دریافت نسخه الکترونیکی پنجاه و چهارمین خبرنامه هفتگی مدیریت تعارض منافع
گزیدۀ اخبار، تحلیلها و گزارشهای هفته گذشته در حوزه تعارض منافع به این شرح است:
- احمد علیرضا بیگی، نماینده مردم تبریز و آذرشهر در مجلس، با اشاره به اینکه وزارت بهداشت، هم تولیت بیمه گری و هم درمان را به عهده دارد، این مسئله را عامل ایجاد تعارض منافع دانست.
- محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، اظهار داشت: ورود دیوان محاسبات به مسائل نظارتی بسیاری از شائبههای سیاسی و تعارض منافع را در بر ندارد چون در پارهای از موارد تحقیق و تفحص انجام میشود اما در پس تحقیق و تفحص اهداف دیگری مورد نظر درخواستکنندگان تحقیق و تفحص وجود دارد.
- مجتبی یوسفی، عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی، بحرانهای آبی کشور را نتیجه اقداماتی نظیر تاسیس کارخانه فولاد در کویر عنوان کرد که ناشی از تعارض منافع است.
- بهاره آروین، عضو شورای شهر تهران، از طرح “الزام شهرداری تهران به اصلاح و بهبود فرایند دریافت و رسیدگی به گزارشهای شهروندان درباره فساد و رشوه و تشویق گزارشگران تخلفات در شهرداری تهران” خبر داد که طی ان برای پرهیز از بروز تعارض منافع در حمایت از سوتزنان، مسئولیت این امر به کمیسیون مستقلی سپرده شده است.
- «مجید صرفی» استاد دانشگاه و قاضی دادگاه و «فاطمه سرخیل» کارشناس ارشد حقوق عمومی از دانشگاه علامه طباطبایی طی میزگردی به بررسی ابعاد کارشناسی و نقاط ضعف و قوت طرح و لایحه مدیریت تعارض منافع پرداختهاند که گزیدهای از این میزگرد در خبرنامه این هفته ارائه شده است.
مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه جهاد دانشگاهی ۲ مرداد ۱۴۰۰
وزارت بهداشت، هم تولیت بیمه گری و هم درمان را به عهده دارد
احمد علیرضا بیگی (نماینده مردم تبریز و آذرشهر در مجلس) ـ ۲۶ تیر ۱۴۰۰
دسته بندی: تعارض منافع در حوزۀ سلامت و درمان
ما نیازمند یک فرد برنامه ریز بدون پشتوانه دارو و درمان در کشور هستیم که بتواند حقوق ملت ایران را که همانا بهره مندی از سطح معقول بهداشت و درمان است را محقق کند و منابع دولتی قابل توجهی که به این موضوع اختصاص پیدا میکند در مسیر منافع مردم نه گروه های ذینفع مورد استفاده قرار بگیرد.
مازمانی می توانیم به این مهم دست پیدا کنیم که بتوانیم نقش بیمه ها و ورود بخش خصوصی به بیمه درمان را اعتبار و جایگاه داده و امکان رقابت فراهم کنیم. ولی متاسفانه شاهدیم وزارت بهداشت، هم تولیت بیمه گری و هم درمان را به عهده دارد که این فقدان تفکیک باعث بسیاری از تعارضات منافع شده است که البته موضوع لاینحلی هم نیست چنانچه بیمه سلامت همگانی را می توان با ورود رقابتی بخش خصوصی و دادن حق انتخاب به مردم حل کرد. استفاده از اعتبارات دولتی در بخش بیمه تنها برباد رفتن اعتبارات است.
منبع: شبکه اطلاع رسانی راه دانا
انتقاد از انحصار و تعارض منافع در بازار نهادههای ساختمانی
فرشید پورحاجت (دبیر کانون انبوهسازان) ـ ۲۷ تیر ۱۴۰۰
دسته بندی: تعارض منافع در حوزۀ مسکن و شهرسازی
منبع: خبرگزاری ایسنا
واسپاری حمایت از سوتزنهای شهرداری به کمیسیونی مستقل از شهرداری
بهاره آروین (عضو شورای شهر تهران) ـ ۲۷ تیر ۱۴۰۰
دسته بندی: تعارض منافع در حوزۀ شوراها و شهرداری
نکته مهم در گزارش نهایی این است که اصل حمایت از گزارشگران تخلف در مجموعه شورای شهر دیده شده است نه شهرداری؛ چراکه ممکن است مجموعه شهرداری در حمایت جدی از گزارشگران تخلف و حفظ محرمانگی آنها دچار تعارض منافع باشد. به هر حال وقتی گزارش تخلفات یک سازمان مطرح باشد اگر حمایت از گزارشگران به همان سازمان ارجاع شود احتمال دارد در کار خللهایی پیش آید. بنابراین کمیسیونی که باید بر فرایند رسیدگی به تخلفات و حمایت از گزارشگران تخلف نظارت کند، در شورای شهر دیده شده است.
منبع: خبرگزاری ایسنا
دولت آینده در انتخاب وزیر بهداشت روی تعارض منافع تمرکز کند
مسعود یونسیان (اپیدمیولوژیست و معاون تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی تهران) ـ ۲۷ تیر ۱۴۰۰
دسته بندی: تعارض منافع در حوزۀ درمان و سلامت
با وجود آنچه گفته شد، به نظر من نداشتن “تعارض منافع” مهمترین خصیصهای است که باید وزیر بهداشت از آن برخوردار باشد و به عنوان اولین اصل و اولین خصیصه در این شرایط از آن برخوردار باشد.
اگر بحث تعارض منافع در میان نباشد هر چقدر هم وزیر تخصص و دانش داشته باشد، ناخودآگاه تمام امورات بهداشت و درمان کشور را در راستای منافع خود پیش خواهد برد؛ به نظر من باید به معضل تعارض منافع به عنوان یکی از اساسی ترین ارکان در انتخاب وزیر بهداشت نگریسته شود.
فقدان تعارض منافع در کنار تخصص و توانمندی می تواند بهترین ترکیب برای انتخاب یک وزیر باشد.
منبع: شبکه اطلاع رسانی دانا
تعارض منافع در نظام بانکی، مانع حمایت از تولید
علی سعدوندی (استاد بانکداری و اقتصاد کلان) ـ ۲۷ تیر ۱۴۰۰
دسته بندی:تعارض منافع در نظام بانکی
تسهیلات و وامها باید به مجموعهها و بنگاههای اقتصادی داده شود که صرف ایجاد ارزش و ثروت برای جامعه شود، در حالی که تا کنون شاهد چنین روندی نبوده ایم و تعارض منافع در نظام بانکی مانع از تحقق چنین موضوع مهمی شده است. اگر بنایی برای رفع تعارض منافع بود حتما هیئت مدیره بانکهای تجاری باید تغییر میکردند و تغییرات جدی و اساسی در فاجعهای به نام آموزش بانکی در ایران ایجاد میشد، یعنی افراد دارای صلاحیت باید اصول بانکداری با قاعده و ضابطهمند را آموزش بدهند، در حالی که متاسفانه مقولهای به نام آموزش اصول بانکداری در ایران خود یک فاجعه تمام و کمال است.
منبع: خبرگزاری دانشجو
ترجیح منافع صنفی به منافع عمومی در سطوح کلان مدیریتی وزارت بهداشت
اللهوردی دهقانی (نماینده مردم ورزقان) ـ ۲۷ تیر ۱۴۰۰
دسته بندی: تعارض منافع در حوزۀ سلامت و درمان
ظرفیتهای پزشکی در کنکور و عدم پراکندگی مناسب پزشکان در کشور هم نکته قابل توجهی است که باز هم از تعارض منافع در این عرصه نشأت میگیرد؛ سیاستگذاران عرصه بهداشت و درمان باید این سیاستها و تدبیر را بیاندیشند یعنی ما اگر متخصص بیشتری را به قدر استاندارد و حتی بیشتر داشته باشیم، تا کمبود پزشک در کشورمان حل شود.
