دریافت نسخه الکترونیکی چهل و هفتم خبرنامه هفتگی مدیریت تعارض منافع
گزیدۀ اخبار، تحلیلها و گزارشهای هفته گذشته در حوزه تعارض منافع به این شرح است:
- در هفته اخیر نامزدهای انتخابات ریاستجمهوری به بیان مواضعی در مورد لزوم مدیریت تعارض منافع پرداختند که از جمله میتوان به اظهارات امیرحسین قاضیزاده هاشمی، علیرضا زاکانی، سعید جلیلی و محسن مهرعلیزاده اشاره کرد که در خبرنامه این هفته بازتاب یافته است.
- احسان ارکانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به عدم افزایش ظرفیت آزمون وکالت توسط شوراهای سه نفره استانی، علت عدم تمایل افزایش ظرفیت توسط رییس کل دادگستری استان و رییس شعبه اول دادگاه انقلاب را تعارض منافع برشمرد و گفت: متاسفانه اگرچه دو نفر از سه عضو شوراهای تعیین ظرفیت از نمایندگان قوه قضاییه هستند اما به دلیل آنکه امکان وکیل شدن این دو شخص در آینده وجود دارد، لذا مانع از افزایش ظرفیت وکالت شدهاند.
- دو ابلاغیه جدید وزارت راه و شهرسازی در مورد مدیریت تعارض منافع در نظام مهندسی ساختمان، توسط احمد خرم، رئیس سازمان نظام مهندسی کشور به سازمانهای استانی نظام مهندسی و شوراهای انتظامی رسیدگی به تخلفات نظام مهندسی در هفته اخیر ابلاغ شد.
- انجمن علمی بهداشت ایران در بیانیه ای در ارتباط با انتظارات از رئیس جمهور آینده در حوزه سلامت شش مورد را مطرح کرد که یکی از محورهای اصلی آن، تعارض منافع است. پرهیز از معرفی وزیر بهداشت درگیر تعارض منافع و استفاده مناسب از متخصصین گوناگون به ویژه اقتصاد، علوم اجتماعی و سیاسی، سیاستگذاری و مدیریت سلامت در وزارت بهداشت از توصیههای این انجمن است.
مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه جهاد دانشگاهی ـ ۱۴ خرداد ۱۴۰۰
تعارض منافع دو قاضی شورای تعیین ظرفیت آزمون وکالت
احسان ارکانی (عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس)ـ ۹ خرداد ۱۴۰۰
دسته بندی: تعارض منافع در حوزهی قضایی
به گزارش وکلاپرس، احسان ارکانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، با این ادعا که افزایش ظرفیت پذیرش کارآموز وکالت در کشور اسیر تعارض منافع شده است، رفتار مدیران دستگاه قضا در تعیین ظرفیت جذب وکیل را مصداق تعارض منافع دانست. تقاضای بالا برای ورود به حرفه وکالت، سبب انباشته شدن تعداد زیادی از فارغ التحصیلان رشته حقوق پشت سد آزمون وکالت شده است. طی سالهای گذشته ظرفیتی که توسط کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلا و مشاورین قوه قضائیه تعیین شده به هیچ وجه متناسب با تعداد فارغ التحصیلان حقوق و نیاز جامعه به وکیل نیست.
ارکانی با اشاره به عدم افزایش ظرفیت آزمون وکالت توسط شوراهای سه نفره استانی(تبصره ماده یک قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری) که دو عضو آن از مسئولان قوه قضاییه هستند گفت: افزایش نیافتن ظرفیت وکیل در سالهای گذشته به صورت عینی در تناقض با شعارها و برنامههای رئیس قوه قضائیه است.
وی علت عدم تمایل افزایش ظرفیت توسط رییس کل دادگستری استان و رییس شعبه اول دادگاه انقلاب را تعارض منافع برشمرد و افزود: متاسفانه اگرچه دو نفر از سه عضو شوراهای تعیین ظرفیت از نمایندگان قوه قضاییه هستند اما به دلیل آنکه امکان وکیل شدن این دو شخص در آینده وجود دارد، لذا مانع از افزایش ظرفیت وکالت شدهاند. به عبارت دیگر، این افراد هم دچار نوعی تعارض منافع هستند.
گفتنی است پیشتر دیگر نمایندگان مجلس علت عدم افزایش ظرفیت را در اعمال قدرت نماینده کانونهای وکلای دادگستری در شورای سه نفره تعیین ظرفیت اعلام کرده و در مقابل همواره کانونهای وکلای دادگستری از اقلیت و تک رأی بودن نماینده کانون وکلای دادگستری در شورای مذکور سخن گفته اند؛ امری که این نماینده مجلس نیز به آن اذعان داشته و رأی دو مدیر دستگاه قضا را در تعیین ظرفیت پذیرش کارآموز وکالت را مؤثر میداند.
منبع: وکلا پرس
لزوم تشکیل کارگروه عاری از تعارض منافع برای مقابله با بحران کرونا
مهدی اسفندیار (پژوهشگر حوزه سلامت)ـ ۹ خرداد ۱۴۰۰
دسته بندی:تعارض منافع در حوزهی سلامت و درمان
منبع: روزنامه رسالت
توصیههای سردبیران مجلات پزشکی برای مدیریت تعارض منافع
کمیته بین المللی سردبیران مجلات پزشکی (ICMJE) ـ ۹ خرداد ۱۴۰۰
دسته بندی: تعارض منافع در حوزه ی سلامت و درمان
تعارض منافع: در انتشار یک تحقیق سهامداران زیادی وجود دارند به همین دلیل ممکن است تعارض منافع به وجود آید. از یک حامی مالی که در تحقیق نویسنده به صورت بالقوه نقش دارد تا سردبیری که قصد دارد اثر خود را در مجله به چاپ برسانند، خواننده ها دوست دارند چنین روابطی را بدانند تا ببینند می توانند به تحقیق اعتماد کنند یا خیر.
فرم افشای ICMJE : ICMJE شفافیت علمی را با “فرم ICMJE برای افشای تعارض منافع بالقوه” تسهیل می نماید. این روش آنها برای شفاف ساختن روابط مالی و غیر مالی و فعالیت های مربوط به تحقیق است. این روابط به اثری که قرار است به چاپ برسد مربوط می شوند. برای نمونه، اگر تحقیق شامل دارویی می شود و یکی از نویسنده ها در یک هیئت مشاوره دارویی است، این مساله باید در فرم افشا شود. فهرست کردن یک رابطه (مثل سرمایه گذاری از طریق کمک هزینه یا مشارکت در یک هیئت مشاوره) ممکن است الزاما تاثیری بر کار شما نداشته باشد اما به خواننده ها در مورد شفافیت شما اطمینان می دهد.
سه تغییر پیشنهادی به افشای ICMJE: ICMJE اخیرا اعلام کرده است که پذیرای پیشنهاد برای تغییرات در فرم افشای ICMJE خود هستند. همه روابط تعارض منافع نیستند با این وجود، مهم است که همه آنها افشا شوند تا عموم مردم بتوانند قضاوت خود را داشته و به فرآیند علمی اطمینان نمایند. هدف افزایش شفافیت و تکمیل این افشاگری ها است:
۱- تغییر عنوان از “فرم افشای تعارض منافع بالقوه ICMJE” به “فرم افشای ICMJE” برای گنجانده شدن همه روابط و نه تنها روابط مشکل زا. این امر سبب افزایش شفافیت می گردد.
۲- همه روابط توسط نویسنده ها افشا شود تا خواننده ها بتوانند تصمیم بگیرند آیا این روابط تعارض منافع دارند یا خیر.
۳- چک لیستی هم گنجانده شود تا نویسنده ها راحت تر بتوانند همه روابط مربوطه و فعالیت هایی را که در تحقیق آنها نقش داشته اند را افشا نمایند.
منبع: پایگاه اینترنتی ضامن سلامتی
ابلاغ اصلاحیه آیین نامه تعارض منافع در نظام مهندسی ساختمان
احمد خرم (رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان)ـ ۹ خرداد ۱۴۰۰
دسته بندی: تعارض منافع در حوزهی مسکن و شهرسازی
در نشست مشترک اخیر رییس سازمان نظام مهندسی سازمان و وزیر راه و شهرسازی، موضوع تعارض منافع مورد بررسی و رسیدگی قرار گرفت و در ادامه معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی بخشنامه جدیدی در این خصوص صادر کرد. براساس بخشنامه جدید، امکان حضور مهندسان عضو سازمان شاغل در سازمان برنامه و بودجه، نوسازی مدارس، ثبت اسناد و املاک و وزارت نیرو در هیات مدیره نظام مهندسی فراهم شد.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور
ابلاغ آیین رسیدگی به تخلفات در شوراهای انتظامی نظام مهندسی
روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان ـ ۹ خرداد ۱۴۰۰
دسته بندی:تعارض منافع در حوزهی مسکن و شهرسازی
منبع:سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور
تعارض منافع مانع مقابله با انحصار در کشور است
امیر سیاح (مدیر گروه اقتصاد شبکه یک سیما)ـ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
دسته بندی:کلیات تعارض منافع
منبع:رادیو تهران
نجات آموزش و پرورش از مخمصه تعارض منافع
ابراهیم سحرخیز (معاون اسبق دفتر آموزش متوسطه)ـ ۱۱ خرداد ۱۴۰۰
دسته بندی: تعارض منافع در حوزهی آموزش عمومی
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
مدیریت تعارض منافع در نظام سلامت اولویت رییس جمهور آتی باشد
انجمن بهداشت ایران ـ ۱۱ خرداد ۱۴۰۰
دسته بندی: تعارض منافع در حوزهی سلامت و درمان
تعارض منافع یکی از آفتهای اصلی نظام سلامت است که متاسفانه نمودها و عوارض پرشمار آن بر عدالت در سلامت، زیبنده نظام جمهوری اسلامی ایران نیست. از رئیس جمهور انتظار میرود ابزار قانونی، نظارتی، آموزشی و ظرفیت سازی را برای جلوگیری از تعارض منافع و به حداقل رساندن آن در نظام سلامت کشور برقرار نماید.
به منظور کاهش تعارض منافع آشکار در فرایند تصمیمسازی، پیشنهاد میشود رئیس جمهور محترم، اهتمام مجدانهای در برنامهریزی شواهد محور برای جلوگیری از معرفی و انتخاب وزیر بهداشت که به طور بالقوه و یا بالفعل، دارای منافع متضاد در بخش خصوصی و عمومی نباشد، بنمایند. استفاده مناسب از متخصصین گوناگون به ویژه اقتصاد، علوم اجتماعی و سیاسی، سیاستگذاری و مدیریت سلامت و ایجاد سازوکار موثر و کارا با هدف نهادینهسازی استفاده از شواهد در وزارت بهداشت و اخذ تعهد و نظارت بر تصمیمسازی مبتنی بر شواهد در وزارت متبوع، از جمله انتظارات اصلی از رئیس جمهور آینده است. در این راستا پیشنهاد میشود شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت، به عنوان رکن تصمیمسازی اجرایی نظام سلامت، با حضور متوازن مسئولین اجرایی تصمیم ساز به علاوه دانشمندان مستقل، صاحب نظر و دارای استقلال رای، از رشتههای گوناگون مرتبط و تخصصی در وزارت بهداشت ایجاد شود. انجام این مهم میتواند منجر به کاهش تعارض منافع و نهادینهسازی شواهد محوری در نظام سلامت کشور گردد، و به عنوان بازوی توانمند وزیر بهداشت، یعنی تولیت نظام سلامت، در استفاده از بیشینه ظرفیت نظام سلامت کشور ایفای نقش نماید.
لازم است در انتخاب وزیر بهداشت به فقدان تعارض منافع، توان درک و تشریح اهمیت موضوعات، اولویتدهی به سلامت عمومی به جای تمرکز بر درمان، قدرت مقابله با سوء مصرف خدمات سلامت، اعتقاد به کاربست شواهد و پژوهشها در تصمیم سازی، تشریک مساعی با صاحبنظران و متخصصین توانمند از رشتههای مختلف، توان مشارکت بین بخشی با سایر نهادهای کشور توجه جدی نمود.
منبع: خبرگزاری ایسنا
مدیریت تعارض منافع؛ قانونی که باید به اجرا درآید
خلیل علی محمدزاده(رییس مرکز تحقیقات سیاستگذاری اقتصاد سلامت)ـ ۱۱ خرداد ۱۴۰۰
دسته بندی: طرح و لایحۀ مدیریت تعارض منافع
تحقق عدالت(Equity) در سلامت نیازمند تولید و توزیع خدمات، دسترسی عامه به خدمات، رعایت اولویتها، در نظر گرفتن اهداف و نیازها، تامین منابع، کیفیت خدمات و کالاهای سلامت و پاسخگویی است. این امر مهم احتیاج به سیستمهای شفاف، هوشمند و تربیت و بکارگیری نیروهای انسانی شایسته، ساختار مناسب و اصلاح فرآیندها و رویهها و شاخصهای رصد و ارزیابی دارد.
تعارض منافع در همه نظامها و کشورها، سنگانداز پیشرفت و تحول به حساب میآید. در کشور ما هم تاکنون آسیبهای مادی و معنوی زیادی را موجب شده است. مجلس شورای اسلامی برای ریل گذاری صحیح امور، باید این قانون را با تمام جزئیاتش از تصویب بگذراند و بر اجرای آن به شدت و با دقت مراقبت و مواظبت نماید و در زدودن این عارضه نباید کمترین تساهل و تعارفی داشته باشد.
منبع: سایت مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی
تعارض منافع در آبخیزداری، مانع حضور فعال بخش خصوصی
حمید سینیساز (کارشناس حوزه آب)ـ ۱۲ خرداد ۱۴۰۰
دسته بندی: تعارض منافع در حوزۀ آب و محیطزیست
از سویی دیگر بخش خصوصی نیز در صورتی راغب به فعالیت در این بخش است، که اقتصاد مناسبی برای آن داشته باشد. این در حالی است که اگر بخش خصوصی اقدام به کاشت نوعی پوشش گیاهی اقتصادی کرده یا دامی را وارد آن منطقه کند؛ جهادکشاورزی مدعی است که در این شرایط باید این زمینها زیر نظر این وزارتخانه باشد، در این حالت اداره منابع طبیعی راضی به چنین اقدامی نمیشود و در نهایت مجوز فعالیت بخش خصوصی در این حوزه را نمیدهد.
منبع:خبرگزاری مهر
فساد مالی، تعارض منافع و کاهش سرمایه اجتماعی
بورس امروز ـ ۱۲ خرداد ۱۴۰۰
دسته بندی: تعارض منافع در بازار سرمایه
در ادامه برشماری دلایل بروز فساد اقتصادی میتوان به قوانین و رویههای منجر به ایجاد فرصتهای تعامل رو در روی مأمور حکومت و مردم اشاره کرد. این مورد منجر به ایجاد فرصتهای تعامل رودرروی مامور حکومت و مردم در نهایت منجر به ایجاد امضاهای طلایی شده است این پدیده احتمال بروز پدیده رشوه را به شدت افزایش میدهد ممیز محوری مالیاتی، بازرس محوری تامین اجتماعی، بروکراسیهای اداری برای ارائه خدمات ضروری دولتی به شهروندان، اتکا به کارشناس محوری برای ارزیابیها و استفاده از ماموران نیروی انتظامی برای کنترل نظم از جمله مواردی هستند که منجر به امضاهای طلایی شده اند.
قوانین و رویهها منجر به بروز تعارض منافع و وجودپدیدۀ دربهای گردان و بروز تعارض منافع در تصمیمهای سیاستی و کلیدی نظام حکمرانی کشور نیز از جمله مواردی است که میتوان از علل فساد اقتصادی شمرده شود.
همچنین عامل ایجاد حیات خلوت برای سیاسیون که معمولاً منجر به بروز فساد در شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی میشود. این نهادها در دستگاه اقتصادی کشور مانند شستا و شرکتهای سهام عدالت و غیره و اخیراً در صندوقهای قابل معامله برای واگذاری سهام دولتی یا سهام عدالت است.
