دریافت نسخه الکترونیکی نود و پنجمین خبرنامه مدیریت تعارض منافع
گزیدۀ اخبار، تحلیلها و گزارشهای هفته گذشته در حوزه تعارض منافع به این شرح است:
- مسئله تعارض منافع احتمالی در تامین سموم کشاورزی در کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس با حضور رئیس سازمان حفظ نباتات مورد بررسی قرار گرفت.
- حجت الله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: سهامداری قطعهسازان در خودروسازی تعارض منافع ایجاد میکند و این یکی از مشکلات ریشهای صنعت خودرو است.
- مهرداد بذرپاش، رئیس دیوان محاسبات کشور بر لزوم جدایی دبیرخانه هیأت امنا صندوق توسعه ملی از سازمان برنامه و بودجه تاکید کرده و گفت: باید ترکیب هیأت امنا اصلاح شود و به گونهای نباشد که بزرگترین مصرفکنندگان منابع صندوق توسعه ملی، اکثریت اعضاء هیأت امنا را در اختیار داشته باشند؛ این تعارض منافع باید حل شود.
- تعدادی از فعالان حوزه تولید محتوا در نشستی از تنظیمگری و رقابت همزمان صداوسیما با بخش خصوصی انتقاد کردند و شرط حضور ساترا بهعنوان نهادی وابسته به صداوسیما را خروج تلوبیون از این بازار دانستند.
مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه جهاد دانشگاهی – ۱ خرداد ۱۴۰۱
نگرانی کمیسیون کشاورزی مجلس از تعارض منافع در تامین سموم زراعی
احد آزادیخواه (سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس) ـ ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
دستهبندی: تعارض منافع در حوزۀ کشاورزی
طرح رفع تعارض منافع در خراسان جنوبی اجرا میشود
جلال الدین صادقی (ییس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی) ـ ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
دستهبندی: کلیات تعارض منافع
هادی زینی، پژوهشگر طرح تعارض منافع در خراسان جنوبی نیز گفت: یکی از روش های علمی و منطقی در رفع تعارض منافع، شناسایی جایگاه های تعارض منافع با گرفتن بازخورد از نهادها و سازمان های مختلف و سپس اصلاح قوانین و مقررات و در مورادی کاستن و یا افزودن آیین نامه های داخلی برای رفع تعارض منافع است. از آنجا که مجامع اقتصادی نظیر اتاق اصناف، اتاق بازرگانی، اتاق تعاون و انجمن های حرفه ای و صنفی نظیر نظام پزشکی و نظام مهندسی در راستای فعالیت های خود با دستگاه های مختلف دولتی در تماس و ارتباط هستند، تجارب و ذخیره دانش ارزشمندی از مسائلشان در مواجهه با سیستم اداری اجرایی دارند که استخراج بخشی از این تجارب که ناظر بر مباحث تعارض منافع است، مدنظر است.
صندوق توسعه ملی به خزانه دوم دولت تبدیل شده است
مهرداد بذرپاش (رئیس دیوان محاسبات کشور) ـ ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
دستهبندی: تعارض منافع در دولت
بانکهای عامل در بازپرداخت تسهیلات صندوق توسعه ملی، عملکرد قابل قبولی ندارند. هزینههای گزاف، جاری و روزافزون دولتها باعث شده به صورت مکرر درخواست برداشت از این صندوق نوسعه ملی ارائه شود که این دخل و تصرف، موجب بروز چالش شده است. تملک سهام بدهکاران کلان که سالها از سررسید بدهی آنها گذشته و اقدام درخوری نداشتهاند، یکی از روشهای پیشنهادی است. همچنین با همه احترامی که برای سازمان برنامه و بودجه قائلم، اما نباید دبیرخانه صندوق توسعه ملی در سازمان برنامه و بودجه باشد.شکست حساب ذخیره ارزی باید به عنوان یک عبرت مورد توجه باشد؛ ۱۰ سال از آغاز به کار صندوق توسعه ملی میگذرد که امیدوارم در آینده موجب افتخار شود.
