نماد سایت مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه

سیاست مالی در راستای کاهش تأثیر اجتماعی قیمت‌های بالای انرژی و مواد غذایی

افزایش قیمت انرژی و مواد غذایی که در تابستان ۲۰۲۰ آغاز شد، زیان تجاری‌ای که کشورهای واردکننده متحمل می‌شوند را نشان می‌دهد. این افزایش قیمت، به ویژه برای کشورهایی که در سطوح پایین توزیع درآمد قرار دارند، به معنای کاهش درآمد واقعی نیز هست. سیاست مالی نقش مهمی را در کاهش این تأثیر بر آسیب‌پذیرترین خانوارها ایفا می‌کند. دولت‌ها ‌باید با تضمین دسترسی به غذا و انرژی، عادی‌سازی سیاست‌های مالی پس از حمایت بی‌سابقه در سال ۲۰۲۰، و ترویج تحول سبز، در مسیر متعادل سازی این تاثیرات گام بردارند. این توصیه‌ها اگرچه برای هر کشوری منحصر به فرد است، اما دربردارندۀ اصول کلی برای سیاست‌گذاران نیز هست، از جمله:

برای کشورهایی که دارای چتر حمایت اجتماعی[۱] (SSN) قوی هستند

برای کشورهایی با چتر حمایت اجتماعی ضعیف و بدون یارانه‌های انرژی و غذا

گسترش برنامه‌های چتر حمایت اجتماعی فعلی، مانند یارانه‌های هدفمند یا حق اولاد، اقدامات اهرمی معرفی‌شده در خلال کرونا، و بهره‌گیری از قدرت ابزارهای دیجیتال برای شناسایی خانوارهای واجد شرایط و ارائۀ کمک به آن‌ها.

کشورهایی با چتر اجتماعی ضعیف و دارای یارانه برای انرژی و مواد غذایی

غذا: اگر برنامۀ یارانه غذایی وجود دارد، قیمت مواد غذایی سهمیه‌بندی شده را به تدریج افزایش دهید. بهبود هدف‌گذاری و کاهش نشت یارانه‌ها به گروه‌های با درآمد بالاتر را مد نظر قرار دهید.

*برای دانلود متن کامل این گزارش کلیک کنید.

پانوشت

[۱]  چترهای حمایت اجتماعی برنامه‌هایی با هدف حمایت از خانوارها در برابر فقر هستند و تأمین مالی آن‌ها از طریق درآمدهای عمومی دولت صورت می‌گیرد. (IMF 2019).