منبع: خبرگزاری تسنیم
“نهاد مدیریتکننده تعارض منافع” باید متشکل از همه نهادها باشد
مجید صرفی و فاطمه سرخیل ـ ۲۸ تیر ۱۴۰۰
دسته بندی: طرح و لایحه تعارض منافع
سرخیل: الزام قانونی برای تمام روسای جلسات مجلس وجود دارد که تمام لوایح ارسالشده را اعلام وصول کنند. پس عدم اعلام وصول لایحه تعارض منافع توسط مجلس یک تخلف محسوب میشود. عدم اعلام وصول لایحه و دست بردن در بودجه بدعتهایی است که ما جدیداً شاهد آن هستیم.
صرفی: من فکر میکنم دولتمحور بودن لایحه، به این معنا که لایحه بیشتر به نظارت و رسیدگی دولت بر موارد نقض قوانین تعارض منافع پرداخته است، یکی از دلایل عدم اعلام وصول مجلس باشد. نکته اصلی این است که با آنکه لایحه تعارض منافع قوه مقننه، قوه قضائیه و نهادهای تحت نظر رهبری را نیز دربرمیگیرد، اما مرکز نظارت را در قوه مجریه قرار داده است.ظاهرا به همین دلیل مجلس رغبتی به اعلام وصول لایحه ندارد.
لایحه ضعف بزرگی دارد و آن اینکه مدیریت تعارض منافع را در تمام نهادها و قوا پیشبینی کرده است، اما هیئتهای مدیریت تعارض منافع فقط در دولت مستقر هستند. در این مورد پیشنهاد میشود این هیئتهای مدیریت تعارض منافع بهطور گستردهتر در نظر گرفته شوند یا سازمانی مرکب از همه قوا برای مدیریت تعارض منافع در نظر گرفته شود. مدیریت تعارض منافع چارهای جز تأسیس نهاد مستقل ندارد. کره جنوبی، تایلند و هند نهادهای مستقلی برای نظارت و مدیریت تعارض منافع دارند.
صرفی: رویکرد اصلی در تعارض منافع مبتنی بر مدیریت است. یعنی مجموعهای که مدیریت تعارض منافع را بر عهده گرفته است مدام در حال آموزش دادن و ارتقاء آگاهی کارمندان است. اما طرح بهشدت از این مسیر فاصله گرفته است. به نظر می آید نگاه طرح مجلس به کارمندی که دچار تعارض منافع است بهگونهای است که این کارمند میخواهد پول هنگفتی را بدزدد. اما همانطور که گفتم برخی کارمندان در شرایط تعارض منافع هستند، اما منافع شخصیشان را در نظر نمیگیرند، بلکه منافع دولت را در نظر میگیرند. اما بر اساس طرح باید او را نیز مجازات کرد. اگر قانون مجازاتهای بسیار سنگینی داشته باشد، نهادهای اجرایی آن را اجرا نمیکنند، بنابراین ضمانت اجراهای کیفری برای تعارض منافع قانون را از کارکرد خود تهی میکند.
سرخیل: به نظرم در بهترین حالت اگر جامعه مدنی در قانون تعارض منافع پیشبینی شود به سرنوشت همان جامعه مدنی پیشبینیشده در آیین دادرسی کیفری دچار میشود. یعنی باید نهادهای مدنی را پیشبینی میکردند که از نهاد خاصی مجوز بگیرد و قاعدتاً هم هرکسی با هر سویهای نمیتوانست چنین مجوزی را اخذ کند. بنابراین به نظرم با توجه به تجربه قانونگذاری در این زمینه، عملاً امکان عملی شدن چنین ایده را باقی نمیگذارد.
منبع: خبرگزاری ایلنا
مدیریت تعارض منافع با تشکیل وزارت آب و کشاورزی؟
حمید سینی ساز (کارشناس مسائل آب و محیط زیست) ـ ۲۹ تیر ۱۴۰۰
دسته بندی: تعارض منافع در حوزۀ آب و محیط زیست
ما در وزارت آب و کشاورزی این حق را به وزارت جدید نخواهیم داد که تخصیصدهندۀ آب بین خودش و سایر بخشهای دیگر غیر از کشاورزی باشد چرا که در آن صورت باز هم با تعارض منافع همراه خواهد بود. پیشنهاد اولیه استفاده از ظرفیت شورای عالی آب است با این تفاوت که شورای عالی آب صرفاً درصد سهم مصرفی بخشهای مختلف اصلی آببر در کشور در بخش کشاورزی، صنعت و بخش شرب باشد را از محل کل آبهای تجدیدپذیر تعیین بکند و حداقل میزان حجمی را که از یک مترمکعبی در بخش شرب نباید کمتر شود را اعلام و تصویب کند و این تصمیمات هم برای جلوگیری از آفتهای تعارض منافع و تصمیمات یکشبه و خلقالساعه و امضاهای طلایی، به صورت بلندمدت باشد مثلا تا یک مدت طولانی نظیر ۲ سال یا حتی ۳ سال میتواند غیر قابل ویرایش باشد.
در واقع بهجای اینکه آدمها و افراد درون یک شورا بخواهند هر روز دربارۀ نحوۀ تخصیص آب تصمیم بگیرند، ضوابط مکتوب و مدون بلندمدت این کار را انجام دهد و این باعث از بین رفتن تعارض منافع خواهد شد.
منبع: اقتصاد آنلاین
مصداقی از تعارض منافع در شرکت خصوصی به زبان ساده
سایت متمم ـ تیر ۱۴۰۰
دسته بندی: تعارض منافع در کسبوکارها و بازرگانی
اگر چنین فردی به اخلاق پایبند نباشد، احتمالاً وسوسهای درونی او را ترغیب میکند که با بهانۀ مختلف، از ارائۀ خدمات گارانتی خودداری کند تا این درخواست، زیرمجموعۀ تعمیرات موردی قرار گیرد.
مثالی که گفته شد، صرفاً یکی از صدها نمونۀ تعارض منافع یا Conflict of Interest است که در زندگی روزانۀ خود با آنها مواجه میشویم.
منبع: سایت متمم
تعارض منافع عامل شایعهسازی در مورد عدم برگزاری آزمون وکالت ؟
پایگاه خبری اختبار ـ ۱ مرداد ۱۴۰۰
دسته بندی: تعارض منافع در حوزۀ قضایی و حقوقی
مطرح بودن احتمال ادغام نهاد مذکور با کانون های وکلای دادگستری، این انگیزه جدی را به آن ها می دهد که سعی کنند نسبت عددی اعضای خود به کانون های وکلای دادگستری را بالا نگه دارند.
به همین جهت هم برگزاری آزمون وکالت و جذب فارغ التحصیلان حقوق به عنوان کارآموز وکالت در کانون های وکلا، نهاد مذکور را نگران می کند.
کانون های وکلای دادگستری سراسر کشور برای برگزاری هماهنگ و عادلانه آزمون وکالت، هر سال به اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری که به طور اختصار «اسکودا» نامیده می شود نمایندگی می دهند تا امور مربوط به برگزاری آزمون را به صورت هماهنگ انجام دهد. اسکودا هم با سازمان سنجش آموزش کشور به عنوان برگزار کننده بزرگترین آزمون های کشور و دارای تخصص و امکانات لازم برای برگزاری امن و استاندارد آزمون ها، جهت اجرای برگزاری آزمون قرارداد می بندد. همه فرایندهای برگزاری آزمون وکالت تحت نظارت سازمان سنجش آموزش کشور و با استانداردهای بالایی که در مورد همه آزمون های مهم دیگر کشور در نظر گرفته می شود، انجام می شوند.
منبع: پایگاه خبری اختبار
تفاوت ماهیتی اتاق بازرگانی و وزارتخانهها در بروز تعارض منافع
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران (عضو هیات نمایندگان اتاق ایران) ـ ۳۱ تیر ۱۴۰۰
دسته بندی: لایحه و طرح تعارض منافع
وضعیت در تعارض منافع خطرناکتر است. باید به تفاوت ماهیتی اتاق ایران با وزارتخانهها توجه شود. در نگاه تعارض منافع دیدگاه دولتی این است که کارمندان ثابت کنند بنگاهدار نیستند ولی اعضای هیات نمایندگان باید صاحب کسبوکار باشند. تعاریف این دو یکی نیست. باید دستبهکار شویم شفافیت و تعارض منافع مشخص شود وگرنه با تصویر ساخته شده از اتاق و جهتگیریهای مجلس، شاهد طرحهای خاص ضد اتاق خواهیم بود.
منبع: رسانه مسئولیت اجتماعی
سه پرسش حول تعارض منافع از سعید نمکی
محمدرضا جلایی پور (پژوهشگر اجتماعی) ـ ۱ مرداد ۱۴۰۰
دسته بندی: تعارض منافع در حوزۀ سلامت و درمان
۲- اخلال و تاخیر در مجوز واردات واکسن توسط وزارت بهداشت نیز شائبه موقعیت تعارض منافع را ایجاد میکند. به ویژه که قرار است ۱۲۰ میلیون دز واکسن ۲۰۰ هزار تومانی (معادل ۲۴ هزار میلیارد تومان) از برکت خریداری شود. مصداق تعارض منافع نیست؟ نمیشد تولید واکسن کوبرکت مانع واردات زودتر و گسترده دیگر واکسنها نشود؟
۳- سفیر ایران در روسیه از توافق برای واردات ۶۰ میلیون دز واکسن اسپوتنیک روسیه خبر داد. مدتی بعد خبر آمد که طی قراردادی شرکت اکتوور با مدیریت نهاله نراقی طاهباز (از نزدیکان سعید نمکی که در هیئت مدیرههای برخی شرکتها شریک و همکار نزدیک آقای نمکی بوده است) مجوز راهاندازی خط تولید اسپوتنیک در ایران (با ظرفیت تولید دو میلیون دز در ماه) را گرفته است. بعد از این قرارداد خود شرکت اسپوتنیک به مراجعان بخش خصوصی ایران گفت به خاطر این قرارداد تولید در ایران دیگر به ایران اسپوتنیک ۵ نمیفروشد. طی چه فرآیندی این قرارداد با شرکت اکتوور بسته شده است؟ مانعسازی برای واردات شفاف اسپوتنیک مصداق تعارض منافع نیست؟ اکنون علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، گفته است خط تولیدی که اسپوتنیک به ما داده است کلا به درد ما نمیخورد! بالاخره اسپوتنیک خریدیم یا قرار است در ایران تولید کنیم یا به درد ما نمیخورد؟ ذینفعان، موقعیتهای تعارض منافع و کمکهای دولتی دربارۀ اسپوتنیک چرا شفاف نیست؟
منبع: پایگاه خبری تحلیلی انصاف نیوز
تعارض منافع در وزارت بهداشت؛ زمینههای بروز فساد
۱۶ تشکل دانشجویی «جنبش دانشجویی مسلمان» علوم پزشکی ـ ۲ مرداد ۱۴۰۰
دسته بندی: تعارض منافع در حوزۀ سلامت و درمان
منبع: خبرنامه دانشجویان ایران
اولویت سازوکار دیوان محاسبات بر تفحص در زمان وقوع تعارض منافع
محسن زنگنه (عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس) ـ ۲ مرداد ۱۴۰۰
دسته بندی: تعارض منافع در مجلس
منبع: خبرگزاری پانا
بحران آب، زاییدۀ تعارض منافع است
مجتبی یوسفی (عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی) ـ ۲ مرداد ۱۴۰۰
دسته بندی: کلیات تعارض منافع
منبع: بهارنیوز
دریافت نسخه الکترونیکی پنجاه و چهارمین خبرنامه هفتگی مدیریت تعارض منافع