همه میپذیرند که در فرایند تغییر باید از سطح پایین به سطح بالا حرکت کرد. نوآوری و اقتباس خوب است، اما برای تأثیرگذاری بر تغییر در سطح سیستم، نیاز به فرایندی بسیار فراگیر و گسترده، و استراتژیای برای حرکت از سطح پایین به بالا وجود دارد.
در محیطهای سنتی میبینیم که عمدتاً کسانی با این مسائل رویارو هستند که آگاهی کافی از موضوعی خاص یا نحوۀ تعیین دقیق طرح مسئله ندارند. در این شرایط، ارتقا[ی رویهها] اتفاق نمیافتد و اکثر افراد نمیدانند که چگونه از سطح پایین به بالا حرکت کنند و چگونه مهارتهای خاص و جدید کسب کنند یا عناصر سازندۀ طرحهای کلی را تغییر دهند. ما برای انجام اینکار، الگوی بسیار متفاوتی ارائه میکنیم. مبنای این الگو، تشکیل «اجتماعهای رویهای» است.
منظور ما از اجتماعهای رویهای چیست؟ منظور عمدتاً تشکیل تیمهای کوچک، لااقل در مراحل اولیه است. اعضای این تیمها، در قالب سازمانی که مجوزهای کلی را گرفته کار میکنند و آزادی عمل، فرصت و امکاناتی در اختیار دارند تا برای حلّ مسائلی که با آنها رویارو هستند، راههای جدید را بیازمایند. افراد در قالب این سازمان نباید توجهی به فشارهای گسترده برای تبعیت از اصول سازمانی داشته باشند، بلکه باید سازمان را به چالش بکشند تا این رویکرد در انجام کارها، مورد پذیرش قرار گیرد و حتی به روشی ضروری و مورد حمایت گسترده تبدیل شود.
میتوان این اجتماعهای رویهای را تحت رهبری و حمایت بخش خاصی از سازمان در معنای کلی آن قرار داد. اما اشاعۀ رویههای آنها به گروههای حرفهایِ بزرگتر، معمولاً مستلزم وجود شبکهها و روابط اجتماعیِ گسترده میان اعضای سازمان و نیز اجتماعهای رویهایِ موجود در درون گروههای حرفهایِ بزرگتر است. در اینصورت، این رویههای خاص، از طریق کنفرانسها، مجلهها، حضور در نشستهای سالانه و نظایر اینها اشاعه مییابند.
لذا ما با استفاده از این رویکرد کلی برای توانمندسازی دولتی میکوشیم تا خود را توانمند کنیم و اجتماعی رویهای در سطح جهان بسازیم که هم این رویکردِ بسیار متفاوت برای انجام کارها را صورتبندی کند و هم نمونههایی برای آن بیابد. در این رویکرد، از یک روش خاص برای انجام کارها یا از یک راهحل خاص برای حلّ مسئلهای خاص کپیبرداری نمیشود. گاهی اوقات، خودِ این رویکرد، مشکلی است که باید بر آن چیره شد. ما تلاش میکنیم تا اجتماع رویهایِ بزرگ و بینالمللی تشکیل دهیم که جهتگیری و استراتژی بسیار متفاوتی برای حلّ مسائلِ بافتمحور داشته باشند و در مواجهه با این مسائل خاص، به صورت حرفهای عمل کنند.
در ادامه ی بخش های دوره آموزشی PDIA با ما باشید.