نماد سایت مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه

ریزش متروپل، بزنگاه تعارض منافع نهادهای عمومی و دولتی

متروپل در کانون توجه توئیتری‌ها

در هفتۀ گذشته، بیشترین توئیت‌های کاربران فضای مجازی که به مسئلۀ تعارض منافع پرداخته، حادثۀ ریزش ساختمان متروپل آبادان را در کانون توجه خود قرار داده‌اند. محور واحدی در تمام این توئیت‌ها مشهود است، آن هم در وهلۀ اول، تعارض منافع شهرداری در مشارکت در ساخت این پروزه است که از سوی رئیس کمیسیون عمران مجلس به طور رسمی مورد تصریح قرار گرفت. در همین رابطه یکی از کاربران فضای مجازی چنین توئیت کرد:

برخی کاربران از طرح مسئله فراتر رفته و راهکار اصلاح قانون برای جلوگیری از کسب درزآمد شهرداری‌ها از تخلفات ساختمانی را مطرح کردند:

در لایه‌ای دیگر، کاربر توئیتری از مسئله ریزش متروپل به فسادانگیز بودن پروژه‌های مشارکت عمومی-خصوصی پل زده است:

کاربران دیگری هم فراتر از شهرداری، طیفی از ادارات دولتی را به شراکت و تعارض منافع در ساخت متروپل متصف کرده‌اند:

در نهایت، برخی کاربران نیز تعارض منافع مندرج در فاجعۀ متروپل را مشتی از نمونۀ خروار تعارض منافع در ارکان مختلف نهادی کشور می‌بینند که بیانگر موقعیت رایج نظارت بر خود است؛ یعنی زمانی که دستگاه ناظر به سبب ذینفع بودن در یک طرح از اعمال وظیفۀ حرفه‌ای و بی‌طرفانۀ خود طفره می‌رود:

سریال اصناف و تعارض منافع در صدور مجوز و تعرفه‌گذاری

پروژه حذف اختیارات و حیطۀ مداخلۀ اصناف و انجمن‌های حرفه‌ای چند سال است که پیگیرانه از سوی اندیشکده‌ها و مراکزی دنبال می‌شود. دنبال‌کنندگان این پروژه با تاکید بر اینکه واگذاری اختیار صدور مجوز یا تعرفه‌گذاری به اصناف، باعث ایجاد انحصار و تعارض منافع می‌شود، درصدد هستند که هم گروه‌های حرفه‌ای نافذ نظیر پزشکان و وکلا را از حیطۀ مشارکت در تنظیم‌گری بیرون کنند و هم به تدریج این رویه را به تمام اصناف تعمیم دهند. این خط فکری تا حدود زیادی از اقتصاددانانی نظیر فریدمن هم به صورت پیدا و پنهان متاثر است که حضور هرگونه تشکل و اتحادیۀ صنفی و حرفه‌ای را عامل بر هم خوردن عرضه و تقاضای آزادانه در بازار دانسته و علاوه بر حذف دولت از مداخله در بازار، خواهان حذف اصناف و انجمن‌های حرفه‌ای از تاثیرگذاری در بازار هم هستند. در هفتۀ اخیر، در همین راستا تعرفه‌های تعیین‌شده برای خدمات پزشکی و پروانه‌های صادرشده توسط اتحادیه صنفی مورد اشاره یکی از کاربران توئیتر قرار گرفته است:

جدل بر سر تعارض منافع در نظام سلامت و درمان

مانند تمام هفته‌ها و ماه‌های گذشته، تعارض منافع در حوزۀ سلامت و درمان یکی از کانون‌های جدل و مباحثه در توئیتر است. موضوع جلوگیری از افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی از سوی سیاستگذارانی که خودشان پزشک هستند در ماه‌های اخیر به عنوان یک از مصادیق تعارض منافع پزشکان بارها مورد بحث در عرصۀ عمومی قرار گرفته است. اما این موضوع توسط یکی از کاربران تویئتر با انتشار خبر آتش‌سوزی در کانکس‌های خوابگاهی دانشجویان علوم پزشکی بم این‌گونه مورد طعنه قرار گرفته است:

اما به جز موضوع مذکور، انتقاد از وزیر بهداشت و درمان به سبب انتصاب افراد درگیر در تعارض منافع در مسئولیت‌های این وزارتخانه این هفته نیز در توئیتر بازتاب یافته است:

چنانکه گفته شد، موضوع تعیین تعرفۀ خدمات پزشکی در سال جاری که با پیشنهاد سازمان نظام پزشکی و تصویب دولت انجام می‌شود، یکی از محورهای انتقاد از تعارض منافع پزشکان بوده است. کاربری در توئیتر، این موضوع را ورای تعرفه‌گذاری در حیطه‌های آموزش و مدیریت سلامت مورد اشاره قرار داده و می نویسد:

در همین راستا، اکانت توئیتری «واحد سلامت مصاف» نمودی جهانی از تعارض منافه پزشکان را مورد اشاره قرار داده و با استناد به مقاله منتشرشده به زبان انگلیسی در سایتی نه چندان مشهور می‌نویسد:

انگشت اتهام به سوی مصطفی میرسلیم

اخیراِ میرسلیم به دفاع از صنعت خودروسازی ایران پرداخته و تولیدات شرکت‌های خودروسازی داخلی را قابل رقابت با خودروسازان خارجی عنوان کرده است. اما کاربران فضای مجازی با واکاوی رابطۀ سهامداری و مدیریت وی در شکرت‌های خودروسازی، از وجود تعارض منافع در این اظهارنظرها انتقاد کرده‌اند:

کاربر دیگری خواهان بررسی اتهامات مطرح‌شده در این خصوص علیه میرسلیم در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان شده است: