گزیدهٔ اخبار، تحلیلها و گزارشهای هفته گذشته در حوزه تعارض منافع به این شرح است:
- علی بابایی کارنامی سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس خبر داده که طرح مدیریت تعارض منافع بعد از تعطیلات این هفته، به هیات رییسه مجلس ارائه میشود. بابانامی در خلال مصاحبه اظهار داشته زمانی که طرح تعارض منافع در مجلس دهم در کمیسیون مطرح شد دولت برای این که مانع اقدام مجلس باشد فوری لایحهای در این مضمون به مجلس ارائه کرد.
- محمود میرلوحی، رئیس کمیته اقتصادی شورای اسلامی شهر تهران،خبر داده که بر اساس مصوبه مدیریت تعارض منافع شورای شهر تهران در حال حاضر در شهرداری اعضای شورا و مدیران شهرداری و بستگان و منسوبانشان نه میتوانند با شهرداری قراردادی امضا کنند و نه امکان استخدام یا ارتقا دارند.
- در شصت و ششمین جلسه کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر شیراز اصلاح مصوبههای اردیبهشتماه و بهمنماه ۹۸ درباره مدیریت تعارض منافع در شهرداری شیراز در دستورکار قرار گرفت که بر اساس آن میبایست گزارش نحوه اجرای مصوبه ظرف یک هفته آینده به شورا ارسال شود.
- پایگاه خبری – تحلیلی سازه خبر میگوید اوایل امسال شهردار تبریز یکی از اعضای هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی را به عنوان سرپرست یکی از سازمانهای تابعه این شهرداری منصوب نمود که این امر بر اساس بخشنامه وزارت راه و شهرسازی تعارض منافع محسوب میشد. اکنون این موضوع در دست رسیدگی است.
- معرفی «لوید آستین» ژنرال بازنشسته ارتش برای ریاست پنتاگون از سوی جو بایدن، رئیسجمهور منتخب آمریکا به سبب عضویت آستین در کمپانی تولید تسلیحات نظامی «ریتون» ملاحظاتی پیرامون تعارض منافع وی را از سوی نمایندگان کنگره و برخی مقامات امنیتی در پی داشته است.
مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه جهاد دانشگاهی ـ ۲۲ آذر ۱۳۹۹
مدارس خصوصی؛ کمک به آموزش و پرورش یا تشدید تعارض منافع؟
منصور اردستانی (مدیرکل امور حقوقی وزارت آموزش و پرورش) و مجید صرفی (مشاور حقوقی مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه) ـ ۱۶ آذر ۹۹
دستهبندی: تعارض منافع در حوزهی آموزش عمومی
در سال ۹۹ حدود ۲۰۰ میلیارد تومان برای کمک به مدارس غیردولتی در نظر گرفته شده است. یعنی مدارس خصوصی که قرار بود باری از دوش دولت بردارند تا دولت با توان بیشتری به مدارس دولتی رسیدگی کند نه تنها این کار را نکردند بلکه در حال حاضر دست به دامن بودجه دولت هم شدهاند. در مراحل بعدی ذی نفعان مدارس خصوصی با نفوذ در بدنه قدرت، قوانین را هم به نفع خود تغییر دادند. در واقع علاوه بر کمکهای مستقیم از قانون بودجه سالیانه حمایتها و تسهیلات دیگری هم دریافت کردند.همین مسئله موجب شد که اواخر خرداد امسال وزیر آموزش و پرورش، طی بخشنامهای اعلام کند که مصمم هستم تا مدیریت تعارض منافع را در وزارت آموزش و پرورش عملیاتی کنم.
منبع: خبرگزاری ایرنا
طرح مدیریت تعارض منافع بزودی به هیات رییسه ارسال میشود
علی بابایی کارنامی (سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس) ـ ۱۸ آذر ۹۹
دستهبندی: کلیات تعارض منافع
نماینده مردم ساری در پاسخ به این سوال که چرا مجلس بررسی لایحه مدیریت تعارض منافع را که در آبان ماه ۹۸ به مجلس ارائه داده بود، در دستور کار قرار نداد، گفت: مجلس زودتر از دولت برای چنین موضوعی اقدام کرده بود. زمانی که طرح تعارض منافع در کمیسیون مطرح شد دولت برای این که مانع اقدام مجلس باشد فوری لایحهای در این مضمون به مجلس ارائه کرد. البته کمیسیون از نمایندگان دولت دعوت کرد تا لایحه دولت و طرح مجلس درباره مدیریت تعارض منافع تلفیق شده و به صحن مجلس ارائه شود. دولت لایحه مدیریت تعارض منافع را به مجلس دهم ارائه داد که برای رفع بعضی از ابهامات به دولت برگشت داده شد. ولی دولت دیگر لایحه اصلاحشده را به مجلس یازدهم ارسال نکرد یا اگر ارسال شده به کمیسیون اجتماعی نرسیده است. البته نماینده دولت اعلام کرد که دولت درحال تدوین لایحه جدیدی برای این موضوع است و نمایندگان عنوان کردند که از آنجا که هدف نوشتن درست محتوای قانونی است، کمیسیون از پیشنویس لایحه دولت و طرح مجلس در طرح مدیریت تعارض استفاده میکند.
اظهارات سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در حالی بیان میشود که هفتم آبان ماه گذشته حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییس جمهوری ابراز امیدواری کرده بود رییس مجلس و هیات رییسه مجلس هر چه زودتر لایحه دوفوریتی مدیریت تعارض منافع را اعلام وصول کنند. به گفته امیری لایحه مدیریت تعارض منافع براساس مطالعات وسیع و تطبیقی تهیه و تدوین شده و کار کارشناسی بسیار مفصلی روی آن انجام گرفته است.
منبع: خبرگزاری ایرنا
تعارض منافع در نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی
سازه خبر ـ ۱۸ آذر ۹۹
دستهبندی: تعارض منافع در حوزهی شوراها و شهرداری
منبع: پایگاه خبری – تحلیلی سازه خبر
ابهام درباره طرح تعارض منافع و ممنوعیت دانشگاههای غیرانتفاعی
روزنامه کیهان ـ ۱۸ آذر ۹۹
دستهبندی: تعارض منافع در حوزهی آموزش عالی
حالا و پس از یک ماه مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی این طرح را مورد بررسی قرار داده است؛ در بخشی از این گزارش آمده است: «متن «طرح مبارزه با تعارض منافع و ممنوعیت دانشگاههای غیرانتفاعی» مبهم و فاقد پیشنهاد و اهداف روشن است. ممنوعیت مطرح شده درخصوص دانشگاههای غیرانتفاعی (استمرار فعالیت یا تأسیس جدید) مغایر با اهداف مطرح شده در این طرح به خصوص ساماندهی بهتر مراکز علمی است. همچنین، به دلیل عدم وجود دلایل توجیهی کافی درخصوص موضوع طرح، لزوم قانونگذاری برای هرگونه ممنوعیت در تشکیل و یا ادامه کار دانشگاههای غیرانتفاعی محل تردید جدی است.» عنوان و متن طرح نامفهوم است و ممنوعیت دانشگاههای غیرانتفاعی معنای مشخصی ندارد. طرح فاقد شکل و ساختار یک قانون و تخصیص مواد است، به گونهای که هیچگونه تقسیمبندی به لحاظ مواد، بندهای ذیل مواد و یا تبصره پیشنهادی در آن مشاهده نمیشود. بنابراین فاقد ملاحظات نگارشی و استحکام در ادبیات است.
منبع: روزنامه کیهان
مشارکت عمومی – خصوصی و لزوم مدیریت تعارض منافع
محمود حکمتنیا (دبیر مرجع ملی کنوانسیون مبارزه با فساد وزارت دادگستری) ـ ۱۹ آذر ۹۹
دستهبندی: کلیات تعارض منافع
یکی از نکات قابل توجه این است که ما میخواهیم موارد بند یک اصل ۴۴ یعنی بخش عمومی را به بند ۳ این اصل یعنی بخش خصوصی انتقال دهیم که برنامه اقدامی برای آن نداریم. این انتقال همراه با وضعیت اضطراری تحریم و غیره شده که شاید اقتضای آن غیر شفافیت باشد. در بخش خصوصی افراد تاثیرگذار هستند که در تصمیمگیریهای کلان سه وضعیت برای آنها مترتب است ذینفع، ذیربط و ذینقش. باید دید چگونه باید این افراد را درگیر کنیم تا ذیربط و ذینقش باشند اما ذینفع نباشد تقاطع این سه موضوع تعارض منافع را به وجود بیاورد.
منبع: خبرگزاری ایلنا
مدیریت تعارض منافع در شهرداری شیراز در دستور کار شورای شهر
راستین آنلاین ـ ۱۸ آذر ۹۹
دستهبندی: تعارض منافع در شوراها و شهرداری
منبع: پایگاه خبری – تحلیلی راستین آنلاین
تعارض منافع در اتاق بازرگانی و مخالفت با مالیات بر عایدی سرمایه
اقتصاد مقاومتی ـ ۱۹ آذر ۹۹
دستهبندی: تعارض منافع در حوزهی کسبوکارها و بازرگانی
بررسیها نشان میدهد دلایل مخالفان مالیات بر عایدی سرمایه، برخلاف تجربیات جهانی و متون و استدلالهای کارشناسی است و بیش از آنکه ریشه در واقعیت و تحلیل علمی و عملی داشته باشد، وابسته به منافع افراد ذینفع و تعارض منافع برخی افراد و نهادهاست. آگاهی مسئولین و نمایندگان مجلس و رسانهها از ابعاد این مسئله میتواند زمینه را برای جلوگیری از فشار ذینفعان و ممانعت از تصویب این قانون پیشرفته فراهم آورد و آنان را از سرگردانی در دو راهی بین مردم و اقلیت رانتخوار رهایی بخشد.
منبع: پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد مقاومتی
درآمیختن سیاست و اقتصاد، منشاء بروز تعارض منافع
محسن رضایی (دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام) – ۱۹ آذر ۹۹
دستهبندی: کلیات تعارض منافع
منبع: پایگاه خبری تحلیلی انتخاب / سایت خبری- تحلیلی راهبرد معاصر
در زمینه مدیریت تعارض منافع منتظر لایحه دولت هستیم
مهدی عیسی زاده (رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس) – ۱۹ آذر ۹۹
دستهبندی: کلیات تعارض منافع
منبع: خبرگزاری خانه ملت
ابهامات تعارض منافع و چگونگی تخصیص پروژهها به «بایا»
مرتضی عبدالحسینی – ۲۱ آذر ۹۹
دستهبندی: تعارض منافع در حوزهی کسبوکارها و بازرگانی
منبع: روزنامه فرهیختگان
چالش تعارض منافعِ گزینه پیشنهادی بایدن برای پنتاگون
رضا عدالتیپور – ۲۰ آذر ۹۹
دستهبندی: نمونههای جهانی تعارض منافع
منبع: روزنامه وطن امروز
نظامند شدن حوزهی شهرسازی، دوری از تعارض منافع
محمود میرلوحی (رئیس کمیته اقتصادی شورای اسلامی شهر تهران) -۲۱ آذر ۹۹
دستهبندی: تعارض منافع در شوراها و شهرداری
ما مصوبه تعارض منافع را نوشتیم و الان در شهرداری اعضای شورا و مدیران شهرداری و بستگان و منسوبانشان نه میتوانند با شهرداری قراردادی امضا کنند و نه امکان استخدام یا ارتقا دارند. در مورد سفرهای خارجی هم همین رویه وجود دارد. همه این موارد قانونمند شده و نظارت اعمال میشود. یا مثلا سامانههای متعددی که در حوزه شهرسازی و صدور پروانه ایجاد شد.
منبع: خبرگزاری میزان
تعارض منافع اعلامنشده در ارتباط قاضی آمریکایی و سناتور لیبریایی
دپارتمان نظارت بر دارایی ایالات متحده ـ ۲۰ آذر ۹۹
دستهبندی: نمونههای جهانی تعارض منافع
شرمن در آن نقشه مجرمانه مربوط به سال ۲۰۱۰ که به محاکمه او انجامید، توسط یک شرکت معدنکاری بریتانیایی استخدام شده بود. این اقدام تلاشی برای به دست آوردن امتیاز معدن سنگ آهن وُلُجیزی، یکی از آخرین داراییهای معدنی باقی مانده لیبریا، بود. شرمن به این شرکت توصیه کرده بود که برای کسب این قرارداد، آنها باید اول از طریق رشوه دادن به مقامات ارشد قانون ابتیاع و امتیازات لیبریا را تغییر دهند. شرمن و چندین تن دیگر از مقامات دولتی در سال ۲۰۱۶ توسط دولت لیبریا به مشارکت در این نقشه مجرمانه ارتشاء به ارزش ۹۵۰ هزار دلار آمریکا متهم شدند. رئیس دادگاه در سال ۲۰۱۹ همه افراد متهم به دست داشتن در این نقشه ارتشاء را تبرئه کرد.
منبع: U.S. DEPARTMENT OF THE TREASURY / Global public affairs
راهکاری برای مدیریت تعارض منافع ناشی از جرایم کمیسیون ماده ۱۰۰
اقبال شاکری (عضو کمیسیون عمران مجلس) – ۲۱ آذر ۹۹
دستهبندی: تعارض منافع در شوراها و شهرداری
منبع: خبرگزاری صدا و سیما