دریافت نسخه الکترونیکی نود و چهارمین خبرنامه مدیریت تعارض منافع
گزیدۀ اخبار، تحلیلها و گزارشهای هفته گذشته در حوزه تعارض منافع به این شرح است:
- بخشنامه مدیریت تعارض منافع و جلوگیری از تبانی در ارجاع کار به دستگاههای اجرایی، مهندسان مشاور، واحدهای خدمات مدیریت طرح و پیمانکاران توسط سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شد.
- انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با اشاره به آزادسازی قیمتها توئیت کرد: اگر دولت بخاطر جوسازیها و محاسبه موقعیت آینده خود، یارانه مردم را به جیب خودشان برنگرداند؛ از رویکرد مادرانهای که حیثیت خود را برای حفظ خانواده سپر میسازد فاصله گرفته و دچار عوارض تعارض منافع میشود.
- بررسی همزمان «طرح مدیریت تعارض منافع»، «لایحه نحوه مدیریت تعارض منافع در انجام وظایف قانونی و ارائه خدمات عمومی» و «طرح ارتقاء سلامت اداری و پیشگیری از تعارض منافع» با حضور سازمان اداری و استخدامی کشور، معاونت حقوقی رییس جمهور، مرکز پژوهش های مجلس، ناجا، سازمان صدا و سیما و نمایندگان طراح را در دستور کار کمیسیون اجتماعی مجلس دارد.
- پانزدهمین همایش سالانه اتحادیه فراوردههای نفت، گاز و پتروشیمی با موضوع تعارض منافع، مانع تنظیم گری و شفافیت برگزار شد. مهدی اسلامپناه (معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان ملی استاندارد ایران) در این همایش تصریح کرد: تعارض منافع از مباحثی است و مادامیکه این مسئله مرتفع نشود چالش های موجود به قوت خود باقی می ماند.
مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه جهاد دانشگاهی – ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
بیعدالتی در توزیع تجهیزات پزشکی: بیماران قربانی لابیها و تعارض منافع
محمد علی محسنی بندپی (عضو کمیسیون بهداشت مجلس) ـ ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
دستهبندی: تعارض منافع در نظام سلامت و درمان
به طوری که بعضی از مدیران به نقاط خاصی بیشتر توجه میکنند چون خودشان به آن منطقه تعلق دارند؛ این موضوع موجب میشود توزیع تجهیزات پزشکی از عدالت دور شود تا جایی که الان ما در مناطق محروم از نظر نیروی انسانی متخصص و تجهیزات پزشکی مناسب دچار مشکل هستیم. امیدواریم این دولت که توسعه عدالت شعار محوریاش بوده، بتواند به این بیعدالتی پایان دهد و از این پس تجهیزات و امکانات پزشکی به سمت توزیع عادلانه سوق یابد.
تعارض منافع خط قرمز نظام سلامت گیلان است
ارسلان سالاری (رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان) – ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
دستهبندی: تعارض منافع در نظام سلامت و درمان
همایش اتحادیه فراوردههای نفتی: تعارض منافع بلای جان صنعت نفت
پایگاه خبری تحلیل بازار ـ ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
دستهبندی: تعارض منافع در صنعت
حمید حسینی رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفتی در این همایش گفت: بحث حکمرانی خوب و تعارض منافع، مانع تنظیم گری و شفافیت، دو مساله ایی است که طی چند ماه گذشته به طور مبسوط اتحادیه به آن پرداخته است، اما باید این موضوعات در سطح ملی به یک گفتمان تبدیل شود وبه عنوان یک دغدغه اصلی مطرح شود.
پدرام سلطانی، عضو شورای عمومی فدارسیون جهانی اتاق های بازرگانی گفت: متاسفانه دولت ها در بازارها دخالت دستوری دارند، و زمانیکه بابت تصمیم گیری دولتمردان بازارهایی مثل بازار ارز، طلا وسکه بهم می ریزد به اولین بخشی که فشار می آورند، بخش خصوصی است.
