بارگذاری نسخه الکترونیکی خبرنامه هفتگی مدیریت تعارض منافع -۳۸
گزیدۀ اخبار، تحلیلها و گزارشهای هفته گذشته در حوزه تعارض منافع به این شرح است:
- حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رییس جمهوری، به ارائه فهرستی از لوایح عادی و یکفوریتی ارائهشده به مجلس که هنوز اعلام وصول یا در مجلس بررسی نشده پرداخت که در این فهرست به لایحهی مدیریت تعارض منافع در بخش عمومی نیز به عنوان یکی از لوایح یکفوریتی اعلاموصولنشده اشاره کرده است.
- رئیس مرکز پژوهشهای مجلس در مورد طرح هایی مثل طرح شفافیت، طرح تعارض منافع که در یازدهمین دوره قوه مقننه مطرح شده گفت: مجلس اصلاحات را از خودش شروع کرده است. تعارض منافع، عدم شفافیت و رانت سه ویژگی است که به کشور آسیب می زند.
- مرکز بررسیهای استراتژیک گزارش کارشناسی وزینی در مورد تعارض منافع و گلوگاههای فساد در صنعت دارویی کشور منتشر کرد.
- «جبههٔ اصلاحات ایران» در جهت بسط شفافیتاش اهداف راهبردی و ماموریتهای خود را که با تصویب مجمع عمومی این جبهه و حمایت احزاب عضو در «آییننامهٔ» این جبهه آمده است، منتشر کرد. در آییننامه منتشر شده حداقل در یک بند به موضع تعارض منافع پرداخته شده است.
- احمد توکلی، نماینده ادوار پیشین مجلس شورای اسلامی در وبیناری اظهار داشت اگر انتخابات در ایران حزبی میشد تعرض به منافع کمتر رخ میدهد. در این حالت مسائل ملی بر مسائل منطقهای تأثیرات مثبت میگذارد اما در حال حاضر مسائل منطقهای بر ملی اولویت دارد.
مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه جهاد دانشگاهی ـ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
گزارش مرکز بررسیهای استراتژیک از تعارض منافع در نظام دارویی
مرکز بررسیهای استراتژیک ریاستجمهوری ـ ۲۴ اسفند ۹۹
دستهبندی: تعارض منافع در حوزهی سلامت و درمان
منبع: مرکز بررسیهای استراتژیک ریاستجمهوری
نامهنگاری اتاق بازرگانی برای مشارکت در تصویب قانون تعارض منافع
حسن فروزان فرد (رئیس کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد اتاق تهران) ـ ۲۵ اسفند ۹۹
دستهبندی: طرح و لایحه تعارض منافع
او سپس به مکاتباتی که درخصوص لایحه جامع شفافیت و لایحه مدیریت تعارض منافع صورت گرفته اشاره کرد و گفت: با توجه به فعالیتهای انجام شده در سال های ۹۸ و ۹۹ اتاق تهران طی مکاتباتی با مجلس شورای اسلامی، آمادگی خود را برای همکاری و ارائه توضیحات و نظرات مشورتی اعلام کردهاست.
منبع: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران
بزرگترین مسئله ما شفافیت و تعارض منافع است
میثم مهدیار (معاون پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی) ـ ۲۴ اسفند ۹۹
دستهبندی: تعارض منافع در بنیادها و نهادها
میثم مهدیار، معاون پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در این میزگرد گفت: یک اتفاقی در این چند سال افتاده است که مرا به فکر واداشته و آن، این است که ریشه برخی از این چنین فسادها چیست. نهادهای انقلابی که از دل انقلاب بیرون آمدند و هویت مبارزه گونه داشتند، چگونه به جایی رسیدهاند که در حال حاضر رفتارهای ضد اجتماعی دارند.
هر سازمانی که ارتباط خود را با محیط پیرامون و اجتماع از دست دهد، تبدیل به یک محیط راکد و فسادزا میشود. وقتی در یک سازمان شفافیت وجود داشته باشد و تعارض منافع نیز حل شود، آنجا تبدیل به یک سازمان پویا میشود. چون آن سازمان موردنظر با مسائل اجتماعی و مسائل روز مردم در تماس است و آن را درک میکند. بزرگترین مسئله ما با نهادهای انقلابی همین مسئله شفافیت و تعارض منافع است. مسئله قزل قیه ماجرای یک بخش یا شهرک نیست. ماجرای توزیع رانتی است که در بخشها و سطوح مختلف اتفاق افتاده و بعد از این نیز اتفاق خواهد افتاد. اگر بتوانیم این نوع مسائل را کم کم نشان دهیم و زخمها را التیام دهیم، شاید بتوانیم امید مردم را نسبت به نظام برگردانیم.
منبع: خبرگزاری دانشجو
اعلام «اهداف راهبردی» و ماموریتهای جبهه اصلاحات ایران
انصاف نیوز ـ ۲۴ اسفند ۹۹
دستهبندی: کلیات تعارض منافع
اهداف راهبردی و خط مشیها: ۱۴. فسادستیزی از طریق اصلاحات حقوقی و حقیقی در ساختارهای حکمرانی و بسط شفافیت، مدیریت تعارض منافع، رسانههای آزاد، شبکههای اجتماعی آزاد، پاسخگویی احزاب و حکمرانان، آزادی انتخابات و احزاب، حق تجمع و اعتراض خشونتپرهیز و دادرسی عادلانه در قوۀ قضاییه.
ماموریتها و وظایف: ۱. تلاش برای ایجاد همافزایی، اجماع و هماهنگی مؤثر میان نیروها و گرایشهای مختلف درون جریان اصلاحطلبی و مدیریت تعارضهای احتمالی.
منبع: پایگاه خبری – تحلیلی انصاف نیوز
مدیریت تعارض منافع؛ لایحهی معطل مانده در مجلس
حسینعلی امیری (معاون پارلمانی رییس جمهوری) ـ ۲۵ اسفند ۹۹
دستهبندی: کلیات تعارض منافع
از مهمترین لوایح اعلام وصول نشده میتوان به لایحه یک فوریتی نحوه مدیریت تعارض منافع در انجام وظایف قانونی و ارائه خدمات عمومی -لایحه یک فوریتی مقابله با فساد و ارتقای سلامت نظام اداری –مالی- لایحه یک فوریتی حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت- لایحه دو فوریتی اصلاح بند (و ) تبصره (۲) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور (همسان سازی حقوق بازنشستگان صندوق های کشوری و لشگری و تامین اجتماعی) -لایحه ثبت اشخاص حقوقی، اشاره نمود.
منبع: خبرگزاری ایرنا
پنل مجازی رونمایی از کتاب «تعارض منافع در بخش عمومی»
شفافیت برای ایران ـ ۲۵ اسفند ۹۹
دستهبندی: کلیات تعارض منافع
روحانی، از سخنرانان پنل خلا اصلی این روزهای مدیریت تعارض منافع در کشور را ، خلا ساختاری و راهحل آن را قانونگذاری میدانستند. وی زاویههای نگاه مختلف را در بررسی تعارض منافع مهم دانستند اما اولویت را به نگاه قانونی و راهحل قانونگذاری دادند.
منبع: شفافیت برای ایران
تعارض منافع، عدم شفافیت و رانت سه عامل آسیب زا برای کشور
علیرضا زاکانی (رئیس مرکز پژوهشهای مجلس) ـ ۲۴ اسفند ۹۹
دستهبندی: کلیات تعارض منافع
منبع: سایت سیاست روز
نظارت صداوسیما بر تولید آثار فضای مجازی، مصداق بارز تعارض منافع
محمود صادقی (دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاهها) ـ ۲۶ اسفند ۹۹
دستهبندی: تعارض منافع در سازمان صدا و سیما
در همین رابطه محمود صادقی، دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاهها و نماینده پیشین مردم تهران در مجلس دهم با اشاره به این طرح و آثار و تبعات آن، اظهار داشت: مشکل نخست و اساسی این طرح از نظر من این بوده که سازمان صدا و سیما، اساسا یک سازمان و دستگاه نظارتی نبوده و وظیفه ذاتی آن، تولید و تهیه محتوا است. بر همین اساس نیز، اینکه چنین وظیفهای را برای این دستگاه تعریف کرده و برای یک دستگاه مجری، جایگاه نظارتی ایجاد کنیم، ایراد حقوقی و اساسی به دنبال خواهد داشت. طراحان این طرح، رقیب را بر رقیب خود ناظر کرده و در عمل، دیگر رسانهها را به عنوان رقبای صدا و سیما، محدودتر میکنند.
در چنین طرحی، یک تعارض منافع آشکار وجود دارد. اینکه صدا و سیما به عنوان دستگاهی که خود به تولید محتوا میپردازد، بنای نظارت، اعمال محدودیت و ممنوعیت بر محتوای دیگر فعالین این حوزه را داشته باشد، جز یک تعارض منافع غلط نیست. در واقع، طراحان این طرح، رقیب را بر رقیب خود ناظر کرده و در عمل، دیگر رسانهها را به عنوان رقبای صدا و سیما، محدودتر از گذشته میکنند. این طرح در واقع، مغایر با مقررات رقابت بوده و با سیاستهای کلی اصل ۴۴ نیز در تعارض قرار میگیرد. در عمل نیز از پیش، مشخص است که با این شیوه، چه سرنوشتی در انتظار این طرح در صورت تصویب و اجرا خواهد بود.
منبع: امتداد
گزارشی از وبینار تعارض منافع، راهکارها و آسیبها
عبدالرزاق موسوی (رئیس شورای اسلامی شهر شیراز)، احمد توکلی (نماینده ادوار پیشین مجلس)، محمود صادقی (نماینده پیشین مجلس) ـ ۲۶ اسفند ۹۹
دستهبندی: تعارض منافع در حوزهی شوراها و شهرداری
نقش احزاب در حل تعارض به نفع عموم مردم: احمد توکلی، نماینده ادوار پیشین مجلس شورای اسلامی، در این وبینار گفت: ساختارها میتوانند منفعت طلبی را تصدیق یا تضعیف کنند همچنین آن را به سمت سوءاستفاده و خودخواهی روانه کنند و یا به سمت سلامت نفس و سلامت کار سوق دهند، این چند نکته در ایجاد ساختارهای سالم موثرند که باید روی آنها حساس بود. اگر انتخابات حزبی میشد برای دورههای بعدی نیز خیلی بهتر برگزار میشد و در این حالت تعرض به منافع کمتر رخ میدهد. در این حالت مسائل ملی بر مسائل منطقهای تأثیرات مثبت میگذارد اما در حال حاضر مسائل منطقهای بر ملی اولویت دارد به طوری که برای تصویب بودجه در بعضی مواقع بدترین شکلهای طبقه بندی رخ میدهد و تامین منفعتها به نفع اشخاص و مناطق کشیده خواهند شد. در زمان کنونی کاربردها و راهکارها بسیار مهمتر از ساختارها هستند. در ساختارهای به اصطلاح بد، قدرت دست اشخاصی است که میتوانند به بهترین روش عمل کنند و تامین منافع شخصی خود را بر منافع مردمی و ملی ترجیح نمیدهند و این در پیشرفت ساختارها تأثیر گذار خواهد بود. میتوان به وسیله حزب یا گروهی که صلاحیت و سلامت کاری دارند دست به دست هم داد و ساختارهایی که دچار مشکل شده را اصلاح کرد اما اگر غیر از این باشد به سمتی ناامید کننده پیش میرویم چون ساختارهای اکنون ما حل تعارض به نفع عموم مردم را تضعیف کرده است.
امضاهای طلایی کانون فساد است: محمود صادقی، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: بخش دولتی و عمومی که اعم از قسمت قانونگذاری، اجرایی و قضائی است باید در اجرای وظایف خود منافع عمومی را رعایت کرده و در انجام آنها از جانبداری برای خود، رفتار تبعیضآمیز، غرضورزی و سوءاستفاده به نفع شخص خودداری کنند. شخصی که به هر نحوی متصدی یک امر در بخش عمومی است، اعم از این که اختیار قانونگذاری دارد یا میتواند در اجرای آن دخالت کند، همچنین اختیار قضائی دارد باید مراقب باشد که از این امتیازات خود در راستای منافع خصوصی استفاده نکند.
منبع: خبرگزاری ایمنا
تعارض منافع، مسئله پیش روی انتخابات شوراهای شهر و روستا
جامعه خبری – تحلیلی الف ـ ۲۶ اسفند ۹۹
دستهبندی: تعارض منافع در حوزهی شوراها و شهرداری
در حال حاضر ششمین دوره انتخابات شوراها قرار است در ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰ همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار گردد. معمولاً در هر دوره شوراها تعداد بسیار زیادی از افراد ثبتنام میکنند که فرایند تائید صلاحیت آنها بسیار سخت و زمانبر است اما مطابق قانون، نمایندگان فرصت بسیار اندکی برای این کار در اختیاردارند. بهویژه آنکه نمایندگان دغدغههای فراوان محلی دارند و بهشدت در این موضوع تعارض منافع دارند. از سوی دیگر نمایندگانی که در هیئتهای نظارت عضو هستند هر دوره تغییر میکنند و بنابراین تجربه این افراد به دورههای بعد منتقل نمیشود.
منبع: جامعه خبری – تحلیلی الف
افرادی تایید صلاحیت شوند که کمترین تعارض منافع را داشته باشند
میثم مهدیار (رییس هیات نظارت بر انتخابات شورای شهرستان پردیس) ـ ۲۸ اسفند ۹۹
دستهبندی: تعارض منافع در حوزهی شوراها و شهرداری
باید مراقبت های زیادی در این زمینه انجام شود و مشکلاتی در چند سال اخیر وجود داشته است و باید نظارت ها به گونه ای باشد که افرادی تایید صلاحیت شوند که کمترین تعارض منافع داشته باشند و کسانی که دچار مسئله بودند و هستند از فیلتر نظارت نتوانند خارج شوند.
منبع: خبرگزاری فارس
تعارض منافع نمایندگان عامل حاشیهسازی نهاد شوراها شد
علیرضا بیگی (عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس) ـ ۲۹ اسفند ۹۹
دستهبندی: تعارض منافع در مجلس
در انتخابات شوراها، نقش شورای نگهبان به مجلس سپرده شده است اما نمایندگان درگیر تعارض منافع هستند و در بررسی صلاحیت ها، همواره نمایندگان می سنجند که این رد یا تأیید صلاحیت چه مقدار رأی به صندوق آرای آنان اضافه خواهد کرد. به دلیل وجود چنین ملاحظه ای، معمولا افراد مسئله دار به راحتی از فیلتر مجلس عبور می کنند که نتیجه اش این می شود که بیش از یک هزار نفر از اعضاهای شورای شهر و روستاها در زندان ها هستند.
ما تلاش داشتیم تا نقش قوه قضائیه را در ارزیابی اولیه صلاحیت ها و نظارت بر عملکرد افزایش دهیم اما مورد مخالفت نمایندگان قرار گرفت چون معتقدبودند نباید اختیاری که قانون برای مجلس در نظر گرفته، کمرنگ شود.
منبع: خبرگزاری مهر
محتواهای چندرسانهای تعارض منافع
در هفتهی گذشته، یک برنامهی تصویری و یک برنامهی رادیویی مرتبط با تعارض منافع در فضای مجازی منتشر شد:
- سرنوشت لایحه مدیریت تعارض منافع همچنان در ابهام / نرگس صفری / رادیو ایران
برخی دستگاه ها از جمله آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی مدیران خودشان را از داشتن سمت های مدیریتی در بخش خصوصی منع کرده اند. موضوعی که در مسیر مدیریت تعارض منافع صورت گرفته اما سرنوشت لایحه مدیریت تعارض منافع همچنان مبهم است.
- افشاگری فاجعه آمیز از تعارض منافع در وزارت بهداشت / شمس الدین حسینی / سایت خبری – تحلیلی شعار سال/ ۲۳ اسفند ۹۹
کسی سیاست گذار قیمت و واردات دارو بود که خودش و خانواده اش بزرگترین واردکننده دارو بودند! نماینده مجلس و مجری صداسیما مدعی وجود تعارض بالای منافع در بحث دارو میباشند. وظیفه سازمان بازرسی و نهادهای امنیتی، موثر در این موضوع با قید فوریت است. اگر ادعاهای بیان شده، درست باشد باید به حال مدیریت وزارت بهداشت، خون گریست. منتظر توضیحات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستیم، اگر همانند سوالات قبلی پرسیده شده، روزه سکوت نگرفته باشند.
بارگذاری نسخه الکترونیکی خبرنامه هفتگی مدیریت تعارض منافع -۳۸