنند که میتوانند سهمیه خود را بفروشند.
جواد جاویدنیا، معاون دادستان کل کشور در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: علاوه بر سایت دیوار موارد متعددی دیگری وجود دارد که آگهی چادرهای هلالاحمر را منتشر کرده بودند که سریع این آگهیها را حذف کردند چون با توجه به اطلاعیه هلالاحمر، خریدوفروش این چادرها غیرقانونی است و افرادی از این موقعیت سوء استفاده کردهاند.
شفافیت و امنیت بورس کالا برای دلالان ناخوشایند است
دسته بندی: شفافیت در حوزه نظام پولی، مالی و بانکی
اقتصادآنلاین – ۱۸ فروردینماهِ ۱۳۹۸
وی اضافه کرد: ۸۰ درصد از مشکلات موجود در تولید کشور بهموجب تصمیمات یکشبه، برقآسا و بدون کارشناسی است.
نایب رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی ایران در این خصوص تصریح داشت: دولت در راستای حمایت از اقتصاد و تولید ملی تلاشهایی کرده است تا بتواند اوضاع را بهبود ببخشد، این روزها در یک جنگ اقتصادی به سر میبریم و دشمنان از هیچ کاری برای زمین زدن ما فروگذار نخواهند کرد.
وی خاطر نشان کرد: دولت در خصوص صادرات که شامل حملونقل دریایی است بسیار زحمت کشیده، ضمن آنکه به کنترل قیمتها از طریق بورس کالا پرداخت تا بتوانند عرضه و تقاضا را تا حدودی کنترل کنند.
وی با تأکید بر اینکه تفاوت نرخی که بر روی ارز نیما و آزاد وجود دارد باید از میان برود گفت: بورس کالا در نوع خود مکان بسیار امنی برای معاملات است و همین امنیت و شفافیت آن برای برخی از دلالان ناخوشایند است.
نقش رسانهها در بازتاب پرونده فساد پتروشیمی
دسته بندی: شفافیت در حوزه نفت و پتروشیمی
آرمان امروز- ۱۸ فروردینماهِ ۱۳۹۸
بهعنوان نمونهای از عملکرد این آشفتهبازار پرتناقض و ابهام [اطلاعاتی]، کافی است به فرازهایی از اخبار و اطلاعات منتشرشده درباره پرونده پرحاشیه فساد مالی در پتروشیمی که در این روزها نقل محافل و مجالس است، توجه کنیم: مطابق گزارشهای منتشرشده، دادگاه رسیدگی به اتهام مدیرعامل سابق شرکت بازرگانی پتروشیمی و ۱۳ متهم دیگر، صبح روز ۱۵ اسفند ۱۳۹۷، در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی آغاز شد. نماینده دادستانی در نخستین جلسه این دادگاه گفت: در بخش اول، متهمان بهعنوان مدیران شرکت از خریداران خارجی، مبالغ کلان به نفع خود دریافت میکردند و در بخش دوم، به بهانه دور زدن تحریمها، شرکتهایی را در خارج از کشور تأسیس میکردند و پولهای دریافتی را بهحساب خودشان انتقال میدادند. شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز در همین ارتباط با انتشار اطلاعیهای اعلام کرده است که تا پیش از سال ۱۳۸۸، عموم شرکتهای پتروشیمی، متعلق به دولت (شرکت ملی صنایع پتروشیمی) بودند و محصولات تولیدی صادراتی این شرکتها نیز بهصورت متمرکز توسط یک شرکت دولتی به نام شرکت بازرگانی پتروشیمی (PCC) فروخته میشد. مسئولان اجرایی و قضائی همانگونه که نگران تشویش اذهان عمومی هستند و در برابر آن موضعگیری میکنند، باید نگران عدم شفافیت فضای رسانهای و زمینهسازی برای فریب افکار عمومی هم باشند و اجازه ندهند که کنشگران سیاسی یا اقتصادی، فضای رسانهای را مخدوش کنند و از آن برای مرعوب و سرکوب کردن رقیب استفاده نمایند.
وقتی «عصر جدید» مردم را نامحرم میداند!
دسته بندی: شفافیت در حوزه رسانه، فرهنگ و هنر
دنیای اقتصاد- ۱۸ فروردینماهِ ۱۳۹۸
تازهترین قسمت برنامه «عصر جدید»، شامگاه شنبه ۱۷ فروردین روی آنتن رفت و فاطمه رادمنش با نمایشی تکنفری که ارائه داد، توانست نظر داوران را جلب کند و بهعنوان فینالیست نهایی این بخش انتخاب شود. اجرای او آنچنان داوران را به ذوق آورد که باعث شد تا رؤیا نونهالی از شدت شوق روی صحنه حضور پیدا کرد و او را در آغوش بگیرد.
نبود آییننامهای دقیق، مشخص و شفاف
با مراجعه به سایت رسمی این برنامه، بخشی به نام قوانین و شرایط به چشم میخورد که وقتی وارد آن میشویم، آییننامهای مشاهده نمیکنیم و تنها چند خط توضیح درباره قابلیت برنامه و همچنین رعایت قوانین صداوسیما به چشم میخورد.
پنهانکاری «عصر جدید» از مردم
پرسش دیگری که پس از برنامه شنبهشب «عصر جدید» مطرح میشود این است که هیات داوران و سازندگان برنامه از سابقه هنری رادمنش در تئاتر آگاه بودهاند یا خیر؟ و اگر آگاهی وجود داشته است، به چه علت فردی که سابقه فعالیت حرفهای هم دارد، باید به فینال راه پیدا کند و رقبای غیرحرفهای را پشت سر بگذارد. این در حالی است که مخاطبان انتظار دارند در این برنامه شاهد حضور افرادی با استعداد ذاتی و بدون هیچگونه سابقه و آموزشی باشند، آدمهایی که از جنس خود تماشاگران برنامه هستند.
لزوم شفافیت منابع مالی انتخابات مجلس برای مردم
دسته بندی: شفافیت در حوزه نظام پولی، مالی و بانکی
خبرگزاری فارس- ۱۹ فروردینماهِ ۱۳۹۸
در همین زمینه قاسمی، پژوهشگر حوزه شفافیت گفت: بحث شفافیت مالی انتخابات مجلس مسئلهای مهم است و کسی که اسپانسر مالی نماینده مجلس میشود، حتماً از هزینهای که در زمینه تبلیغات انتخابات این نماینده کرده است، انتظاری دارد که در اینجا رانت ایجاد میشود. رانتی که منجر به مسائلی نظیر فرار مالیاتی قاچاق و غیره میشود.
وی افزود: در سیاستهای کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، بر شفافیت منابع مالی انتخاباتی و نظارت بر آن تأکید شده است و این مسئله در اکثر کشورهای جهان وجود دارد. در مجلس شورای اسلامی، ۱۳ ماده برای شفافیت در منابع مالی انتخاباتی مطرح شد که با ایرادگیری در صحن مجلس به یک ماده تبدیل گشت!
در همین زمینه، کولیوند رئیس کمیسیون شوراهای مجلس در ارتباط با پایش در خصوص بحث شفافیت مالی در انتخابات گفت: در بخش تأمین مالی منابع انتخاباتی یک فرآیند طراحی که تبدیل به ۸ بند در یک ماده شد. در ماده ۶۵، مکرر به موضوع نظارت بر منابع مالی و هزینه کرد منابع انتخاباتی پرداخته شده است که همه منابع مورد نظارت قرار میگیرد.
وی ادامه داد: این نظارت از منابع مالی انتخاباتی در دسترس عموم قرار خواهد گرفت و مردم میتوانند از این موضوع مطلع شوند.
کولیوند در خصوص بازگشت طرح شفافیت مالی در انتخابات مجلس به کمیسیون شوراها گفت: به دلیل اینکه این مسائل در لایحه جامع انتخاباتی، که به همه انتخاباتهای کشور میپردازد آمده بود، طرح مذکور به کمیسیون بازگشت تا با لایحه فوق تطبیق داده شود.
حجاریان: ناکارآمدی دولت آشکار و ناتوانی نهادهای دیگر، پنهان است
دسته بندی: شفافیت در حوزه دولت
عصر ایران – ۱۹ فروردینماهِ ۱۳۹۸
– در ماجرای سیل اخیر، حجم زیادی از انتقادها به دولت از سوی جریانهای منتقد دولت صورت گرفت. به فرض وارد بودن تمام یا بخشی از این انتقادات، آیا آنچه مطرح شد در قالب خیر عمومی و برای بهبود اوضاع است یا آنکه هدف دیگری را دنبال میکند؟
– اساساً سهم دولتها در نظام جمهوری اسلامی در ایجاد ناکارآمدی چه اندازه است؟ و مثلاً حضور برخی نهادها؛ چه نظامی و چه مالی و توازی آنها چه تأثیری در میزان ناکارآمدی دولتها دارد؟
ناکارآمدی دولت، برخلاف سایر نهادها آشکار است، زیرا تحفظ چندانی وجود ندارد و همه کارهای دولت در معرض دید و داوری مردم است، اما سایر نهادها فاقد شفافیت هستند. چنانکه در یک فقره دیدیم، پس از انتشار بودجه برخی دستگاهها گفتند دولت به دشمن گرا داده است! البته در کنار انتقاد از بخشهای دیگر، نباید انتقاد به دولت را فراموش کنیم، زیرا درون دولت مانند سایر بخشها، فساد و بیکفایتی وجود دارد.
* این گفتگو به تاریخ ۱۹ فروردینماهِ ۱۳۹۸ در روزنامه شرق انعکاس یافته است.
اطلاعات مالی ۳۰۰ شرکت بورسی روی سایت کدال
دسته بندی: شفافیت در حوزه نظام پولی، مالی و بانکی
اقتصادآنلاین- ۱۹ فروردینماهِ ۱۳۹۸
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، شاپور محمدی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در مورد طرح یک فوریتی الحاق جزء (ز) به بند (۵) ماده (۶) قانون اصلاح موادی به قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: سازمان بورس اطلاعات مالی ۳۰۰ شرکت زیرمجموعه نهادهای عمومی غیردولتی را در سایت کدال منتشر کرده است.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران اظهار کرد: همچنین این سازمان اطلاعات مالی مربوط به بیش از ۶۰۰ شرکت و ۶۵۰ نهاد عمومی را بر مبنای قانون منتشر کرده است.
وی با اشاره به اینکه طی دو سال گذشته بنا بر پیگیریهای مجلس شورای اسلامی و قوانین موجود سازمان بورس اطلاعات مالی مربوط به حدود۳۵۰ شرکت را در سایت کدال قرار داده است، افزود: سازمان بورس میتواند مدیران و مسئولان مربوط به شرکتهایی که در بورس قرار میگیرند را بر اساس قانون جریمه کند اما شرکتهایی که زیرمجموعه نیستند ،این امکان برایشان وجود ندارد زیرا نیاز به اصلاح قانون وجود دارد.
محمدی تصریح کرد: هماکنون نیاز است بهصورت برخط، اطلاعات لازم را از سازمان ثبت دریافت کنیم که در این خصوص، همکاری لازم صورت میگیرد اما برای استمرار آن نیاز به قانون وجود دارد تا شاهد شفافیت بیشتر باشیم.
جریمه برای مدیرانی که اطلاعات مالی خود را به سازمان بورس ندهند
دسته بندی: شفافیت در حوزه نظام پولی، مالی و بانکی
اقتصادآنلاین- ۱۹ فروردینماهِ ۱۳۹۸
وی افزود: بر این اساس، شرکتها اطلاعات مالی خود را به بورس ارائه نمیدادند و همچنین سازمان بورس هم تعهد قانونی نداشت که این اطلاعات را دریافت کند.
نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در طرح مذکور سازمان بورس و اوراق بهادار مکلف شده است که اطلاعات مالی شرکتهای وابسته به نهادهای عمومی غیردولتی و خصولتی را دریافت کند و اگر این شرکتها اطلاعات خود را ارائه ندادند، سازمان بورس باید سراغ این شرکتها برود و اطلاعات مذکور را از آنان دریافت کند.
لاهوتی خاطرنشان کرد: درصورتیکه مدیران اطلاعات مالی خود را به سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه ندهند، علاوه بر اینکه محکوم به جرائم نقدی میشوند، حکم برکناری آنان نیز صادر میشود.
حمیدرضا فولادگر رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل۴۴ قانون اساسی نیز با بیان اینکه یکی از مشکلات ما در خصوص شفافسازیها است، گفت: برخی شرکتها در کشور که ظاهر آنها طبق روال حقوقی، خصوصی غیردولتی است اما وابسته به نهادهای عمومی غیردولتی هستند مانند صندوقها، نهادهای نظامی و انتظامی، بقعههای متبرکه، سازمان بازنشستگی و تمامی شرکتها را مجلس نهم در ماده (۶) قانون اصل ۴۴ و اصلاحیه سال ۹۳ پیشبینی و در ۶ گروه معرفی کرد.
به دنبال شفافسازی در همه بخشهای صنعت، معدن و تجارت هستیم
دسته بندی : شفافیت در حوزه دولت
پایگاه اطلاعرسانیِ دولت – ۲۰ فروردینماهِ ۱۳۹۸
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دولت به نقل از شاتا، سعید زرندی در گفتوگو با شاتا افزود: در گذشته، سرمایهگذاران، تولیدکنندگان و محققان برای بدست آوردن اطلاعات حوزه صنعت و معدن دچار مشکلات زیادی بودند و بعضاً رانتها و مفاسدی در این خصوص پیش میآمد.
وی گفت: هماکنون تمام اطلاعات واحدهای صنعتی به تفکیک استان، محصول تولیدی و ظرفیت آن، در بخش معادن، پروانههای اکتشاف،گواهیهای اکتشاف و مجوزهای برداشت و در بخش بازرگانی، تمام اطلاعات صنوف و کارتهای بازرگانی در پورتال وزارتخانه در دسترس عموم میباشد.
در اعلام آمار شفافسازی میکنیم
زرندی افزود: در گذشته در انتشار برخی آمارها و اطلاعات وزارتخانه ملاحظاتی بود. خصوصاً وقتی آمارهای منفی در بخش تولید وجود داشت. اما در حال حاضر تمام اطلاعات و آمارهای وزارتخانه، مثبت و منفی بهطور شفاف و بهطور منظم در پورتال وزارتخانه منتشر میشود.
وی افزود: گزارشهایی نیز بهطور روزانه تعداد مجوزهای صادر شده بخش صنعت و معدن، صنوف، کارتهای بازرگانی واردات، صادرات و آخرین وضعیت بورس و… در هر روز را منتشر میکند، که این گزارشها نیز در پورتال وزارتخانه قابل مشاهده است.
معاون طرح و برنامه گفت: از سیستم بانکی خواستهایم تا با اتصال به این سامانه، همه تسهیلاتی که اعلام میکند به واحدهای تولیدی پرداخت میکند را ثبت کند تا دقیقاً وضعیت هر واحد صنعتی در قبال دریافت تسهیلات مشخص شود و وزارتخانه هم دقیقاً بداند چه واحدی در سال چه مقدار تسهیلات گرفته است.
وی گفت: معتقدیم این اطلاعات برای سرمایهگذاران و تولیدکنندگان و صاحبنظران بسیار مفید و راهگشا خواهد بود و هر آنچه برای آنان نیاز باشد بهطور شفاف و بدون محدودیت ارائه میشود.
حساب شرکتهای عمومی غیردولتی و خصولتیها شفاف میشود
دسته بندی :شفافیت در حوزه نظام پولی، مالی و بانکی
روزنامه ایران-۲۰ فروردینماهِ ۱۳۹۸
به گزارش «ایران»، نمایندگان با گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در مورد طرح یک فوریتی الحاق جزء (ز) به بند (۵) ماده (۶) قانون اصلاح موادی به قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی با ۱۴۸ رأی موافق، ۱۹ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۶ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
بر اساس این طرح، اشخاص حقوقی ذیل مکلفاند بهصورت سالانه فهرست کامل کلیه شرکتها اعم از تعاونی، سهامی خاص، سهامی عام و مسئولیت محدود و بنگاههای اقتصادی و مؤسسات متعلق به خود اعم از تابعه و وابسته یا با هر میزان از تملک سهام که بهصورت مستقیم یا غیرمستقیم در مالکیت یا مدیریت (کنترلی یا غیرکنترلی) آنها قرار دارند را به سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کنند.
الف- مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی موضوع ماده (۵) قانون محاسبات عمومی کشور مصوب یک شهریور ۱۳۶۶و قرارگاههای سازندگی به نهادهای نظامی و انتظامی کشور و بنیادهای تعاون وابسته به آنها
ب – سازمانها و مؤسسات خیریه کشور
ج – نهادها و مؤسسات وقفی و استانهای مقدس و بقاع متبرکه
د – کلیه صندوقهای بازنشستگی اعم از کشوری و لشگری شامل صندوقهای بازنشستگی وابسته به دستگاههای اجرایی
ه – بنیادها، نهادهای انقلاب اسلامی، مؤسسات و سایر اشخاص حقوقی که زیر نظر ولی فقیه اداره میشوند.
افزایش ۱۷ درصدی ثبت اسناد تنظیمی در سال ۹۷/ نظام ثبت، رکن اساسی شفافیت کشور است
دسته بندی: سایر
خبرگزاری ایسنا – ۲۱ فروردینماهِ ۱۳۹۸
به گزارش ایسنا، احمد تویسرکانی در دیدار با اعضای مجمع عمومی شورای عالی کانونها و جوامع سردفتری با تبریک اعیاد شعبانیه بر لزوم برگزاری جلسات مستمر با اعضای این مجمع برای پیشبرد بهتر امور تأکید کرد.
وی با بیان اینکه امروز همه در جامعه به اهمیت ثبت اسناد و جایگاه سردفتری آشنا هستند گفت: این مهم، نشان از اعتماد حاکمیت به مجموعهای از سردفتری است.
تویسرکانی با ذکر اینکه نظام ثبتی باید بهعنوان رکن اساسی شفافیت در کشور پذیرفته شود ادامه داد: شفافسازی در توسعه کشور مهم و اثرگذار خواهد بود و دفاتر اسناد رسمی، نقش مهم و اثرگذاری دارند.
رئیس سازمان ثبت به برطرف شدن برخی شائبهها در مورد نظام ثبتی کشور اشاره کرد و آن را مرهون شفافیت و ارتقا سردفتری دانست.
وی در ادامه به استانهایی که بالاترین نرخ تنظیم سند را در سال گذشته داشتهاند اشاره کرد و افزود: استان اردبیل با ۲۷ درصد، قم با ۲۵ درصد و کرمانشاه با ۲۴ درصد بالاترین نرخ را داشتهاند. این استانها در کنار سه استان آذربایجان غربی، کردستان و البرز بیشترین نرخ تنظیم سند را سال ۹۷ داشتهاند.
همایش«شفافیت:حاکمیت پاسخگو» در دانشگاه تهران برگزار میشود
دسته بندی: سایر
ایرنا – ۲۲ فروردینماهِ ۱۳۹۸
شفافیت و کارآمدسازی دولت، شفافیت و دولت الکترونیک، شفافیت و تعهدات بینالمللی مقابله با فساد، شفافیت، تقویت امید و بازسازی اعتماد اجتماعی، شفافیت، احزاب سیاسی و جنبشهای اجتماعی، مشارکت مردمی و نهادهای مدنی در مقابله با فساد، مقابله با فساد بهمثابه دانش تخصصی و تکنیکی، مقابله با فساد و سلامت اداری، شفافیت و محیطزیست و محور آزاد، از محورهای اصلی این همایش است.
علاقهمندان میتوانند مقالات و آثار هنری خود را در قالب هنرهای تجسمی، نقاشی، تصویرسازی، عکاسی، پوستر و کاریکاتور تا ۷ اردیبهشت ۹۸ به آدرس مقالات: tnp.student1398@gmail.com و آثار هنری: alzahra.u.ertebattasviri@gmail.com ارسال کنند.