دریافت نسخه pdf خبرنامه هفتگی مدیریت تعارض منافع – شماره اول
بخشنامه مقابله با تعارض منافع در آموزش و پرورش
وزارت آموزش و پرورش ـ ۲ تیر ۹۹
دستهبندی: تعارض منافع در آموزش عمومی
- ۱-منع صدور مجوز راه اندازی و اداره مدرسه یا مرکز آموزشی و پرورشی غیردولتی توسط مدیران و وابستگان آنان
- ۲-انعقاد هرگونه قرارداد با کارمندان دولتی به ویژه کارکنان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و اعضای کارمند شورای تحقیقات استانها
- ۳- انعقاد هرگونه قراردادهمکاری با مهندسین مشاور دارای وظیفه حاکمیتی و نظارتی در سازمان نوسازی، توسعه وتجهیز مدارس کشور و واحدهای تابع استانی آن
- ۴-هرگونه تسهیل یا اعمال نفوذ و انعقاد هرگونه قرارداد با مدیران و کارکنان دولت یا بستگان آنان
- ۵-عضویت همزمان مدیران و معاونان و افراد دارای پستهای مدیریتی در پستهای مدیریت اجرایی
- ۶-هر نوع شغل دولتی دیگر
- ۷- توزیع و فروش اجباری کتب
در مقدمه این بخشنامه قید به قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد (مصوب ۱۳۸۷)، قانون منع مداخله کارکنان دولت در معاملات دولتی و قانون مدیریت خدمات کشوری (مصوب ۱۳۸۶) به عنوان مبانی قانونی این بخشنامه استناد شده است.
منبع: سایت وزارت آموزش و پرورش
اعلام وصول ۱۴ طرح مهم؛ از بانکداری اسلامی تا تعارض منافع
محسن دهنوی (عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی) ـ ۳ تیر ۹۹
دستهبندی: کلیات تعارض منافع
محسن دهنوی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی وصول ۱۴ طرح مهم را اعلام کرد. دومین طرح وصول شده در این فهرست، طرح «تعارض منافع» است.
منبع: خبرگزاری میزان
فرصت دوماهه برای شناسایی مدیران دارای تعارض منافع
زهرا مظفر (مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات آموزش و پرورش) ـ ۲ تیر ۹۹
دستهبندی: تعارض منافع در آموزش عمومی
منبع: همشهری آنلاین
یک پله به سمت شکستن نظام آموزش طبقاتی
محمودرضا اسفندیار (کارشناس آموزشی) ـ ۳ تیر ۹۹
دستهبندی: تعارض منافع در آموزش عمومی
منبع: شفقنا
تعارض منافع نمایندگان مجلس: مانع اصلاحات اساسی؟
گروه سیاسی خبرگزاری فارس ـ ۴ تیر ۹۹
دستهبندی: تعارض منافع در مجلس
منبع: خبرگزاری فارس
تنها تصویب قانون برای مدیریت تعارض منافع کافی نیست
محمد درویش (فعال مدنی و کنشگر محیط زیست)ـ ۴ تیر ۹۹
دستهبندی: تعارض منافع در محیط زیست
منبع: روزنامه شهروند
بخشنامه تعارض منافع آموزش پرورش به دنبال چیست؟
سعید هراسانی (پژوهشگر مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه جهاد دانشگاهی)ـ ۴ تیر ۹۹
دسته بندی: تعارض منافع در آموزش عمومی
- اتحاد ناظر و منظور: بخش عمدهای از وظایف ستادی آموزش و پرورش نظارت بر نحوه عملکرد مراکز غیردولتی تحت نظر آنان است.
- اشتغال همزمان: اشتغال همزمان مقامات اجرایی و اعضای شوراهای مورد اشاره در بخشنامه وزیر در مدارس و مراکز غیردولتی تحت هر عنوان و همچنین وزارت آموزش و پرورش، اداره کلهای استانی آن و سازمانهای تابعه باعث تقسیم وفاداری میشود.
- مالکیت و سهامداری: دریافت مجوز راهاندازی مدارس و مراکز آموزشی غیردولتی از سوی کارکنان آموزش و پرورش و بهخصوص پستهای اجرایی و مدیریتی منجر به شکل گیری موقعیت تعارض منافع مالکیت و سهامداری میشود.
- استفاده از رانت اطلاعاتی: یکی از مزمن ترین موقعیتهای تعارض منافع در دستگاههای دولتی استفاده از اطلاعات طبقهبندیشده برای منافع شخصی است. بنابراین بدیهی است که کارکنان دولت باید در استفاده از اطلاعات عمومی محدودیتهایی داشته باشند.
- خویشاوندی: تمام موقعیتهای تعارض منافع که در بالا توضیح داده شد، میتواند برای مدیری که خویشاوندان و دوستان درجهیک وی سهامدار یا مالک مدارس و مراکز غیردولتی هستند رخ دهد. ناظری که قرار است بر مدرسه غیردولتی خواهر خود نظارت کند، سیاستگذاری که برادرش سهامدار یکی از مؤسسات بزرگ کمکآموزشی است و غیره تنها برخی از این مثالها است.
منبع: خبرگزاری پانا
بیم و امید در مبارزه با تعارض منافع در آموزش و پرورش
محمدرضا نیکنژاد (فعال صنفی معلمان)ـ ۵ تیر ۹۹
دسته بندی: تعارض منافع در آموزش عمومی
با این حال نباید ناامید بود. اگر وزیر در راستای اجرای بخشنامهاش اصرار بورزد افزون بر دولت و شخص رییسجمهور، رسانهها، کارشناسان آموزشی، نهادهای دانشگاهی و حتی نهادهای صنفی و سیاسی معلمان باید در این تصمیم درست از او پشتیبانی کنند. از این گذشته افزون بر بهبود نهادی و توانبخشی اجرای آییننامهها، از دیگر راهکارهای مهمِ مدیریت و پیشگیری از تعارض منافع، «افزایش آگاهی» نسبت به آن است. از این رو ابلاغ این بخشنامه میتواند بهانهای شود برای آگاهیبخشی اجتماعی درباره این گرفتاری و حرکت به سوی تبدیل آن به خواستی اجتماعی-سیاسی در فضای عمومی کشور. همچنانکه در سخنان وزیر نیز دیده میشود تعارض منافع زمینهساز بسیاری از انحرافها و فسادها در نهادهای اجرایی و حاکمیتی است؛ گمانی نیست که پیگیری و آگاهیرسانی درباره آن میتواند بسیاری از زمینهها و موقعیتهای آن را از میان بردارد.
منبع: دیدار نیوز
چیستی و اشکال تعارض منافع و تاثیر آن بر فساد
بهنام ذوقی (پژوهشگر مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه جهاد دانشگاهی)ـ ۷ تیر ۹۹
دستهبندی: کلیات تعارض منافع
- هدیه دادن یا هدیه گرفتن
- سرمایه گذاری با تسهیم سود
- در اختیار داشتن اطلاعاتی از داخل سازمان که می تواند در جهت منافع فردی مورد استفاده قرار گیرد
- قرار گرفتن در موقعیتی برای تصمیم گیری (یا تاثیرگذاری بر تصمیم گیری) به نفع اعضای خانواده فرد
منبع: روزنامه اعتماد
دو سرمنشاء تعارض منافع در قانونگذاری
روزنامه شرق ـ ۷ تیر ۹۹
دستهبندی: کلیات تعارض منافع
موضوع دوم بحث تلاقی حوزه قانونگذار و ذینفع است؛ برای مثال اگر نمایندگان مجلس قوانینی را تصویب کنند که بهنوعی در زندگی یا کسبوکار آنها تأثیرگذار است، امکان فساد از طریق تعارض منافع به وجود میآید. اگر احدی از نمایندگان مجلس کسبوکار فعال داشته باشد، بهطوریکه شرایط این کسبوکار باعث شود آن نماینده را در تدوین قوانین یا اعمال رأی به قوانین، دچار عارضه جانبداری کند، فسادی از طریق تعارض منافع رخ داده است.
نمایندگان مجلس بهصورت کاملا نامحسوس در برخی از شرکتهای دولتی حکم مشاور میگیرند. این موضوع از مصادیق بارز تعارض منافع است که البته نبود نظارت کافی باعث گسترش چنین پدیدهای آنهم در این سطح از مسئولان میشود.
منبع: روزنامه شرق
تعارض منافع در صنعت خودروسازی
اندیشکده شفافیت برای ایران ـ ۷ تیر ۹۹
دسته بندی: تعارض منافع در صنعت
منبع: شفافیت برای ایران
تعارض منافع، منشاء فقر و نابرابری آموزشی
احمد میدری(معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی)ـ ۸ تیر ۹۹
دسته بندی: تعارض منافع در آموزش عمومی
محسن حاجیمیرزایی سومین وزیر دولت روحانی است که پرچم مبارزه با تعارض منافع را برداشته است. قبل از او عباس آخوندی و محمد شریعتمداری خواهان حل تعارض منافع در دستگاه اجرایی خود شدند.
تعارض منافع در آموزشوپرورش یکی از دلایل عمده فقر و بیعدالتی آموزشی در کشور است. مجموعه بزرگی از این مسائل ناشی از راهاندازی مدارس غیردولتی توسط مدیران و معلمان آموزشوپرورش، برگزاری کلاسهای خصوصی، کتابهای کمکآموزشی و یا همکاری با این مؤسسات است.
رفع تعارض منافع، که پروژهای برای اصلاح نهاد دولت، تقویت اخلاق مدنی و حرفهای و در نهایت کاهش فقر و نابرابری است، نیازمند حمایت جدی است. اگر رسانه ها، خبرنگاران و جامعه مدنی از مسئولینی که شعار مبارزه با تعارض منافع را سردادهاند یا خواهند داد حمایت نکنند، آنها مجبور به عقب نشینی میشوند و یا آن که این مبارزه را به فراموشی میسپارند.
منبع: روزنامه اعتماد
تعارض منافع در آموزش و پرورش و یک عامل مهم و راهبردی
سیدهادی عظیمی (عضو انجمن اسلامی معلمان ایران)ـ ۸ تیر ۹۹
دسته بندی: تعارض منافع در آموزش عمومی
منبع: صدای معلم
نقاط قوت و نقایص طرح «مدیریت تعارض منافع»
علی ولایی (پژوهشگر اندیشکده حکمرانی شریف)ـ ۹ تیر ۹۹
دستهبندی: کلیات تعارض منافع
همچنین ارتباطات پساشغلی یا درب گردان از این موارد بوده و نیازمند نظارت و کنترل دقیق است؛ گاهی نمایندگان یا کارکنان دفتر آنها برای فعالیت در شرکتهای خصوصی یا سمتی خاص در دستگاههای اجرایی از قبیل وزارت نفت یا وزارت امور خارجه به لابی گری میپردازند و حتی در این میان معاملات سیاسی با سوال و استیضاح شکل میگیرد.
بنابراین به نظر میرسد بحث تعارض منافع به عنوان عنصر اصلی قواعد رفتاری در دو قانون قابلیت طرح دارد: مباحثی از تعارض منافع نمایندگان که با سایر مسئولان مشترک است، میبایست در قانون مدیریت تعارض منافع ذکر گردد؛ اما مواردی از تعارض منافع که اختصاص به نمایندگان مجلس دارد، مانند هدایا، سفرها، خویشاوندسالاری و لابی گری، باید به قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان افزوده شود.
در نتیجه برای کارآمدی بیشتر قواعد رفتاری در ایران، تصویب قانون مدیریت تعارض منافع و اصلاح قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان ضروری به نظر میرسد.
منبع: خبرگزاری مهر
تعارض منافع در تالیف کتابهای کمک درسی را اطلاع دهید
اسدالله مرتضایی (معاون پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی) ـ ۹ تیر ۹۹
دستهبندی: تعارض منافع در آموزش عمومی
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
مدیریت تعارض منافع: قانون و اقدام در ویتنام
مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه ـ ۱۰ تیر ۹۹
دستهبندی: تعارض منافع در آموزش عمومی
توصیههای این پژوهش بر سه گروه از اقدامات برای اصلاح نهادها، بهبود اثربخشی مدیریت دولتی و جلوگیری از فساد در ویتنام متمرکز است. این اقدامات عبارتند از:
۱. افزایش آگاهی؛ ۲. بهبود نهادها؛ ۳. تقویت اجرای مقررات تعارض منافع
مدیریت تعارض منافع باید بهموازات سادهسازی روندهای مدیریت دولتی، مدیریت بهینه ساختارهای امور دولتی و تقویت شفافیت، پوشش رسانهای و پاسخگویی مدیریت دولتی انجام شود.
منبع: دنیای اقتصاد
مفاسد بزرگ حاصل تعارضات بزرگ در حوزه ساخت و ساز
مهری بهزادپور ـ ۱۰ تیر ۹۹
دستهبندی: تعارض منافع در بخش مسکن
منبع: تاسیسات نیوز
سکوت ناامیدانه جامعه معلمان نسبت به بخشنامه تعارض منافع در آموزش و پرورش
محمد داوری (سخنگوی سازمان معلمان ایران) ـ ۱۰ تیر ۹۹
دستهبندی: تعارض منافع در آموزش عمومی
این بخشنامه برای بیش از ۷۰۰ منطقه آموزش و پرورش در کشور ابلاغ شده و کسانی مخاطب آن هستند که ذینفع آن نیز محسوب میشوند. اگر قرار بر این باشد که مجریان این بخشنامه را ذینفعان آن بدانیم، مصداق پاک کردن شیشه با دستمال کثیف خواهد بود.
پیشنهاد ما به وزیر آموزش و پرورش این است که مسئول مستقلی برای پیگیری و اجرای این بخشنامه، تعیین کند. مضاف بر این، بالغ بر یک میلیون فرهنگی شاغل و ۷۰۰هزار فرهنگی بازنشسته نیز، بدون تردید، ناظران بیطرف و مناسبی برای اجرای این بخشنامه و مقابله با فساد در آموزش و پرورش خواهند بود.
منبع: پایگاه تحلیلی- خبری سازمان معلمان ایران
طرح مدیریت تعارض منافع را پیگیری میکنیم
روحالله متفکرآزاد (نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس) ـ ۱۱ تیر ۹۹
دستهبندی: کلیات تعارض منافع
این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: در حقیقت اجرای طرحهای عنوان شده در مبارزه با فساد را از مجلس شروع کردیم، به عبارت دیگر اولین اثر تعدادی از طرحهای مذکور، خود مجلس است.
منبع: خبرگزاری برنا
بخشنامه وزیر آموزش و پرورش گامی رو به جلو است
احمد نادری (عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس) ـ ۱۱ تیر ۹۹
دستهبندی: تعارض منافع در آموزش عمومی
وی با اشاره به مدرسهداری مسئولان بیان کرد: هنوز که هنوز است برخی مدیران در آموزش و پرورش و در تهران مدرسه داری میکنند و از طرفی سیاستگذار هم هستند و خودشان مدیر اجرایی کلان محسوب میشوند و در کنار آن مدرسه هم دارند.برخی از این مدارس هم بنگاههای اقتصادی هستند که گردش مالی بالایی در پی فعالیت خود به دنبال دارند. با وجود این شرایط و برای توجه به موضوع تعارض منافع با نظارت دوگانه آموزش و پرورش و کمیسیون آموزش باید به سمتی پیش برویم که نظارتهای دقیق و اثرگذار در آموزش و پرورش و آموزش عالی داشته باشیم.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
نظام آموزش کشور، گروگان تعارض منافع در مدرسهداری
۱۳ تیر ۹۹
دستهبندی: تعارض منافع در آموزش عمومی
صدور مجوز مدارس غیردولتی تنها با عضویت بدنه آموزش و پرورش در زمره موسسان امکانپذیر است و همین امر، از یک سو موجب فساد گسترده مدیران آموزش و پرورش و از دیگر سو، باعث افزایش دامنه نفوذ بخش خصوصی بر آموزش و پرورش شده است. برای مثال گزارش شده که گاه یک مدیر بازنشسته، دهها مجوز مدرسه غیردولتی دریافت کرده و به افراد میفروشد و این یکی از بارزترین نمونههای پدیده درب گردان در نظام آموزشی است. حمایتها به ویژه در تهران موجب شکلگیری گروهی از مدارس غیردولتی بسیار قدرتمند شده است که به طور انحصاری میتوانند قیمت گذاری کنند تا بدان حد که دیگر حتی شخص وزیر هم نمیتواند آنها را مهار کند!
منبع: خبرگزاری تسنیم
ویتنامی ها چگونه به جنگ تعارض منافع رفتند؟
بهنام ذوقی (پژوهشگر مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه جهاد دانشگاهی)ـ ۱۴ تیر ۹۹
دستهبندی: کلیات تعارض منافع
یک سیستم مدیریت تعارض منافع کارآمد سیستمی است که به به حداقل رساندن ریسک موقعیت های تعارض منافع در خدمات دولتی (تعارض منافع بالقوه) کمک می کند، «شکاف هایی» که ممکن است تعارض منافع (تعارض منافع حقیقی) ایجاد کند را مدیریت می کند و این شکاف ها را از میان برمی دارد و راهکاری برای تشخیص به موقع و برخورد قاطع با تخطی های مربوط به تعارض منافع ارایه می دهد. در بررسی یافته ها از پیمایش های مختلف و همچنین در بررسی تجربه بین المللی مربوطه، سه مجموعه توصیه ارایه می شود:
- افزایش آگاهی از تعارض منافع و مدیریت تعارض منافع
- بهبود سیاست و قانونگذاری در مورد مدیریت تعارض منافع
- تقویت ظرفیت مدیریت موقعیت های تعارض منافع
منبع: روزنامه اعتماد