دریافت نسخه الکترونیکی نود و نهمین خبرنامه مدیریت تعارض منافع
گزیدۀ اخبار، تحلیلها و گزارشهای هفته گذشته در حوزه تعارض منافع به این شرح است:
- کارگروه ویژه بررسی مدیریت تعارض منافع با حضور محمد دهقان معاون حقوقی رئیسجمهور، حجتالاسلام و المسلمین درویشیان نماینده ویژه رئیس جمهور در امر مبارزه با فساد، سردار یزدی رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی و برخی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی و کارشناسانی از سازمان اداری و استخدامی کشور، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی و معاونت حقوقی کشور برگزار شد.
- در جلسه کمیسیون اجتماعی اولویتهای کاری کمیسیون برای سال سوم کاری مجلس مشخص شد که طرح مدیریت تعارض منافع از اولویتهاست.
- احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: سیاستگذاری اقتصادی در ذات خود دارای تناقض و تضاد منافع ذینفعان است، بااینوجود خروجی سیاستگذاریهای کلان کشور باید به نفع اقتصاد ملی باشد.
- مصطفی طاهری، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس گفت: در مجلس به جد پیگیر موضوع هستیم که افزایش ظرفیت برای دندانپزشکی هم تا قبل از اعلام نتایج کنکور اتفاق بیافتد و دندان لق تعارض منافع برخی را خواهیم کشید و اجازه انحصار در این حوزه را نمیدهیم.
- محمد رییسزاده، رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور ضمن نقد طرح افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی گفت: دائما از بحث تعارض منافع صحبت میکنند، اما در همه صنوف، صنف و بدنه کارشناسی تصمیمگیر است؛ چارهای نداریم جز اینکه در هر حوزهای به متخصصین همان حوزه اعتماد کنیم.
مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه جهاد دانشگاهی – ۲۹ خرداد ۱۴۰۱
نحوه مدیریت تعارض منافع در معاونت حقوقی ریاستجمهوری بررسی شد
محمد دهقان (معاون حقوقی رئیس جمهور) ـ ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
دستهبندی: طرح و لایحۀ تعارض منافع
معاون حقوقی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین راههای پیشگیری و مقابله با فساد، مدیریت صحیح موقعیتهای تعارض منافع در کشور است بر ضرورت تسریع در تصویب این قانون در مجلس تاکید کرد. به گفته دکتر دهقان «لایحه نحوه مدیریت تعارض منافع در انجام وظایف قانونی و ارائه خدمات عمومی» توسط هیئت وزیران تصویب و به مجلس شورای اسلامی جهت طی تشریفات قانونی ارسال شده است. همزمان مجلس شورای اسلامی نیز طرحی مشابه با عنوان «طرح مدیریت تعارض منافع» را در کمیسیون اجتماعی خود در دست بررسی دارد. لذا پس از اعلام وصول لایحه، نیاز به ادغام و یکپارچهسازی این دو طرح و لایحه وجود دشت تا قانونی کامل به تصویب برسد. دهقان با بیان اینکه بر اساس سند تحول دولت مردمی معاونت حقوقی ریاست جمهوری، نماینده ویژه رئیس جمهور در امر مبارزه با فساد و سازمان اداری و استخدامی کشور متولی مدیریت تعارض منافع در دولت هستند، ابراز امیدواری کرد برگزاری این جلسه به تسریع در تصویب قانون مدیریت تعارض منافع منجر گردد.
در این جلسه نحوه استفاده توأمان از طرح و لایحه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. همچنین در خصوص کیفیت تشکیل نهاد متولی، مشمولین و الگوهای مطلوب قانونگذاری و تجربه سایر کشورها مباحثی مطرح شد.
پایگاه معاونت حقوقی ریاستجمهوری
مخالفت عدهای اندک با نسخهنویسی الکترونیک به دلیل تعارض منافع است
حسین محمد صالحی دارانی (عضو کمیسیون امور داخلی مجلس) ـ ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
دستهبندی: تعارض منافع در نظام سلامت و درمان
افزایش ظرفیت دندان پزشکی: دندان لق تعارض منافع را خواهیم کشید!
مصطفی طاهری ( نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس) ـ ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
دستهبندی: تعارض منافع در نظام سلامت و درمان
بر اساس تبصره ۲ مصوبهی شورای عالی انقلاب فرهنگی ، وزارت بهداشت مکلف است طرح افزایش ظرفیت در رشته های دندان پزشکی عمومی و تخصصی را طی مدت ۲ ماه پس از تاریخ ابلاغ، به ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ارائه نماید. گویا دوستان ما در وزارت بهداشت عزمی برای تحقق افزایش ظرفیت دندانپزشکی ندارد. این قابل قبول نیست که علیرغم وجود امکانات به هر علت بخواهیم ظرفیت یک رشته را ثابت نگه داریم. شما هم اکنون اگر به سایت سازمان نظام پزشکی سر بزنید آمار نشان میدهد سرانه تعداد دندانپزشک در زنجان از متوسط سرانهی کشوری هم کمتر است. این موضوع نه تنها مختص به زنجان نیست بلکه برای ۲۷ استان دیگر هم وضعیت مشابه است .
چند وقتی است ما در مجلس به جد پیگیر موضوع هستیم که افزایش ظرفیت برای دندانپزشکی هم تا قبل از اعلام نتایج کنکور اتفاق بیافتد. ما هم در مجلس دندان لق تعارض منافع برخی را خواهیم کشید و اجازه انحصار در این حوزه را نمیدهیم.
قطعه ساز و خودروساز دچار تعارض منافع هستند
محمد وحیدی (نماینده بجنورد در مجلس) ـ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
دستهبندی: تعارض منافع در حوزۀ صنعت
برگزاری اولین کارگروه تعارض منافع در شهرستان ملارد
داود خادم (رئیس اداره بهزیستی شهرستان ملارد) ـ ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
دستهبندی: تعارض منافع در حوزۀ تعاون، کار و رفاه اجتماعی
اولویتهای کمیسیون اجتماعی در سال سوم: قانون مدیریت تعارض منافع
ولی اسماعیلی (رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس) ـ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
دستهبندی: طرح و لایحۀ تعارض منافع
مشکل معطل ماندن امر نظارت در دولت، تعارض منافع است
محمدرضا صباغیان بافقی (نماینده مجلس) ـ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
دستهبندی: کلیات تعارض منافع
تعارض منافع در صدر چالشهای رگولاتوری حوزه سلامت
مهدی یوسفزاده (مدیر طرح سلامت الکترونیک شورای فناوری اطلاعات کشور) ـ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
دستهبندی: تعارض منافع در نظام سلامت و درمان
از طرف دیگر بیمه نقش خریدار خدمت را دارد. بیمه ترجیح میدهد این شفافیت وجود داشته باشد. چون منافعی در پی این شفافیت خواهد داشت؛ بنابراین بیمهها از سه سال قبل آمادگی داشتند و کار کردن روی اجزای این سیستم را آغاز کرده بودند.
مدیریت تعارض منافع در نظام مالیاتی با قانون پایانه های فروشگاهی
علی مرادی (خبرنگار خبرگزاری مهر) ـ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
دستهبندی: تعارض منافع در نظام مالیاتی
ازاینرو تصویب قانونی تحت عنوان «قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان» در سال ۱۳۹۸ ازجمله مهمترین اقدامات در این زمینه است. مطابق این قانون، مشمولانی که بر اساس فراخوان سازمان امور مالیاتی کشور موظف به نصب و استفاده از پایانههای فروشگاهی هستند.
با اجرای قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان، از یک سو تحقق رصد فعالیتهای اقتصادی و برنامه ریزی کارآمد در این حوزه میسر و از سوی دیگر مشاغل مختلف نیز از مزایا و قابلیتهای این سامانه در برقراری نظم، شفافیت و اعتماد برخوردار میشوند. مهمترین هدف این سامانه، شفافسازی فعالیتهای اقتصادی و تجاری و درنتیجه نیل به اهداف دولت الکترونیکی، برقراری عدالت مالیاتی، مدیریت جریان مالی و تقویت نظارت در مبادلات اقتصادی از سوی نظام مالیاتی میباشد.
تعارض منافع شهرداری آبادان نباید در شهرهای دیگر تکرار شود
محمدرضا هاجری (عضو شورای اسلامی شهر شیراز) ـ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
دستهبندی: تعارض منافع در حوزۀ مسکن و شهرسازی
اصل پیشگیری از تعارض منافع مدیران، مبنای فعالیت گروه توسعه ملی
محمدحسین فروزانمهر (سرپرست شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی) ـ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
دستهبندی: تعارض منافع در شرکتهای دولتی
برخی مدیران در لایه سیاستگذاری دچار تعارض منافع هستند
علی خضریان (سخنگوی کمیسیون اصل نود) ـ ۲۴ خرداد ۱۴۰۱
دستهبندی: تعارض منافع در نظام سلامت و درمان
عدم نظارت کافی شهرداری در ساختوسازها ناشی از تعارض منافع است
عبدالجلال ایری (عضو کمیسیون عمران مجلس) ـ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
دستهبندی: تعارض منافع در حوزۀ مسکن و شهرسازی
به جای تصمیم به نفع مردم، به نفع عده ای خاص تصمیم گیری شده است
حسن شجاعی (رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس) ـ ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
دستهبندی: تعارض منافع در اصناف
واکنش رییس کل نظام پزشکی به افزایش ظرفیت دانشجوی پزشکی
محمد رییسزاده (رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور) ـ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
دستهبندی: تعارض منافع در نظام سلامت و درمان
اگر اعتماد مردم به کیفیت خدمات پزشکی از بین برود، به عنوان مثال برای یک عمل قلب باز باید به خارج از کشور برود و یک میلیارد تا یک میلیارد و ۲۰۰ پول از کشور خارج کرده و برای درمان هزینه کند. این هزینه خالص بوده و حال به این میزان هزینههای رفت و آمد، اقامت و … نیز اضافه میشود. نگرانی ما این است که اگر این توانمندی و کیفیت رعایت نشود، در چند سال آینده دچار مشکل میشویم. اگر میبینید که دغدغه داریم و اعلام میکنیم که افزایش ظرفیت باید متناسب با رعایت کیفیت باشد، برای این است که به آن روز نرسیم. به عنوان مثال همواره کشور گرجستان را در سر ما میکوبند و میگویند گرجستان ۶۳ پزشک به ازای هر ۱۰ هزار نفر جمعیت دارد، اما ما در کشور ۱۵ پزشک به ازای هر ۱۰ هزار نفر داریم. حال اصلا اگر سرانه پزشک کشور را به ۶۳ در هر ۱۰ هزار نفر رساندیم یا اصلا به ۱۰۰ پزشک در هر ۱۰ هزار نفر رساندیم، باید پرسید حاضر هستید عزیز خودتان را برای عمل جراحی در اختیار آن پزشکی که در این روش فارغالتحصیل شده است، بسپارید یا اینکه خودتان برای درمان به خارج از کشور میروید و مردم باید با این وضعیت سروکار داشته باشند؟. بنابراین اینکه میگوییم افزایش ظرفیت متناسب با کیفیت باشد، مهم است و کیفیت در حوزه سلامت حیاتی است. ماشین هم که تولید میکنید با جان افراد سروکار دارد، اما کیفیت در حوزه سلامت با جان افراد ارتباط مستقیم دارد. اگر کیفیت خدمات پزشکی را مخدوش کنید، به این راحتی قابل جبران نیست. ظرفیتها را بالا برده و دیگران هم کف میزنند و هورا میکشند و فکر هم میکنیم که خدمت زیادی به مردم کردهاند، اما ما متوجه میشویم که هم به لحاظ هزینه و هم به لحاظ کیفیت ارائه خدمات و هم از نظر غرور و توانمندی ملی چه آسیبی به پزشکی کشور وارد میکند.
باید توجه کرد که تصمیمگیریهای غیرکارشناسی و دور زدن کارشناسان حوزه سلامت و بیان مطالبی مانند اینکه آنها تعارض منافع داشته و انحصار طلب هستند، هم به لحاظ هزینهها، هم به کیفیت ارائه خدمت و غرور ملی و دستاورد خودکفایی مطلق حوزه سلامت، آسیب میزند. دائما از بحث تعارض منافع صحبت میکنند، یکبار در جایی اعلام کردم که اگر فکر میکنید تعارض منافع وجود دارد، امور قصابها را هم به نانواها بدهید. در همه صنوف، صنف و بدنه کارشناسی تصمیمگیر است؛ چارهای نداریم جز اینکه در هر حوزهای به متخصصین همان حوزه اعتماد کنیم. البته نهادهای بالادستی هم باید نظارت کنند، نه اینکه نهادهای کارشناسی را حذف کرده و خودشان تصمیم بگیرند و در این صورت حتما این تصمیمات غلط از آب درمیآید. نگرانیهای ما از این باب است، وگرنه چه نگرانی از باب تعارض منافع میتوانیم داشته باشیم؟ این حرف بی ربطی است که با این شعار، آن عوارض را برای آینده کشور رقم میزنند.
طراحان غیرمطلع شعار عوامفریبانه تضاد منافع را کنار بگذارند
علی نوبخت حقیقی (دبیر مجمع انجمن های علمی تخصصی گروه پزشکی) ـ ۲۸ خرداد ۱۴۰۱
دستهبندی: تعارض منافع در نظام سلامت و درمان
سیاستگذاری اقتصادی در ذات خود دارای تضاد منافع ذینفعان است
احسان خاندوزی (وزیر امور اقتصادی و دارایی) ـ ۲۸ خرداد ۱۴۰۱
دستهبندی: کلیات تعارض منافع
دریافت نسخه الکترونیکی نود و نهمین خبرنامه مدیریت تعارض منافع