فرهاد نوری، معاون توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت نیز گفت: در سازمان توسعه تجارت ما با بحث تعارض منافع که مدنظر طراحان این همایش است، دچار هستیم. در بحث کالاهای صادراتی به نوعی دچار تناقض هستیم؛ چراکه صنایع بالادستی به دنبال توسعه صادرات هستند اما صنایع پایین دستی، خواهان ایجاد محدویت و وضع عوارض بر کالای صادراتی با ارزش افزوده پایین هستند، چون معتقدند موقعیت آنها در زنجیره پایین دستی دچار چالش می شود. از این رو، سازمان توسعه تجارت را به سمت سیاست گذاری در این زمینه رهنمون می کنند.
اکثر فسادها ریشه در تعارض منافع دارد
مهدی اسلامپناه (معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان ملی استاندارد ایران)ـ۲۰ اردیبهشت۱۴۰۱
دستهبندی: تعارض منافع در صنعت
اسلام پناه، در مورد واگذاری دبیرخانه کارگروه نفتی به سازمان ملی استاندارد ایران افزود: درصورتیکه یک شرکت فعال خصوصی پاکدست و شفاف در کنار این سازمان باشد ، فعالیت این کارگروه در سازمان ملی استاندارد ایران ادامه خواهد داشت در غیر این صورت تصمیمات دیگری اتخاذ خواهد شد.
پایگاه سازمان ملی استاندارد ایران
توجه به منافع ملی در وضعیت تعارض منافع، باب نقدپذیری را میگشاید
محمدرضا تویسرکانی (نماینده ولیفقیه در سازمان بسیج مستضعفین)ـ۲۱ اردیبهشت۱۴۰۱
دستهبندی: کلیات تعارض منافع
مهمترین عنصر در انتخاب رویکرد و سیره علوی در موقعیت تعارض منافع، توجه به خدا، معنویت و اخلاص است؛ فارغ از اینکه دولت انتقادپذیر است یا نیست، زمینه نقد را فراهم میکند یا نه و گروههای سیاسی دیگر در گذشته چه عملکردی داشتند یا نداشتند. مشکل امروز این نیست که دولت سیزدهم، رئیسجمهور و وزرای دولت باب انتقاد را باز کردهاند یا باز نکردهاند بلکه اگر شخصیتها و جریانهای سیاسی ما اگر از تقوای سیاسی و اجتماعی برخوردار باشند به سمت انتخاب سیره علوی تقدم دادن منافع ملی و جمعی بر منافع فردی و گروهی حرکت میکنند و وقتی این اتفاق افتاد، قطعا دولت هم با درک صداقت و اخلاص این شخصیتها و جریانها، حرف منتقدان را بهتر و با آغوش بازتر میشنود.
ادامه رسیدگی به قانون مدیریت تعارض منافع در کمیسیون اجتماعی
خبرگزاری خانه ملت ـ ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱
دستهبندی: طرح و لایحۀ تعارض منافع
اگر دولت یارانه مردم را به جیب آنها برنگرداند، دچار تعارض منافع شده است
انسیه خزعلی (معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری) – ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
دستهبندی: کلیات تعارض منافع
ابلاغ بخشنامه مدیریت تعارض منافع و جلوگیری از تبانی توسط سازمان برنامه و بودجه
سازمان برنامه و بودجه کشور ـ ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
دستهبندی: تعارض منافع در نظام برنامه و بودجه
تعارض منافع علیه بهداشت عمومی: پزشکان در تعیین ظرفیت پزشکی دخالت نکنند
میثم مهدیار (جامعهشناس) ـ ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
دستهبندی: تعارض منافع در نظام سلامت و درمان
پژوهش سازمان مالیاتی کشور: مدیریت تعارض منافع در قاره آمریکا
مرکز آموزش، پژوهش و برنامهریزی مالیاتی – ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
دستهبندی: تجارب جهانی مدیریت تعارض منافع
سامانه مدیریت اطلاعات پژوهشی سازمان امور مالیاتی
تعارض منافع کانون وکلا مانع افزایش قبولشدگان آزمون وکالت است
امجد برزنجی ـ ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
دستهبندی: تعارض منافع در حوزۀ مدنی و انجمنی
خوشبختانه قانونی قدیمی و ناکارآمد با قانون تسهیل مجوزهای کسب و کار منسوخ شد که در آن افرادی برای آزمون وکالت تعیین ظرفیت میکردند که یا وکیل فعلی بودند و یا وکیل آتی که از کانونها پروانه وکالت میگرفتند لذا هیچ منطقی در تعیین ظرفیت وجود نداشت مثلا وقتی تعداد شرکت کنندگان آزمون وکالت حدود بیست هزار نفر بود حدود ۴۰۰۰ نفرکارآموز در سال توسط دو مرکز تربیت وکیل جذب میشد بعدها احتمال تعارض منافع سبب شد همین افراد در سال ۹۵ در حالی که تعداد شرکت کنندگان در همین آزمون بالای شصت هزار نفر بود تعداد پذیرفته شدگان ۱۵۰۰ نفرشود کسی نپرسید که کسانی که از هر ۵ نفر داوطلب یک نفر وکیل شدند با کسانی که از هر ۴۰ نفر داوطلب یک نفر وکیل میشدند چه تفاوتی داشتند؟ آیا میتوان گفت قبولشدگان سری اول باسواد محسوب و سری دوم که به دلیل ظرفیت محدود وکیل نمی شدند بیسواد و درمانده وکالت و جان و مال و ناموس مردم با وکیل شدن آنها به خطر می افتاد؟
سوالی مهم در ادامه طرح میشود که آیا این نحوه جذب وکیل احتمال ندارد ناشی از همراهی وکلای فعلی و آتی با هم نباشد و تعارض منافع در آن به چشم نخورد اینجا بود که در سال ۹۵ صدای اعتراض حقوقدانان بلند شد و مسئولان شنیدند و شنیدند تا عمل کردند و در نهایت آنچه که لازم بود تبدیل به قانون شد. اکنون مسولان کانون پاسخ دهند مگر شان شما از دبیران محترم کشور بالاتر است که عزیزان فرهنگی حاضر نشدند مانع تدریس خصوصی هزاران مدرس خصوصی شوند که درآمدشان از مردم است اما وکلا به چشم خود میدیدند که دهها هزار فارغ التحصیل حقوق در کشورند بیکارند و از سر ناچاری به اشتغال در رشته های غیر مرتبط با رشته تحصیلی میپردازند اما حتی حق یک مشاوره حقوقی ارزان به مردم را از آنان در جامه قانون سلب کردید و نگذاشتید حتی انها وکیل پایه ۳ شوند تا به تدریج در طول تجربه کاری وکیل پایه یک شده و عملا این فارغ التحصیلان را به جای فرصت تهدید تلقی کردید؟
جالب است مسئولان کانون فارغ التحصیل حقوق بیکار را به کار در رشتههای غیر مرتبط وادار میکردند تا مزاحم مشاغل آزاد دیگر شوند اما حق نداشتند در رشته اصلی خود به نرخ ارزان کار کنند تا مردم به اختیار تشخیص دهند که به چه وکیلی مراجعه کنند نتیجه این شد بعضی از وکلا حتی بعد دو یا چند سال وکالت دهها برابر یک دبیر با بالای بیست سال سابقه کار درآمد داشته و فخر میفروختند که غیر مستقیم بیانگر این بود که ما قشر برتریم
ساترا از معاونتهای صداوسیما مستقل است و تعارض منافع ندارد
سعید مقیسه (رییس ساترا)- ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
دستهبندی: تعارض منافع در حوزۀ فرهنگ و رسانه
اگرچه برخی، تنظیم مقررات را فقط از منظر ایجاد محدودیت مینگرند اما حمایتهای قابل توجه و متنوعی از طرف صداوسیما برای توسعه قانونمند رسانههای صوت و تصویر فراگیر فراهم شده که مبتنی بر نظام رتبهبندی دارندگان مجوز در اختیار آنها قرا خواهد گرفت.
رابطه تضاد منافع و تصمیم گیری اخلاقی در حسابرسان
نشریه تصمیم گیری و تحقیق در عملیات – ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
دستهبندی: کلیات تعارض منافع
دریافت نسخه الکترونیکی نود و چهارمین خبرنامه مدیریت تعارض منافع