نماد سایت مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه

موقعیت‌های مدیریت شده و مدیریت نشده در سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای

آموزش فنی‌وحرفه‌ای
آموزش‌های مهارتی از یک‌سو نقش مهمی در تشکیل سرمایه انسانی از طریق تربیت نیروی کار ماهر موردنیاز بازار کاردارند و از سوی دیگر از طریق بسترسازی خوداشتغالی به حل مشکل بیکاری کمک خواهند کرد. مدیریت موقعیت های تعارض منافع در حوزه آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور به‌طور خاص از این منظر اهمیت دارد که مسئولیت‌ها و اهداف این حوزه با آموزش مهارت و تعلیم نیروی کار گره‌خورده است.
با توجه به جایگاه سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور و ارتباط آن با بخش خصوصی با موقعیت‌های تعارض منافع مختلفی دست‌وپنجه نرم می‌کند. بسته به میزان فساد آمیز بودن این موقعیت‌ها سازمان تلاش کرده است با اجرای آیین‌نامه‌هایی این موقعیت‌ها را مدیریت کند، این موقعیت‌ها عبارت‌اند از اشتغال هم‌زمان، تعارض درآمد و وظیفه مربی و آزمونگر و تعارض مالی. اما، هنوز موقعیت‌های دیگری هست که نیاز به توجه و مدیریت دارند موقعیت‌هایی مانند اشتغال هم‌زمان و روابط خویشاوندی ازجمله این موقعیت‌هاست. در ادامه توضیح کوتاهی در خصوص این موقعیت‌ها آورده می‌شود:

هرچند در آیین‌نامه سال ۱۳۸۸ اعطای مجوز تأسیس آموزشگاه آزاد به کارمندان سازمان ممنوع شد؛ اما، در این آیین‌نامه به موقعیت درب‌های گردان اشاره‌ای نشده است ضمن آن‌که تنها کارمندان شاغل در سازمان شامل موضوع این ماده شده‌اند و برای خویشاوندان نزدیک آن‌ها همچنان امکان تأسیس آموزشگاه آزاد وجود دارد. در این حالت فرایند نظارت بر این آموزشگاه‌ها نیز مختل شده و نظارت تحت تأثیر روابط خانوادگی و دوستانه قرار خواهد گرفت.