منبع: بورس امروز (رسانه مستقل بازار سرمایه)
دربهای گردان در نظام بانکی، از مشکلات سیستم پولی کشور است
سعید جلیلی (نامزد انتخابات ریاست جمهوری)ـ ۱۲ خرداد ۱۴۰۰
دسته بندی: تعارض منافع در شورای نگهبان
اگر کسی در بانک مرکزی که وظیفه اش اعمال نظارت بر بانک هاست در ذهنش این باشد که خودش چند وقت دیگر میخواهد به یکی از بانکها برود و مسئولیت بگیرد، حتماً ساز و کارها و سیاستهای درست را شاید پیگیری نکند که این اهمیت دارد.
منبع: تجارت نیوز
تعارض منافع را در نظام جامع شفافیت در نظر گرفتهایم
امیرحسین قاضی زاده هاشمی (نامزد انتخابات ریاست جمهوری)ـ ۱۲ خرداد ۱۴۰۰
دسته بندی: کلیات تعارض منافع
منبع: خبرگزاری فارس
از بحران کرونا برای حل تعارض منافع در حوزه درمان استفاده کنیم
محسن مهرعلیزاده (نامزد انتخابات ریاست جمهوری)ـ ۱۲ خرداد ۱۴۰۰
دسته بندی: تعارض منافع در حوزۀ سلامت و درمان
منبع:خبر آنلاین
تعارض منافع مشکلات زیادی به بازار تأمین نهادهها تحمیل میکنند
علیرضا زاکانی (نامزد انتخابات ریاستجمهوری)ـ ۱۴ خرداد ۱۴۰۰
دسته بندی:تعارض منافع در حوزۀ کسبوکارها و بازرگانی
بنده با سیاست گذاریهای دقیق و قابل پیش بینی و با قطع دست کسانی که در بازار تعارض منافع دارند و با باز کردن میدان برای کسانی که در ورود نهادهها دست دارند به صورت شفاف و با نظارت بر سیستم توزیع، امکانی را فراهم میکنم که اگر هر میزان نهادهای بنای ورود داشته باشد این میزان در موقع خودش وارد شود و در توزیع آن هم دقت شود تا کسانی که نیازمند نهادهها هستند بتوانند نهایت استفاده را ببرند.
منبع: جهان نیوز
طرح مدیریت تعارض منافع شورا، سند راهبردی اجرای مبارزه با فساد
سعید نظری (سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز)ـ ۱۲ خرداد ۱۴۰۰
دسته بندی: تعارض منافع در حوزه ی شهرداری و شوراها
منبع: رادیو تهران
لزوم مقابله با تعارض منافع در نظام سلامت
سید موید علویان (دانشمند برتر منتخب فرهنگستان علوم پزشکی)ـ ۱۴ خرداد ۱۴۰۰
دسته بندی: تعارض منافع در حوزهی سلامت و درمان
ما در حوزه سلامت با تضاد منافع روبهرو هستیم؛ به این معنا که متولیان امر سلامت، خودشان در برخی از منافعِ سیاستهای اتخاذ شده سهیم هستند؛ این امر در نظام سلامت خطرناک است و باید دولت بعدی با این تعارض منافع مقابله کند.
منبع: خبرگزاری تسنیم
با رفع تعارض منافع میتوان خصوصیسازی را به شکل دقیق اجرا کرد
علیرضا زاکانی(نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری)ـ ۱۴ خرداد ۱۴۰۰
دسته بندی: کلیات تعارض منافع
منبع:خبرگزاری صدا و سیما
محتوای چندرسانهای تعارض منافع
در هفتهٔ گذشته، یک کلیپ و یک برنامهٔ تصویری مرتبط با تعارض منافع در فضای مجازی منتشر شد:
- تعارض منافع در وزارت نیرو / مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه/ آپارات / ۱۲ خرداد ۱۴۰۰
وزارت نیرو درگیر چه موقعیتهای تعارض منافعی است؟ در این کلیپ کوتاه سعی کردیم تا تعارض منافع در وزارت نیرو و پیامدهای آن را مختصر شرح دهیم.
- تعارض منافع را در انتصاب مدیران در نظر خواهیم گرفت / تماشا / ۱۱ خرداد ۱۴۰
سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی: اگر کسی در بدنه دولت ما دچار فساد شد بدون هیچ مماشاتی حتما برخورد میکنیم.
دریافت نسخه الکترونیکی چهل و هفتم خبرنامه هفتگی مدیریت تعارض منافع