سهامداری قطعهسازان در خودروسازیها تعارض منافع ایجاد میکند
حجت الله فیروزی (عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس) ـ ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
دستهبندی: تعارض منافع در صنعت
راهکار حاکمیتی رفع تعارض منافع در اجرای قوانین حفاظت محیط زیست
فصلنامه فقه ـ ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
دستهبندی: تعارض منافع در حوزۀ محیط زیست
بررسی آخرین وضعیت بخشنامه تعارض منافع در اداره بهزیستی هرمزگان
اداره بهزیستی استان هرمزگان ـ ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
دستهبندی: تعارض منافع در حوزۀ تعاون، کار و رفاه اجتماعی
تعارض منافع مدیران رسانه ای: اخبار کره مریخ به جای مسائل واقعی مردم
حمید خادم مسجدی (مدرس دانشگاه فرهنگیان) ـ ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
دستهبندی: تعارض منافع در حوزۀ رسانهها
پرونده نمکی در دادسرا: تضاد منافع و تاخیر در واردات واکسن
روزنامه خراسان ـ ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
دستهبندی: تعارض منافع در نظام سلامت و درمان
چالشهای رگولاتوری حوزه سلامت: چاقو دسته خود را نمیبرد
شاهین اکبریانطبری (بنیانگذار شرکت چارگون) ـ ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
دستهبندی: تعارض منافع در نظام سلامت و درمان
شاهین طبری در مورد تعارض منافع در نظام سلامت گفت: وقتی وزیر بهداشت سابق، قبل از وزارت داروخانه داشته امکان ندارد با داروخانه زنجیرهای در کشور موافقت کند. چاقو دسته خود را نمیبرد. به نظر من اصل داستان، تضاد منافع است. اولین مشکل ما این است که پزشکان را به سمت مدیران حوزه سلامت منصوب کردهایم. این مدیران به پیشگیری اهمیت نمیدهند و به فکر درمان هستند. برای تجهیزات درمان هزینه زیادی میکنند؛ اما برای پیشگیری هزینهای نمیشود. چون درآمد پزشک از بیماری است. منافع افراد تصمیمگیرنده در این حوزه در بیماری است. این افراد حدود ۱۵ درصد از تولید ناخالص ملی ما را هزینه میکنند و سلامتی ما برای آن اهمیت ندارد. به هر جای این سیستم نگاه کنید، تضاد منافع را میبینید و باز کردن این کلاف کار بسیار دشواری شده است.
طبری در مورد چگونگی فائق آمدن بر چالشها تاکید کرد: به نظر من در وهله اول پزشکان باید از مدیریت حوزه سلامت کنار بروند، چون تضاد منافع دارند. در وهله بعد فکر میکنم که سرمایهگذاری باید روی پیشگیری انجام شود.
انتشار آئین نامه تعارض منافع شهرداری تبریز
مرکز پژوهشهای شورای شهر تبریز ـ اردیبهشت ۱۴۰۱
دستهبندی: تعارض منافع در حوزۀ شوراها و شهرداریها
آئین نامه مدیریت تعارض منافع در شهرداری تبریز
مرکز پژوهشهای شورای شهر تبریز
صداوسیما نمیتواند همزمان تنظیمگر و بازیگر باشد
پایگاه خبری پیوست ـ ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
دستهبندی: تعارض منافع در حوزۀ رسانهها
مهدی حاج محمود عطار، مدیرعامل نسل اندیشه سبز نما گفت: ضد انحصار بودن یک شعار ژورنالیستی و پز روشنفکرانه است که اتفاق نیفتاده. تلوبیون تمام پلتفرمها را مورد آزار و اذیت قرار میدهد و از حمایتهای عظیمی برخوردار است. عطار از اختلاف میان نهادهای حاکمیتی مسئول سخن به میان آورد و ادامه داد: ساترا ممیزی یکی از سریالهای ما را بر عهده گرفت و تمام مراحل بازبینی ارشاد در ساترا تکرار شد. پروژه که تمام شد ارشاد نگذاشت کار پخش شود چون ناراحت شده بود که از ساترا مجوز گرفتیم و گفت بروید از همانی که مجوز گرفته بودید اجازه بگیرید کارتان پخش شود. در نهایت در دعوای دو نهاد حاکمیتی سرمان بریده شد.
محمد عمروآبادی، مدیرعامل تیوال یکی دیگر از افراد حاضر در این نشست بود که انتقاداتش در مورد وجود رانت در این حوزه را مطرح کرد و گفت: پلتفرمهای خصوصی حق دارند از سرمایه خود بهطوری که میخواهند استفاده کنند. فیلیمو و نماوا حق قطعی دارند چیزی که تولید میکنند را فقط روی پلتفرم خود نمایش دهند. اما یک سری رانتها نیز وجود دارد. مدیرعامل تیوال از حضور همزمان صداوسیما بهعنوان متولی و بازیگر در بازار نیز انتقاد کرد و گفت: حکومت باید برای بازار استراتژی رشد بچیند تا منافع تولیدکننده خدشهدار نشود. اما الان اوضاع طوری است که ما نمیدانیم مجوز تبلیغات و نشر و ساخت را چه کسی میدهد. به چه حقی سازمانی که خودش بانی است و مجوز میدهد وارد بازار رقابت میشود؟ این رقابت سالم نیست. صداوسیما باید از مجوز دادن کنار بکشد و بعد وارد رقابت شود. صداوسیما تلوبیون را راه میاندازد چون همه چیز در این کشور سیاسی است. بحث پول نیست. صداوسیما فقط نمیخواهد بخش خصوصی بزرگ شود. چون اگر بزرگ شود چیزهایی تولید میکند که زیر نظر آنها نیست. ریشه تمامی اینها عدم اعتماد حاکمیت به مردم است.
همچنین محمدمهدی جعفریان، مدیر مرکز مطالعات توسعه و رقابت و کارشناس رقابت و تنظیمگری نقش نهادهای تنظیمگر را تشریح کرد، او گفت: یک سری نهادهای فراگیر باید برای توسعه کسبوکارها مانند خاک حاصلخیز باشند. بازار به دو شکل میتواند مختل شود. نخست اینکه یکی از شرکتهای داخل بازار تبدیل به قدرت مسلط (Dominant) شود و رفتارهای ضدرقابتی نشان دهد و دوم اینکه دولت کمکهایی کند که باعث شود بازی بههم بریزد. این کمکها بازار را مریضتر میکند و به ضرر شرکتهای کوچک و متوسط است. بازار فرهنگ در ایران سالها به صورت انحصاری در اختیار دولت بوده و باید به بخش خصوصی اعتماد کند که وارد این بازار شود. گردش مالی VODها از سالهای ۹۵ – ۹۶ چند برابر و به معاونت سیمای صداوسیما نزدیک شده است. رایگان بودن محتوای تلوبیون مصداق قیمتگذاری تهاجمی است. رایگان بودن یا تخفیف دادن باعث میشود در آینده قیمت بالا برود یا کیفیت سقوط کند.
تعارض منافع: گره کور واگذاری بنگاههای دولتی به بخش خصوصی
پایگاه بورسان ـ ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
دستهبندی: تعارض منافع در حوزۀ خصوصیسازی
فرآیند انتقال مالکیت در دنیا به صورت کلی فرآیند دارای تعارضی است و همیشه این مساله وجود دارد که اعطای یک شرکت به شرکت دیگر میتواند مشکلساز باشد. دلیل اصلی مشکلزا بودن انتقال مالکیت آن است که در یک شرکت انواع تعارض منافعها وجود دارد (تعارض منافع سهامداران عمده با خرد، مدیر و سهامدار و…) که با صرف یک تغییر مالکیت لزوما نمیتوان تعارض منافعها را حل کرد. این مساله به صورت واضحی در خصوصیسازیهای متعدد وجود داشته به نحوی که به دلیل تعارض سهامداران عمده با خرد و یا صاحبان جدید کسب و کار با کارکنان قدیمی شرکت اساسا امکان بازگشت شرکت واگذاری شده به اقتصاد را نداده؛ چرا که بالقوه سهامدار جدید میتوانسته یا به نفع شخص خود فساد کند یا آنکه اسیر حل اختلافات حقوقی گسترده با سایر ذینفعان شود.
تجربه روسیه در مورد شرکتهای نفت و گاز نشان داد که صرف تغییر مالکیت به تنهایی نمیتواند مشکلی را حل کند و از طرف دیگر اگر بنگاه خصوصی نیز نباشد عاملی وجود ندارد که تکنولوژی افزایش کارایی بنگاه را افزایش دهد. به همین دلیل تغییر مالکیت و زیرساختهای نهادی باید همزمان باشد و نمیتوان منتظر ماند تا هر یک به نحو کامل انجام شود و سپس اقدام به خصوصیسازی کرد.
مدیران بانکها نباید سیاست پولی کشور را تعیین کنند
صابر میرزایی (معاون پژوهش و توسعه مرکز تحول و پیشرفت) ـ ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
دستهبندی: تعارض منافع در نظام بانکی
تعارض منافع و حملات جانبدارانه به بورس کالا
محمد حسنیسعدی (مدیر روابطعمومی شرکت بورس کالای ایران) ـ ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
دستهبندی: تعارض منافع در بازار سرمایه
گروههای هدف یادشده با تکیه بر امتیازهای ویژهای که در اختیار دارند، اطلاعات غلط به جامعه، نمایندگان مجلس یا سایر سیاستگذاران میدهند ودر ادامه با تکیه بر این آدرسدهی غلط، زمینه تداوم رانتخواری یا سودآوری خود را فراهم میکنند. این آدرسدهی غلط حتی به تصمیمگیری اشتباه از سوی مسئولان و سیاستگذاران منجر خواهد شد.
کریم باقری بر سر دوراهی تعارض منافع: تیم ملی یا پرسپولیس؟
پایگاه خبرآنلاین ـ ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
دستهبندی: تعارض منافع در ورزش
دریافت نسخه الکترونیکی نود و پنجمین خبرنامه مدیریت تعارض منافع