بارگذاری نسخه الکترونیکی خبرنامه هفتگی مدیریت تعارض منافع -۳۵
- حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در نشست با مدیران معاونت حقوقی و امور مجلس با اشاره به ابلاغ بخشنامه تعارض منافع در آموزش و پرورش گفت لایههای تعارض منافع در آموزشوپرورش میتواند عمیقتر شود و حوزههای بیشتری را شامل شود.
- رضا اردکانیان، وزیر نیرو با اشاره به اهمیت موضوع تعارض منافع گفته باید برای مدیرانی که از طریق فراخوان منصوب میشوند، دورههای تعارض منافع برنامهریزی شود و در دنیا نیز شاهد پایش، امتحان و آموزش مدیران در مباحث تعارض منافع هستیم.
- سید عبدالرزاق موسوی، رئیس شورای شهر شیراز در آیین رونمایی از سامانه «سیستم اطلاعات مدیریت پروژه (PMIS)» خبر داد که دو مصوبه شورای شهر شیراز در زمینه تعارض منافع در فرصت باقیمانده از شورای پنجم به سامانه PMIS متصل خواهد شد.
- محمدباقر الفت، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه خبر داد که طرح راهبردهای ۱۲گانهای برای پیشگیری از فساد اقتصادی و اداری در قوای سهگانه ترسیم شده که «جلوگیری از تعارض و تزاحم منافع» یکی از مهمترین راهبردهای تعیین شده در سند مذکور است.
- سید ناصر موسوی لارگانی، رئیس فراکسیون کارآفرینان مجلس در نامهای به وزیر بهداشت، وجود تعارض منافع در این وزارتخانه را مانع رونق تولید داخلی از جمله در مورد مرکز تولید ایمپلیمنت اصفهان خواند.
- سیدحسین معروف، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، با اشاره به طرح اصلاح قانون اتاق، از حذف دخالت روسای اتاق در چیدمان عوامل نظارت بر انتخابات هیات نمایندگان اتاق ایران در این طرح حمایت کرده و دخالت روسای اتاق در این زمینه را مصداق ۱۰۰ درصدی تعارض منافع خوانده است.
- رضا باقری اصل، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات با اشاره به پروژه سلامت الکترونیکی اظهار داشته که تعارض منافع برخی پزشکان و دستاندرکاران حوزهی سلامت نمیتواند مانعی جدی مقابل اجرای این پروژه باشد و به موارد استثنایی محدود خواهد شد.
مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه جهاد دانشگاهی ـ ۹ اسفند ۱۳۹۹
بررسی لایههای تعارض منافع در آموزش و پرورش با عمق بیشتر
محسن حاجی میرزایی (وزیر آموزش و پرورش) ـ ۳ اسفند ۹۹
دستهبندی: تعارض منافع در حوزهی آموزش عمومی
وی در پایان در حوزه تخلفات اداری بر تناسب خطا و جزا و رعایت حریم افراد در هیاتهای رسیدگی به تخلفات اداری تأکید کرد.
منبع: خبرگزاری مهر
لزوم تبدیل تعارض منافع به یکی از استانداردهای قانونگذاری
احسان پرنیان (کارشناس مرکز پژوهشهای مجلس) ـ ۴ اسفند ۹۹
دستهبندی: طرح و لایحه تعارض منافع
تعارض منافع نیازمند این است که ادبیات آن گسترش یابد و در لایههای مختلف اجتماعی و سیاسی مورد توجه قرار گیرد. موضوعی که در ده سال گذشته در رابطه با شفافیت اتفاق افتاده است و در حال حاضر افراد با اصل موضوع شفافیت مخالفت نمیکنند. اما در رابطه با تعارض منافع همچنان به این مرحله نرسیده ایم و با اصل موضوع نیز بعضا مخالفتهایی صورت میگیرد.
در حال حاضر مقدمات قانون نویسی در کشور رعایت نمیشود و دارای ابهامات و اشکالات متعدد در قوانین هستیم و این موضوع باعث شده است تا در مواردی مانند ایرادات نگارشی و ابهامات متنهای بمانیم و به موضوع نقد و بررسی محتوای قوانین نرسیم. تعارض منافع تا زمانی که جزء استانداردهای قانون نویسی در کشور تبدیل نشود به صورت کامل موفق نخواهد بود. در واقع هرچیزی که در حال تصویب در نظام حقوقی کشور است از منظر وجود یا عدم وجود تعارض منافع نیز مورد بررسی قرار گیرد؛ و در مرحله بعد اقدام به شناسایی مصادیق تعارض منافع در قوانین فعلی کنیم.
منبع: پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت
تعارض منافع در نظام حکمرانی
رضا پهلوان (اندیشکده شفافیت برای ایران) ـ ۵ اسفند ۹۹
دستهبندی: کلیات تعارض منافع
منبع: شفافیت برای ایران
دخالت روسای اتاق در چیدمان عوامل نظارت بر انتخابات هیات نمایندگان اتاق ایران: مصداق تعارض منافع
سیدحسین معروف (عضو هیات نمایندگان اتاق ایران) ـ ۳ اسفند ۹۹
دستهبندی: تعارض منافع در حوزهی کسب و کارها و بازرگانی
از ایرادات وارده به طرح اصلاح قانون اتاق یکی کمرنگ شدن نقش نمایندگان اتاق در شورای عالی نظارت و دیگری حذف دخالت روسای اتاق در چیدمان عوامل نظارت بر انتخابات هیات نمایندگان اتاق ایران عنوان شده است.
علاوه بر تعارض منافع جدی در هر دو مورد، عملکرد نامناسب و غیرعادلانه عوامل اتاق در شورای عالی نظارت در جریان شکایات واصله از اتاقهای مختلف در انتخابات گذشته بود که طراحان طرح را به این صرافت انداخت که ضروری است که عوامل اتاق در شورای عالی نظارت را حذف کنند. همگان از نقش بازدارنده نمایندگان اتاق در رسیدگی به شکایات از اتاق در شورای عالی نظارت متفقالقولند بدیهی است که وقتی شکایتی از اتاق یک یا چند نماینده اتاق در شورای عالی مطرح شود آن نماینده نهایت تلاش را به رأی توقف جریان شکایت به کار گیرد و این عملاً اخلال در رسیدگی لازم است که نهاد نظارتی مصون از اتهام دخالت مؤثر در انحراف در رسیدگی باشد و چون شان تشکیل شورای عالی نظارت، اتاق و موضوعات آن است، لاجرم نباید نمایندهای از اتاق در آن شورا حاضر باشد.
وفق مقررات جاری، وظیفهٔ چیدمان عوامل نظارت بر انتخابات بر عهدهٔ رئیس اتاق ایران و اتاقهای شهرستانهاست. ۱۰۰ درصد تعارض منافع به شکلی که در تمام دورههای گذشته لیستهای انتخاباتی که روسای اتاقها سر لیست آن بودهاند، برنده انتخابات اتاق شدهاند. اینجانب متوجه ارتباط توقف این رویه نادرست با تضعیف جایگاه اتاق در نظام بینالمللی که مورد اشاره قرار گرفته، نشدهام.
منبع: پایگاه خبری اتاق ایران
همه در معرض خطر تعارض منافع هستیم
سید عبدالرزاق موسوی (رئیس شورای شهر شیراز) ـ ۳ اسفند ۹۹
دستهبندی: تعارض منافع در شوراها و شهرداری
اگر بخواهیم به موضوع دقیق نگاه کنیم، همه ما در موضع تعارض منافع هستیم. در مصوبه شورای اسلامی شهر، در تعریف تعارض منافع گفته است: تعارض منافع شخصی در انجام وظیفه بیطرفانه و بدون تبعیض وظایف حرفهای و اختیارات قانونی. هرکسی که بنا به موقعیت حرفهای و قانونی عهده دار وظیفهای در مقابل دیگران است، در موقعیت تعارض منافع است.ما، اعضای شورا ،مدیران شهرداری، مدیران دستگاههای خدمتگزار در این شهر و استان در هر بخشی و کارکنان در همین موضع هستیم.لذا همه ما در معرض خطر هستیم و این میزان خطر بستگی به میزان اختیارات و اقتدار ما دارد. با این شرایط چه باید کرد؟ در مصوبه شورا ما برای کنترل حداقلی خطرات ناشی از این تعارض منافع، اقداماتی را پیش بینی کردهایم و بر اجرای آن هم باید نظارت دقیق داشته باشیم. اما به نظر میرسد، برای حل اساسی این تعارض اقداماتی از جمله موارد زیر را باید انجام داد.
- یک، باید مصادیق تعارض منافع را تا آنجا که ممکن است احصا کنیم.
- دو، فرآیند امور و کارها را هر چه میتوانیم شفاف و آسان کنیم.
- سه، نظارت عمومی و کنترل را باید تقویت و تشدید کرد.
- چهار، برخی قوانین را باید اصلاح، تنقیح و ساده کرد.
- پنج، مجازاتهای قانونی را اعمال و در موضوع نقض حقوق مردم باید شدت عمل داشت.
- شش، مدیران شایسته و پاک دست را تشویق و با مدیران متخلف و خاطی برخورد شود.
- هفت، نهادهایی که در زمینه شفافیت و تعارض عمومی فعالیت میکنند را حمایت کنیم.
و در نهایت فکر میکنم، مهم ترین عامل بازدارنده، از خطرات تعارض منافع، پاکدستی، تعهد و تخصص افراد است. بنابراین، در گزینش مدیران باید مدیران پاکدست، متعهد و متخصص را انتخاب و حمایت کنیم. یکی از مصادیق مهم تعارض منافع همین انتخاب و گزینش مدیران است.
منبع: سایت تابناک
توصیه به انتشار گزارش دو مصوبه تعارض منافع توسط شهرداری
سید عبدالرزاق موسوی (رئیس شورای شهر شیراز) ـ ۴ اسفند ۹۹
دستهبندی: تعارض منافع در حوزهی شوراها و شهرداری
شهرداری سالانه ۱۵۰۰ قرارداد بهصورت میانگین با افراد و مجموعههای مختلف منعقد میکند که میتوان براساس آن، حجم گردش مالی شهرداری را بررسی کرد. همه هزینهها و اقدامات در چارچوب این قراردادها به تصویب میرسد و سامانه PMIS تاکید میکند که این بودجهها باید در کجا خرج شود و از همین رو است که شورا برای به ثمر رسیدن آن اصرار بسیاری کرد. از لحظهای که درخواستی مطرح میشود تا برآورد آن و مطرح شدنش در کمیسیون و طی دیگر مراحل در این سامانه ثبت میشود و قابل رصد است.
منبع: خبرگزاری ایلنا
راهبرد جلوگیری از تعارض و تزاحم منافع برای قوای سهگانه
محمدباقر الفت (معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه) ـ ۵ اسفند ۹۹
دستهبندی: کلیات تعارض منافع
منبع: پایگاه خبری – تحلیلی آوای جامعه
مصوبه کمیسیون تلفیق؛ چگونه تعارض منافع فقر را دامن میزند؟
موسسه مصاف ـ ۵ اسفند ۹۹
دستهبندی: تعارض منافع در مجلس
از همه تلخ تر و در عین حال حیرت انگیز، مصوبات امسال کمیسیون تلفیق است. خط فقر با اغماض بسیار زیاد درآمد ۴/۵ میلیون تومان اعلام شد، اما خط شروع اخذ مالیات توسط کمیسیون تلفیق ۴ میلیون در نظر گرفته شده است. در مقابل طبق مصوبه این کمیسیون، قضات و اعضای هیئت علمی دانشگاه ها، که از اقشار پردرآمد و مرفه جامعه هستند بدون آنکه دلیل خاصی برایش ذکر شود، از پرداخت مالیات معاف شدند. اعضای کمیسیون تلفیق با هر تحصیلات و رشته ای، تقریبا همگی هیئت علمی دانشگاه هستند و این مصوبه تنها یک امتیاز صنفی و قبیلهای است که برای خود در نظر گرفتند. یک پارتی بازی در حد کلان جامعه! بودجه و درآمد کشور را در اختیار دارند و برای خودشان از آن سهم و جیره خاص تعیین میکنند. اما از درآمدهای زیر خط فقر مالیات میگیرند.
تعارض منافع کمر کشور را خم کرده است. اگر قرار است هر کس به فکر منافع فردی و صنفی و طبقه خودش باشد، پس عنوان نماینده مردم آن هم از نوع انقلابیش چیست که به دوش میکشند؟ بودجه و درآمد کشور حق آن کارگری که هیچ نماینده صنفی در مجلس ندارد هم هست. این چه شکل تصمیم گیری است که ثروتمندان را هر روز ثروتمندتر و فقرا را هر روز فقیرتر میکند؟
منبع: سایت موسسه مصاف
راهکارهای مدیریت موقعیتهای تعارض منافع چیست؟
زهره سروشفر (کارشناس پژوهشی مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه) ـ ۵ اسفند ۹۹
دستهبندی: کلیات تعارض منافع
منبع: مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه
تعارض منافع این کشور را به خاک سیاه مینشاند
محمد فاضلی (استادیار جامعهشناسی دانشگاه شهید بهشتی) ـ ۵ اسفند ۹۹
دستهبندی: کلیات تعارض منافع
رئیس یکی از کمیتههای سنا آمریکا به دلیل شغلش، گزارشهای از قبیل گزارشهایی درباره تأثیر کرونا بر بازارهای مالی دریافت میکرد. این فرد بعد از دریافت این گزارش سهام خود را در بورس فروخته است. حال چند ماه است که به خاطر این موضوع سمتش را از او گرفتند و در دادگاه برای او که به سبب اینکه شما به واسطه اطلاعاتی که را دریافت کردید و بر منافع شما اثر گذاشته است، پرونده باز شده است.
حال ما یک سری افراد را داریم که خود سهامدار عمده و تصمیم گیرنده بورس است. بنده بارها نوشتم که تعارض منافع این کشور را به خاک سیاه مینشاند. بنده اگر خود پزشک و استاد دانشگاه و سهامداران بورس هستم نباید که برای آنها تصمیم بگیرم.
منبع: دیدار نیوز
تعارض منافع نمیتواند مانع پروژه سلامت الکترونیکی باشد
رضا باقری اصل (دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات) ـ ۶ اسفند ۹۹
دستهبندی: تعارض منافع در حوزهی سلامت و درمان
در مسئله سلامت الکترونیکی و نسخهنویسی الکترونیکی صحت چرخه درمان و بهطور مشخص اینکه پزشک تنها مجاز به تجویز داروهای مربوط به حوزه درمان خودش باشد و… برای ما اولویت بالاتری از چرخه فساد دارد؛ هرچند ریشهکنی فساد در مسئله سلامت الکترونیکی را رد نمیکنم و شاید ازجمله اهداف دولت هم باشد ولی به نظرم فساد ستیزی و شفافیت محصول کار بزرگ اجرای سلامت الکترونیکی است. ازاینجهت فکر میکنم که مقاومتها بهواسطه این خدمتی که فراهم میشود استثنا خواهد بود نه عمومی.
منبع: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
ضرورت پایش، امتحان و آموزش مدیران در مباحث تعارض منافع
رضا اردکانیان (وزیر نیرو) ـ ۶ اسفند ۹۹
دستهبندی: تعارض منافع در حوزهی نیرو و انرژی
منبع: برق نیوز
نیازمند ایجاد کمیسیون مستقل مدیریت تعارض منافع هستیم
داور درخشان (کارشناس پژوهشگاه قوه قضاییه) ـ ۸ اسفند ۹۹
دستهبندی: کلیات تعارض منافع
هنوز در رابطه با مفهوم تعارض منافع در کشور با چالش واژگانی مواجه هستیم و افراد مختلف به دلایل سیاسی و برای تقلیل موضوع، از واژههای دیگری استفاده میکنند و همین موضوع عاملی شده که اکثر اوقات ما در مفهوم با چالش مواجه شویم. عموما ما مشکلی که در تعارض منافع داریم، این است که نگاه به تعارض منافع صرفا نگاه مبارزه با فساد است؛ یعنی ما جلوی تعارض منافع را میگیریم تا با فساد مبارزه کنیم؛ در صورتی که موارد متعددی خروجی تعارض منافع منجر به ناکارامدی دستگاهها میشود که لزوما فساد در دستگاه هم نیست.
تجربه جهانی مدیریت تعارض منافع نشان میدهد که نیازمند نهاد متولی در این حوزه هستیم. بسیاری از کشورها در راستای مدیریت تعارض منافع نهاد متولی تعیین کرده اند. در امریکا اداره اصول اخلاقی دولت ایجاد شده است، در کره جنوبی کمیسیون مستقل مبارزه علیه فساد تشکیل شده است و در بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا نیز یک متولی مستقل مسئول مدیریت تعارض منافع است. نهادهای فعلی کشور توانایی مدیریت تعارض منافع را ندارند و لازم است کمیسیون مستقل مدیریت تعارض منافع با حضور تشکلهای مدنی به صورت فرا قوهای ایجاد شود.
منبع: پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
تعارض منافع کانون وکلا، عامل بروز انحصار در اخذ پروانه وکالت
محمد حسن آصفری (عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس) ـ ۶ اسفند ۹۹
دستهبندی: تعارض منافع در نظام حقوقی و قضایی
منبع: خبرگزاری مهر
مصادیق فرضی تعارض منافع در شهرداری رشت
نقی هدایتی ـ ۸ اسفند ۹۹
دستهبندی: تعارض منافع در شوراها و شهرداری
- ۱- به شهرداری فشار بیاورید که حتما فامیل و یا نیروی وابسته به شما در فلان پست منصوب شود .
- ۲- به شهرداری فشار بیاورید که حتما فلان پروژه به فلان پیمانکار مورد علاقه عضو شورا واگذار شود.
- ۳- به شهرداری فشار بیاورید که فلان پیمانکار در اولویت دریافت مطالبات باشد .
- ۴- به شهرداری فشار بیاورید که مصالح پروژهها از فلان کارخانه یا شرکت خریداری شود.
- ۵- با پروندههای تخلفات خاص ماده صد شهرداری ، مهربانانه تر برخورد شود.
- ۶- اطلاعات مالی حسابهای شهرداری به طلبکاران خاص داده شود.
- ۷- با طرحها و لوایح ویژه براساس منافع ، موافقت یا مخالفت شود.
- ۸- از ابزار سوال و استیضاح برای امتیازگیری از شهردار استفاده شود.
منبع: پایگاه خبری تحلیلی توسکا نیوز
برکناری رئیس شرکت هواپیمایی تونس ایر و اعتصاب کارکنان
علفه حمدی (رئیس شرکت هواپیمایی تونس ایر) ـ ۶ اسفند ۹۹
دستهبندی: نمونههای جهانی تعارض منافع
خانم حمدی هم در واکنش به برکناریش از سمت مدیر عاملی شرکت تونس ایر در بیانیهای مکتوب به دولت حمله کرده و از همکاری نکردن وزارت دارایی برای حل مسائل مالی ایجاد شده برای این شرکت و نجات آن به شدت انتقاد کرده و برخی مقامات دولتی را به تضاد منافع متهم کرده است و گفته که این مقامات چون خودشان مالک شرکتهای هواپیمایی کوچک هستند، ارادهای برای حل بحران نداشتهاند.
منبع: خبرگزاری تسنیم
حسابرسی مستقل و پیشگیری از تضاد منافع
تیم محتوای فراپیام ـ ۸ اسفند ۹۹
دستهبندی: تعارض منافع در کسبوکارها و بازرگانی
یکی از مهمترین منابع اطلاعاتی تصمیمگیری سرمایهگذاران، مدیران، اعتباردهندگان، نهادهای نظارتی، اتحادیههای صنفی و کارگری، تحلیلگران مالی، دولت و غیره صورتهای مالی آماده شده از طریق مدیران است.
این تهیهکنندگان به عواملی از جمله تضاد منافع احتمالی با دیگر گروههای استفادهکننده اطلاعات، جانبداری از منافع یکی از گروههای استفادهکننده اطلاعات، منافع شخصی یا سازمانی، خوب نشان دادن وضعیت شرکت، دریافت اعتبار با نرخ بهره مناسب، کم کردن مالیات، بالا بردن پاداش، پایداری مدیریت و غیره ممکن است اقدام به منتشر کردن اطلاعاتی کنند که موجب گمراهی استفادهکنندگان شود.
اغلب استفادهکنندگان اطلاعات صورتهای مالی یعنی سرمایهگذاران و مالکان موسسات برای مانع از دستکاری احتمالی اطلاعات از طریق تهیهکنندگان از نمایش مطلوب وضعیت موسسات خود در صورتهای مالی ، رسیدگی مطلوبیت صورتهای مالی را به حسابرسان میسپارند.
منبع: فراپیام
تعارض منافع در وزارت بهداشت، مخل رونق تولید داخلی است
سید ناصر موسوی لارگانی (رئیس فراکسیون کارآفرینان مجلس) ـ ۸ اسفند ۹۹
دستهبندی: تعارض منافع در حوزهی سلامت و درمان
تعارض منافع ناشی از سود کلان واردات با ایجاد مانع بر سر راه تولید داخلی چیست؟ چرا باید مرکز راه اندازی شده توسط تولید کنندگان داخلی از جمله دکتر باقر زمانی در حال خاک خوردن باشد اما در همان حال ایمپلنتهای تقلبی و غیراستاندارد وارداتی در بازار جولان بدهند؟ پذیرفته نیست کسانی مسئول تایید ایمپلنت تولید شده در مرکز یاد شده باشند که خود تاجران و در واقع سودجویانی در لباس کارشناس وزارت بهداشت باشند. معلوم است کسی که از راه واردات ایمپلنت تقلبی و غیراستاندارد به سودهای کلان میرسد، هنرش این خواهد بود انواع کارشکنیها و موانع را تولید کند تا تولید داخلی به ثمر نرسد.
وظیفه اصلی اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، نظام مند کردن وضعیت تجهیزات پزشکی در کشور و نظارت بر نحوه تولید، واردات، توزیع، عرضه، مصرف ، نگهداری، صادرات، ارتقای کمی و کیفی تولیدات وسایل پزشکی داخل کشور و نظارت بر کیفیت لوازم پزشکی وارداتی است. اما حسب بررسیهای انجام شده اداره تجهیزات پزشکی تحت مدیریت معاون جنابعالی دارای مشکلات عدیدهای است که عمدتا ناشی از تعارض منافعی است که فعالیت آن اداره را به شدت تحت تاثیر قرار داده و حتی باعث شده تا ماموریت ذاتی آن اداره از حراست از استانداردهای تولیدات و تجهیزات پزشکی به سمت تامین کننده منافع و سودجویی واردکنندگان منحرف شود. متاسفانه برخی از این وارد کنندگان خود دست اندرکار در آن اداره نیز هستند.
منبع: خبرگزاری شبستان
موسسهای برای حل تضاد منافع در کسبوکارها در افغانستان
مرکز حل منازعات تجارتی افغانستان ـ ۸ اسفند ۹۹
دستهبندی: تعارض منافع در کسبوکارها و بازرگانی
- میانجیگران این مرکز مکلفاند تا تضاد منافع را شناسایی کنند؛ محرمیت قضایا را حفظ نمایند؛ و ارایه نظریات در زمینه میانجیگری و سیستم نظارتی را برای طرفین و پروسه میانجیگری راهاندازی نمایند.
موسسهی انتفاعی خصوصی که برای حل تضاد منافع در کسب و کارها راهاندازی شده ابتکار قابل توجهی در این کشور همسایه است.
منبع: مرکز حل منازعات تجارتی افغانستان
بارگذاری نسخه الکترونیکی خبرنامه هفتگی مدیریت تعارض منافع -۳۵