دریافت نسخه الکترونیکی چهل و سومین خبرنامه هفتگی مدیریت تعارض منافع
گزیدۀ اخبار، تحلیلها و گزارشهای هفته گذشته در حوزه تعارض منافع به این شرح است:
- شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مصوبه این شورا پیرامون طرح ساماندهی فضایی-عملکردی حوضههای آبریز سدهای تأمین کننده آب شرب تهران و البرز را ابلاغ کرد که در این مصوبه مشارکت حداکثری ذی نفعان و مدیریت تعارض منافع و مسئولیتها در ۳ بخش دولتی، خصوصی و جامعه محلی پیشبینی شده است.
- انتصاب خداداد افشاریان، فریدون اصفهانیان، مهرداد سراجی و شهره موسوی توسط رئیس جدید فدراسیون فوتبال به عنوان رؤسای تعدادی از کمیتههای فدراسیون فوتبال با انتقاد جمعی از رسانههای ورزشی مواجه شده که معتقدند این انتصابات به دلیل اشتغال همزمان افراد مذکور در هیئتهای فوتبای یا باشگاههای خصوصی مصداق بارز تعارض منافع است.
- علی سعدوندی، اقتصاددان و کارشناس بینالمللی بانکداری، طی گفتگویی تعارض منافع را یکی از مشکلات اساسی نظام بانکداری در ایران عنوان کرده است.
- چاک گراسلی سناتور جمهوریخواه آیوا روز دوشنبه خواستار اطلاعات بیشتری درباره تضاد احتمالی منافع مربوط به جان کری فرستاده ویژه دولت بایدن در امور تغییرات اقلیمی شده است. کری به سرمایهگذاری در بخش های مالی و انرژی پیش از پذیرش این مسئولیت متهم است.
مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه جهاد دانشگاهی ـ ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
مدیریت تعارض منافع در نظام مدیریت یکپارچه حوضههای آبریز
شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ـ ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰
دسته بندی: تعارض منافع در حوزهی محیطزیست و آبخیزداری
منبع: خبرگزاری مهر
اتهام بیپایه تعارض منافع به انجمن های علمی پزشکی
سید محمد اکرمی (رییس انجمن علمی ژنتیک پزشکی ایران)ـ ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
دسته بندی: تعارض منافع در حوزهی سلامت و درمان
منبع: تابناک
درخواست برای تحقیق درباره تضاد منافع احتمالی مربوط به جان کری
پایگاه اطلاع رسانی کنگره آمریکا ـ ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰
دسته بندی: نمونههای جهانی تعارض منافع
منبع: خبرگزاری تسنیم
عبور از هفت خوان منافع متعارض برای گرفتن یک مجوز
خبرگزاری فارس ـ ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰
دسته بندی: تعارض منافع در حوزهی کسب و کارها و بازرگانی
پاسخ کوتاه و ساده است. متاسفانه در ایران برخلاف کشورهای با اقتصاد سالم، اختیار صدور مجوز برای خیلی از مشاغل فوق، به دست ذی نفعان همان حوزه ها سپرده شده است و آنها هم علاقه ای ندارند که دست زیاد شود چون منجر به کاهش انحصار و سود حداکثری آنها خواهد شد.
راه حل اصلاح این وضعیت، ایجاد سامانه ای برای صدور مجوزهای کسب و کار است تا هم امضاهای طلایی از فرآیند صدور مجوز حذف شوند و هم شرایط صدور مجوزهای کسب وکار، سهولت پیدا کرده و به صورت شفاف در معرض دید عموم مردم قرار بگیرد. زیرساخت قانونی لازم برای ایجاد این سامانه، سال ۸۷ به تصویب رسیده ولی همچنان خبری از اجرای آن نیست. دولت سیزدهم می تواند با اجرای این قانون و ایجاد این سامانه، گام بزرگی برای از بین بردن «هفت خوان اشتغال» بردارد.
منبع: خبرگزاری فارس
صدور احکام تبصره ای همراه با تضاد منافع توسط عزیزی خادم
خبرگزاری ایلنا ـ ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
دسته بندی: تعارض منافع در ورزش
منبع: خبرگزاری ایلنا
چالش تعارض منافع در مدیریت شهری تهران
جمشید ستوده (کارشناس شهری) ـ ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
دسته بندی: تعارض منافع در شوراها و شهرداری
همین موارد نشان میدهد نوسازی در تهران بهعنوان یکی از کلانشهرهای مهم کشور باید در کنار فرم در محتوا نیز دنبال میشد. اصلاح مناسبات مدیریتی در گام اول نیازمند حل پدیده تعارض منافع است. اگر این پدیده شناخته نشود و برای آن تدبیری اتخاذ نشود در نهایت تمامی اصلاحات، شروع نشده ناکام میماند. این تعارض منافع است که اجازه نمیدهد مناسبات اقتصادی در تهران اصلاح و الگوی درآمدی پایدار شود. این تعارض منافع است که اجازه نمیدهد روابط شهرداری بهعنوان یک دولت محلی با دولت مرکزی شفاف و قاعده مند شود. برای جلب حمایت افکار عمومی و کسانی که از رفع تعارض منافع منتفع میشوند، باید مفهوم تعارض منافع و پیامدهای مخرب آن را برای مردم روشن کرد. بدون چنین درکی، احتمال پشتیبانی سیاسی و ایجاد ائتلاف و همافزایی برای موفقیت پروژههای مدیریت تعارض منافع ناچیز خواهد بود. مقابله با تعارض منافع نیازمند حمایت گروهی از مردم است که درحالحاضر از پیامدهای منفی تعارض منافع متضرر میشوند. اگر برای این حل این مساله گامی برداشته نشود، تهران ۱۴۰۰ نیز مانند دیگر سالها، تهران مبتنی بر درآمدهای ناشی از ساخت و ساز و تراکم فروشی است. شهرداری برای جبران هزینههای خود یا باید هوای شهر را بفروشد یا داراییهای آن را.
منبع: دنیای اقتصاد
واکسن گیت، دارو گیت، تجهیزات گیت: تعارض منافع و امضاهای طلایی
پایگاه خبری پزشکی و قانون ـ ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰
دسته بندی: تعارض منافع در حوزهی سلامت و درمان
هیچ علامتی از نگرانی در مورد تایید مجموعهای از داروهای ضد کرونای مشکوک و شبههناک که نامهای عجیب در پس آن بود در این مسئولین دیده نشده و حتی در مواقعی رد پایشان در corona market به چشم میخورد.
گروه پزشکان و قانون اعتقاد دارد رفتارهای دارای استانداردهای دوگانه در مسئولین سلامت عامدانه و با آگاهی کامل و ناشی از تعارض منافع مالی – سیاسی است و به همین لحاظ خود را مکلف میداند که با صراحت اعلام کند مدعیات مدعیان را باور ندارد و گفتن سخنانی این گونه را دارای اهداف فرافکنانه میداند.
منبع: پایگاه خبری پزشکان و قانون
اصلاح نظام بانکی نیازمند پتانسیل علمی و از بین بردن تعارض منافع
علی سعدوندی(اقتصاددان و کارشناس بینالمللی بانکداری) ـ ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
دسته بندی: تعارض منافع در نظام پولی و بانکی
علی سعدوندی با تاکید بر اینکه اصلاح نظام بانکی نیازمند پتانسیل علمی و از بین بردن تعارض منافع است، میگوید: «سیستم بانکی ایران درحالحاضر یا قلک دولت است و یا قلک موسسان بانکهای خصوصی و وجود «ذینفع واحد» تبدیل به اصلی در بانکهای کشور شده است. بنابراین مشکل اصلی نظام بانکداری ما خصولتی بودن آن است. در بدنه نظام بانکی، افراد کارآمد و شایسته قرار ندارند و به هیچوجه نخبهسالاری در نظام بانکی ما وجود ندارد. مساله بعدی اما تعارض منافعی است که باعث میشود بسیاری از تصمیمات بانکی با نگاه به منافع شخصی افراد گرفته شود. اما عاملی که این دو معضل را نیز تشدید کرده، «نظارت» است که در نظام بانکی ما غایب است.»
منبع: روزنامه فرهیختگان
اشتغال همزمان اعضای هیئت علمی دانشگاهها در حوزه غیردولتی
زهرا قدسی (عضو کانون اساتید حقالتدریس) ـ ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
دسته بندی: تعارض منافع در حوزهی آموزش عمومی
۱. در آیین نامه استخدامی اعضای هیئت علمی با حفظ شأن و جایگاه یک عضو هیئت علمی او باید ۴۰ ساعت در مؤسسه حضور داشته باشد و به وظایف آموزشی، پژوهشی و اجرایی محوله بپردازد.
۲. در همان آیین نامه، استفاده از خدمات او به عنوان عضو هیئت علمی در سایر مؤسسات را منوط به اجازه و در برخی موارد اطلاع مؤسسه محل استخدامش میداند.
۳. در همان آیین نامه او میتواند به عنوان رییس مؤسسات آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی از دانشگاه خود مأمور شود به شرط آنکه نیمه وقت شود و حقوق نیمه وقتی دریافت کند (معمولاً اعضای هیئت علمی که در دانشگاهها مسئولیت دارند برای همکاران خود اغماض میکنند و این موضوع را پیگیری نمیکنند).
۴. عضو وابسته بودن در سایر مؤسسات آموزش عالی هم برای اعضای هیئت علمی امکانی دیگر است که با تمام وقت جغرافیایی و حتی حداقل ۴۰ ساعت حضور در تضاد است و همین عضو از سایر مؤسساتی که در آنها کار میکند میتواند حقوق دریافت کند.
۵. در همین زمان و با وجود محدودیتهای آیین نامه استخدامی برای حضور ۴۰ ساعته آنان، وزارت علوم در حمایتی بی دریغ از مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی امکان حضور اعضای هیئت علمی دانشگاههای دولتی را در مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی فراهم میآورد و به این واسطه به آنان رشته و دانشجو میدهد (مؤسسات غیرانتفاعی هم استقبال میکنند که نیازی به استخدام جوانان نداشته باشند) (در تضاد با ماده ۲۱ آیین نامه استخدامی و همزمان با درخواست اعضای هیئت علمی برای استفاده از طرح تمام وقتی)، چگونه میتواند یک عضو هیئت علمی تمام وقت جغرافیایی همزمان به بخش غیردولتی هم خدمت بدهد و حق الزحمه مضاعف هم از مؤسسات غیرانتفاعی بگیرد.
۶. اکنون با مصوبه مجلس شورای اسلامی و همسان سازی حقوق اعضای هیئت علمی وزارت علوم با اعضای هیئت علمی وزارت بهداشت، حقوق این اساتید افزایش قابل توجهی یافته است و بسیاری از همین اساتید به دنبال بهره مندی از تمام وقت جغرافیایی هستند (دریافت حقوق ۵۴ ساعت فعالیت در هفته).
۷٫ اطمینان دارم اگر فرصت بیشتر اجازه دهد میتوان به این فهرست باز هم افزود سؤال جدی این است؛ مگر یک عضو هیئت علمی اوقات شبانه روز خود را چند بار میتواند به فروش بگذارد. وقت آن فرا نرسیده است که تصمیم گیران که خود در هیبت هیئت علمی بوده اند یا پس از قبول مسئولیت به این هیبت در آمده اند اندکی به سیاست گذاری متضاد و همراه با تعارض منافع بیندیشند.
منبع: خبرگزاری دانشجو
تعارض منافع در انتصاب سرپرست کمیته داوران و فوتسال
بهناز میرمطهریان (خبرنگار)ـ ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
دسته بندی: تعارض منافع در ورزش
این البته همان انتقادی است که در زمان حضور فریدون اصفهانیان در این کمیته مطرح بود اما فدراسیون فوتبال توجهی به آن نداشت و جالبتر اینکه حالا هم با استناد به همین موضوع، تخلف صورت گرفته را ادامه میدهد.
این اتفاق درباره سرپرستی مهرداد سراجی در کمیته فوتسال هم رخ میدهد. او به عنوان مدیرعامل باشگاه سایپا در لیگ فوتسال مردان و زنان تیمداری میکند و سرپرستی او در کمیته فوتسال به طور واضح و آشکار تخلف به حساب میآید. این موارد البته پیش از این درباره نایب رئیسی شهره موسوی در فدراسیون فوتبال هم عنوان میشد. او که مدیرعامل باشگاه بادران است، بارها در معرض این نقد قرار گرفت که حضور او در فدراسیون فوتبال با مدیریت او در باشگاه بادران تعارض منافع دارد اما ریاست فدراسیون فوتبال تا کنون توجهی به این موارد نداشته است.
این افراد در صورتی که بخواهند در سمتهای جدید خود در فدراسیون فوتبال فعالیت کنند، چارهای جز استعفا از سمتهای خود در باشگاههای دیگر و هیأتهای فوتبال ندارند. در ماده ۴ آییننامه کمیته داوران درباره ترکیب اعضای کمیته داوران آمده است کمیته داوران از یک رئیس و پنج عضو تشکیل شده که این افراد نباید هیچ وابستگی به باشگاهها، اتحادیهها و یا تشکیلات دیگر فوتبال داشته باشند.
منبع: روزنامه ایران (ایران ورزشی)
پاسخ به برخی سخنان آقای دکتر حناچی، شهردار میلیمتری شهر تهران
مجید سجادی پناه (عضو شورای مرکزی جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی) ـ ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
دسته بندی: تعارض منافع در شوراها و شهرداری
بیش از ۳۶ گلوگاه فساد در مجموعه مدیریت شهری تهران قابل شناسایی است که محل تولد فساد است. در بین ۱۲ روش استاندارد کشف فساد دردنیا مهمترین روش “نظارت همگانی” است. یعنی۷۳ درصد از افرادی که عامل کشف و انهدام فساد بودهاند، کارمندان یا اربابرجوعهای آن سازمان ها بودهاند. بطوری که گزارشهای مردمی در امریکا به تنهایی منجر به بازپسگیری رقمی معادل ۱۰ میلیارد دلار فساد توسط دولت این کشور شده است.
منبع: سایت خبری – تحلیلی بولتن نیوز
انتقاد از انحراف اعتبارات بنیاد علوی، تحت سایه تعارض منافع
سید غفار فتحی ـ ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
دسته بندی: تعارض منافع در بنیادها و نهادها
منبع: ندای کهگیلویه و بویراحمد
عدول از بخشنامه تعارض منافع وزیر نیرو در توانیر هرمزگان
پایگاه خبری فارس من ـ ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰
دسته بندی: تعارض منافع در حوزهی انرژی
* نوشته مذکور به صورت ناشناس در بخش کارزار خبرگزاری فارس منتشر شده است.
منبع: فارس من
دریافت نسخه الکترونیکی چهل و سومین خبرنامه هفتگی مدیریت تعارض منافع