دریافت نسخه الکترونیکی هفتاد و پنجمین خبرنامه مدیریت تعارض منافع
گزیدۀ اخبار، تحلیلها و گزارشهای هفته گذشته در حوزه تعارض منافع به این شرح است:
- ۷ اندیشکده (آیندگان، اقتصاد مقاومتی، سیاستگذاری شریف، سیاستگذاری امیرکبیر، ایتان، محنا، معنا) با ارسال نامهای به روسای قوای سه گانه خواستار مدیریت تعارض منافع در بخش های مختلف برای تحقق پیشرفت در کشور شوند.
- اولین جلسه اتاق فکر شفافیت و تعارض منافع با حضور معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، رئیس و دبیر اتاق فکر «شفافیت و تعارض منافع» و نماینده وزیرعلوم در امور اتاقهای فکر و تعدادی از اعضای این اتاق برگزار شد.
- در جلسه شورای مشورتی سازمان بورس و اوراق بهادار، مصادیق تعارض منافع در صندوقهای سرمایه گذاری توسط ایرانشاهی مدیر اداره بازرسی صندوقهای سرمایه گذاری ارائه شد و اعضای شورای مشورتی به بیان نکات خود درباره راهکارهای رفع تعارض منافع در صندوقهای سرمایه گذاری پرداختند.
- اسدالله مسعودی مقام، رئیس شعبه سوم دادگاه ویژه اخلالگران اقتصادی، در گفتگویی اظهار داشته بیشترین تخلفات در پرونده مسئولین در این سالها بر اساس تعارض منافع شکل گرفته است.
- بهاره آروین، دبیر کمیته شفافیت شورای شهر پنجم تهران در مصاحبهای اظهار داشته برای اعمال بسیاری از محدودیتها در جهت مدیریت تعارض منافع نیاز به قوانین بالادستی است.
مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه جهاد دانشگاهی – ۲۸ آذر ۱۴۰۰
تشکیل اتاق فکر «شفافیت و تعارض منافع» در وزارت علوم
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ـ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
دسته بندی: تعارض منافع در حوزۀ علوم و تحقیقات
دکتر میرزاده رئیس اتاق فکر در خصوص سه پیش شرط لازم برای اعضای اتاق فکر، آگاهی از قوانین و رویههای موجود، لزوم رعایت اولویتها و ارائه پیشنهادات اجرایی را مورد تاکید قرار داد. وی در بحث تعارض منافع، بر محدود سازی و مدیریت تعارض منافع تاکید داشت.
دکتر میرفخرایی دبیر جلسه با تاکید بر لزوم وجود بخش نظارتی در وزارت علوم اظهار داشت: موضوع سوپر ویژن در وزارت علوم بسیار مغفول مانده است. گفتنی است اعضای حاضر در اتاق فکر به همراه اعضایی که به صورت مجازی در جلسه حضور داشتند، پیشنهادات خود را بیان کرده و در خصوص موضوعات مورد مطالعه و ادامه کار به بحث و تبادل نظر پرداختند.
منبع:وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
گامی فراتر از مدیریت تعارض منافع
فاطمه نصیری (کارشناس پژوهشی مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه) ـ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
دسته بندی: کلیات تعارض منافع
کالین مک لئود دانشیار گروه حقوق و فلسفه دانشگاه ویکتوریا در مقالهای بهجای تمرکز بر تعارض منافع، سعی دارد گفتمان مربوط به اخلاق سیاسی را غنا ببخشد، بنابراین در سرتاسر مقاله خود در پی پاسخ به این پرسش بنیادین است: «کدامیک از سیاستها و ویژگیهای نهادی میتواند رفتار اخلاقیِ دولتمردان و کارمندان دولتی را تقویت کند»؟ در قلمروی گفتمان وی از اخلاق سیاسی، رفتار همه شهروندان و نه صرفاً مقامات دولتی قابل بررسی است. بنابراین در رسواییهایی مانند رشوه گرفتن توسط مقامات دولتی، صرفاً مقامات دولتی مسئول از منظر اخلاق سیاسی محکوم نمیشوند، بلکه شهروندی که اقدام به پرداخت رشوه نیز میکند؛ محکوم است. وی یک دموکراسی موفق را صرفاً نتیجه وفاداری بازیگران دولتی به اخلاق سیاسی نمیداند، بلکه از نظر وی رفتار همه کارگزاران در دستیابی به آرمانهای دموکراتیک مؤثر است.
منبع: تعارض منافع و عرصه دولتی، چشماندازهای چند ملتی، (۱۳۹۹). ترجمه تیم مترجمان مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه.
منبع:مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه
تعارض منافع پزشکی پایان می یابد؟
خبرگزاری فارس ـ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
دسته بندی: تعارض منافع در حوزه سلامت و درمان
منبع: خبرگزاری فارس
نامه ۷ اندیشکده به سران قوای کشور در مورد تعارض منافع
خبرگزاری فارس ـ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
دسته بندی:تعارض منافع در حوزه سلامت و درمان
۱- قوه مجریه: اولاً «فقدان تعارض منافع» بهعنوان شرط لازم در ادامه معرفی مدیران ارشد دولت به مجلس شورای اسلامی و یا انتصابات پیشرو مدنظر قرار گیرد و تمامی مدیران نیز ملزم به امضاء و انتشار عمومی «مرامنامه حافظ منافع عامه» باشند. ثانیاً پیش از معرفی مدیران ارشد دولت به مجلس شورای اسلامی و یا انتصاب ایشان، بهصورت تعداد محدودی «شاخص سنجشپذیر» با ایشان توافق و در کنار عملکرد دورهای آنها به صورت عمومی منتشر گردد.
۲- قوه مقننه: تهیه پیوست تعارض منافع برای تمامی قوانین در حال تصویب الزامی شود. به این معنی که اگر بهواسطه طرحها و لوایح در دست بررسی در قوه مقننه، قدرت یا اختیاری به شخص یا نهادی اعطا میشود، الزاماً در یکی از مواد پایانی آن، به مسئله تعارض منافع پرداخته و با تعیین قیوداتی، از بروز هرگونه تعارض منافع در مرحله تصمیمسازی، تصمیمگیری یا اجرا پیشگیری شود.
۳- قوه قضائیه:اقدام به شناسایی موقعیتهای بروز تعارض منافع در کلیه دستگاههای زیرمجموعه هر سه قوه در همه سطوح نموده و با معرفی افراد به مراجع قضایی ذیصلاح، مسئله را تا برکناری و حصول نتیجه پیگیری نمایید.
منبع:خبرگزاری فارس
وزارت بهداشت به تعارض منافع آلوده شده است
احمد نادری (نماینده مردم تهران) ـ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
دسته بندی: تعارض منافع در حوزه سلامت و درمان
ساختار کنونی وزارت بهداشت به شدت به تعارض منافع آلوده شده و نه تنها شایستگی سیاستگذاری آموزش پزشکی را ندارد، بلکه شایستگی تولیت نظام سلامت را نیز از دست داده است و باید بازنگری جدی در ساختارها و مأموریتهای این وزارتخانه صورت بگیرد. قطعاً در مجلس به این موضوع ورود خواهیم کرد تا جهت ساختارها را از منافع صنفی به سمت منافع ملی و مردم تغییر دهیم.
منبع:خبرگزاری مهر
اظهار دارایی تا ارزشهای شغلی؛ چارچوبی برای مدیریت تعارض منافع
افسانه شرکت (کارشناس پژوهشی مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامع) ـ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
دسته بندی: کلیات تعارض منافع
تجربه کانادا: برایان رد فورد، مشاور حقوقی اداره کمیسریای سلامت بخش دولتی کانادا در این مقاله چارچوب حقوقی کانادا را بررسی کرده که قوانین و سیاستهای متعددی را درزمینه جلوگیری از تعارض منافع و برطرف کردن آن تعیین کرده است. این قوانین بر پایه سه مفهوم تعارض منافع واقعی، بالقوه و ظاهری تقسیمبندی شدهاند.
جمهوری کره: گای اوکی پارک، مدیر هماهنگی سیاستهای گروه مستقل ضد فساد در کره در این مقاله مینویسد: در سال ۲۰۰۲، جمهوری کره تصمیم گرفت با تشکیل کمیسیون مستقل کره علیه فساد (KICAC) بهجای یک سیاست سفتوسخت برای تشخیص فساد به یک سیاست نرمتر مبتنی بر پیشگیری تغییر رویه دهد. رویکرد KICAC شامل موارد بسیاری ازجمله تغییر سیاست از مجازات به پیشگیری، مدیریت شفافتر و پاسخگوتر، تقویت اخلاق در مدیریت خدمات و شرکتهای دولتی و غیره است.
فیلیپین: پلاجیواس. آپستول- معاون آمبودزمان ویسایا در فیلیپین در این مقاله مینویسد: برای شفافیت بیشتر و افشاگری گستردهتر در سال ۱۹۶۰ قانون جمهوری ۳۰۱۹ در فیلیپین لازمالاجرا شد. بند هفتم این قانون که بهعنوان اصول رفتاری و استاندارهای اخلاقی مقامات و کارکنان دولتی شناخته میشود. آنها ملزم به اظهار داراییهای خودکرده است.
اندونزی: آریف ت. سورو جوجو – حقوقدان از اندونزی در این یادداشت بیان میکند: تعارض منافع در قوانین و مقررات حاکم در اندونزی بهجز در دو قانون بازار سرمایه و قانون شرکتها به شکل مجزا تعریفنشده است. بااینحال چند موقعیت تعارض منافع در قوانین مصوب سازمانها و نهادها آمده است.
منبع:مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه
سرانه پایین پزشک نتیجه تعارض منافع صنفی و شخصی است
میثم مهدیار(معاون پژوهشی پژوهشکده فرهنگ و هنر) ـ ۲۴ آذر ۱۴۰۰
دسته بندی: تعارض منافع در حوزه سلامت و درمان
منبع:خبرگزاری دانشجو
تعارض منافع و راهکارهای مبارزه با فساد
اسدالله مسعودی مقام (رئیس شعبه سوم دادگاه ویژه اخلالگران اقتصادی) ـ ۲۴ آذر ۱۴۰۰
دسته بندی: کلیات تعارض منافع
پروندههای بانک سرمایه، هفت تپه و پتروشیمی مصداق این مساله هستندکه مبالغ و تسهیلات کلان و ارز به افرادی داده شده که هیچ تخصصی ندارند. حتی در پرونده بانک سرمایه متهمان خودشان در چینش مدیران نقش داشته اند. در این سالها در نظارتها هم گاهی تعارض منافع دیده شده و تخصصی و کارآمد نبوده و حتی فرد ناظر خودش در مساله مورد نظارتش، منافع داشته است.در تصویب هر طرح و قانونی پیش از همه باید گلوگاههای فساد را شناسایی کرد و البته همه در برابر قانون برابر باشند و در تصویب قوانین استثنایی وجود نداشته باشد.
منبع:خبرگزاری صدا و سیما
نظارت بر خود مانع رسیدگی بر حقوق های نجومی
احسان ارکانی (نماینده مردم نیشابور) ـ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
دسته بندی: کلیات تعارض منافع
منبع:خبرگزاری موج
تعارض منافع در نظام مهندسی: رؤسا آری؛ اعضای هیئت مدیره خیر
احمد خرم ـ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
دسته بندی: تعارض منافع در حوزه مسکن و شهرسازی
تا سه روز قبل از ابلاغ بخشنامه تعارض منافع، جناب آقای اسلامی وزیر سابق از بنده سوال کردند نظر شما در مورد تعارض منافع چیست؟بنده در پاسخ گفتم تعارض منافع در مورد روسا، به دلیل تمام وقت بودن، قطعا وجود دارد و نباید روسا کار بگیرند و اگر کار بگیرند، دچار تعارض منافع میشوند. در ادامه آنها گفتند در مورد هیات مدیرهها نظرتان چیست؟ که بنده پاسخ دادم هیات مدیرهها هفتهای ۲ تا ۳ ساعت و نهایتا نصف روز کار دارند و در بقیه ایام هفته در اختیار خودشان هستند و معنی ندارد از تخصصشان جدا کنیم.
بنده در جلسه تاکید کردم که ما باید یک سطحی از کار را تعیین و ابلاغ کنیم، مثلا بگوییم میانگین استان ۵ یا ۸ هزار متر و یا ۳۰ درصد زیر میانگین، یک نرمی را باید تعیین و ابلاغ کنیم که تاکنون این کار نشده است. ضمنا آن کسانی هم که از هیات مدیره محروم میشوند ولی عضو هیات رئیسه و یا معاون سازمان میشوند، اینها هم از استفاده از پروانه شان محروم شوند. وزیر وقت راه و شهرسازی به آقای محمودزاده گفتند این حرفها قابل تامل است و دقت کنید. متاسفانه دو روز بعد از آن جلسه بخشنامه ابلاغ شد و همه در سازمان نظام مهندسی مشمول تعارض منافع شدند، ضمن اینکه ما ۱۲ دستگاه داریم که مشمول قانون تعارض منافع میشوند ولی همه دستگاهها را رها و فقط سازمان نظام مهندسی را مشمول این قانون کردند.
منبع:تاسیسات نیوز
بررسی مصادیق تعارض منافع در صندوقهای سرمایه گذاری
پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا) ـ ۲۵ آذر ۱۴۰۰
دسته بندی: تعارض منافع در بازار سرمایه
منبع:پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)
برای شکستن انحصار در حوزه پزشکی مصمم هستیم
حسن شجاعی (رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس) ـ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
دسته بندی:تعارض منافع در حوزه سلامت و درمان
منبع:دیدار نیوز
استقلال مدیر در حاکمیت شرکتی و تضمین بیطرفی
احمد شهنیایی (پژوهشگر در حقوق تجارت و حقوق مالیاتی) ـ ۲۵ آذر ۱۴۰۰
دسته بندی:تعارض منافع در بازار سرمایه
در مقررات حاکمیت شرکتی اتحادیه اروپا، تعریف استقلال مدیر، دربردارنده آزاد بودن موقعیت وی از هرگونه تعارض منافع احتمالی شده است. براساس دستورالعمل حاکمیت شرکتی بورس تهران، یکی از مصادیق عدم استقلال مدیر این است که مدیر بیش از پنج درصد سهام شرکت تحت مدیریت خود را مالک باشد (جزء الف بند ۶ ماده ۱ دستورالعمل حاکمیت شرکتی) زیرا چنین مدیری در موقعیت متعارضی قرار دارد که میتواند منافع خود به عنوان سهامدار پنج درصدی را در اولویت تصمیمگیری مدیریتی قرار دهد.
منبع:روزنامه دنیای اقتصاد
مدیریت تعارض منافع نیازمند قوانین بالادستی است
بهاره آروین(دبیر کمیته شفافیت شورای شهر پنجم تهران) ـ ۲۴ آذر ۱۴۰۰
دسته بندی: تعارض منافع در شوراها و شهرداری
آروین: بخشی مربوط به شهرداری است، برای مثال اعمال نفوذ میشود تا مدیری بر مسند اجرا بنشیند یا قراردادی بسته شود. بخش دیگر احتمالا در اعضای پارلمان و اعضای شورای شهر یا مجلس باشد. این ارتباطات نیاز به شفافیت دارد. باید شهرداری را شفاف کنیم. اطلاعات مدیران شهر و اطلاعات قراردادها باید شفاف شود. به واسطه اینکه معمولا اعضای شورای شهر افراد مشهوری در شهر هستند، میشود بحث سوتزنی و مطالبهگری را برای پیدا کردن اینکه کدام شرکتها را بستگان نسبی یا سببی اعضای شورا تاسیس کردند، کشف کرد؛ همچنین قراردادهایی را که با مجموعه شهرداری منعقد میکنند. هر چه قدر شفافیت شهرداری از این منظر بالا برود و از مکانیزمهای سوتزنی استفاده شود راحتتر میتوان موارد فسادزا را کشف کرد.
بحث تعارض منافع بحث جدیدی در کشور است. قوانین بالادستی مربوط به آن هم هنوز تصویب نشده. در سطح شورای شهر وقتی میخواهند مقرراتگذاری کنند بعضا با موانع و ابهاماتی به خصوص در حوزه حقوقی مواجه میشوند. اما با همه اینها شورای شهر بالاخره موفق شد شفافیت آراء را اجرا کند. اما در مدیریت تعارض منافع چالشهای زیادی داشتیم. برای بحث تعارض منافع اعضای شورا، تا مرحلهای پیش رفتیم که اگر یک عضو شورا شغلی دارد که مربوط به مصوبه مورد بحث است، در جایگاه تعارض منافع قرار میگیرد و باید جلسه را ترک کند. اما این مورد به اسناد بالادستی نیاز داشت که هنوز وجود ندارند تا بتوانیم ممنوعیتها را اعمال کنیم.
منبع:خبرگزاری دانشجو
تعارض منافع وزارت نفت مانع توسعه اتوگاز در دولت دوازدهم
خبرگزاری فارس ـ ۲۷ آذر ۱۴۰۰
دسته بندی: تعارض منافع در حوزه انرژی
منبع:خبرگزاری فارس
دریافت نسخه الکترونیکی هفتاد و پنجمین خبرنامه مدیریت تعارض منافع