نماد سایت مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه

پزشکان همچنان در رأس امور

یکی از موقعیت‌های تعارض منافع، موقعیت قاعده‌گذاری برای خود است که در آن یک شخص یا سازمان به تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری در حوزه‌ای پردازد که خود از آن منتفع شود. شدیدترین حالت این موقعیت را در ایران شاید بتوان در نظام بهداشت و درمان مشاهده کرد که علاوه بر آنکه در بیشتر اوقات یک پزشک در رأس وزارت بهداشت قرار داشته است، سایر سیاست‌ها نظیر تعیین تعرفه‌های پزشکی، نحوه برگزاری آزمون‌ها و … نیز در اختیار پزشکان قرار گرفته است. حال آنکه در این شرایط نه‌فقط مردم که سایر گروه‌های فعال در این حوزه نظیر پرستاران بارها از آسیب‌های وارده به خود در پی این رویه سخن گفته‌اند.

تصویب تعرفه‌ها علیرغم مخالفت‌ها

علی‌رغم انتقادات فراوان به افزایش زیاد تعرفه­های پزشکی از سوی بسیاری از مردم و حتی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و درحالی‌که برخی امیدوار بودند این تعرفه‌ها در هیئت دولت تصویب نشود، بهرام عین­اللهی، وزیر بهداشت اعلام کرد که تعرفه‌های پیشنهادی شورای عالی بیمه در روز یکشنبه چهارم اردیبهشت در هیئت دولت تصویب شد. در پی این تصمیم کاربران در فضای مجازی که دیگر امیدی به تغییر تعرفه‌های پیشنهادی نداشتند، صرفاً به انتقاد از این وضعیت پرداختند:

علاوه بر این، عملکرد وزارت بهداشت در برگزاری آزمون دستیاری نیز انتقادبرانگیز بوده است. درحالی‌که زمان اندکی به برگزاری آزمون دستیاری پزشکی باقی مانده است، تعدادی از داوطلبان، برگزاری این آزمون را به دلیل به‌روز نبودن منابع خلاف قانون می‌دانند. در همین رابطه دیوان عدالت اداری نیز در آبان سال گذشته رأی داده بود که باید ترتیبی اتخاذ شود تا مغایرتی بین قوانین و منابع نباشد. هرچند وزارت بهداشت ادعا دارد که این مسئله برطرف شده است اما هنوز کاربران آن را اصلاح‌نشده و خلاف رأی دیوان می‌دانند:

گام‌های مثبت آموزش‌وپرورش در مدیریت تعارض منافع

وزارت آموزش‌وپرورش یکی از وزارتخانه‌هایی است که در مدیریت تعارض منافع تلاش‌های اولیه و پیشگامی داشته است؛ چراکه یکی از نهادهایی بود که پیش از بررسی طرح یا لایحه مدیریت تعارض منافع در مجلس بخشنامه­ای را در این زمینه تدوین و اجرایی کرد. در هفته گذشته نیز قاسم احمدی لاشکی، معاون حقوقی و امور مجلس این وزارتخانه خبر داد که در همین رابطه ۱۸۴ فرد دارای تعارض منافع شناسایی و با آن‌ها خداحافظی شد یا امکانات در اختیار را رها کردند. بر این اساس ۱۰۶ توقف فعالیت و ۶۱ استعفا در این وزارتخانه رخ داد. برخی کاربران این مسئله را دستاوردی برای وزارت آموزش و پرورش قلمداد کردند:

همچنین این وزارتخانه تفاهم‌نامه‌ای را با جهاد دانشگاهی به محوریت مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه برای مدیریت تعارض منافع در آموزش‌وپرورش منعقد کرد. با این اوصاف هنوز برخی کاربران نسبت به جهت‌گیری‌های این وزارتخانه ناخشنود هستند و مدیریت تعارض منافع را جزو پروژه‌های اصلی آموزش‌وپرورش نمی‌دانند:

قهرمانی در لیگ درگرو تعارض منافع

دنیای ورزش به‌خصوص فوتبال علیرغم گردش مالی عظیم و همچنین توجه بسیاری از مردم به وقایع آن ازجمله حوزه‌هایی است که کمتر به تعارض منافع موجود در آن هم از سوی مردم و هم کارشناسان پرداخته شده است. بااین‌حال در هفته گذشته تعدادی از کاربران به اسپانسرهای دو تیم پرسپولیس و استقلال و نسبت آن با سازمان لیگ پرداختند؛ چراکه یکی بودن اسپانسر سازمان لیگ و پرسپولیس می‌تواند سبب برخی سوءاستفاده‌ها و جهت‌گیری‌های خلاف قانون شود. کاربران در این مورد می‌نویسند:

نقش انحصار و تعارض منافع در کاهش مخاطبان صداوسیما

پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما در دیداری که هفته گذشته با تعدادی از هنرمندان داشت، به مسئله کاهش تعداد مخاطبان این رسانه اشاره کرد و گفت: «همه ما چه شما به‌عنوان هنرمند، چه ما به‌عنوان مسئولین صداوسیما باید از خودمان بپرسیم چرا احساس علاقه‌ای که مخاطب به هنرمندان و آثارشان داشت، کاهش یافته است؟ چرا بعضی آثار که در گذشته با هزینه‌های کم‌تر ساخته می‌شد، ماندگارترند؟ همه ما مقصریم و نمی‌توانیم خودمان را تبرئه کنیم».

در پی این اظهارات برخی کاربران به انحصار و تعارض منافع شکل‌گرفته در این نهاد اشاره داشته و آن را بخشی از علل ریزش مخاطبان دانسته‌اند: