نماد سایت مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه

راهکارهای مدیریت تعارض منافع در بخش مسکن

مدیریت تعارض منافع در بخش مسکن-مرکز توانمندسازی و حاکمیت جامعه

یکی از مهمترین سیاستهای اداره بازرسی عمومی وزارت مسکن ایالات متحده برای کاهش جرایم اداری و بهبود کارایی در حوزه مسکن مدیریت تعارض منافع در دستگاههای تابعه این وزارت خانه است. مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه در راستای مدیریت تعارض منافع متن پیشرو که نحوه مدیریت تعارض منافع وزارت مسکن و توسعه شهری ایالات متحده را نشان می‌دهد ترجمه و تلخیص کرده است. همانطور که در متن گزارش آمده است، این اداره طی اطلاعیه‌ای مهمترین موقعیت های تعارض منافع و راهکارهای اجتناب یا مدیریت تعارض منافع را به کارمندان و مدیران این دستگاه ها  ابلاغ کرده است. بنا به تعریف ارائه شده در این اطلاعیه تعارض منافع هنگامی ایجاد می‌شود که مدیران یا کارمندان در جایگاهی قرار بگیرند که خود، خویشان و یا شرکای تجاریشان از بودجه یا قراردادهای دولتی به طور مستقیم یا غیر مستقیم سود ببرند. این نهاد متداولترین موقعیتهای تعارض منافعی را که برای کارمندان و مدیران  حوزه مسکن ایجاد می‌شود عبارت می‌داند از:

راهکارهای مدیریت تعارض منافع

اداره بازرسی وزارت مسکن و توسعه شهری امریکا تاکید میکند وجود تعارض منافع به معنای انجام عمل غیرقانونی نیست، اما اگر به درستی بررسی و رسیدگی نشود، در نهایت میتواند به نقض قوانین منجر شود. این اداره با چنین رویکردی به تعارض منافع راهکارهایی برای مدیریت تعارض منافع در بخش مسکن ارائه میدهد که در ادامه به تشریح آن‌ها می‌پردازیم:

مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه شناسایی گره گاههای تعارض منافع در بخش مسکن ایران را نیز در دستور کار خود قرار داد است که برای مطالعه در این زمینه می‌توانید به گزارشهای ماده ۱۰۰ شهرداری، انتخاب وظیفه یا درآمد؟ و  تراکم‌فروشی؛ شاهرگ درآمدی شهرداری‌ها مراجعه کنید.

این متن برگرفته از ۷ Keys to Handling Conflicts of Interest” ”  است که در سایت  اداره کل بازرسی وزارت مسکن و توسعه شهری ایالات متحده آمریکا منتشر شده است. برای مطالعه و دریافت گزارش کامل مدیریت تعارض منافع در وزارت مسکن و توسعه شهری ایالات متحده امریکا”  از مجموعه تجارب جهانی مدیریت تعارض منافع کلیک کنید.