معرفی مراکز حمایت گری اجتماعی

اتحادیه کسب­ و کارهای خرد (کنفدراسیون کسب و کار اروپای نوین)

اصناف به عنوان بازیگران کلیدی حمایت گری اجتماعی


اتحادیه های اقتصادی از کارگری تا کارفرمایی یکی از قدرتمندترین تشکل های تاثیر گذار بر سیاست گذاری در کشورهای مختلف است. حساسیت دولت ها درباره نظر این تشکل ها قدرت تاثیرگذاری این سازمان ها را افزایش داده است. بنابراین این سازمان ها از طرح های حمایت گری اجتماعی به صورت فعالی استفاده می کنند. فعالیت­های حمایت­گری کنفدراسیون اروپای نوین در سطح اتحادیه اروپا است. این کنفدراسیون دغدغه­ ها و نگرانی­ های اعضای خود را به بازیگران کلیدی اتحادیه منتقل می ­کند. استراتژی اصلی این سازمان ارائه دیدگاه ­ها و نظرات اعضای آن در قالب صدایی واحد است. استراتژی دیگر این کنفدراسیون ارتباط تنگاتنگ با نهادهای اتحادیه اروپا، رسانه­ ها، کارشناسان، و نمایندگان جامعه مدنی از طرق مختلف (از جمله برگزاری رویدادها) است.

تاریخ انتشار : ۲۳ شهریور ۹۸

اصناف و حمایت گری اجتماعی

همانطور که در مطالب قبلی بیان شد، حمایت گری اجتماعی به فرایندی اشاره دارد که به اثرگذاری یا پشتیبانی از کسی یا چیزی منجر شود. این فرایند برای تاثیر بر سیاست ها، قوانین، مقررات و برنامه ها اجرا می شود. بنابراین بدیهی است که تمام گروه های متشکل و غیرمتشکلی که از سیاست ها، قوانین و مقررات نفع یا ضرری می بینند، برای تاثیر بر آنها اقدام کنند.

در این میان اصناف و گروه های متشکل مربوط به کسب و کار شامل سندیکاهای کارگری، تشکل های کارفرمایی و اتاق های بازرگانی عمده ترین گروه هایی هستند که از سیاست های مختلف دولت متاثر بوده و همواره تلاش می کنند تا بر آن تاثیر بگذارند. به عبارت ساده تر دلیل اصلی و ریشه شکل گیری این تشکل ها نیز از ابتدا تاثیر بر فرایند سیاست گذاری در حمایت از منافع آنها بوده است.

اتحادیه های کسب و کار با تشکل یابی و ایجاد سازوکاری برای ارتباط با دولت و انتقال پیام ها و مطالبات خود به دولت به دنبال دست یابی به اهداف خود هستند. این اتحادیه ها با توجه به قدرت اقتصادی خود از ابزارهای قدرتمندی نیز برخوردار هستند که شامل روزنامه، هفته نامه، حضور در برنامه های تلوزیونی، لابی با نمایندگان مجلس و ارتباطات رسمی با دولت می شود.

به عبارت ساده تر شاید بتوان ادعا کرد که منسجم ترین نظام حمایت گری اجتماعی برای پشتیبانی از منافع اعضا و دستیابی به اهداف در سیاست گذاری توسط تشکل های اقتصادی اجرا می شود.

حال در این میان برخی تشکل های اقتصادی علاوه بر حمایت گری درباره سیاست های اقتصادی خود اهدافی جنبی را نیز پیگیری می کنند. کنفدراسیون کسب و کار اروپای نوین یکی از این تشکل ها است که کسب و کارهای خرد مهاجران در اتحادیه اروپا را هدف خود قرار داد و فعالیت هایی بهبود کسب و کار و زندگی آنها در اروپا انجام می دهد.

اتحادیه کسب­ و کارهای خرد (کنفدراسیون کسب و کار اروپای نوین) [۱]

این کنفدراسیون به عنوان بازیگری کلیدی در سطح اتحادیه اروپا کسب و کارهای خرد و حرفه ­ای با پیش­ زمینه مهاجر را نمایندگی می­کند. این کنفدراسیون «اروپایی نوین» را به عنوان رسالت خود قرار داده است، اروپایی که افراد در آن زندگی می ­کنند، اما با بیش از یک کشور ارتباط دارند. این کنفدراسیون ماموریت خود را یک اروپای قوی از منظر اقتصادی می­داند که پایدار، اجتماعی و هوشمندانه است. این اقتصاد پویا از تنوع شهروندان و ارتباطات عمیق با کشورهای مبدا این مهاجران ناشی می شود.

روش­ها:

فعالیت­های حمایت­گری این کنفدراسیون در سطح اتحادیه اروپا است. این کنفدراسیون دغدغه­ ها و نگرانی­ های اعضای خود را به بازیگران کلیدی اتحادیه منتقل می ­کند. استراتژی اصلی این سازمان ارائه دیدگاه ­ها و نظرات اعضای آن در قالب صدایی واحد است. استراتژی دیگر این کنفدراسیون ارتباط تنگاتنگ با نهادهای اتحادیه اروپا، رسانه­ ها، کارشناسان، و نمایندگان جامعه مدنی از طرق مختلف (از جمله برگزاری رویدادها) است.

روش ­های رسمی این کنفدراسیون برقراری جلسات متعدد با بازیگران کلیدی برای تاثیرگذاری بر آنان، برگزاری کنفرانس ­ها و میزگردها، ارائه اظهار نظرهای رسمی درباره مسائلی که بر اعضای آن تاثیر می­ گذارد، نگارش در بلاگ و توسعه نشریه مکتوب این کنفدراسیون (اروپای نوین) است.

سوابق:

شواهد کافی درباره تاثیرگذاری و یا پروژه ­های جزئی(ایجاد، حذف یا تغییر سیاست یا برنامه ­ای مشخص) این موسسه وجود ندارد، اما پروژه اصلی این فدراسیون شامل موارد زیر است:

  • بیشینه کردن ادغام اجتماعی مهاجران در جامعه هدف: خروجی ­های این پروژه شامل سه گزارش درباره تاثیر مهاجران بر اروپا، ۵۰ داستان موفقیت مهاجران، تهیه ۲۰ پیام برای بهبود تصویر مهاجران در جامعه، آموزش روزنامه­ نگاران حرفه­ ای و غیره می ­شود. گروه هدف این پروژه شامل ذی ­نفعان/ مخاطبان، شهروندان، رسانه ­ها، خبرنگاران و مراکز ارائه­ دهنده خدمات عمومی می ­شود.

حمایت گری اجتماعی تشکل های صنفی در ایران

اتاق های مختلف ایران یکی از اصلی ترین سازمان های فعال در حوزه حمایت گری اجتماعی در ایران هستند. در واقع تلاش عمده این سازمان ها استفاده از تمام ظرفیت های خود برای تاثیر گذاری بر سیاست ها در ایران است.

نفوذ این سازمان ها به قدری زیاد است که برخی اعضای آن به عنوان مقامات بلندپایه دولت فعالیت های گسترده ای داشته اند. از طرف دیگر برخلاف سایر گروه های متشکل دانش صریح این سازمان ها نسبت به حمایت گری اجتماعی بسیار زیاد است، آنچنان اتاق بازرگانی ایران جزوه ای تحت این عنوان نیز منتشر کرده است.

منبع:

لینک کوتاه https://iran-bssc.ir/?p=2658

حمایت‌طلبی (Advocacy)

اتحادیه اروپااصنافحمایت­ گری اجتماعیدولت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *