دریافت نسخه الکترونیکی پنجاه و نهمین خبرنامه هفتگی مدیریت تعارض منافع
- حجتالله عبدالملکی، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در نخستین نشست اعضای شورای سیاستگذاری و برنامهریزی تحول راهبردی این وزارتخانه، از تشکیل دو کمیته شامل ضابطه زدایی و تمرکز زدایی و کمیته مبارزه با فساد و تعارض منافع در زیرمجموعههای آن خبر داد.
- کیومرث سرمدی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، اظهار داشت: ذینفعان سازمان غذا و دارو را فعالان این رشته تشکیل می دهند و انتظار این است که جهت پرهیز از تعارض منافع، فعالان این صنعت در پستهای کلیدی سازمان غذا و دارو مورد استفاده قرار نگیرند، اما در کمال تعجب شاهدیم که تمام مدیران میانی و ردههای بالای سازمان را همواره فعالان صنعت داروسازی کشور تشکیل میدهند.
- بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جلسه رای اعتماد گفت: برای مقابله با تعارض منافع در حوزه درمان و بهداشت در دو حوزه میتوانیم عمل کنیم، نخست اینکه ساختار نظام سلامت به گونهای تعریف شود که تعارض منافع در آن وجود نداشته باشد و دوم اینکه از مدیران ارشد شایسته استفاده شود.
- گزارش تعارض منافع در حوزه سلامت توسط مرکز پژوهشهای مجلس پس از ۳ سال منتشر شد. این گزارش در سال ۹۷ تهیه شده و به مصادیق و راهکارهای مدیریت تعارض منافع در حوزه سلامت و درمان در سه سطح زیرساختهای نهادی، اطلاعاتی و مدیریت تعارض در سطوح عالی پرداخته است.
مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه جهاد دانشگاهی ۶ شهریور ۱۴۰۰
برنامههای خاندوزی برای مدیریت تعارض منافع چیست؟
مشرق نیوز (نمایندۀ مجلس و عضو کمیسیون برنامه و بودجه) ـ ۳۱ مرداد ۱۴۰۰
دسته بندی: کلیات تعارض منافع
«بخش مهم پیش نرفتن اصلاحات اقتصادی در اقتصاد ناشی از منافع مدیران وزارتخانه هاست که در دولت قوی لازم است تدابیر زیر در دستور کار قرار گیرد:
۱- تلاش در جهت شمول کامل سامانه ستاد، شفافیت تمام قراردادهای بزرگ در شرکتهای دولتی و شفافیت انتصابات بخش عمومی
۲- شناسایی و مدیریت تعارض منافع فردی و ساختاری در زیرمجموعه وزارت امور اقتصادی و دارایی
۳- الزام کارکنان موثر وزارتخانه و سازمان های متبوع به ثبت داوطلبانه موقعیت های تعارض منافع و استفاده حداکثری از مشارکت های مردمی برای مدیریت تعارض منافع».
خاطر نشان می گردد در برنامه ارائه شده توسط وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، به راهبرد «شفاف سازی و ارتقای بهره وری در مدیریت داراییها و شرکتهای دولتی» هم اشاره شده و توضیحاتی درباره برنامه های خاندوزی برای تحقق این راهبرد ضد فساد آمده است.
منبع: مشرق نیوز
پرسش از وزیر بهداشت جدید درباره برنامه مدیریت تعارض منافع
علیرضا عباسی (نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس) ـ ۳۱ مرداد ۱۴۰۰
دسته بندی: تعارض منافع در نظام سلامت و درمان
منبع: خبرگزاری ایلنا
تعارض منافع در ساختار وزارت بهداشت مشهود است
کیومرث سرمدی (عضو کمیسیون اجتماعی مجلس) ـ ۱ شهریور ۱۴۰۰
دسته بندی:تعارض منافع در نظام سلامت و درمان
منبع: خبرگزاری ایرنا
بازار سرمایه؛ تقویت شفافیت و مدیریت تعارض منافع
علی غیاثیان (کارشناس اقتصادی) ـ ۱ شهریور ۱۴۰۰
دسته بندی: کلیات تعارض منافع
به عنوان فردی که سالها در هلدینگهای تخصصی مشغول بودم و مسائل و مشکلات آنها را از نزدیک لمس کردهام می گویم؛ در دسترسترین و سریعترین راهکار ایجاد شفافیت در همه کشورها برای هلدینگها و شرکتهای بزرگ حضور در بازار سرمایه است. بازار سرمایه، در گام نخست، عملکرد شرکت را در دیدرس دستگاه های نظارتی، مردم و کارشناسان قرار می دهد. همچنین، سهیم کردن مردم در منافع شرکتها باعث حساسیت در عملکرد آنها شده و هر اقدام کلان در این شرکتها باید همراه با جوابی قانع کننده برای سهامداران باشد.
علاوه بر آن گزارشهای ماهانه، سه ماهه، ۶ ماهه و یک ساله به صورت مستمر در سامانه “کدال” بارگذاری می شود که باعث می شود مردم و سهامداران خرد و کلان وضعیت شرکت را به راحتی نظارت و بررسی کنند.
منبع: شبکه اطلاع رسانی مانا
تعارض منافع ساختاری در نظام سلامت
محمد رضاپور (دبیر هسته حکمرانی سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران) ـ ۳۰ مرداد ۱۴۰۰
دسته بندی: تعارض منافع در نظام سلامت و درمان
منبع: خبرگزاری دانشجو
تعارض منافع در انتصاب عضو جدید هیئت مدیره باشگاه آلومینیوم
ورزش سه ـ ۱ شهریور ۱۴۰۰
دسته بندی: تعارض منافع در ورزش
منبع: ورزش سه
راهکارهای وزیر بهداشت برای مدیریت تعارض منافع: ساختار و مدیران
بهرام عین اللهی (وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) ـ ۱ شهریور ۱۴۰۰
دسته بندی: تعارض منافع در نظام سلامت و درمان
منبع:دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی سبزوار
راهکارهای وزیر اقتصاد برای مدیریت تعارض منافع امیدبخش است
رضا دولت آبادی (مدیرعامل بانک تجارت) ـ ۱ شهریور ۱۴۰۰
دسته بندی: تعارض منافع در نظام بانکی
در برنامه پیشنهادی ایشان همچنین آسیب های دیگر نظام بانکی نظیر ناکارایی قوانین، نظارتهای ناکارا، خلا جدی قواعد حاکمیت شرکتی و شفافیت در حوزه بانکداری و عدم مدیریت تعارض منافع اشاره و برای شناسایی و رفع آنها راهکارهای عملیاتی ارائه کرده است. اصلاح قوانین بانکداری کشور موضوعی است که بارها در سالیان گذشته مطرح شده ولی هیچ گاه به دلیل اختلافات فی مابین دولت و مجلس محترم عملی نشده است. حضور دکتر خاندوزی در تیم اصلاحی قوانین بانکی کشور از زمان حضور وی در مرکز پژوهش های مجلس و اخیرا کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی امیدها برای به نتیجه رسیدن این آرزوی چندین ساله را افزایش می دهد.
منبع:سایت بانک تجارت
تاسیس سازمان نظام مهندسی پزشکی و احتمال بروز تعارض منافع
احمد مسلمی (رئیس انجمن صنفی متخصصین تجهیزات پزشکی) ـ ۱ شهریور ۱۴۰۰
دسته بندی: تعارض منافع در نظام سلامت و درمان
رئیس انجمن صنفی متخصصین تجهیزات پزشکی کشور در پاسخ به سؤال “با توجه به اینکه واگذار کردن برخی وظایف از جمله وظایف نظارتی به سازمانهای صنفی، باعث ایجاد تعارض منافع میشود؛ آیا برای رفع تعارض منافع برنامهای دارید؟” بیان داشت: یکی از چالشهایی که سازمانهای مربوط به یک صنف دارند، بحث تضاد منافع است که ممکن است اتفاق بیفتد و باید در تدوین نهایی این طرح، مسئله تعارض منافع به خوبی دیده شود و محدوده کاری و عملکردی سازمان نظام مهندسی تجهیزات پزشکی مشخص شود چرا که اگر وظایف این سازمان به خوبی تبیین نشود، شاهد بروز مشکلاتی نظیر آنچه در سازمانهای صنفی دیگر رخ میدهد خواهیم بود. اگر اعضای یک سازمان صنفی خود در بخش خصوصی منافعی داشته باشند، نمیتوانند تصمیمگیری یا نظارت بدون تعارض منافع داشته باشند که این امر منجر به نارضایتی مردم خواهد شد؛ با توجه به اینکه هنوز جلساتی برای کارشناسی جزئیات طرح تشکیل سازمان نظام مهندسی پزشکی برگزار نشده است؛ اختیارات این سازمان هنوز مشخص نیست و باید جلوگیری از ایجاد تعارض منافع در این جلسات به خوبی مورد بررسی قرار گیرد.
منبع: خبرگزاری تسنیم
وزیر بهداشت با تعارض منافع در این وزارتخانه مقابله کند
مهدی عسگری (نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد) ـ ۲ شهریور ۱۴۰۰
دسته بندی: تعارض منافع در نظام سلامت و درمان
منبع: خبرگزاری ایرنا
مصادیق تخلفات حرفهای و انتظامی در بخشنامه تعارض منافع شهرسازی
خبرگزاری فارس ـ ۲ شهریور ۱۴۰۰
دسته بندی: تعارض منافع در حوزه مسکن و شهرسازی
• هر یک از اعضای اصلی هیئت مدیره شورای انتظامی و بازرسان سازمان استان که هر نوع ارائه خدمات با استفاده از پروانه اشتغال به کار و امتیازهای ناشی از آن به صورت شخص حقیقی یا حقوقی داشتهاند.
• اعضای هیئت مدیره و رئیس سازمان استان که در زمان تصدی و در چهارچوب وظائف محوله موضوع مواد ۷۳ و ۷۶ آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان)، اقدام پیشگیرانه موثر با پیگیرد انتظامی نسبت به ارائه خدمات درلهای توسط اعضای هیات مدیر در شورای انتظامی با بازرسان سازمان استان معمول ننموده و با اصولا در زمان تصدی مسئولیت ایشان، هرنوع خدمات حرفهای به اعضای فوق الاشاره ارجاع شده است.
• کلیه اعضای هیات مدیره شورای انتظامی و بازرسان سازمان استان که مرکونه دریافتی اعم از حق الزحمه، حق الجلسه، پاداش، اضائه کار و مازاد و برخلاف ضوابط قانونی داشتهاند و همچنین اشخاصی که نسبت به تایید و پرداخت وجوه مذکور اعم از رئیس سازمان استان، خزانه دار و … اقدام نموده اند.
در این خصوص، سوابق کارکرد حرفهای و مالی اعضای هیات مدیره، شورای انتظامی و بازرسان سازمان استان که قبلا توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان استان به آن اداره کل ارائه شده است و همچنین اطلاعات ماخوذه بعدی از سازمانهای نظام مهندسی ساختمان استان که صحت آن مورد تأیید اداره کل راه و شهرسازی استان قرار گرفته، ملاک عمل می باشد.
منبع: خبرگزاری فارس
آموزش و پرورش، وزارتخانهای با بیشترین تعارض منافع
خبرگزاری مهر ـ ۲ شهریور ۱۴۰۰
دسته بندی: تعارض منافع در حوزه آموزش عمومی
آموزش و پرورش وزارتخانهای با بیش از یک میلیون معلم است که کارمندان دولت حساب میشوند. از سوی دیگر این وزارتخانه قریب به ۱۵ میلیون دانش آموز دارد که با احتساب والدینشان عددی قابل تأمل است که برای تعلیم و تربیت فرزندانشان از این دستگاه عریض و طویل مطالبه دارند. تنوع ذینفعان، این وزارتخانه را در یک دوگانهای قرار میدهد که گاهی مطالبه برای دستهای از ذینفعان برای دستهای دیگر تعارض منافعی ایجاد میکند. به طور مثال مطالبه از کیفیت آموزشی و پرورشی ممکن است به معنای سختگیری بیشتر در جذب معلمان باشد.
منبع: خبرگزاری مهر
انتشار گزارش تعارض منافع در حوزه سلامت توسط مرکز پژوهشها
مرکز پژوهشهای مجلس ـ ۳ شهریور ۱۴۰۰
دسته بندی: تعارض منافع در نظام سلامت و درمان
۱. زیرساختهای نهادی
۲. مدیریت تعارض منافع در سطوح عالی: یکی از دلایل مهم عدم اجرای کامل برنامههایی مانند «پرونده الکترونیک سلامت»، «پزشک خانواده» و «نظام ارجاع» نیز تعارض منافع ارزیابی میشود.
۳. زیرساختهای اطلاعاتی برای مدیریت تعارض منافع در سطوح عملیاتی: سختی مدیریت تعارض منافع در سطوح عالی، مواجهه با قدرت گروههای ذینفع و نیازمندی به شجاعت سیاسی است. اما مدیریت تعارض منافع در سطوح عملیاتی بهدلیل گستردگی و تنوع مشاغل و موقعیتها پیچیدگیهای بیشتری دارد بنابراین برنامهریزی و مدیریت آن نیازمند اطلاعات دقیقتری است.
منبع: خبرگزاری فارس / مرکز پژوهش های مجلس
راهبردهای کلان برای مدیریت تعارض منافع در مجلس
مصطفی شریفی (مدرس دانشگاه همدان) ـ ۳ شهریور ۱۴۰۰
دسته بندی:تعارض منافع در مجلس
برای محقق نمودن این موضوع عمدتا از سه راهبرد کلان تشدید محدودیت ها و ممنوعیت ها، تغییر قوانین بازی و افزایش شفافیت و نظارت عمومی استفاده می کنند. وقتی شفافیت در تمام ابعاد حیات سیاسی و شخصی یک مسئول جاری و ساری باشد نحوه رأی اعتماد، نظارت و استیضاح نسبت به ارکان قوه مجریه متفاوت خواهد شد. برای مثال اگر وابستگان درجه اول یک نماینده از سرمایه گذاران مافیایی حوزه بیمه در کشور باشند، اساساً این نماینده به سبب تعارض منافع اظهارات ناصوابی نسبت به وزیری که متولی صنعت بیمه در کشور است، خواهد داشت. هیچ راهبردی مهمترو ضروری تر از شفافیت اقتصادی نمی تواند به مدیریت تعارض منافع در ارتباط با دولت و مجلس کمک کند. اعلامیه دارایی های مقامات رسمی از جمله نمایندگان مجلس طیف گسترده ای از اطلاعات از جمله درآمد، اموال، هدایا، هزینه ها، منافع مالی و غیرمالی خود و بستگان درجه اول آنها را به منصه ظهور می رساند.
در بسیاری از کشورهای دنیا هم اکنون این روند به شدت و با دقت پیگیری می شود و آثار بسیار خوبی در صحنه سیاسی به جای گذاشته است. برای مثال پایگاه اطلاعات یوروپام شاخص های افشای اطلاعات مالی مسئولان دولتی کشورهای عضو اتحادیه اروپا را با هدف شناسایی اموال و سوگیری های بالقوه در فعالیت های عمومی ایشان در چهارسطح رئیس دولت ، وزرای کابینه، نمایندگان مجلس و کارمندان بخش عمومی انجام می دهد و یا در برخی کشورها مانند اوکراین، رومانی و… شروع و توسعه شفافیت و مبارزه با فساد از طریق مدیریت تعارض منافع بسیار اثرگذار محقق شده است.
این ایام و در آستانه بررسی صلاحیت کابینه دولت جدید شاهد هستیم که متأسفانه بدون هیچ گونه شفافیتی نسبت به تعارض منافع نمایندگان محترم مجلس و برخی از گروه های کارشناسی در حوزه های صنفی و نهادهای مالی ذیل وزارت خانه ها، اظهاراتی صورت می پذیرد که اندک اطلاعات عمومی نسبت به این اشخاص نشان می دهد برخی موضع گیری ها نسبت به صلاحیت ها تحت تأثیر تعارض منافع مفسدین اقتصادی در حوزه های مختلف است.
منبع: پایگاه خبری یکتا
تعارض منافع؛ عامل کمبود و گرانی دارو
پویا ناظران (اقتصاددان و تحلیلگر موسسه مودیز) ـ ۳ شهریور ۱۴۰۰
دسته بندی: تعارض منافع در حوزه نظام سلامت و درمان
در نظام سلامت، علاوه بر تعارض منافع سهامداران بیمارستانها، مشکل تعارض منافع تولیدکنندگان و واردکنندگان دارو و واکسن هم داریم که باعث انحصار در تولید یا واردات شده است. وقتی به داروخانه مراجعه میکنید و دارو نیست یا آنقدر گران است که استطاعت خرید آن را ندارید، عموما علتش منافع انحصاری یک واردکننده یا تولیدکننده داروست. ریشه مشکل کجاست؟ در این سالها سهامداران بیمارستانها و شرکتهای داروسازی توانستند ردههای بالای وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی و کمیسیون بهداشت مجلس را در دست بگیرند. در اقتصاد به این پدیده تعارض منافع میگوییم ، و نتیجهاش آن که رقابت سالم در تولید محصول و ارائه خدمات را از بین میبرد.
منافع متعارض وزرا و معاونین آنها علاوه بر کاهش کیفیت خدمات پزشکی، افزایش فشار به پزشکان بیسهم، کمبود و گرانی دارو نظام بیمه سلامت کشور را هم مختل کرده است. درمان-محوری نظام سلامت، راه نیافتادن پرونده سلامت، دشواری احقاق حقوق بیمار در قبال قصور پزشک و غیره همه بخاطر تعارض منافع در وزارت بهداشت است.
بند «ب» ماده ۷۴ برنامه توسعه ششم، اشتغال پزشکان بخش دولتی در بخش خصوصی را ممنوع میکند. یعنی مثلا استاد یک دانشگاه علوم پزشکی یا پزشک شاغل در بیمارستان دولتی، اجازه داشتن مطب خصوصی یا کار در بیمارستان خصوصی را ندارد. اما وزیر پیشنهادی آقای رئیسی کسی است که در حین ریاست بیمارستان لبافینژاد در بیمارستان خصوصی «نگاه» هم طبابت کرده است. چرا نمایندگان مردم در کمیسیون بهداشت مجلس از این وضعیت شکایت نمیکنند؟ رئیس کمیسیون بهداشت، همکار وزیر پیشنهادی در بیمارستان خصوصی «نگاه» است. تعارض منافع!
صحبت از بیمارستانهای خصوصی شد. حتما میدانید هر شرکتی که در کشور ثبت شده باشد اطلاعات سرمایه، سهامدارها و هیئت مدیره آن عمومی و علنی است. اما بیمارستانها استثنا هستند! یعنی در حالی که میدانیم رییس کمیسیون بهداشت مجلس و وزیر بهداشت پیشنهادی در بیمارستان خصوصی «نگاه» طبابت میکنند، هیچ راهی نداریم که بفهمیم سهامدار هم هستند یا نه؟ اگر سهامدارند، چقدر سهم دارند؟ هیئت امنا هستند یا رئیس؟ نمیدانیم! عدم شفافیت!
در تبلیغات انتخاباتی، آقای رئیسی گفتند: «در نظام سلامت مشکلاتی که باید از آن یاد کنیم یکی بحث تعارض منافع است… دوم مسئله انحصار است.» پس کو؟! این بود پرداختن به تعارض منافع و انحصار؟!
کار وزیر بهداشت طبابت نیست بلکه بهینهکردن سازوکارهای بهداشت، پیشگیری، و درمان است. به وزیر فوق تخصص نیاز نداریم، بلکه به وزیری که با انحصار و تعارض منافع مقابله کند نیازمندیم.
منبع: بورسان
تشکیل کمیته مبارزه با فساد و تعارض منافع در وزارت کار و رفاه اجتماعی
حجتالله عبدالملکی (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) ـ ۶ شهریور ۱۴۰۰
دسته بندی: تعارض منافع در حوزۀ تعاون، کار و رفاه اجتماعی
کمیته مبارزه با فساد و تعارض منافع که جزو وعدههای دولت است نیز در این حوزه راه اندازی و نتایج اقدامات مربوطه در نشست بعدی ارائه خواهد شد. سعی میکنیم تا دو هفته آینده نتایج برخی از راهکارهای ارایه شده را به اطلاع مردم برسانیم.
درابتدای این نشست مدیرکل حوزه وزارتی با معرفی اعضای شورای سیاستگذاری و برنامه ریزی تحول راهبردی گزارش کوتاهی از عملکرد هریک از معاونین روسای سازمان ها، صندوقها و بانکها ارائه کرد.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی دولت
شورای شهر، نمونهی خالص تعارض منافع
میثم مهدیار(رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شورای شهر پردیس) ـ ۴ شهریور ۱۴۰۰
دسته بندی: تعارض منافع در حوزه شوراها و شهرداری
منبع: نسیم آنلاین
دریافت نسخه الکترونیکی پنجاه و نهمین خبرنامه هفتگی مدیریت تعارض منافع