نماد سایت مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه

بودجه‌بندی در دورۀ کرونا – اقدامات پولی و چالش‌ها

بودجه‌بندی در دوره کرونا- مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه

اغلب دولت‌ها در جهان به چالش‌های پاندمی کووید ۱۹ با اقدامات و تدابیر پولی و حمایتی واکنش نشان داده‌اند. به‌غیراز مسائل هماهنگی و اجرا، این تدابیر در نجات زندگی و معاش مردم در کوتاه‌مدت اساسی بوده‌اند. بااین‌حال، چالش‌های بودجه‌بندی همچنان برجا مانده‌اند. دراین یادداشت، به‌طور مختصر مقیاس واکنش‌های پولی، انواع تدابیر پولی و چالش‌های پیش‎روی بودجه‌بندی را مرور می‌کنیم.

توزیع

دولت‌ها در واکنش به بحران اقتصادی ناشی از دستور خانه‌نشینی (lockdown) کرونا به‌سرعت بسته‌های محرک پولی ارائه کردند. این بسته‌ها به‌لحاظ اندازه و محل اجرا تنوع داشتند. نیوزلند بزرگ‌ترین واکنش پولی را درمیان کشورهای اصلی  داشت که به‌اندازۀ ۱۸٫۵% تولید ناخالص داخلی‌اش بود (دوم به‌طور کلی، بعد از تووالو با ۲۹%)، پس از آن سنگاپور (۱۶٫۱%)، کانادا (۱۲٫۵%) و ایالات‌متحده (۱۱٫۸%) قرار دارند. درحدود ۷۰% کشورها واکنش پولی‌ای در حد ۵% تولید ناخالص داخلی‌شان یا کم‌تر از آن میزان داشته‌اند (تصویر ۲). لستو بزرگترین واکنش پولی در میان کشورهای آفریقایی با ۱۰٫۲% تولید ناخالصی‌اش را داشت، درحالی‌که به‌ترتیب بریتانیا (۹٫۲%) و شیلی(۸٫۴%) بزرگ‌ترین واکنش‌های پولی در اروپا و آمریکای شمالی را داشتند.

اقدامات

اقدامات پولی در واکنش به کرونا عمدتأ حول معافیت از مالیات و هزینه، مشوق‌های اشتغال و محرک اقتصادی بوده‌اند.

چالش‌ها

بازخوردهای دریافتی از سیاست‌گذاران چالش‌های موجود در فرایند طراحی و ایجاد فضای مالی برای بودجه‌های بعد از دورۀ کرونا را نشان می‌دهد.

دولت‌ها تقلا می‌کنند که از سلامت مردم و اقتصادشان در دورۀ بحران کرونا حمایت کنند. درحالی‌که دولت‌ها باید هم‌چنان به ارائۀ حمایت‌های اضطراری در دورۀ بحران کرونا بپردازند، افزایش هزینه‌ها و کاهش درآمد دولت‌ها را با انتخاب‌هایی دشوار در تهیۀ بودجه‌های ملی و منطقه‌ای روبه‌رو ساخته است. بااین‌حال، سیاست‌گذاران می‌توانند با عطف توجه به فرایند برنامه‌ریزی و نیز توجه به سازوکارهای ایجاد فضای پولی در هر دو بعد صرف هزینه و کسب عایدی این دشواری‌ها را پشت سر بگذارند.

نام نویسنده اصلی متن:  عماد سید

 

منبع: