مطالعه و پایش تعارض منافع در ایران ـ 36

خبرنامه هفتگی مدیریت تعارض منافع – شماره سی‌ و ششم


تعارض منافع به گواه تجارب عملی و پژوهش‌های تجربی، ریشه‌ی بسیاری از ناکارآمدی‌ها، اختلال‌ها و اشکال متنوع فساد است که منجر به تضعیف ظرفیت اجرایی حاکمیت و تشدید نابرابری و بی‌اعتمادی در جامعه می‌شود. مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه جهاد دانشگاهی در راستای پایش و سنجش ابعاد مختلف تعارض منافع در ایران، به رصد رسانه‌های مجازی و مکتوب در این زمینه می‌پردازد. در همین راستا، استخراج محتوای تولیدشده در شبکه‌های اجتماعی (توئیتر، تلگرام و اینستاگرام) نیز در دستور کار مرکز توانمندسازی بوده و در گزارش‌های هفتگی انعکاس می‌یابد. آنچه در ادامه می‌آید اخبار، گزارش‌ها و تحلیل‌های مربوط به تعارض منافع در رسانه‌های عمومی است که در بازه زمانی 9 تا 15 اسفند 1399 منتشر شده و در قالب خبرنامه شماره 36 تجمیع و تلخیص شده‌اند.

تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۹۹

بارگذاری نسخه الکترونیکی خبرنامه هفتگی مدیریت تعارض منافع -۳۶

  • رئیس مجلس شورای اسلامی از معافیت مالیاتی اعضای هیئت علمی و قضات در سال آینده خبر داد و گفت که جزء مربوط به مالیات حقوق قضات و اعضای هیأت علمی در لایحه بودجه به قوت خود باقی است. در هفته‌های اخیر این موضوع به عنوان مصداق بارز تعارض منافع نمایندگان مجلس مورد مناقشه و بحث گسترده افکار عمومی قرار گرفته بود.
  • بهاره آروین، عضو شورای اسلامی شهر تهران هفته گذشته میهمان برنامه پایش بود و درباره م شفافیت و حل مشکل تعارض منافع در شهرداری تهران گفت: انتشار اطلاعات یکی از مصادیق اقدامات در خصوص مدیریت تعارض منافع در شهرداری تهران است. ما از سویی قراردادهای شهرداری را منتشر کردیم و از سوی دیگر اطلاعات مدیران و کارکنان این نهاد عمومی را روی وبسایت شفاف قرار دادیم. اکنون دیگر نوبت گزارشگران تخلف است که با رصد و تطبیق و مقایسه اطلاعات منتشرشده از کارکنان و طرف‌های معاملات، تخلفات و فسادهای احتمالی را پایش و گزارش کنند.
  • محمد صالح اولیا، معاون تحقیقات و منابع انسانی وزیر نیرو از آموزش ۱۲۰۰ نفر و نیز شناسایی ۲۱ مورد مصادیق مرتبط با تعارض منافع در شرکت‌های تابعه وزارت نیرو خبر داده است.
  • جلال محمودزاده، نماینده مجلس تضاد منافع را عامل تعویق در اجرای تحقیق و تفحص از پتروشیمی باختر و تاکید کرده برخی افرادی که با مسئولین پتروشیمی باختر ارتباط فامیلی دارند خود را برای ریاست هیات تحقیق و تفحص آماده کرده اند که در این صورت تعارض منافع پیش می‌آید.
  • حسین الماسی، فرماندار قروه از پیگیری موضوع تعارض منافع رئیس شورای شهر قروه از طریق نهادهای مسئول خبر داده و از اینکه مسئولان مرتبط در استان پاسخ استعلام در این مورد را نمی‌دهند، انتقاد کرده است.
  • حسن محدثی، جامعه شناس، تاکید کرده یکی از معضلات خیریه‌ها استفاده از موقعیت خیریه در جهت منافع شخصی است. به عبارت دیگر در برخی خیریه‌ها با تعارض منافع روبه‌رو هستیم، به این معنا که گاهی صاحبان خیریه امکانات زیادی را که در موسسه وجود دارد برای خود و اطرافیانشان به کار می‌گیرند.
  • رحمت‌الله حافظی، مدیرعامل اسبق سازمان تأمین اجتماعی تصریح کرده که در بخش‌های مختلف نظام درمان کشور با استقرار پزشک خانواده تعارض منافع وجود دارد. با اجرای پزشک خانواده ورودی بیمارستان‌ها کاهش خواهد یافت و درآمد بیمارستان‌ها کاهش می‌یابد به همین دلیل وزارت بهداشت این کار را نخواهد کرد.

مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه جهاد دانشگاهی ـ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹

تضاد منافع؛ مانع الکترونیکی‌سازی خدمات

داریوش چیوایی (کارشناس سلامت)، سجاد اسماعیلی (داروساز و عضو کمیته علمی کانون ملی سلامت)، حسین قناعتی(رییس کانون ملی سلامت) ـ ۹ اسفند ۹۹

دسته‌بندی: تعارض منافع در حوزه‌ی سلامت و درمان

حسین قناعتی:طرح تحول سلامت اقدام خوبی بود اگر می‌توانست خوب انجام شود اما اجرای آن اشکالات فراوانی داشت برای مثال وزیر وقت و معاون ایشان تعرفه‌هایی که تعیین کردند براساس مصالح فردی بود و تضاد منافع زیادی دیده می‌شد تا جایی که خود آقای روحانی مجبور شد گروه سلامت را تعویض کند. به نظر من مهمترین چالشی که نظام سلامت در این سال‌ها با آن درگیر بوده است مسئله تضاد منافع است.

داریوش چیوایی: نظام سلامت هیچگاه خود را به بیمه‌های مختلف تفکیک نکرده است. تولیت واحد وزارت بهداشت است. متخصصین حوزه‌ای تی تایید می‌کنند که این اتفاق شدنی است اما اراده آن وجود ندارد. اگر شفافیت منابع وجود داشته باشد و تضاد منافع در میان نباشد این اتفاق می‌افتد. یکی از آسیب‌هایی که نظام سلامت ما به آن دچار شد این بود که ما اجازه دادیم پزشکان بدون محدودیت در دو بخش خصوصی و دولتی فعالیت کنند. مشکل جایی ایجاد می‌شود که پزشکی که در بیمارستان دولتی کار می‌کند خود بیمارستان خصوصی دارد. اگر من نوعی به عنوان بزرگترین سهامدار بخش خصوصی وزیر بهداشت شوم کوچکترین تغییر تعرفه‌ای می‌تواند منافع بسیاری برای من داشته باشد. جا دارد قوه قضاییه در بررسی اینکه چقدر قانون اجرا نشده ورود کند.

سجاد اسماعیلی: مهمترین نکته‌ای که باید در دولت آینده مد نظر قرار گیرد الکترونیکی‌سازی خدمات است. ما قوانین و مصوبات برای حرکت به سمت دولت الکترونیک کم نداریم اما ناکارآمدی مدیریتی و تضاد منافع مانع از اجرایی شدن آن شده است.

منبع: خبرگزاری فارس

چگونه تعارض منافع اقتصاد را نامولد می‌کند؟

مهدی کرمی (عضو موسسه مردم نهاد توسعه فراگیر شفافیت) ـ ۹ اسفند ۹۹

دسته‌بندی: کلیات تعارض منافع

در اقتصادهایی مانند اقتصاد ایران که به سمت خصوصی سازی و کوچک شدن دولت حرکت می‌کنند، چه بسا افرادی که در دولت فعالیت می‌کنند از طریق رانت‌های دولتی، نبض بازار را نیز در دست می‌گیرند و اقتصاد را به سمت فعالیت‌های نامولد سوق می‌دهند؛ این خود پیامد تعارض منافع در اقتصاد است. به عنوان مثال، مواردی از کارخانه‌های دولتی وجود دارد که افراد با استفاده از رانت دولتی و با کمترین مبلغ ممکن، این کارخانه‌ها را به مالکیت خود درآورده و با تغییر کاربری این کارخانه‌ها، هم به تولید ملی ضربه زده‌اند و هم افراد زیادی را بیکار نموده و به بی‌ثباتی‌های سیاسی دامن زده‌اند؛ یا ممکن است افرادی در بازار وارداتی فعالیت داشته باشند و سیاست‌های دولت در این زمینه را در راستای منافع خود دستخوش تغییر کنند، مانند فسادهایی که در قبال یارانه‌های وارداتی دولت صورت می‌گیرد.خصوصی سازی بدون ایجاد بازارهای رقابتی و با رویه‌های غیرشفاف، نه تنها موفقیتی را در پی ندارد بلکه به فساد دامن می‌زند.

منبع: سیتنا

تجربه بانکداری خصوصی و خطای راهبردی تعارض منافع

ناصر ذاکری (کارشناس اقتصادی) ـ ۹ اسفند ۹۹

دسته‌بندی: تعارض منافع در نظام بانکی

در ایران مقدمات شکل‌گیری بانک‌های خصوصی در شرایطی فراهم شد که بی‌اعتنایی مسئولان به اصول بنیادین بانکداری خصوصی موقعیتی را ایجاد کرد که حتی سهامدار فلان بانک جدیدالتأسیس برای پرداخت سهم خود از سرمایه اولیه، از یک بانک دیگر تسهیلات دریافت کرد و هیچ نهاد مسئولی بر این رویه ناصواب خرده نگرفت!

حضور هم‌زمان برخی افراد «خاص» هم در مقام مؤسس و سهامدار بانک خصوصی و هم در کسوت یک مشتری عمده تسهیلات بانکی و در اصل یک ابربدهکار بانکی را می‌توان با حضور هم‌زمان برخی صاحب‌منصبان هم در جمع تصمیم‌گیرندگان و سیاست‌گذاران و هم در گروه ذی‌نفعان از این سیاست‌ها مقایسه کرد. شرایطی را تصور کنید که فلان فرد متنفذ در ساعت اداری با تدابیر حکیمانه و دوراندیشانه خود به رتق‌وفتق امور در فلان حوزه اقتصادی مشغول است و بعد از وقت اداری عضو هیئت‌مدیره شرکتی است که کاملا تصادفی در همان حوزه به فعالیتی انحصاری مشغول است. یا در نهادی دیگر فلان صاحب‌منصب برای رعایت صرفه‌جویی تشکیلاتی، شخصا به خودش نامه نوشته و تقاضای وام می‌کند و شخصا پاسخ مثبت به این درخواست می‌دهد. از منظری دیگر، شکل‌گیری این خطای راهبردی در شبکه بانکداری خصوصی را می‌توان دستاورد بی‌اعتنایی نظام‌یافته و طولانی‌مدت به مبحث تعارض منافع دانست. همه این اتفاقات متأثر از همین بیگانگی با مبحث تعارض منافع است که دروازه‌ای بزرگ را برای شکل‌گیری فساد گسترده در جامعه گشوده است. امروزه حضور هم‌زمان افراد خاص اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی را در سمت (عرضه‌کننده و تقاضاکننده منابع سرمایه‌ای) می‌توان مهم‌ترین عارضه و آلایش نظام بانکداری خصوصی کشور و در بیان دقیق‌تر بازار سرمایه تلقی کرد. اصلاح و رفع این عارضه و پیراستن چهره شبکه بانکداری خصوصی از این آلایش یک ضرورت انکارناپذیر است.‌ باید این اقدام اصلاحی را مقدمه‌ای برای توجه دقیق و کارشناسانه به مبحث تعارض منافع و تصویب قانون مدیریت تعارض منافع دانست؛ لایحه‌ای که دو سال و اندی پیش توسط دولت تهیه شد اما هرگز آن‌چنان خوش‌شانس نبود که به‌طورجدی موردتوجه مجلسیان قرار بگیرد.

منبع: روزنامه شرق

شکستن قیمت‌ها با وجود تعارض منافع امکان‌پذیر نیست

علی ناصری (رییس کمیسیون سلامت شورای شهر شیراز) ـ ۱۰ اسفند ۹۹

دسته‌بندی: تعارض منافع در بخش کشاورزی، شیلات و دام

تا زمانی که در مبحث قیمت گذاری، تعارض منافع وجود دارد با افزایش قیمت میوه و محصولات کشاورزی روبرو خواهیم بود. در خصوص ساماندهی مشاغل شهری و راه‌اندازی بازارچه‌های عرضه مستقیم محصولات کشاورزی با قیمت مناسب، کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری و شورای اسلامی شهر سیاست‌گذاری‌های لازم را مبذول داشته‌اند.

منبع: خبرگزاری مهر

تحلیل آروین از تعارض منافع در شهرداری در برنامه پایش

بهاره آروین (عضو شورای اسلامی شهر تهران) ـ ۱۰ اسفند ۹۹

دسته‌بندی: تعارض منافع در شوراها و شهرداری

بهاره آروین، عضو شورای اسلامی شهر تهران هفته گذشته میهمان برنامه پایش بود و درباره مبارزه با فساد در شهرداری تهران، طرح شهرداری شیشه‌ای، شفافیت در شورای شهر و شهرداری تهران، حل مشکل تعارض منافع در شهرداری تهران و شفافیت قراردادهای شهرداری‌ها گفتگو کرد. آروین در بخشی از سخنانش با اشاره به مصوبه تعارض منافع در شهرداری تهران گفت:

ما در مصوبه مدیریت تعارض منافع، شهرداری تهران را ملزم کردیم تا آئین‌نامه حمایت از گزارشگران تخلف یا همان سوت‌زنان را ارائه کند. شهرداری در این زمینه تأخیر زیادی داشت اما بالاخره آئین‌نامه را به شورا تحویل داد. اکنون بررسی این آئین‌نامه آخرین مراحل خود را طی می‌کند و ظرف چند هفته آتی در دستور صحن علنی شورا قرار خواهد گرفت. انتشار اطلاعات یکی از مصادیق اقدامات در خصوص مدیریت تعارض منافع در شهرداری تهران است. ما از سویی قراردادهای شهرداری را منتشر کردیم و از سوی دیگر اطلاعات مدیران و کارکنان این نهاد عمومی را روی وبسایت شفاف قرار دادیم. اکنون دیگر نوبت گزارشگران تخلف است که با رصد و تطبیق و مقایسه اطلاعات منتشرشده از کارکنان و طرف‌های معاملات، تخلفات و فسادهای احتمالی را پایش و گزارش کنند.

منبع: خبرگزاری مهر

تعارض منافع اجازه‌ی اجرای طرح پزشک خانواده را نمی‌دهد

رحمت‌الله حافظی (مدیرعامل اسبق سازمان تأمین اجتماعی) ـ ۱۱ اسفند ۹۹

دسته‌بندی: تعارض منافع در حوزه‌ی سلامت و درمان

بعد از پایان همکاری من با سازمان تأمین اجتماعی دستورالعملی که برای برنامه پزشک امین تهیه کرده بودیم را با تغییرات بسیار جزئی با عنوان دستورالعمل پزشک خانواده در وزارت بهداشت سعی کردند که اجرا کنند اما باز هم موفق نشدند. دلیل آن از نظر من این است که در بخش‌های مختلف نظام درمان کشور با استقرار پزشک خانواده تعارض منافع وجود دارد. حدود ۲۰ سال است که بحث پزشک خانواده در وزارت بهداشت مطرح است و پیگیری می‌شود. من معتقدم که با ساختار فعلی تا ۲۰ سال آینده نیز پزشک خانواده مستقر نخواهد شد.

با اجرای پزشک خانواده ورودی بیمارستان‌ها کاهش خواهد یافت و درآمد بیمارستان‌ها کاهش می‌یابد به همین دلیل وزارت بهداشت این کار را نخواهد کرد. برعکس بیمه‌ها می‌توانند در این کار موفق شوند چرا که با این برنامه هزینه بیمه‌ها کاهش می‌یابد. تعارض منافع تنها مربوط به اشخاص نیست و افراد در جایگاه حقوقی نیز ممکن است دچار تعارض منافع شوند. وقتی بیمارستان‌ها با اجرای پزشک خانواده خلوت شوند، درآمد آنها نیز کاهش خواهد یافت پس اجرای این امر با منافع شبکه‌های بهداشت تعارض دارد و طبیعی است که وزارت بهداشت انگیزه‌ای برای اجرای اینگونه برنامه‌ها نداشته باشد.

منبع: خبرگزاری مهر

تصویب معافیت مالیاتی قضات و اعضای هیئت علمی در سایه تعارض منافع

نور نیوز ـ ۱۰ اسفند ۹۹

دسته‌بندی: تعارض منافع در مجلس

رئیس مجلس شورای اسلامی از معافیت مالیاتی اعضای هیئت علمی و قضات در سال آینده خبر داد و گفت که جزء ۴ بند الف تبصره ۱۲ لایحه بودجه مربوط به مالیات حقوق قضات و اعضای هیأت علمی به قوت خود باقی است. با توجه به واقعیت‌های موجود می‌توان گفت اعضای هیأت علمی، قضات و پزشکان جزو دهک‌های بالای جامعه‌اند، حقوق‌های بالا دریافت می‌کنند اما از مالیات معافند، چرا؟ چون خودشان برای خودشان تصمیم می‌گیرند و در نظام تصمیم گیری نقش مهمی دارند ،این یعنی تعارض منافع. به گفته کارشناسان، این تبعیض نظام‌مند بین مالیات گرفتن از اقشار متوسط و کارمندان و کارگران و معافیت اساتید دانشگاه و قضات، بیش از آن که نشانه توجه به علم و قضاوت و سلامت باشد، نشانه اعمال نفوذ نمایندگان این اقشار در تصمیمات کلان ملی است، تا تعارض منافع هست اصلاح ساختاری براحتی اتفاق نخواهد افتاد.

منبع: نور نیوز

تعارض منافع پشت پرده عدم اجرای نسخه الکترونیک نیست

حسینعلی شهریاری (رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس) ـ ۱۱ اسفند ۹۹

دسته‌بندی: تعارض منافع در حوزه‌ی سلامت و درمان

اجرای نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیک باعث شفافیت در روند درمان و عملکرد داروخانه‌ها می‌شود زیرا نام پزشک، داروهای تجویز شده و داروخانه قابل رصد است و باعث جلوگیری از بسیاری از تخلفات می‌شود. فراهم نبودن زیرساخت‌ها از دلایل عدم اجرای نسخه الکترونیک است. ممکن است همه جا کامپیوتر و اینترنت فراهم نبوده باشد و به همین دلیل اجرای نسخه الکترونیک معطل مانده بود و الان هم ممکن است این زیرساخت‌ها در نقاطی از کشور فراهم نباشد. بعید می‌دانم که تعارض منافع و رانتی پشت پرده عدم اجرای نسخه الکترونیک باشد!

منبع: خبرگزاری تسنیم

آموزش ۱۲۰۰ نفر از کارکنان وزارت نیرو برای مدیریت تعارض منافع

محمد صالح اولیا (معاون تحقیقات و منابع انسانی وزیر نیرو) ـ ۱۲ اسفند ۹۹

دسته‌بندی: تعارض منافع در حوزه‌ی انرژی

تعارض منافع لزوما مساوی با فساد اداری نیست، اما از طریق آن می‌توان زمینه‌های ورود فساد در سازمان را شناسایی کرد. پروژه‌های سازوکاری که امروز در حوزه معاونت تحقیقات و منابع انسانی به بهره‌برداری رسیدند شامل دستورالعمل مدیریت تعارض منافع، سند شفافیت و دسترسی آزاد به اطلاعات و توسعه شایستگی‌ها و گشایش فرصت‌های مدیریت بانوان است. در زمینه مدیریت تعارض منافع، آموزش ۱۲۰۰ نفر و نیز شناسایی ۲۱ مورد مصادیق مرتبط با تعارض منافع در شرکت‌های تابعه وزارت نیرو انجام شده است. اعمال این نوع مدیریت می‌تواند فضای رقابتی سالمی را فراهم و از این طریق به توسعه اقتصاد رقابتی در صنعت آب و برق کمک جدی کند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو

تعارض منافع از محورهای بازنگری اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان

خبرگزاری مهر ـ ۱۳ اسفند ۹۹

دسته‌بندی: تعارض منافع در حوزه‌ی آموزش عمومی

نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، با الحاق یک بند به تبصره (۱۲) ماده واحده لایحه بودجه موافقت کردند. بر اساس این مصوبه، وزارت آموزش و پرورش مکلف است سه ماه پس از تصویب این قانون اساسنامه موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان را در راستای تقویت بنیه مالی فرهنگیان، رفع مشکلات معیشتی آنها، نقش‌پذیری فرهنگیان و هیئت امنا و مدیریت صندوق، ایجاد شفافیت مالی و محاسباتی و تعارض منافع و تعیین وضعیت حقوقی آن مورد بازنگری قرار داده و به تصویب مجلس برساند.

منبع: خبرگزاری مهر

تضاد منافع، عامل محقق نشدن اهداف صادراتی

محمدحسین روشنک (رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی مشهد) ـ ۱۴ اسفند ۹۹

دسته‌بندی: تعارض منافع در حوزه‌ی کسب‌وکارها و بازرگانی

شرایط مثبتی در سال گذشته و امسال در حوزه صادرات نداشتیم و مشکلاتی پیش روی صادرکنندگان وجود داشت. در اتحادیه به این نتیجه رسیدیم که تضاد منافع بین فعالان اقتصادی در تصمیم‌گیری مسئولان به شدت نقش دارد.

تضادها و مشکلات این چنینی برای حوزه مدیریت کشور و فعالان اقتصادی مسائل و چالش‌هایی به وجود می‌آورد. نکته اینکه اگر می‌بینیم گاهی حرف و درخواست هایمان محقق نمی‌شود، بعضا به خاطر تضادی است که بین فعالان اقتصادی هم وجود دارد. در حوزه واردات در محدوده خراسان رضوی دارای مشکلاتی هستیم و تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی در این استان اتفاق نمی‌افتد.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی قدس آنلاین

منافع شخصی یک صنف در تعارض با توسعه دولت الکترونیک

محمد رضا حریری (رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین) ـ ۱۴ اسفند ۹۹

دسته‌بندی: کلیات تعارض منافع

دولت الکترونیک در آینده بسیاری از مشاغل مثل ممیزان مالیاتی تغییر به وجود خواهد آورد. البته این مسئله به معنای بیکاری این افراد نیست، بلکه آن‌ها با ارتقای مهارت‌های خود و کسب اطلاعات جدید می‌توانند در فرآیند الکترونیک امور نیز شغل خود را حفظ کنند.ممکن است با هوشمند شدن خدمات دولتی مثل الکترونیکی شدن دفترچه بیمه یا مجازی شدن امور مالیاتی به مذاق برخی اصناف خوش نیاید اما واضح است که در کشاکش تعارض منافع یک قشر و صنف خاص با مصلحت عموم کدام یک لازم است در اولویت قرار بگیرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

تعارض منافع پشت پرده تعویق درتحقیق و تفحص از پتروشیمی باختر

جلال محمودزاده(عضو هیئت تحقیق و تفحص از پتروشیمی باختر درمجلس) ـ ۱۳ اسفند ۹۹

دسته‌بندی: تعارض منافع در مجلس

تقاضای تحقیق و تفحص از پتروشیمی باختر از شهریور امسال در مجلس کلید خورد و پس از تحویل این تقاضا به هیئت رئیسه مجلس، به کمیسیون اقتصادی ارجاع شد که در جلسه روز سه شنبه ۱۸ شهریور کمیسیون مطرح و به تصویب رسید. این تحقیق و تفحص در هفتم آبان امسال در صحن علنی مصوب شد. متاسفانه اعمال نفوذ برخی عوامل خارج و داخل مجلس باعث شد که هنوز روند کار این تحقیق و تفحص آغاز نشد و حتی هیئت رئیسه آن هم مشخص نگردید.

برخی از چهره‌های شاخص مجلس که اطلاعات از تخلفات پروشیمی باختر دارند از جمله آقای زاکانی نماینده تهران و رئیس مرکز پژوهشهای مجلس چند بار تلاش کرد تا عضو این تحقیق و تفحص شود اما متاسفانه با کارشکنی همین عوامل داخل و خارج مجلس، وی از عضویت در این هیئت حذف شد.

برخی افرادی که با مسئولین پتروشیمی باختر ارتباط فامیلی دارند خود را برای ریاست هیات تحقیق و تفحص آماده کرده اند که در نهایت با حضور این افراد در هیئت رئیسه تحقیق و تفحص می‌توان گفت بررسی شونده با بررسی‌کننده یکی خواهد شد و تعارض منافع پیش می‌آید.

منبع: جامعه خبری-تحلیلی الف

در برخی خیریه‌ها با تعارض منافع روبه‌رو هستیم

حسن محدثی (جامعه شناس) ـ ۱۴ اسفند ۹۹

دسته‌بندی: تعارض منافع در حوزه‌ی مدنی و انجمنی

یکی از معضلات خیریه‌ها درگیری اداری آنها است. نبودن چارت مشخص در خیریه‌ها هزینه بردار است. از سوی دیگر تامین منابع مالی یک معضل به شمار می‌رود. در همین مواقع است که برخی شخصیت‌های سیاسی برای تامین منابع مالی موجود وارد عمل می‌شوند و همین امر فضای خیریه را آلوده می‌کند. یکی از مسائل خیریه‌ها، موضوع فساد است. برخی از سازمان‌های خیریه شرایط رفتن به سمت فساد را دارند زیرا شفافیت و گزارش کار صریحی برای پاسخگویی از سوی آنها وجود ندارد.

معضل دیگر خیریه‌ها استفاده از موقعیت خیریه در جهت منافع شخصی است به عبارت دیگر در برخی خیریه‌ها با تعارض منافع روبه‌رو هستیم. به این معنا که گاهی صاحبان خیریه امکانات زیادی را که در موسسه وجود دارد برای خود و اطرافیانشان به کار می‌گیرند.

همچنین رابطه بین خیریه و بخش دولتی و خصوصی چهره ناصوابی از خیریه را نشان می‌دهد. زیرا خیریه در نگاه دولتی امری درجه دوم محسوب می‌شود و از این رو مورد توجه نیست در مواقعی نیز که خیریه‌ها محبوبیت پیدا می‌کنند دولت‌ها آنها را رقیب خود می‌بینند.

منبع: خبرگزاری شبستان

تعارض منافع در سطح خرد و کلان در وزارت اقتصاد

اقتصاد نیوز ـ ۱۵ اسفند ۹۹

دسته‌بندی: تعارض منافع در بازار سرمایه

یک بخش دولت برای جبران کسری بودجه به دنبال فروش ۲۰ هزار میلیارد تومان اوراق تا پایان سال به نهادهای مالی است یک بخش دیگر به دنبال محدود کردن قدرت خرید اوراق آنها!

هرچند که در هنگامه‌ی سقوط بورس جمعیت کثیری متضرر شدند اما اینگونه تصمیم‌گیری‌های نقطه‌ای بدون توجه به تبعات آن نه تنها می‌تواند بر مشکلات اقتصاد ایران بیفزاید بلکه در نهایت به سهام‌داران خرد بازار سهام نیز آسیب می‌رساند. اجبار صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت به خرید سهام در بورس نه تنها با کارکردها و نقش این صندوق‌ها در تضاد است بلکه با سیاست فروش اوراق بدهی دولت که با هدف جبران کسری بودجه انجام می‌شود نیز تعارض دارد.

متولی تامین منابع خزانه دولت و نهاد ناظر بر بازار سهام، هر دو، وزارت اقتصاد و دارایی است. این تصمیمات متناقض گویای تعارض منافع در سطح خرد و کلان است. پولی شدن کسری بودجه به ضرر تمام شهروندان است ولی در طول تاریخ تا به حال کسی به خاطر تصمیمات تورم‌زا مورد سوال واقع نشده و سوء شهرت برای هیچ مسئولی نداشته است. وضعیت کنونی بورس می‌تواند کسانی را در سطح فردی پاسخگو کند و سوء شهرت برای آن‌ها به وجود بیاورد. بنابراین احتمال می‌رود برای حفظ منافع شخصی (در امان ماندن از بحران بورس) منافع جمعی (مدیریت غیرتورمی کسری بودجه) نادیده گرفته شود.

منبع: اقتصاد نیوز

تضاد منافع، همچون موریانه به جان خدمات مقدس پزشکی افتاده است

مسلم بهادری (استاد پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی تهران) ـ ۱۵ اسفند ۹۹

دسته‌بندی: تعارض منافع در حوزه‌ی سلامت و درمان

آنچه رابطه پزشک و بیمار را بهبود می‌بخشد و لازمه موفقیت در تشخیص، درمان و ارائه خدمات پیشگیرانه می‌شود، اعتماد بیمار به پزشک است. اعتماد به اینکه شاغلین این حرفه هدف اصلی خود را تأمین سلامتی مردم قرار داده و سلامت بیمار را بر منافع خود ترجیح می‌دهند و این تعهد مقدس را به شکل سوگند نامه ملزم می‌کنند.

مشاغلی که خود را در جامعه به صورت خدمتگزار و بر آورنده بخشی از خدمات اساسی اجتماعی معرفی می‌کنند، حرفه profession نام دارند، طبابت، قضاوت، تعلیم و تربیت مثال‌های بارز از این حرفه هستند که البته طبابت جای مخصوص خود را دارد.

در شرایط امروز یکی از آفت‌های تعهد حرفه‌ای تضاد و تعارض با منافع است که همچون موریانه‌ای به جان خدمات مقدس پزشکی افتاده است. تضاد منافع در پزشکی بستگی به نقش پزشک در درمان، تجویز دارو، آموزش، پژوهش، خدمات بالینی و استفاده از امکانات پارا کلینیکی داشته و دامنه وسیع دارد.

منبع: خبرگزاری مهر

وقتی‌که از آب صحبت می‌شود، پای تضاد منافع به‌میان می‌آید

مسعود تجریشی (معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط) ـ ۱۵ اسفند ۹۹

دسته‌بندی: تعارض منافع در حوزه‌ی آب‌خیزداری و محیط زیست

تجربه‌های قبلی از تصویب قوانین زیست‌محیطی بیانگر آن است که فرآیند تدوین و تصویب قوانین در این حوزه بسیار طولانی است. برای مثال تدوین و تصویب قانون هوای پاک حدود یک دهه طول کشید. برداشت من این است که فرایند تصویب قانون آب از سایر قوانین پیچیده‌تر خواهد بود چرا که در بسیاری از آن قوانین منافع متضاد وجود نداشت ولی وقتی‌که از آب صحبت می‌شود، پای تضاد منافع به‌میان می‌آید. تدوین قانون آب پرچالش‌تر از سایر قوانین خواهد بود و ابتدا باید تضاد منافع حل شود. ما در پیش‌نویس این قانون هنوز به اقناع‌سازی نرسیده‌ایم چراکه مدیریت آب با یک دستگاه است و مصرف‌کنندگان سایر دستگاه‌ها هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

پیگیری تعارض منافع رئیس شورای قروه

حسین الماسی (فرماندار قروه) ـ ۱۵ اسفند ۹۹

دسته‌بندی: تعارض منافع در حوزه‌ی شوراها و شهرداری

فرماندار قروه به تعارض منافع رئیس شورای شهر قروه اشاره کرد و با انتقاد از اینکه مسئولان مرتبط در استان پاسخ استعلام در این مورد را نمی‌دهند اعلام کرد نمونه‌هایی که شامل تعارض منافع توسط رئیس شورا می‌شود را در هیئت تطبیق برخورد خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که «به نظر می‌رسد رئیس شورا در مدت ریاست خود روند قانونی را اجرا نکرده و در این مورد هیئت تطبیق چه تصمیمی خواهد گرفت؟» گفت «این موارد را در حال بررسی هستیم و قطعاً هرجا خلاف قانون عمل شده باشد برخورد خواهیم کرد.

منبع: خبرگزاری کردپرس

پرهیز از استفاده از کادر موسسه رازی در تست کووپارس

علی اسحاقی (رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی) ـ ۱۰ اسفند ۹۹

دسته‌بندی: تعارض منافع در حوزه‌ی سلامت و درمان

قرار است ۱۳۳ نفر در فاز اول کارآزمایی بالینی واکسن و واکسن نمای کووپارس دریافت کنند که ۱۳ نفر پیش‌قراول هستند. از ۱۳ نفر فرد پیش قراول امروز ۱۰ اسفندماه در روز اول کارآزمایی بالینی دو نفر واکسن یا واکسن‌نما دریافت می‌کنند. این دو نفر از طریق ثبت‌نام در سایت داوطلبان کارآزمایی بالینی انتخاب شدند و روز گذشته تست‌های مختلفی دادند و امروز برای کارآزمایی بالینی واکسن آمده‌اند. این افراد یک شب تحت نظر ما هستند و سپس می‌توانند به منزل خود بروند. کسانی که امروز واکسن دریافت می‌کنند هیچ نسبتی با مسئول خاصی ندارند. حتی همکاران ما هم تمایل به داوطلب شدن داشتند اما در این مطالعه حضور ندارند تا تضاد منافع شکل نگیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

بارگذاری نسخه الکترونیکی خبرنامه هفتگی مدیریت تعارض منافع -۳۶

لینک کوتاه https://iran-bssc.ir/?p=15642

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *